Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 25.00%
2.5 sterren 1 25.00%
2 sterren 1 25.00%
1.5 ster 1 25.00%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 4. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 21-03-2018, 16:11   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Red sparrow'

Wanneer de balletcarrière van Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) op brutale wijze wordt beëindigd ziet haar toekomst er onzeker uit. Haar oom Vanya (Matthias Schoenaerts) doet haar een voorstel: deelnemen aan een opleiding tot sparrow, spionnen die met verleiding en hun lichaam de vijanden van de staat geheimen ontfutselen. Voor ze het weet raakt Dominika verstrikt in een gevaarlijk spel tussen de Russische en Amerikaanse geheime dienst.

Het gaat hard met de internationale carrière van Matthias Schoenaerts. Dit jaar zal hij onder meer te zien zijn in nieuwe films van Thomas Vinterberg en Terrence Malick en momenteel draaft hij op naast Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Jeremy Irons in 'Red sparrow'. Samen met de dikst betaalde actrice van het moment op de affiche, dat is best indrukwekkend. Of 'Red sparrow' binnen 20 jaar ook nog de sterke herinneringen zal oproepen valt te betwijfelen (of het zouden de scènes waarin Lawrence flink wat bloot laat zien moeten zijn) maar het minste wat je van Schoenaerts kan zeggen is dat hij er voor gaat. Net als de rest van de cast dient hij het soort Engels met een Russisch accent te spreken dat ze enkel in Hollywood weten te fabriceren. Echt geloofwaardig wordt de film er niet door, maar van Matthias Schoenaerts gaat wel het soort kille dreiging uit waar een trashy spionagefilm als 'Red sparrow' wel bij vaart.

De openingsscène in de opera zet meteen de toon: we weten dat er in Lawrence geen echte prima ballerina schuilt maar gaan wat graag mee in de fantasie dat zij de ster van het Bolshoi is. Weelderige decors en een beeldvoering die aan Hitchcocks 'The man who knew too much' doet denken geven 'Red sparrow' de air van een klassieke, luxueuze spionagethriller. Wanneer ze luttele minuten later met een golfclub bloederige wraak neemt op de personen die haar toekomst hebben afgenomen besef je dat Frances Lawrence geen klassieke prent maar wel een blockbuster met een uitgesproken ranzig kantje voor ogen heeft. In wat volgt krijgen we veel geweld, bloed, bloot en intrige voorgeschoteld. Aan heel de film hangt een sensationeel geurtje en alle geloofwaardigheid wordt, hoewel de acteurs het bloedserieus spelen, al na 5 minuten uit het raam gegooid. Dat zo goed als alle mannen in deze film geile, op macht beluste varkens zijn helpt ook niet om wat nuance in het verhaal te krijgen.

Toch wist 'Red sparrow' mij te boeien en entertainen. De spanning is aanwezig, de hoofdrolspelers vormen een aantrekkelijke cast en de film weet de aandacht te vatten zoals ook 'Basic instinct' dat deed: met een aantal opvallend expliciete scènes, een knappe hoofdactrice in een weerbare rol die op een onverwacht moment meer van zichzelf laat zien dan je verwacht, en hier en daar een oprecht gruwelijke vondst. Net zoals Paul Verhoevens succesnummer niet in het collectieve geheugen staat gegrift omwille van zijn artistieke kwaliteiten maar wel omwille van Sharon Stones 'kijk eens op de doos' moment en de scène met de ijspriem zal 'Red sparrow' voornamelijk herinnerd worden als die film waarin Jennifer Lawrence naar de hoerenschool ging en met de huidpeller te maken kreeg.

2.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 21-03-2018 at 18:48.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 16:23   #2   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Van mij hoogstens 1,5 ster, en dan ben ik heel genereus voor soms mooie visuals en de goede prestatie van onze landgenoot. Maar wat - een - saaie bedoening.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 17:19   #3   link
Dorfmeister
O_o

Het is niet rotslecht, maar op elk front o, zo middelmatig. Op dat vlak doet het me denken aan Passengers, al vind ik die een tikkeltje beter (wat niet echt als compliment bedoeld is).

Er zijn geen uitgesproken negatieve punten, maar het is zo clichématig en weet op geen enkel moment de spanning er in te brengen.
Dorfmeister is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 20:48   #4   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Geen slechte film maar een beetje langdradig.
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2018, 23:44   #5   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Thumbs down

Ik vond dit een geweldige film. Ik snap niet waarom de reviews het allemaal als matig afstempelen. Topper voor mij.
Old 06-04-2018, 10:28   #6   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Jep, vond deze ook zeer genietbaar, vooral de 2de helft. Tikkeltje lang misschien.
ExReey is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules