Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 10-07-2012, 17:21   #221   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Quote:
Originally Posted by Cit View Post
protip 1 : foto's gaan nemen elke week
protip 2 : zorg dat er ten aller tijden een bakje bier is en ga die ook persoonlijk afgeven.
Ookal drinken ze er niet van, het is het gebaar dat telt.
1: elke 2 weken nu, is nog funderingen. zodra ruwbouw: wekelijks
2: was ook het plan om zoiets af en toe te doen
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 22:37   #222   link
Blondje
*

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
SLO, Blondje ?
Amaai, ik was duidelijk nog niet helemaal wakker. Ik weet niet eens hoe ik op SLO kom SOD dus

Wij gaan elke dag foto's trekken omdat het dossier voor de EPB redelijk uitgebreid moet zijn. De creche is op 500m van de bouw, dus is geen extra moeite en ge hebt toch een beetje zicht op wat er gebeurt. Op een week kan er véél misgaan en is het soms al te laat om nog in te grijpen (zonder veel terug te moeten afbreken uiteraard).
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 23:43   #223   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Magnum_ View Post
Het heet sleutel op de deur. Er zijn zéker firma's bij die je van A tot Z pamperen, en waarbij je je weinig of niets moet aantrekken. Of dat een goeie zaak is, is iets anders.

Enkel planning en materiaalkeuze kan al héél wat tijd opslorpen als je dat wat serieus opneemt. Wij hebben toch wel 3-4 maand intensief met onze architect gewerkt om onze plannen tot in hun huidig stadium te krijgen. Aanvankelijk waren wij ook (vrijblijvend) gestart met een sleutel-op-de-deur-firma (met goeie reputatie), maar daar voelden we toch wel aan dat de interactie met de architect beperkter zou zijn.

Intussen zijn we bezig met materialen te kiezen, en dat neemt alweer tijd in : referentieadressen gaan bekijken met allerlei soorten stenen, pannen, ... Informeren over isolatie, ventilatie, ramen & glas, andere technieken, ...

Bij de SOD firma worden er niet te veel vragen gesteld over die zaken. Ze voorzien wel vloerverwarming en "een" ventilatiesysteem type 'D', enzoverder. En allemaal "van een goed merk". Als je zelf gaat zoeken en rondvragen, zit er toch wel wat verschil in de verschillende uitvoeringen daarvan, naar kwaliteit en comfort toe. Ze pushen enkele materialen vooral om aan een goed E peil te komen, omdat ze daar dan mee uitpakken in hun brochures. Al hun woningen zijn "laag energie", tenzij je expliciet anders vraagt.

Keuzes als bvb aluminium buitenschrijnwerk werden daarom bijna afgeraden, terwijl ik daar concreet interesse in heb (tov PVC), en het nu dus wel degelijk alu zal worden. Alsof je met alu niet laag-energie kan gaan, of zelfs passief.

Ook naar budget toe: 'jamaar pas op, dan kan het niet meer voor die prijs...'. Naar grootte toe : ik wou een ruim/functioneel huis, en dat was voor mij minstens zo belangrijk als het te spenderen budget. De man van de SOD firma hield ons altijd tegen : 'die living is een balzaal', 'kinderkamers van 11m² zijn groot genoeg', "gemiddeld is een living 32-35m² groot', ... and so on. En ik voelde dat ook in de plannen : hoe hard ik ook het om tegendeel vroeg, gingen zij dat altijd milderen. Of als ik een groter volume wou, was het plots moeilijk omdat "alles aangepast moet worden".

Onze architect maakt daar géén probleem van, die heeft het dak wel 4x hertekend om het op mijn grootte/vorm/helling/kroonlijsthoogte te krijgen. En de garagepoort idem.

Nu heb ik inspraak en keuze in alles. Bvb raamprofielen: bij welke fabrikant ga je? Daar zit toch wel wat verschil in, het ene raam is het andere niet. Zelfs 2 constructeurs van Reynaers of Schüco maken niet krak dezelfde ramen.

Ik wil maar zeggen: de tijd die je daarin steekt, al is het maar planning en materiaalkeuze, rendeert. Of dat hoop ik toch :D Bouwvergunning is vorige week goedgekeurd, starten maar !

En werken zoals het dak isoleren, of schilderen, daar zou ik spijt van hebben als ik die moest laten uitvoeren eerlijk gezegd Daar volg ik Wannes volledig in.
Erg bedankt voor dit antwoord, geeft een goed beeld van de shit waarmee je moet werken tijdens die periode en ik vrees dat ik daar gewoon te lui voor ben.

SOD is inderdaad over het algemeen niet super. Mijn appartement is SOD buiten alles wat Straks opgenoemd heeft en daar zijn afvoerproblemen, wateroverlast bij de benedenverdieping en over het algemeen té kleine buizen overal. En da's maar een blok van 3 verdiepingen. Wij hebben wel via een rechtzaak wat geld teruggekregen.

Het zal zowiezo een moeilijke beslissing worden. Geld is bijlange geen issue maar al de shit die daarbij komt...
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 00:21   #224   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
SOD is inderdaad over het algemeen niet super. Mijn appartement is SOD buiten alles wat Straks opgenoemd heeft en daar zijn afvoerproblemen, wateroverlast bij de benedenverdieping en over het algemeen té kleine buizen overal. En da's maar een blok van 3 verdiepingen. Wij hebben wel via een rechtzaak wat geld teruggekregen.
FUCK, geef mij maar al wa hoop :s
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 01:21   #225   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by straks View Post
FUCK, geef mij maar al wa hoop :s
Heb ik al eens iets gezegd over die buizen die door de kelders lopen hier? Hier achter ligt een weide, maar die is een halve meter hoger dan de omliggende straten & onze ingang & onze afvoerputtekes.

Elke keer het zot regent, loopt daardoor de kelder onder water (intussen gefixed), ook zijn de buizen te klein & zitten er hier mensen met kinderen die pampers & van die doekjes doorspoelen. Hele afvoer geblokkeerd, en die buizen liepen ook door de kelder => Kelder vol stront => Rechtzaak tegen het gezin dat de pampers doorspoelde zodat we de kosten op hen konden verhalen (5000 EUR herstelling + 2000 EUR opkuis - Uiteraard verzekering)

Onlangs hebben we hier een wit/geelgeverfd roosterke ontdekt, in de gemeenschappelijke doorgang naar de garages. Afin, ik kende dat al lang, ik kap daar al 3 jaar lang het afvalwater weg als ik men fiets of duikgerief afspoel & vorig weekend deed men buur hetzelfde terwijl de syndicus erbijstond.

Is dat blijkbaar ventilatie voor de lift & komt dat uit in het kamertje waar ook de elektrische installatie van de liften staat. Nu weten we ook weer waarom om het jaar de printplaten van die liften moet vernieuwd worden & dat al die sensors op hol slaan, elk jaar 1800 EUR kosten.

En zo kan ik nog wel wat fratskes verzinnen

'HR+ doorstromers', 2 van de 21 zijn er gebarsten & zijn beginnen lekken terwijl de bewoners niet thuiswaren. Overal 10cm water, als je googled op het type is die firma failliet, en de firma die het heeft overgenomen wilt er niets meer te maken mee hebben.

Bouwfirma's, een grote maffia, en als idiote consument ken je doorgaans weinig van dat soort zaken.

Om nog maar te zwijgen van de 3e syndicus op 3 jaar tijd, maar dat komt dan weer omdat ik een klootzakje ben die alles nakijkt tot op 2 cijfers na de komma. Nuja, dan moet je ook maar geen 500 EUR aan de laatste nieuwe Canon fotokleureninktpatronen per jaar uitgeven als je 3 brieven stuurt per jaar, er niets in kleur is, en je een HP printer in huis hebt staan
Teki is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 09:42   #226   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Het zal zowiezo een moeilijke beslissing worden. Geld is bijlange geen issue maar al de shit die daarbij komt...

Als geld geen issue is, ga dan eens horen bij Contrast. Zij doen ook onzen bouw en we zijn erg tevreden van.
Bel eventjes, vraag naar Carine of Johan, zeg dat je hun gegevens van Wannes hebt en leg uit wat je wilt. Als ze zin hebben om met je in zee te gaan zit je gebeiteld, maar ze werken wel niet voor eender wie. Reputatie enzo, raar volkje soms

Die doen totaal realisaties volledig op maat van de klant, tot het ontwerp van de meubelen toe als je dat wilt.
Wij kennen ze persoonlijk (is een architecten-koppel dat het bureau leid) dus we hebben een vriendenprijs kunnen krijgen, maar ik denk dat ze normaal gezien een +-15% van het bouwbudget vragen als ereloon. Niet goedkoop dus, maar als je hun winkel binnenstapt zul je wel zien waarom.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 09:57   #227   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Is het probleem bij Sleutel-op-de-deur ook niet dat de architect een werknemer is van de firma en dus minder geneigd is om te controleren tijdens de bouw?
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 10:01   #228   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Vaak werken die toch met externe architectenbureaus, dan lijkt me dat iets minder van toepassing.
Erik701 is online now   Reply With Quote
Old 16-07-2012, 10:24   #229   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Ondertussen nadert de verhuis met rasse schreden. Den 20ste is het zover en we zijn nog làng niet klaar.

Hoewel het allerbelangrijkste nu wel in orde is. Behold

En eerste echte meubelstuk is er ondertussen ook.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Old 21-07-2012, 23:36   #230   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes View Post
Den 20ste is het zover en we zijn nog làng niet klaar.
Ach, alles went

Als ge kunt koken, een bad nemen, slapen en kakken zit ge goed. Wij wonen hier ondertussen een jaar en twee maand: meeste plinten nog te zetten, laatste binnendeur kleine maand geleden eindelijk gezet maar moet ze nog allemaal afwerken (chambrang en verven), nog bijna nergens kleur op de muren, nog geen douche, geen ventilatie, geen regenwaterpomp, geen deurbellen, ...
Sloefke is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2012, 15:33   #231   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

we hebben nog geen fornuis, sowieso geen bad maar de douches zijn ook nog niet geinstalleerd.. de loodgieter heeft in zenne rug gekregen blijkbaar.. ook nog geen warm water, al een chance is de zomer begonnen
kakken gaat perfect tho, ik heb de keuze tussen 3 verschillende tronen \o/

we gaan dan misschien niet op verlof, kamperen doen we wel

Old 30-08-2012, 22:29   #232   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
we hebben nog geen fornuis, sowieso geen bad maar de douches zijn ook nog niet geinstalleerd.. de loodgieter heeft in zenne rug gekregen blijkbaar.. ook nog geen warm water, al een chance is de zomer begonnen
kakken gaat perfect tho, ik heb de keuze tussen 3 verschillende tronen \o/

we gaan dan misschien niet op verlof, kamperen doen we wel
Haha, wij kamperen al 2 maand in ons huis. We hebben wel nog niet zo'n mooie wc int huis maar nen pot van de gamma voor 40€ en die staat dan nog in de kelder.
Ik heb al wel mijne ketel aangesloten en opgestart en heb al wel warm water.
Alleen spijtig dat ik nog geen kranen heb .

We leven momenteel op de chappe en hebben nog geen keuken, alleen een koelkast en een opblaasbaar bed. Onze voordeur,zijdeur en garagepoort staan er ook nog niet in. Dit is tijdelijk opgelost met een geïmproviseerde deur.

Maar tis fun
Old 06-11-2012, 19:12   #233   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

ondertussen 3mnd verder en onze eerste rechtszaak was bijna een feit. Maar net op tijd heeft de firma ingezien dat ze toch van z'n leven niet konden winnen en dat ik het ook meende... wat brieven gestuurd via bevriende advocaat doet wonderen..

dus ergens in de lente/zomer komen ze heel onze epoxyvloer opnieuw leggen wegens een zichtbare put zowat in het midden van de living. ze hebben hun egaliseerwerk niet goed gedaan dus nu op de blaren zitten. Is een werkje van 6k dat ze opnieuw mogen doen.
nadeel is wel dat wij heel de benedenverdieping moeten leegmaken en 8 dagen ons huis niet binnenkunnen

Old 07-11-2012, 10:44   #234   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlaCkBirD View Post
thanks, maak zeker veel foto's als het gedaan is.
Zoals daarnet gemeld hebben wij dit ook overwogen. Maar er waren 2 zaken in het bijzonder die ons tegenhielden
1) veel prutsers op de markt, waardoor het niet helemaal goed gedaan is
2) bang van krassen en stukken eraf. Stom, maar laat een pot vallen op een tegel en als hij breekt kan je deze gemakkelijk vernieuwen, met zo'n gietvloeren gaat dit natuurlijk niet.
Quote:
ondertussen 3mnd verder en onze eerste rechtszaak was bijna een feit. Maar net op tijd heeft de firma ingezien dat ze toch van z'n leven niet konden winnen en dat ik het ook meende... wat brieven gestuurd via bevriende advocaat doet wonderen..

dus ergens in de lente/zomer komen ze heel onze epoxyvloer opnieuw leggen wegens een zichtbare put zowat in het midden van de living. ze hebben hun egaliseerwerk niet goed gedaan dus nu op de blaren zitten. Is een werkje van 6k dat ze opnieuw mogen doen.
nadeel is wel dat wij heel de benedenverdieping moeten leegmaken en 8 dagen ons huis niet binnenkunnen
Dit dus, ik hoop dat het goed komt.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules