Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 26-01-2019, 15:06   #1   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Good old global warming

Gezien het thema nu wel vaak aan bod komt,(energie, regerings, ...) geen slecht idee er misschien ineens een aparte topic voor te openen? Met wat geluk kan dit het echte thema van de verkiezingen worden ipv migratie, al is de hype mss wat vroeg om nog te rekken to mei?

Vraag mij wel af hoe shrimpers er over denken. Verwacht wel dat de meesten hier akkoord gaan dat er wetenschappelijke consensus is over de rechtstreekse relatie tussen global warming en de uitstoot veroorzaakt door menselijke activiteiten.
Wat doen jullie er bv zelf aan, denk dan aan voeding, reisgedrag, (ver)bouw projecten, ... Maar bv. iemand die professioneel met dingen bezig is die niet genoeg in de media aanbod komen.

Ook in de media is het nu de bedoeling dat iedereen nog eens zijn mening geeft over klimaat. In grote lijnen zie ik nu 3 grote groepen:
1: de hardcore ontkenners: als er al een opwarming is is het niet bewezen dat het door de mens komt. EN DAARBIJ T SNEEUW MEER AS VROEGER (Team Jean Marie)
2: de zoals NVA zichzelf noemt, eco realisten. Keep calm, alles wordt vroeg of laat opgelost met (Team Bart)
3: De overheid moet nu radicaler ingrijpen. Dat dit dan gevolgen heeft voor sectoren als de landbouw of petrochemie moeten we er dan maar bijnemen. Niks doen gaat op termijn veel meer pijn doen(Team Anuna)

Mooi artikel op knack.be bv. om mee te beginnen :
https://www.knack.be/nieuws/belgie/l...box=1548348916

voor moesten er mensen zijn die hun twijfels hebben bij de wetenschappelijke consensus. persooonlijk dat ik toch ook wel we 99,999 % zeker kunnen stellen dat er een relatie is en we er dus iets aan kunnen veranderen.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 15:20   #2   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Quote:
Wat is het antwoord van Bart De Wever (N-VA) aan de 35.000 "klimaatspijbelaars"? "Niet geloven in doemverhalen"

Wat is het antwoord van Bart De Wever (N-VA) aan de 35.000 "klimaatspijbelaars"? "Niet geloven in doemverhalen"
"Jongeren moeten niet geloven in de apocalyps of in doemverhalen waarbij men veranderingen aan de mensheid vraagt die niet realistisch zijn." Dat is het antwoord van N-VA-voorzitter Bart De Wever aan de 35.000 jongeren die donderdag de lesboeken aan de kant schoven om in Brussel aandacht te vragen voor het klimaat. De Wever is geen fan van het doemdenken in de straten en benadrukt dat de jongeren vertrouwen moeten hebben in de toekomst en in innovatie.

Ihsane Chioua Lekhli, Floor Bruggeman
14:45
Aan de partijvoorzitters van Groen, CD&V en Open VLD werd donderdagavond in "Terzake" gepolst naar hun antwoord op de 35.000 "klimaatspijbelaars". Wat het antwoord was van N-VA-voorzitter Bart De Wever werd vanochtend gevraagd tijdens de V-dagen van zijn partij, het startschot voor hun verkiezingscampagne.

"De jongeren moeten vertrouwen hebben in de toekomst en in de kracht van innovatie", begint De Wever. "Als ze naar het verleden kijken zullen ze zien dat de mensheid voortdurend grote problemen heeft gehad en we hebben altijd oplossingen gevonden door innovatie. Het is aan de generatie van de jongeren om op school wiskunde, fysica... te volgen en ons die oplossingen mee te helpen aanreiken. De oplossingen zullen er komen, we moeten onze schouders daaronder zetten."

Als men nu al schuldgevoelens moet hebben omdat men op citytrip gaat met het vliegtuig, dan zijn we fout bezig

BINNENLAND
N-VA maakt van confederalisme inzet van verkiezingen, "ook sociaal overleg moet niet langer centraal"
14:17
"Ze moeten niet geloven in de apocalyps of in doemverhalen die een religieus karakter hebben en waarbij ze veranderingen aan de mensheid vragen die niet realistisch zijn. Als men nu al schuldgevoelens moet hebben omdat men op citytrip gaat met het vliegtuig, dan zijn we fout bezig. De mensheid moet vooruit gaan, ecomisch groeien en innoveren. Niet stilstaan en achteruitgaan en wachten op een apocalyps. Dat heeft absoluut geen toekomst. Ik zie hoezeer dat economisch doemdenken heel veel geesten vergiftigd heeft, zeker bij de jonge generatie. Het is aan ons om er een positief verhaal tegen te stellen."

'We're all gonna die' is het sfeertje dat ik nu in de straten zie

OPINIE Tomas Wyns
Het heeft geen zin om van het klimaatbeleid een ideologische splijtzwam te maken

07:47
De Wever benadrukt dat er ook al veel gebeurd is. "Maar we moeten ook eerlijk zijn: we hebben nog niet de technologie om de grote oplossingen, zeker in de energietransitie, voorop te stellen, maar die komen er wel aan. En opnieuw: als je naar het verleden van de mensheid kijkt en hoe wij met brandstoffen zijn omgegaan, dan zie je hoe we voortdurend oplossingen hebben gevonden door oneindig nieuwe brandstoffen uit te vinden. Waarom zouden we dat de komende honderd jaar niet kunnen? Alles wijst erop dat het beste nog voor ons ligt en niet dat het beste achter ons ligt. Dat is het sfeertje dat ik nu in de straten zie: "We're all gonna die." Fysiek is dat natuurlijk waar, maar dat heeft een sectair karakter. Dit is niet de toekomst, we kunnen ons niet terugtrekken uit de vooruitgang door in schuldgevoel te gaan leven en de apocalyps af te wachten."

Antwoord van N-VA in mei?

KLIMAATACTIE
Partijvoorzitters na 35.000 klimaatspijbelaars: ja tegen klimaatwet, maar wat moet daar allemaal in staan?
do 24 jan 20:29
Dat klimaat een belangrijk thema wordt bij de verkiezingen in mei staat buiten kijf. Het antwoord van N-VA is volgens De Wever "een economisch groeimodel, en geen economisch krimpmodel zoals in het groene verhaal". "Het groene verhaal is: 'laat ons krimpen', 'minder, minder, minder' en 'laat ons ons gedrag veranderen', maar ik denk niet dat de mensheid dat ooit zal doen. Je moet op innovatie vertrouwen en je mag ook geen enkel taboe hebben. Kernenergie is bijvoorbeeld onontbeerlijk als we de CO2-uitstoot moeten verminderen en de fossiele brandstoffen achterwege moeten laten. We gaan veel elektriciteit nodig hebben om de industriële processen en onze voertuigen aan te drijven. Kernenergie is het meest milieuvriendelijk om die te produceren. Allerlei opties uitsluiten op basis van fantasieën en zeggen dat we van wind en zon kunnen leven is niet realistisch."
Old 26-01-2019, 15:32   #3   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Heeft natuurlijk gelijk dat met kernenergie al heel wat poolkappen gered hadden kunnen worden. Is gewoon een feit.

Dat het afval een ander probleem is goed, maar als je als maatschappij niks beter hebt, kan je dit misschien beter tijdelijk toch niet helemaal afschieten want:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01...triciteit-doo/

Duitsland wil in 2038 stoppen met stroomproductie door steenkool- en bruinkoolcentrales

Quote:
Na de uitstap uit de kernenergie wil Berlijn over twee decennia ook niet langer elektriciteit opwekken in erg vervuilende centrales die draaien op steenkool of bruinkool. De regering moet die beslissing echter nog bekrachtigen.
Jos De Greef
10:55
De stemming was bijna unaniem: slechts een van de 28 leden van de "Kohlekommission" stemde tegen de uitstap uit steen- en bruinkool. Die commissie was eerder door de regering opgericht en omvatte politici van de federale regering en van de zes betrokken deelstaten, klimaatexperten, economen en vertegenwoordigers van werkgevers en de vakbonden.

In typisch breed Duits overleg hebben die nu bijna unaniem beslist dat de laatste steen- en bruinkoolcentrales ten laatste in 2038 gesloten zullen worden. Mogelijk zou dat zelfs enkele jaren vroeger kunnen.

De definitieve beslissing zal genomen worden door de regering van bondskanselier Angela Merkel, maar gezien de samenstelling van de Kohlekommission lijken daar niet echt grote problemen te verwachten. Veel deelnemers van de commissie komen uit de regeringspartijen CDU, CSU en SPD die in Berlijn aan de macht zijn.

Duitsland durft. Na de kernramp in de Japanse stad Fukushima in 2011 besliste een vorige regering-Merkel al om de kernuitstap in Duitsland te versnellen. Ten laatste in 2022 zou de laatste kerncentrale in de Bondsrepubliek de deuren sluiten. (Lees verder onder de foto).

Geen bruin/steenkool en geen kernenergie
Traditioneel zijn centrales op steenkool en bruinkool in Duitsland de grootste leveranciers van elektriciteit: in 2017 kwam nog altijd meer dan 15% van de elektriciteit uit steenkool en zelfs bijna 25% van bruinkool. Gas had toen een omvang van 8,4% tegenover bijna 19% stroom uit windturbines en het aandeel van biomassa en zonnepanelen haalden ergens tussen 8 en 9%. Kernenergie levert nog altijd 13% van de Duitse stroom. (Bron: Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems).

De Bondsrepubliek is daardoor de grootste vervuiler inzake CO2 in Europa. Vorig jaar is dan wel de laatste steenkoolmijn in Duitsland gesloten, maar steenkool wordt nu vooral ingevoerd uit Rusland, de Verenigde Staten en Colombia. Duitsland heeft nog wel tal van bruinkoolmijnen en vorig jaar wou energiegroep RWE zelfs nog een bos in Hambach vernietigen om er een open bruinkoolmijn uit te bouwen. Na massaal protest van milieugroepen en gewone burgers heeft een rechter de vergunning daartoe voorlopig geschorst in afwachting van meer onderzoek.

Vergeet niet dat tienduizenden mensen in Duitsland nog altijd werken in de ontginning van bruinkool
Vergeet niet dat tienduizenden mensen in Duitsland nog altijd werken in de ontginning van bruinkool. Het sluiten van die mijnen en centrales op steen- en bruinkool zal dus geleidelijk moeten gebeuren, veel geld kosten en tegelijk zullen er investeringen nodig zijn in alternatieve banen en economie en moeten de stroomprijzen in de hand worden gehouden.

De meest getroffen deelstaten zijn niet van de minste: Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Saksen, Saksen-Anhalt, Brandenburg en Saarland. Die zullen ongetwijfeld aanspraak maken op veel federaal geld voor reconversie. Anderzijds is de mijnbouw in Duitsland erg duur gesubsidieerd en is de schade aan het milieu en het landschap enorm. Er zal dus nog veel water door de Rijn stromen vooraleer de rook boven het Ruhrgebied is weggetrokken.

.
Ik bedoel maar, An Inconvenient Truth is uitgekomen in ...? 2006?

Ik heb niet meer of niet minder begrip en symphatie voor die jongeren op straat dan voor pakweg de gele hesjes die hun naft te duur vinden, maar op die manier heeft het toch ook geen nut. 2038, en dan heet het dat Duitsland durft?
Heb de indruk dat het enige land dat er misschien nog iets aan gaat doen fucking China ffs is,
Alle 16.359 bussen in Shenzhen rijden elektrisch

tuurlijk moet je zo een project in perspectief tot de hele China economie zien en zijn de Chinezen even goed koploper qua uitstoot.

Maar in Europa leidt het toch helemaal nergens naar?
Old 26-01-2019, 15:50   #4   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Ik moet eigenlijk persoonlijk zeggen dat ik meer wakker lig van al dien plastiek en zware metalen in de zee en grondwater, dan klimaatverandering. Ik ben content van die Europese ban van microplastics. Tis zo moeilijk om u daarbij iets voor te stellen. De berichtgeving is zo vaag en neigt idd naar doomscenario's. China kan doen wat het wilt; geeft die overheid eigenlijk ne fuck om zijn eigen bewoners? Tis wikken en wegen, een balans vinden tussen economie en natuur.

Den Bart Dewever en zijn "'t komt wel vanzelf goe" is er eigenlijk ook wel een beetje over. Er is veel op gang aan't komen, maar de urgentie is er eigenlijk niet echt. Moest de olie nu wat duurder worden; dat zou idealer zijn Zolang mensen het maar echt kunnen voelen (in hun portemonee)

Last edited by blumcole; 26-01-2019 at 15:55.
blumcole is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 16:34   #5   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

mja denk dat de chinezen niet echt caren om het individu maar het heel rationeel op lange termijn kunnen bekijken, zonder rekening te houden met de (electorale) waan van de dag natuurlijk.
en economisch is "gratis" energie van de zon/wind of van overvloedig aanwezig uranium voor hen natuurlijk ook interessanter dan dure olie uit bv. het Midden Oosten.

Die olie raakt hoe dan ook op en wordt hoe dan ook ooit duurder.
De enige vraag die de wereld zich moet stellen is of we dit nog zo lang mogelijk gaan uitstellen door steeds dieper te boren, en ook alternatieven als schaliegas aan te spreken met gevolgen van dien.

Gezien in het "westen" de (electorale) waan de van de dag we regeert, en de overheid dus ook wel moeten om ( grote groepen) individuen, en hun economsiche en sociala belangen, blijven we blijkbaar kiezen om toch die fosiele brandstoffen eindeloos te blijven rekken.

Anderzijds blijven de progressieven toch ook wel heel vaag met alternatieven.
Inzitten op OV, meer windmolens, circualtieplannen, carpoolen, bezuinigen ... t klinkt toch allemaal een beetje als comfort en flexibilieit opgeven, zonder dat er enige duiding is over de economische impact ervan. En dan nog heb je het gevoel dat het allemaal zelfs geen druppel op een hete plaat zal zijn.

Wat Anuna allemaal bazelt, mag dan allemaal nog zo onnozel niet zijn, die idealen omzetten naar beleid is zeker niet evident, zonder daarbij een groep die al niet veel heeft te gaan treffen wordt ook niet evident.

Vandaar dat ik afvraag of er hier mensen zitten die er toch net iets meer van weten en mee bezig zijn, dan wat wij in de media lezen.

Zelf werk ik bijvoorbeed als ingenieur in de energiesector, en moet ik zeggen dat ik zowel in de academische wereld heel heel heel weinig mensen ken die echt geloven dat we alles of zelfs een groot stuk kunnen trekken met renewables. Los van de kost van de productie zou ook zowat het hele net anders moeten dan, en ook de productie van windmolens of zonnepanelen is lang niet klmaatvriendelijk.
Dan lijkt (next gen) kernenergie met focus op fussie en thoreum reactie mij eigenlijk effectief een minst slechte oplossing.
Zelfs nog 3 of 4 Fukushimas( wat trouwens met betere reactoren te vermijden had geweest) over 100 jaar gespreid lijken mij minder erg dan de gevolgen van global warming ?

Zeker als die goedkope electriciteit dan meteen ook aardgas/diesel/benzine/stookolie kan vervangen.

Last edited by Jack Carver; 26-01-2019 at 16:44.
Old 26-01-2019, 17:26   #6   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Als persoon zit ik daar wel mee in en steun ik goede doelen om mijn schuldgevoel weg te steken.

En dan neem ik 8 keer het vliegtuig vorig jaar dus ja, qua hypocrysie kan het wel tellen. Als individu kun je enkel uw leven en voeding aanpassen om een impact te hebben, maar je zult uzelf dan wel belachelijk voelen als je dan leest wat bedrijven/landen doen in opzicht daarvan.

Het grote gebrek aan politieke feedback/laisser-faire mentaliteit op die betogingen stoort mij ook wel enorm. Vooral dan Schauvliege die zich "gesterkt voelt". Bitch please, er zijn 35.000 mensen TEGEN uw beleid gaan betogen, ffs.

Hier zijn de goede doelen waar ik aan bijdraag, zoals Cole voornamelijk gericht op plasticreductie en de oceanen beschermen.

https://www.parley.tv/#fortheoceans
https://www.worldwildlife.org/
https://clearbluesea.org/
https://oceana.org/our-campaigns/sto...ution/campaign

Last edited by Cage; 26-01-2019 at 17:30.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 17:46   #7   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Als het ijs smelt, verhitten de politieke gemoederen: grootmachten drijven militaire aanwezigheid op in Noordpoolgebied

Rusland heropent legerbasissen uit de Koude Oorlog, Noorwegen verstevigt zijn militaire aanwezigheid in het Hoge Noorden, het Verenigd Koninkrijk pakt uit met een nieuwe “Defence Arctic Strategy”, de Verenigde Staten dreigen ermee voor het eerst marineschepen langs Arctische vaarroutes te sturen en zelfs de NAVO is er niet gerust op. Hoe meer ijskappen wegsmelten, hoe meer de geopolitieke gemoederen lijken te verhitten. Want onder het ijs, daar liggen rijkdommen.

“De klimaatcrisis bespoedigt een nieuwe militaire opbouw in het Noordpoolgebied”, hebben diplomaten en analisten deze week verklaard op de internationale Arctic Frontiers-conferentie. Waar de noordelijke grenzen vroeger duidelijk afgebakend waren door een continent van ijs, smelt die “natuurlijke schildwacht” nu steeds meer en steeds sneller weg.

Daardoor ontstaan nieuwe vaarroutes. En - zo mogelijk nog belangrijker - onder het ijs zitten ook rijkdommen verborgen. Enorme hoeveelheden olie en aardgas. Maar de hamvraag is: van wie zijn die rijkdommen? Wie mag ze claimen?

Iedereen wil uiteraard een deel van de koek, en dat leidt tot ongerustheid bij de regionale grootmachten. Rusland gaat enkele legerbasissen, die al in onbruik zijn sinds het einde van de Koude Oorlog, heropenen op het noordwestelijke schiereiland Kola en ook Noorwegen heeft al aangekondigd dat het zijn militaire aanwezigheid in het Hoge Noorden gaat verhogen. In oktober van vorig jaar hield zelfs de NAVO nog hun grootste militaire oefening in Noorwegen in meer dan tien jaar tijd. Meer dan 40.000 troepen namen aan die ‘Trident Juncture’ deel. Een maand daarvoor had het Verenigd Koninkrijk ook al een nieuwe “Defence Arctic Strategy” aangekondigd, waarbij onder meer 800 extra militairen voor minstens tien jaar in Noorwegen worden gestationeerd.

Ook de Verenigde Staten sturen honderden mariniers naar de regio en hebben er zelfs al mee gedreigd om voor het eerst marineschepen door de Artische vaarroutes te sturen. “De reden waarom we nu meer militaire activiteit in de regio zien, komt omdat veel landen bezorgd zijn om het principe van open water”, aldus Klaus Dodds, professor geopolitiek aan de universiteit van Londen. “De unieke architectuur van de Noordpool gaf iedereen een veilig gevoel. Maar dat is nu als sneeuw voor de zon aan het wegsmelten.”

Er wordt verwacht dat het Noordpoolgebied tegen 2035 deels ijsvrij zal zijn in de zomerperiode, waardoor schepen tijdelijk langs de Noordpool zouden kunnen varen. Vorig jaar kon een containerschip van Maersk nog voor het eerst door de Noordelijke IJszee navigeren. En energiebedrijven zijn al naarstig op zoek naar nieuwe olie- en gasvelden om te ontginnen.

huge if true

Jaak is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 18:36   #8   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

De Canadezen gaan dat daar winnen, die hebben al 4 basissen dicht bij.

Hell yeah Bud
Guru is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 19:49   #9   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

De Wever is in elk geval full of shit, damn. "Herp Derp innovatie we vertrouwen op de nieuwe generatie om onze kak op te ruimen. Moet niet bang zijn want we hebben kernenergie." Letterlijk.

niet Anuna
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 20:06   #10   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Mij maakt het allemaal geen fuck uit. Ik zal wel braaf mee helpen betalen.

Voorlopig doe ik zoveel mogelijk met de fiets, maar dat is niet zozeer klimaatgestuurd. Ik pendel ook met de trein naar mijn werk (lang leve de derdebetalersregeling). Ik heb wegens esthetische redenen geen zonnepanelen op het dak van mijn fermette liggen (lang leve de authenticiteit). Ik consumeer elke dag mijn portie vlees (lang leve de smaak). Ik laat elke dag mijn koffie uitschenken in een zelf meegebrachte kop in de koffiebar (lang leve de korting). Ik rij een paar keer per maand met een diesel naar Holland (lang leve het verminderd verbruik). Ik laat een paar keer per jaar mijn onkruid doodspuiten door een professional met glyfosaat (lang leve de economie). Ik doe het licht uit in kamers waar ik niet kom (lang leve de energierekening). Ook vlieg ik later dit jaar richting het poolgebied om het noorderlicht te zien (lang leve de beleving).

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 20:18   #11   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Laten we trouwens vooral geen appelsienen uit Spanje meer invoeren, maar ze hier kweken. Dat is toch wat die Anuna voorstelde.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 20:27   #12   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wazeiterna? View Post
Laten we trouwens vooral geen appelsienen uit Spanje meer invoeren, maar ze hier kweken. Dat is toch wat die Anuna voorstelde.
Extra taxen op exotisch of langdurig bewaard fruit zou voor mij anders geen kwaad kunnen. Misschien kan dit voor de lokale fruitteelt een boost geven en een compris zijn voor de vleesproductie.

Import uit spanje zal moeilijk worden gezien dat binnen EU is.
Old 26-01-2019, 22:05   #13   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Ik ga uit werken met de fiets en het openbaar vervoer als het moet, en voor de rest zoveel mogelijk thuis. Zes keer in een straalvliegtuig meegevlogen in mijn ganse leven (heen en terug apart geteld, 1 keer congres en 2 keer trip samen met vrienden voor het leven).

Benzinewagen wordt redelijk vaak gebruikt voor het winkelen. En ik neem nogal gretig deel aan de "bezorgeconomie", dat zou allemaal wel beter kunnen. Benzinemoto staat al een dik half jaar stil, ben mezelf aan het afvragen hoe dat gaat aflopen. Elektrische scooter bijvoorbeeld waarmee ik ook inkopen kan gaan doen, zie 'k wel zitten. Maar heb de afgelopen maanden ook wel beseft dat ik even gelukkig ben zonder gemotoriseerde tweewieler als met.

Feit dat ik al een paar jaar niks dierlijks meer heb gegeten zal ook wel helpen, maar eerlijkheidshalve moet ik daar direct bij zeggen dat ik niet veel rekening hou met herkomst van fruit en niet vies ben van een plastic zakske.

Mijn kot is niet aangesloten op aardgas, nog geen spijt van gehad ondanks de recente temperaturen. Heb een groene coöperatieve overwogen voor de stroom maar uiteindelijk ben ik nu ook weer niet zo'n believer in de huidige alternatieven. Ik zie zeker nog heil in kernenergie, maar zie ons hier niet direct een verse centrale neerpoten. 't Mag niks kosten hé, geen moeite en al zéker geen centen.

Geen idee of die klimaatspijbelaars allemaal even zinnige praat verkopen maar sommige politieke reacties erop zijn best degoutant. "Oei, die arme schaapjes hebben niet door dat we hier al keihard mee bezig zijn, we zullen het hen op een nog kinderachtigere manier moeten uitleggen."

Nee, echt niet, als er iets is wat politici wat meer mogen doen is het burgers als volwassen, intelligente wezens benaderen in plaats van gewoon wat compleet debiele boutades en metaforen het collectief bewustzijn in te proberen forceren.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 22:28   #14   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ja, opwarming is echt
nee, we kunnen het amper afremmen zolang de derdewereldlanden lustig blijven vervuilen. maar we zien wel alles explosief duurder worden omwille van het "milieu". passiefwoningen hebben niet de laagste ecologische voetafdruk, over de productie van de batterijen van elektrische wagen valt er ook wel wat te zeggen, maar het staat wel allemaal erg mooi
Old 26-01-2019, 22:31   #15   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Heeft natuurlijk gelijk dat met kernenergie al heel wat poolkappen gered hadden kunnen worden. Is gewoon een feit.
kernenergie is briljant. groene jongens denken niet met hun verstand en dat komt ons zeer duur te staan. misschien wel wat opletten met kernenergie in apelanden gelijk Rusland.

en veiligheid? wel, kijk

Old 26-01-2019, 22:36   #16   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

weet niet hoe ver het daar ondertussen mee staat maar dacht dat dat de oplossing was voor al onze problemen. (zijn we trouwens niet al VER het kantelpunt gepasseerd ? is het niet al te laat ?)
Old 26-01-2019, 22:41   #17   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

thorium reactors zijn de volgende stap. veel efficienter en veiliger. china investeert er enorm in, bij ons is er amper interesse. sommigen beweren dat de nucleaire sector veel moeite doet om alles status quo te houden.
Old 26-01-2019, 23:03   #18   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post

weet niet hoe ver het daar ondertussen mee staat maar dacht dat dat de oplossing was voor al onze problemen. (zijn we trouwens niet al VER het kantelpunt gepasseerd ? is het niet al te laat ?)
Volgens sommige was het tipping point al gepasseerd in 2007 toen er een record laagte was in Sea-Ice.
Daarna waren er weer positieve studies, maar de algemene trend was toch neerwaarts.
Er zijn er die beweren dat we binnen de 10 jaar niet al teveel Artic Sea Ice meer gaan zien gedurende de zomer. Er is precies geen vat te krijgen op al die artikels en dan heb je nog dat fenomeen waar bij er meer fresh water komt op de westkant van Arctische cirkel en ineens minder op de oostkant.

Edit: Sinds een laatste studie zijn we naar het schijnt toch een tipping point gepasseerd aan de Barents Sea.

https://arstechnica.com/science/2018...tipping-point/

Last edited by Guru; 26-01-2019 at 23:07.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2019, 23:46   #19   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Had onlangs een interessant artikel gelezen dat delen van wat 20j geleden Sahara (of Sahel?) woestijn was, nu groen gebied is waar het veel regent en waar dus opportuniteiten zijn gekomen om aan landbouw te doen, vermits de grond daartoe geachikt is. Ook een gevolgd van global warming dat bepaalde regionen zich gewoon gaan verplaatsen?

Nog iemand dit gezien of gelezen?
Zit op mobile dus niet zot veel goeste om zwaar te Googlen, anders doe ik het morreguh
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2019, 07:27   #20   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

10j geleden reed er in de chinese steden al geen enkele brommer meer op naft. Alles was elektrisch en tot in het kleinste gat was de straatverlichting op zonne-energie.

Er is hier toch nog zoveel laaghangend fruit te vinden. Verbied hier ook brommers op naft. In afwachting tot de grote doorbraak van elektrisch of op waterstof rijden, zorg er al voor dat CNG overal beschikbaar is. En vertienvoudig het budget voor fietspaden. Zorg er voor dat de trein goedkoper wordt dan het vliegtuig. Dat moet toch een boerenpartij als de CD&V of de NVA er door krijgen.

Last edited by Fieldy; 27-01-2019 at 07:41.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules