Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 24-05-2011, 17:46   #61   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Of het ethisch is hangt af of ze na hun 50ste van zin zijn om nog bij te dragen aan de maatschappij, of enkel te teren op wat de staat hen geeft en/of wat zij opozij gezet hebben om dat te doen. In het eerste geval klinkt dat mooi, in het tweede geval behoorlijk associaal, gegeven dat ze vooral voor zichzelf hebben zitten zorgen en slechts een de helft van de periode waarop ze actief kunnen bijdragen het ook werkelijk hebben gedaan.

Het is me allemaal wat vaag, maar ik stel me voor dat sociaal zijn het gebruik maken is van je mogelijkheden, zodat je hen die het niet kunnen kan ondersteunen. Als je plan dan is _niets_ te gaan (voor derden) doen dan lijkt me dat nogal ego´stisch en verspillend.

Dan is een theoretische Axel die Fortune500 bedrijven wat rijker maakt mogelijk ethischer, als hij terloops of nadien met een deel van dat geld mooie zaken doet voor de zwakkeren. Beter dan uzelf buiten de maatschappij te zetten en dus ook niet meer bij te dragen.

/rant
acku is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 17:50   #62   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

de totale bijdrage die deze 'associale' persoon gedurende de helft van de periode heeft gedaan zal natuurlijk ook meer zijn dan van een andere persoon over dezelfde periode.
mogelijks zelfs meer dan een andere persoon in een gehele periode bijdraagt.

of met andere woorden 'i did my part'

/comment
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 17:56   #63   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

aangezien vergelijken toch zo belangrijk is voor jou, durf ik wel claimen dat ik al een pak meer bijgedragen heb dan jij

dit terzijde natuurlijk.
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 17:56   #64   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

bwah 'de helft'
als ik werk tot mijn 50 heb ik er toch +30jaar opzitten. ok 40 jaar kan ook maar 60 jaar lijkt me wat overdreven.

Mensen die liggen valsspelen en op kosten van de maatschappij (onnodig brugpensioen, ziekteverlof, ed) er de laatste jaren tussenuit knijpen heb ik ook weinig geduld mee. Maar als ik er in slaag om op 30 jaar, na zowat de helft te hebben afgestaan aan de maatschappij, genoeg over te hebben om niet meer te moeten werken zie ik geen morele problemen om mijn mobilhome te pakken en de woestijn in te rijden.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 18:13   #65   link
.fanny
Banned

Quote:
Originally Posted by Wannes View Post
heb precies nogal een gevoelig onderwerp aangekaart.. is iedereen dan van plan om zich te schikken naar de norm (lol) en zich tot 65+ af te beulen om een ander rijk te maken? good luck with that.
met die anderen rijk maken bedoel je dan mensen zoals jezelf? ik denk dat het daar een beetje om draait. ge zult niet aarzelen om alle sociale profijten binnen te rijven voor die droom van u te realiseren, maar dat is alleen maar mogelijk voor jou omdat er zoveel zijn die zich afbeulen voor jou. heel vreemde redenering daar.

en als ik het goed heb is die job die je nu hebt dan nog een parel van een voorbeeld. al die betaalde vakanties, al dat staatsgeld wat uw loon mag heten, het feit dat ge nog geen druppel zweet hebt moeten laten. wat weet gij van afbeulen? ge hebt de chilst mogelijke job in de sociaal meest gunstige omstandigheden. en gij lacht met de mensen die dat mogelijk maken? so long suckers!

ik ben een van de minst betamelijke mensen die er zo rondlopen als het op sociale en ethische normen aankomt, maar ik heb ook nog nooit iemand anders of mijzelf wijs gemaakt van wel. waarmee ik ook niet wil zeggen dat jij onbetamelijk bent zoals mij, maar je negeert hier en daar wat zaken die uw redenering wat troebel maken.

ik gun het u natuurlijk wel van harte eh wannes, en het kan mij geen reet schelen hoe ge het voor elkaar krijgt. ik fix u zelfs gratis een kilo zuivere coke om wat sfeer in die woestijn te brengen, bon voyage! mijn kritiek is eigenlijk eigenlijk zelfkritiek die jij zou moeten hanteren in uw mindset, maar dan door mij hier te berde gebracht. misschien wist je dat al allemaal maar interesseert het u gewoon niet, dat is prima, dan kan je al het bovenstaande gewoon negeren.

Last edited by .fanny; 24-05-2011 at 18:30.
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 18:51   #66   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

ik ging dat posten
Old 24-05-2011, 18:51   #67   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
met die anderen rijk maken bedoel je dan mensen zoals jezelf? ik denk dat het daar een beetje om draait. ge zult niet aarzelen om alle sociale profijten binnen te rijven voor die droom van u te realiseren, maar dat is alleen maar mogelijk voor jou omdat er zoveel zijn die zich afbeulen voor jou. heel vreemde redenering daar.
? ik heb toch helemaal geen personeel ofzo. Ik snap je niet goed hier.

Quote:
Originally Posted by .fanny View Post
en als ik het goed heb is die job die je nu hebt dan nog een parel van een voorbeeld. al die betaalde vakanties, al dat staatsgeld wat uw loon mag heten, het feit dat ge nog geen druppel zweet hebt moeten laten. wat weet gij van afbeulen? ge hebt de chilst mogelijke job in de sociaal meest gunstige omstandigheden. en gij lacht met de mensen die dat mogelijk maken? so long suckers!
Nou dus in het onderwijs werken en voor de klas staan is eigenlijk een veredelde vorm van doppen? proper. kom keer voor de klas staan waar de helft u niet verstaat en de andere helft stoned is. zie hoe lang ge het volhoudt
Trouwens, m'n liefste, vˇˇr ik in het onderwijs ben beland heb ik er +-7 jaar als arbeider opzitten. 7 jaar containers lossen, standenbouw, zakken stapelen, vloeren leggen, enzovoort enzoverder. Mensen vergeten precies nogal snel dat ik al 13jaar rondloop op de arbeidsmarkt. Mijn arbeidersverleden beslaat een langere periode dan wat de meeste hier in heel hun leven al hebben gewerkt.

Met andere woorden: ik weet beter wat afbeulen is dan eender wie hier, met uitzondering van Jerre. Want die heeft een tweeling.

Quote:
ik gun het u natuurlijk wel van harte eh wannes, en het kan mij geen reet schelen hoe ge het voor elkaar krijgt. ik fix u zelfs gratis een kilo zuivere coke om wat sfeer in die woestijn te brengen, bon voyage! mijn kritiek is eigenlijk eigenlijk zelfkritiek die jij zou moeten hanteren in uw mindset, maar dan door mij hier te berde gebracht. misschien wist je dat al allemaal maar interesseert het u gewoon niet, dat is prima, dan kan je al het bovenstaande gewoon negeren.
kritiek is altijd welkom, dat houd me scherp. Als het moment komt dat ik kritiek niet kan weerleggen zal ik dat ook toegeven, maar je zal toch met beter moeten afkomen.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Old 24-05-2011, 18:57   #68   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
en een handvol aandelen van een piepklein R&D bedrijfje dat, dankzij mensen als ik die risico's durven nemen, heel misschien de medische wereld ten goede gaat veranderen.
Advanced Cell Tech?

Quote:
niet verklappen, maar mijn plannetje heeft niets met IT te maken. Maar wel met duurzame & lokale productie van, jawel, goederen. dingen die je kan vastpakken en die niet van plastiek gemaakt zijn.

ooohh spanneund
stay tuned
Heb ineens goesting om aandelen van u te kopen.
Investeerder nodig?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 18:59   #69   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Wannes, het is misschien niet je grootste zorg in die klas, maar dt dt dtdt dtdttdtddt

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 19:05   #70   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

Wat met mijn plan om nog eerst op kosten van de Federale Overheid te leven, ondertussen verder te studeren en dan hopelijk een paar muziekhitjes scoren en zo rond mijn 32ste sterven aan een overdosis.
Ethisch correct, no?
KingSix is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 19:06   #71   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Advanced Cell Tech?
yup. still going strong. hou ze maar goed in de gaten deze zomer

Quote:
Heb ineens goesting om aandelen van u te kopen.
Investeerder nodig?
eerste jaar niet, vanaf volgende zomer, wie weet

Old 24-05-2011, 19:15   #72   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kapitein Ostensibel View Post
Wat met mijn plan om nog eerst op kosten van de Federale Overheid te leven, ondertussen verder te studeren en dan hopelijk een paar muziekhitjes scoren en zo rond mijn 32ste sterven aan een overdosis.
Ethisch correct, no?
hi5!

alhoewel ik wel niet weet of ik 30 haal. misschien. wie weet.
Ik zal maar meteen weerleggen dat hoogbegaafd zijn ook bij dikkertjes kan. Met mijn score kan ik zeggen dat jullie de 99.5% zijn. Daardoor dat ik enorm snel dingen opneem, nooit iets vergeet dat ik relevant vind. De meest bizarre hersenkronkels maak. Eigelijk vrij associaal ben irl en niet in de belangstelling wil staan. Ook onzeker wel over alles wat ik doe want ik doe het meestal drie keer zo snel als anderen.

En ik doe aan modelbouw en ik verzamel CE van games.
Mahershalalhash is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 19:29   #73   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Even een terzijde, als ik mensen bekritiseer en egocentrisch noem is dat vooral wat projectie. Lig er zelf van wakker niet ten volle bij te dragen, en zoek de lijn tussen waar ikzelf mee kan leven en waar ik anderen mee kan helpen leven.
Het is niet dat ik verwacht dat iedereen hetzelfde doet of toch minstens zich zorgen over maakt. Wel indien ze zichzelf op een morele hogere grond plaatsen, boeit het mij te zien in hoeverre dat effectief verantwoord is.

Het is nogal complex.

Waar ik nu sta is te zoeken achter geluk die niet afhangt van economische, of eender welke competitieve prestaties. Lukt nauwelijks.
acku is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 19:48   #74   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Speel SC2. You are healed.

Just kidding.

Ik zoek het nu bij het familiale, mijn studies die vlot verlopen en een mooie toekomst die mij te wachten staat. Om eerlijk te zijn, sinds mijn opname is mijn drive om gezond en positief door het leven te lopen serieus verhoogd, wat zijn effect heeft op het leven in het algemeen. De dagen van feestjes en zot weggaan zijn bij mij prematuur over en dat is maar best zo. En om eerlijk te zijn, zal ik blij zijn als ik kan beginnen te werken en mijn huisje kan zoeken in de omgeving hove-edegem-kontich, zonder een te zotte lening te moeten aangaan wegens al eigendom te hebben (gat in de boter, i know.) Student zijn is overrated.

Maar die gedachte zal ongetwijfeld veranderen de moment dat ik in de bedrijfswereld stap. Zo is dat nu eenmaal. Zolang het maar niet mijn geluk wegneemt, iets dat vreemd voor mij was tot een jaar geleden.
Ik zal maar meteen weerleggen dat hoogbegaafd zijn ook bij dikkertjes kan. Met mijn score kan ik zeggen dat jullie de 99.5% zijn. Daardoor dat ik enorm snel dingen opneem, nooit iets vergeet dat ik relevant vind. De meest bizarre hersenkronkels maak. Eigelijk vrij associaal ben irl en niet in de belangstelling wil staan. Ook onzeker wel over alles wat ik doe want ik doe het meestal drie keer zo snel als anderen.

En ik doe aan modelbouw en ik verzamel CE van games.

Last edited by Mahershalalhash; 24-05-2011 at 19:54.
Mahershalalhash is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2011, 19:52   #75   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

http://www.marxists.org/nederlands/l...883luiheid.htm
Anton is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 22:42   #76   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
Toch even droppen dat ze mij al sinds het 4de-5de middelbaar zo (een gigantische 7-8 jaar geleden, ondertussen) vertelden dat wij waarschijnlijk tot ons 65-70ste zullen moeten werken, omdat er nooit genoeg geld gaat zijn om de hele vergrijzende bevolking van pensioen te voorzien als iedereen op zijn ~55ste stopt met werken.

Ik weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar die informatie is, komende van secundair onderwijzers. Ik weet dus ook niet of de drang die ik voel om mensen die komen verkondigen dat ze ernaar streven om vanaf hun 50ste op hun lui gat te gaan zitten, keihard in hun strottenhoofd te slaan, gerechtvaardigd is.
Geen nood, met wat geluk beslist de overheid tegen dan om mannen als Wannes hun rentenierspotje eens deftig te belasten. Dan kan hij handjes beginnen schudden in de plaatselijke Naldi lijk de rest van ons.
CSM is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules