Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 2 40.00%
3 sterren 1 20.00%
2.5 sterren 1 20.00%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 1 20.00%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 24-04-2018, 21:02   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Lady Bird'

2002. Christine 'Lady Bird' McPherson (Saoirse Ronan) is 17, rebels en op zoek naar een manier om haar toekomstplannen te realiseren. Sacramento wil ze verlaten, studeren zal in New York gebeuren maar van haar controlerende moeder (Laurie Metcalf) voelt ze geen begrip. Groeipijnen alom!

Coming-of-age films zijn er in overvloed. Er zijn al zoveel verhalen verteld over jongeren die na een aantal cruciale gebeurtenissen volwassener worden (of net niet) dat het maken van coming-of-age film die fris aanvoelt geen sinecure is. 'Lady bird' is fris. Actrice Greta Gerwig heeft zich voor haar regiedebuut gebaseerd op een aantal jeugdherinneringen om een van de betere films in het genre af te leveren. Via een episodische aanpak toont Gerwig hoe Lady Bird haar laatste jaar op de middelbare school beleeft. Als regisseur toont Gerwig meteen een aanleg om in elke individuele scène precies de juiste emotie op te roepen. Werkelijk, qua toon zit 'Lady Bird' er steeds boenk op.

Het kost dan ook weinig moeite om je in te leven in de situatie van de personages. Zowel Gerwig als haar cast omarmen de personages met zorg en liefde. Saoirse Ronan, een van de beste jonge actrices vandaag de dag aan het werk, is in realiteit natuurlijk al een stuk ouder dan 17 maar niettemin maakt ze de gespannen relatie tussen Lady Bird en haar moeder (de even uitstekende Laurie Metcalf) pijnlijk voelbaar. Iedereen die ooit met vallen en opstaan door de middelbare school is gesukkeld, denkend dat het echte leven nadien zou beginnen om vervolgens vast te stellen dat wat je achterlaat toch niet zo slecht was, zal de frustraties en dromen van Lady Bird herkennen. Het script van Gerwig vermijdt de grote momenten en laat zich kijken als het fotoboek van een jonge vrouw op zoek naar zichzelf en een plaats in de wereld.

De fragmentarische aanpak geeft Gerwig veel ruimte om zowel de kleine drama's als intieme succesjes van Lady Bird te belichten. De milde humor en rake observaties verraden dat de regisseur in haar eigen hart laat kijken. "Dit ben ik, dit zijn mijn mensen." hoor je haar denken. De 15 jaar die verstreken zijn tussen het moment waarop Lady Bird zich afspeelt en het schrijven van de film hebben Gerwig het nodige inzicht gegeven om het rebelse van Lady Bird in perspectief te plaatsen. 'Lady Bird' is een wijs, grappig, mooi debuut met een aantal prachtvertolkingen die opvalt door de menselijkheid en het mededogen die Greta Gerwig aan de dag legt. De film verrast geregeld met scènes die onverwachts ontroeren door de eenvoud van de gebaren van de personages naar elkaar toe. Het snerende sarcasme en cynisme dat zo vaak aan de jongeren in coming-of-age films wordt toegedicht ruilt ze in voor twijfel, de drang om begrepen te worden en een eigen plaats te vinden in het leven.

Zeer van genoten.

3.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 25-04-2018 at 07:32.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2018, 23:05   #2   link
vincent vega
huh?

vincent vega's Avatar

Wat iedereen hier toch in gezien heeft, ik zou het niet weten.
vincent vega is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 22:23   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Helemaal mee akkoord, 3,5 is exact de score die ik ook zou geven. Geweldig vond ik het.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2018, 20:09   #4   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by vincent vega View Post
Wat iedereen hier toch in gezien heeft, ik zou het niet weten.
Ik was nu ook een beetje teleurgesteld na alle lovende kritieken. Het was een goede film maar oscarnominatie? 3,5/4? Nah!

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules