Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 02-01-2016, 12:56   #1   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Soldering

Een noob-vraag (voor Teus?)
- Kan je op een printplaat connecties maken met enkel soldertin?
Old 02-01-2016, 13:01   #2   link
flexium
Sr member, jr poster

het kan helpen om een stukje draad zonder isolatie te gebruiken om de baan te maken, en die dan helemaal te solderen.
op een echte printplaat ligt een 'soldermask' dat verhinderd dat de soldeer 'pakt' op het plaat.

op mijn werk gebruiken we vaak van die prototyping boards en dan kan je banen maken op deze manier:
http://www.foxytronics.com/uploads/g...1_10_96552.jpg
flexium is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2016, 16:39   #3   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ja hoor, gewoon tin op doen. tin gedraagt zich wel wat apart. je kunt twee eilandjes met elkaar verbinden, maar als de tin nog vloeibaar is en je een derde eilandje gaat verbinden, dan vloeit de tin weg van het eerste eilandje. wat je moet doen is het tin even laten afkoelen, derde eilandje tin geven, en dan het tweede en derde eilandje verbinden. als het tin op het eerste eilandje nog koel en vast is, zal het niet wegvloeien.

Quote:
Originally Posted by flexium View Post
het kan helpen om een stukje draad zonder isolatie te gebruiken om de baan te maken, en die dan helemaal te solderen.
op een echte printplaat ligt een 'soldermask' dat verhinderd dat de soldeer 'pakt' op het plaat.
soldermask dient om geen tin te smeren waar er geen tin moet zijn, en je dan kortsluitingen gaat maken. op de drager van de plaat pakt tin niet, enkel op de metalen eilandjes
een stukje draad zal voorkomen dat tin wegvloeit van het ene eilandje naar het andere. verlies je als amateur wat minder tijd door te prutsen.
Old 02-01-2016, 19:54   #4   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Is zoiets (opletten: "Vertinbaarheid > + 350░ C") goed om zulke verbindingen te maken, of eerder zoiets ("soldeerbaar").
Old 02-01-2016, 20:07   #5   link
flexium
Sr member, jr poster

Dat lijken me beide gelakte draden waar je dan de isolatie van moet afkrabben om ze te gebruiken als 'geleiding voor het tin'. ze gaan wel werken om het tin te geleiden, maar zelf mogelijk niet elektrisch geleiden, omdat je mogelijk door die lak geen elektrisch contact maakt...
Zelf gebruik ik meestal restjes afgeknipte pootjes van weerstanden of restjes volkernkabel waar ik de isolatie vanaf haal. Die plooi ik dan in de juiste vorm boven die soldeerpads en zet eerst de hoeken vast met wat soldeer. Eigenlijk ben je dan al klaar als je geen vermogen door die banen gaat sturen. Als ik zoiets knutsel voor bvb 220V en vermogen, vul ik wel alles op met genoeg tin (zoals in die foto die ik eerder linkte), om zo een grotere doorsnede van de geleider te bekomen
Speciaal een rol draad kopen hiervoor lijkt me wat overkill/
flexium is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2016, 11:40   #6   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Opstelling werkt, maar het solderen wil precies nog niet 100% lukken:

Old 04-01-2016, 10:16   #7   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

slecht idee om draad in een gaatje te steken en ginder te solderen. je belast dan het soldeerpunt direct, en soldeerpunten met kabel zijn zeer broos
boor 1 of 2 gaatjes in de print. steek de draad door het gaatjes, boven naar onder en weer naar boven. als je dan trekt belast je de kabel (met mantel) zelf die door de gaatjes loopt

https://tronixstuff.files.wordpress.com/2011/04/9ss.jpg

Quote:
Originally Posted by TheLegacy View Post
Is zoiets (opletten: "Vertinbaarheid > + 350░ C") goed om zulke verbindingen te maken, of eerder zoiets ("soldeerbaar").
dat is draad om zelf spoelen en transformators te maken
neem gewoon draad met massieve kern en strip er de isolatie van
Old 26-02-2016, 09:11   #8   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Ik zou een ODB2-reader willen maken die de resultaten, samen met GPS-coordinaten naar een custom service stuurt. Een light-weight track&trace tool dus.

Iemand advies ivm benodigdheden (GPS-module, ODB2-dongle,...)?
Old 26-02-2016, 11:19   #9   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

CSM is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2016, 16:08   #10   link
beki
Senior Member

waarvoor heb je die odb2 nodig? (alÚ ik weet dat het communicatie met auto is, maar wat zou jij daar uit willen halen?)

Denk dat je op dat gebied al met arduino enzo moet werken.
doe gewoon een som vanarduino cellphone + arduino gps + arduino odb2
en je bent al halfweg...
beki is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2016, 16:09   #11   link
beki
Senior Member

Of http://freematics.com/store/index.ph...&product_id=52 met blutooth GSM aanhangen en tis gefixt..
Old 26-02-2016, 17:02   #12   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
Originally Posted by beki View Post
waarvoor heb je die odb2 nodig? (alÚ ik weet dat het communicatie met auto is, maar wat zou jij daar uit willen halen?)

Denk dat je op dat gebied al met arduino enzo moet werken.
doe gewoon een som vanarduino cellphone + arduino gps + arduino odb2
en je bent al halfweg...
Arduino is te duur om dat in een wagen te hangen + het moet draagbaar zijn.

Btw, totaal km's uitlezen + toerental + snelheid

Quote:
Originally Posted by beki View Post
Of http://freematics.com/store/index.ph...&product_id=52 met blutooth GSM aanhangen en tis gefixt..
Dan zijde afhankelijk van die GSM, maar is wel wat ik zou willen maken.
Old 26-02-2016, 20:57   #13   link
beki
Senior Member

hoe wil je die custom service dan contacteren? Je gaat iets nodig hebben dat dat communiceert... Dus een GSM is beste optie?

Momenteel volg ik een cursus om dit te programmeren: ARM« Cortex«-M4F Based MCU TM4C123G is iets goedkoper dan arduino, zeker als je niet de launchpad gebruikt, maar zelf een chipset ontwikkelt. Maar dan gaat ontwikkelkost omhoog, en hardware kost omlaag
Vermoedelijk kan je dit ook via usb aan GSM koppelen. Of GSM module op uw print ontwerpen.

Of koop u deze shit en bespaar u de moeite: http://www.tracktraceshop.com/obdii-gps-tracker (dees is wel incl abbo)
Old 26-02-2016, 22:31   #14   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ha, toevallig UTAustinX: UT.6.03x Embedded Systems - Shape the World aant volgen op edx, beki? Indrukwekkend hoeveel effort ze bij UTX hebben gestoken in de lab component van die MOOC. Absoluut een aanrader voor wie ge´nteresseerd is in embedded development.

En Arduino te duur om in een wagen te hangen? Zo bijster duur zijn die toch niet? Denk dat indien je een GSM modem wilt inbouwen je meer geld zult kwijt zijn. Als kostprijs een beperking is, zou ik zeker proberen interfacen met een mobile phone. BLE chip is vaak cheaper dan GSM modem. Also, waarom niet proberen uw phone te laten interfacen met de wagen (via uw module die dan snelheid, toerental, etc. uitleest) en de GPS/data communicatie van de phone te gebruiken? Als het niet realtime hoeft te zijn, kun je ook altijd data bufferen op SD kaartje. GPS geeft jou een accurate timestamping methode. Later kun je dan de gegevens vanop de SD kaart in batch verwerken (kan eventueel ook op mobile phone). Zo spaar je toch al een GSM modem uit...
logion is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2016, 23:17   #15   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Doel is om 1 dongle, compleet onafhankelijk van nog 3rd party hardware/software, in uw wagen te pleuren die dan die data trackt en doorstuurt naar een webserver.

En ik wil het niet kopen, ik wil het maken. Naast de kennis die ik er over wil opdoen wil ik geen €250 betalen + maandelijkse abo-kost voor iets dat ik voor de leut wil maken, en ook goedkoper kan.

Heb al enkele OBD2 dongles op het oog samen met nog andere module om er op te solderen. Ook aan het kijken voor microcontroller-development toe te passen.
Old 27-02-2016, 01:39   #16   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

hmm. als je met een microcontroller via USB verbindt naar OBD2 en een module met SIM kaart, en die microcontroller wil in software werken met die dingen, dan is de hardware grotendeels als klaar
Old 27-02-2016, 09:55   #17   link
beki
Senior Member

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Ha, toevallig UTAustinX: UT.6.03x Embedded Systems - Shape the World aant volgen op edx, beki? Indrukwekkend hoeveel effort ze bij UTX hebben gestoken in de lab component van die MOOC. Absoluut een aanrader voor wie ge´nteresseerd is in embedded development.
Jep die.
Is 5 jaar geleden dat ik met ÁC gewerkt heb, en toen was het met een externe programmer een AVR programeren op een breadboard (en je moest zelf nog uitzoeken welk kristal je nodig had zodat de AVR in juiste frequentie zat.. wat een geklooi).
Gaat nu allemaal veel beter, is plug & play, en debug kan on chip gedaan worden.
Echt content van.
Old 27-02-2016, 11:20   #18   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

kom kom zeg, een kristal plaatsen. de juiste condensatoren nemen is het enige waarover je moet denken
Old 27-02-2016, 14:04   #19   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Die launchpads hebben ook een ingebouwde ICDI interface, dus geen nood aan een dedicated JTAG debugger. Kortom, zeer eenvoudig om mee te starten.
Mijn enige bezwaar omtrent die UTx MOOC is dat de editor windows-only is. Die Keil IDE zie ik mij niet gebruiken voor grotere projecten wegens te duur.
logion is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2016, 16:10   #20   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Vandaag bij Auto5 gaan vragen of ze geen OBD2 lezers verkochten, uitbater keek me nogal argwanend aan "Wat is het probleem toch?" "Geen, ik wil er gewoon een" "aja, nee, verkopen ze niet, gebruiken we enkel in werkplaats".

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules