Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 22-10-2018, 12:51   #881   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

55 m≥ met gezin van 4.

Regenwater op toiletten.

Misschien ook op douches... ik weet het niet. Is er een snelle manier om dat na te gaan?
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2018, 13:06   #882   link
-Tarantula-
Senior Member

laat het water lopen in de douche en kijk of uw watermeter beweegt
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2018, 13:28   #883   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

eww dat kan toch niet?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2018, 20:15   #884   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

195 m≥ hier zo. Precies abnormaal veel. Dat verbruik is natuurlijk wel met de zaak (kinderdagverblijf) van de vriendin bij. Dus 2 volwassenen, ne kleuter, 2 vaatwassers, 2 wc's, bad, douche en een wasmachine die overuren doet. Regenwater is enkel voor den hof en auto wassen etc.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2018, 20:18   #885   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Is aantal douches, baden, wc's, ... relevant? Of je nu 2 of 20 toiletten hebt, dat maakt imo toch geen hol uit?

edit: Talos, uw situatie is anders natuurlijk, had het vooral over de vorgie posters.
Erik701 is online now   Reply With Quote
Old 22-10-2018, 20:31   #886   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Het verschil met energie is ook wel dat bij quasi gelijk verbruik, uw voorschot perfect wordt ingeschat. Ik heb bij mijn weten nog nooit (veel) moeten bijbetalen voor water.

Qua elektriciteit daalt mijn verbruik (nieuw witgoed ed), maar mag je wel elk jaar ettelijke 100'en euro's opleggen, gevolgd door een buitensporig veel hoger voorschot, waarna je nog altijd mag opleggen.
En dat terwijl de stroomvoorziening op het niveau van een derde wereldland zit.
Old 24-10-2018, 14:22   #887   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Is het eigenlijk nog aangeraden om zonnepanelen te installeren momenteel? Slimme meter is dan wel uitgesteld maar gaat dat de rendabiliteit niet verneuken?
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2018, 14:52   #888   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Even opletten ja

Als er digitale meters komen, waarbij de teller niet terugdraait en ge een fictief rendement krijgt zijn eigenaren van zonnepanelen gezien.

Tommelein snapt dit goed genoeg, daarom is er nog een uitzondering voor zonnepanelen... Maar met de gang van zaken in BelgiŽ is dat allemaal geen zekerheid.

1 idiote minister die zelfmoord wilt plegen is genoeg.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2018, 15:10   #889   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Vandaag zei de VREG in de commissie nog dat mensen met zonnepanelen zeker zo snel mogelijk een slimme meter moeten plaatsen. Hun redenering is zo doorzichtig als het maar kan zijn.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...oordelig-of-n/

Quote:
Originally Posted by B0Yke View Post
Is het eigenlijk nog aangeraden om zonnepanelen te installeren momenteel? Slimme meter is dan wel uitgesteld maar gaat dat de rendabiliteit niet verneuken?
Ik hoop het alleszins van wel, IZEN komt de mijne volgende maand plaatsen.

Last edited by kar; 24-10-2018 at 15:42.
kar is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2018, 15:32   #890   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Wel grappig...

Er is een stroomtekort...

Oh neen ons net kan het overschot aan energie van zonnepanelen bijna niet meer aan...

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2018, 15:54   #891   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Zo werkt het niet

Zonnepanelen zijn doorgaans aangesloten of het distributienet. Het echte transport gaat via het hoogspanningsnet.

Vrijdag meeting met Elia. Ik ben benieuwd.
(wij verbruiken hier in Belgie 900 000MWh... )
Old 24-10-2018, 21:48   #892   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

In theorie klinkt dat enorm logisch om de energie direct te verbruiken ipv op het net te zwieren. Maar hoe wil men dat in de praktijk doen?

Ik kan mijn was en vaatwasmachine niet vanop afstand regelen en heb totaal geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Voor de rest komt quasi al mijn energieverbruik van toestellen die ik op dat moment actief gebruik (multimedia of koken) en aangezien ik overdag werk, zou ik dat dus nooit kunnen gebruiken op het moment dat er energie geproduceerd wordt.

Enige manier die ik kan bedenken is zo'n thuisbatterij, maar die kosten precies ook nog redelijk veel.

Ben aan het twijfelen voor zonnepanelen, maar als ik dat zo lees vraag ik mij echt af of dat de moeite nog is met zo'n digitale meter.
Old 24-10-2018, 22:28   #893   link
Matthias
*snore*

Onmiddellijk verbruik is ook dikke bullshit als je tegelijk mensen op warmtepompen wil krijgen. De mijne draait godbetert misschien vijf maand per jaar, als ik panelen leg dan wil ik echter mijn verbruik voor die periode dekken over een jaar gespreid. Anders moet ik belachelijk overdimensioneren.

Tommelein burgemeester in Oostende en de Matthias wacht toch nog even met zijn bestelling.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2018, 22:43   #894   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Puur vanuit financieel oogpunt wacht ge momenteel best af. De toekomst is momenteel te onduidelijk (zeker als ge ziet dat Tommelein er vanonder wil muizen).

Als ge een warmtepomp hebt, zijt ge (op termijn) genaaid, als de VREG zijn zin krijgt.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2018, 23:10   #895   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ik ben eens benieuwd, binnenkort wat kouder.. Wij wachten op het werk af
Voorlopig ziet nog alles er goed uit, wij zijn toch gehedged tegen duren prijzen.

November stond tot voor kort op 200 EUR/MWh. Dat zit nu mee in de prijzen
van de contracten. Ook het contract voor 2019 is duur, maar zakt nu weg met de rest van de beurzen en de fuelprijzen zoals gas, CO2 & olie.

Als je dat als consument op je dak krijgt, betaal je 4-5x meer op een jaar.

Eigenlijk zouden ze het systeem in de nordics moeten doen, of zoals bij grote firma's. Betalen per uur ipv een gemiddelde van de dag, of in vaste contracten een maand/kwartaal/jaargemiddelde.

Savonds om 7 uur strijken? Dat gaat u meer geld kosten.
Wil je bezuinigen? Doe het op andere uren.

Ze hebben wel het geluk dat de helft van Noorwegen & Zweden permanent onder water staat, dat Noorwegen volledig op hydro draait, en Zweden maar enkele gascentrales moet hebben.
Old 25-10-2018, 10:29   #896   link
Matthias
*snore*

Dat is toch het uiteindelijke doel van de elektronische meters? Sturen van consumptiegedrag door fluctuerende piek- en dalprijzen voor consumenten?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 11:38   #897   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Mensen die alletwee werken tijdens de dag gaan niet echt veel kunnen sturen aan hun gedrag.
Misschien alleen dat de was enzo snachts gebeurd.
Maar dat is bij veel mensen die nu een dag / nacht meter hebben het geval.

Zolang er geen goede oplossing komt voor de ekectronische meter komt, komt die bij mij niet binnen.
Ze kunnen altijd vragen om die te komen vervangen, maar ge moet ze niet binnen laten he.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 14:29   #898   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Thuisbatterij lijkt mij dan wel een goede oplossing. Maar nogmaals, het hangt er vanaf wat men gaat doen ... . Ik wacht nog even af .... .

Beetje te gek voor woorden, die situatie hier in BelgiŽ :/
Arne is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 14:41   #899   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Thuisbatterij moet ge aangeven en is/wordt gereguleerd (als ge nog een aansluiting aan het netwerk hebt).

Als ge niet volledig van het net gekoppeld zijt, zorgt de VREG er wel voor dat ge gaat betalen.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 14:46   #900   link
-Tarantula-
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Thuisbatterij moet ge aangeven en is/wordt gereguleerd (als ge nog een aansluiting aan het netwerk hebt).

Als ge niet volledig van het net gekoppeld zijt, zorgt de VREG er wel voor dat ge gaat betalen.
met enkel zonnepanelen en een thuisbatterij gaat ge er niet geraken in BelgiŽ om losgekoppeld te worden van het net..

nuja, de mensen met zonnepanelen hebben toch ook beetje macht denk ik, als we allemaal op een mooie, zonnige, windstille dag de omvormer afkoppelen zal het elektriciteitsnet toch een serieus dipje krijgen? Dus moet de regering niet al te zot doen
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules