Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 16-01-2016, 22:10   #4761   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

hopelijk sterft uw pa dees jaar niet aan kanker erik! gl !
Old 16-01-2016, 22:34   #4762   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

Ik heb nooit over "plots renoveren" gesproken. Wel hebben er een aantal dat op bouwforum fout begrepen. Of ik heb het slecht verwoord wegens drukte, vermoeidheid en wat stress

Er is een keuken bijgebouwd in '97. Dan ook renovaties vermoed ik. Vervolgens jaren verhuurd geweest aan verschillende mensen. De verhuurders/verkopers waren het beu om de paar jaar steeds nieuwe huurders (koppels die uit mekaar gaan, nieuw samengestelde gezinnen etc) te hebben, dus wilden ze verkopen. Dit hebben ze ons vrijdag uitgelegd, ze wonen drie huizen verder van onze toekomstige woonst maw onze buren. Het probleem met kelderwater is ook in orde, tis te zeggen dat het daar normaal is in die regio met veel grondwater (we zijn bij de buren gaan horen, twee met ook grondwater). Ze hebben om geen last van achterblijvende rommel in kelder, slechte toegang tot kelder en dus grondwater dat gewoon dichtgelaten sinds '97. Gezien hij gebetonneerd is (zijkanten vermoed ik dan), kon dat water niet weg en dus nu zo'n 20 cm. Ze gaan het wegpompen. Maar dat komt dus allicht terug, maar niet zo hoog zo snel. Valt allicht goed op te lossen met ofwel dompelpomp en/of andere zaken die me nu ontgaan, zoals die paar gaten in de keldervloer te fixen en dus dan ook minder grondwater dat via daar binnen zou kunnen. Wij hadden ook schrik voor een kat in de zak te kopen (wie niet wanneer je zo'n groot bedrag moet ophoesten?) en gezien we nog maar pas aan het zoeken waren, nog meer. Maar we hebben op korte tijd met veel mensen gesproken (oa architecten) en met een gerust gevoel het compromis getekend.

Last edited by deevī; 16-01-2016 at 22:46.
deevī is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2016, 22:39   #4763   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Is uw verdiep uit hout of beton?
Old 16-01-2016, 22:42   #4764   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

beton zekers
Old 17-01-2016, 08:44   #4765   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by ecko View Post
Is uw verdiep uit hout of beton?
Dat is bij ons het enige minpunt. Onze zolder is uit hout en dat kraakt van tijd tot tijd verschrikkelijk.
Old 17-01-2016, 12:16   #4766   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by deevī View Post
Ik heb nooit over "plots renoveren" gesproken. Wel hebben er een aantal dat op bouwforum fout begrepen. Of ik heb het slecht verwoord wegens drukte, vermoeidheid en wat stress

Er is een keuken bijgebouwd in '97. Dan ook renovaties vermoed ik. Vervolgens jaren verhuurd geweest aan verschillende mensen. De verhuurders/verkopers waren het beu om de paar jaar steeds nieuwe huurders (koppels die uit mekaar gaan, nieuw samengestelde gezinnen etc) te hebben, dus wilden ze verkopen. Dit hebben ze ons vrijdag uitgelegd, ze wonen drie huizen verder van onze toekomstige woonst maw onze buren. Het probleem met kelderwater is ook in orde, tis te zeggen dat het daar normaal is in die regio met veel grondwater (we zijn bij de buren gaan horen, twee met ook grondwater). Ze hebben om geen last van achterblijvende rommel in kelder, slechte toegang tot kelder en dus grondwater dat gewoon dichtgelaten sinds '97. Gezien hij gebetonneerd is (zijkanten vermoed ik dan), kon dat water niet weg en dus nu zo'n 20 cm. Ze gaan het wegpompen. Maar dat komt dus allicht terug, maar niet zo hoog zo snel. Valt allicht goed op te lossen met ofwel dompelpomp en/of andere zaken die me nu ontgaan, zoals die paar gaten in de keldervloer te fixen en dus dan ook minder grondwater dat via daar binnen zou kunnen. Wij hadden ook schrik voor een kat in de zak te kopen (wie niet wanneer je zo'n groot bedrag moet ophoesten?) en gezien we nog maar pas aan het zoeken waren, nog meer. Maar we hebben op korte tijd met veel mensen gesproken (oa architecten) en met een gerust gevoel het compromis getekend.
Mijn huis is ook onderkelderd, 60% kruipkelder en daar staat in natte periodes zoals deze ook water in. Ik pomp het weg. Graaf een gat (als het geen beton is uiteraard) in de grond op het laagste punt en steek daar een ton in, stek er gaten in, bekleed die met doek als filter en steek er een dompelpomp in. Wat ik ook gedaan heb, is het plafond van die kruipkelder geïsoleerd met 8cm pur platen en mooi afgeplakt. Vooral omdat ik geen risico wil lopen op opstijgend vocht, maar ook omdat ge anders een hele koude vloer hebt. Vochtige lucht neemt zeer veel energie op waardoor ge eerder een vloerkoeling hebt, dan vloerverwarming. 's Wel niet meteen het aangenaamste werkje om ettelijke dagen in die kelder te zitten.

Ik overweeg ook nog om mettertijd gewoon de kelder te draineren met drainagebuizen op 25cm diep.

Voor de rest is een kruipkelder echt handig. Leidingen, elektriciteit, utp,... bijlegen hups, gat boren kabel erdoor en aan de andere kant van het huis weer aansluiten.

Last edited by tragezot; 17-01-2016 at 12:20.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 13:34   #4767   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

Bedankt voor de info!
Kruipkelder is eigenlijk kelder gezien ie +/- 190 cm hoog is. Immokerel kwam met die term af en ie bleef plakken (vanwege dat ge er inkruipt via deksel). Hij is qua afstand onder heel de inkomhal en een stukje buiten het huis tot voorgevel oid. Jammer dat ie dus momenteel moeilijk toegankelijk is via dat deksel want er is wel wat plaats. Dat valt later (binnen x jaar) misschien wel iets anders van te maken. We zijn al gewoon tevreden dat het geen groot probleem is, de plaats gebruiken hoeft momenteel niet.

Last edited by deevī; 17-01-2016 at 13:55.
Old 17-01-2016, 14:25   #4768   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Heb je eigenlijk met vorige huurders kunnen praten? Mij lijkt dat zij alvast relevante ervaringen van het huis kunnen geven.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2016, 21:33   #4769   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

eerste EBP voorstudie:

E-peil 60
K-peil 33

1100kwh PV panelen waren nodig om aan het wettelijke te geraken.
Verder gascondensatieketel

Isolatie:
Vloer: 10cm
Gevel: 12cm
Gemene muur: 4cm
Hellend dak: 23cm
Plat dak: 20cm
Glas 1.0 (+-60mē)

Ik zou dus naar E54 willen zonder de PV panelen (dan zijn ze ook niet nodig)
K-peil valt wel mee.
Old 03-02-2016, 23:12   #4770   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Waarom geen warmtepomp en 3x dat aantal panelen? Lijkt me wat zot om al die kosten te doen voor een onnozele 1100kwh aan zonnepanelen.

Dat is ook zonder die blowertest, die doet ook nog een punt of 6 ā 12 naar beneden.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2016, 23:17   #4771   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Waarom geen warmtepomp en 3x dat aantal panelen? Lijkt me wat zot om al die kosten te doen voor een onnozele 1100kwh aan zonnepanelen.

Dat is ook zonder die blowertest, die doet ook nog een punt of 6 ā 12 naar beneden.
Dat van die zonnepanel klopt inderdaad, ze hebben die erbij gedaan gewoon om aan de wettelijke norm te komen (in de praktijk was dit zelfs niet voorzien).

Warmtepomp offerte is in aanvraag (coolair met Rotex materiaal).

Last edited by BlaCkBirD; 03-02-2016 at 23:24.
BlaCkBirD is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2016, 09:17   #4772   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Architect gaat beginnen met het schetsen van een houtskelet-aanbouw. Huidige aanbouw van ~20 m2 is te krakkemikkig om te gaan renoveren tot kiné praktijk, dus we gaan ze platsmijten, herfunderen en herzetten in houtskelet. Moderne touch aan de oude hoeve ook, als we met kastanjehouten gevelbekleding kunnen werken op die aanbouw.

Iemand tips of zaken in de trant van "had ik dat geweten voor ik iets in houtskelet liet zetten!" ?
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2016, 09:25   #4773   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wij hebben voor onze 40mē aanbouw ook een offerte of 3 voor houtskelet laten berekenen maar uiteindelijk zijn we voor traditionele(re) opbouw gegaan van y-tong (20cm) - pur-isolatie (12cm) - houten gevelbekleding (padouk latjes 5 cm). Is iets minder dik maar kon ook meer gewicht dragen voor ons groendak en was ook goedkoper.

Voor die grootte waren er al veel bedrijven voor houtskeletbouw die er niet aan wouden beginnen of ons waarschuwden dat het de moeite niet was. Het voordeel van houtskeletbouw was dat het allemaal sneller vooruit gaat want de muren worden in de fabriek in elkaar gezet en dan met een grote kraan op de site geplaatst. Dat bespaart maar aangezien je met een vaste kost zit voor de kraan haalde je daar die drie muren niet uit bij ons. De enigen die een prijs wouden geven waren DS houtskeletbouw, pxp projects en nog eentje waarvan de naam me ontglipt. Allemaal zaten ze enkele duizenden euros boven traditionele bouw en allemaal wouden ze de fundering zelf gieten (terwijl wij dit liever zelf wouden doen gezien de besparing die we daar mee deden).

De meeste houtskeletbouwbedrijven op batibouw die we bezochten wouden zelfs geen prijs opmaken voor zo iets klein. Ze raadden gewoon aan een schrijnwerker te zoeken die ter plaatse zelf alles in elkaar zou timmeren. Maar daar betaal je dan wel veel werkuren voor. Alles in regie kost veel.

Als ik een volledig huis zou zetten zou ik het zeker overwegen maar ik zou zelfs verder durven gaan qua isolatie (strobalen-huis). Mijn nicht woont in een nieuwbouw appartementsblok gemaakt met strobalen en dat was wel heel interressant: http://www.iewan.nl/

Last edited by kar; 04-02-2016 at 09:30.
kar is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2016, 11:48   #4774   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Voor die grootte waren er al veel bedrijven voor houtskeletbouw die er niet aan wouden beginnen of ons waarschuwden dat het de moeite niet was. Het voordeel van houtskeletbouw was dat het allemaal sneller vooruit gaat want de muren worden in de fabriek in elkaar gezet en dan met een grote kraan op de site geplaatst. Dat bespaart maar aangezien je met een vaste kost zit voor de kraan haalde je daar die drie muren niet uit bij ons. De enigen die een prijs wouden geven waren DS houtskeletbouw, pxp projects en nog eentje waarvan de naam me ontglipt. Allemaal zaten ze enkele duizenden euros boven traditionele bouw en allemaal wouden ze de fundering zelf gieten (terwijl wij dit liever zelf wouden doen gezien de besparing die we daar mee deden).

De meeste houtskeletbouwbedrijven op batibouw die we bezochten wouden zelfs geen prijs opmaken voor zo iets klein. Ze raadden gewoon aan een schrijnwerker te zoeken die ter plaatse zelf alles in elkaar zou timmeren. Maar daar betaal je dan wel veel werkuren voor. Alles in regie kost veel.
Lokale schrijnwerker zou het sowieso wel worden, ik doelde niet echt op prefab houtskeletbouw maar bedoelde gewoon de constructietechniek. Volgens de architect zijn de voordelen dat je sneller kan werken (geen droogtijden) dus goedkoper, minder fundering nodig want lichter, en steviger want alles hangt beter aan elkaar dan het traditionele "bakstenen muur zetten en dan wat balken daarop vast maken". Nadelen, daar hoor je bitter weinig van.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2016, 13:03   #4775   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Nadelen: weinig of zo goed als geen thermische massa. Je stopt met stoken en het zal sneller weer afkoelen. Je stenen hebben een bepaalde warmte die ze nadien nog afgeven. Daardoor krijg je sneller een kil gevoel als je niet meer aan het stoken bent. Je zou denken dat je isolatie dat wegwerkt maar blijkbaar werkt het zo niet helemaal.

Over dat steviger.... dat zou kunnen maar langs de andere kant wreekt zich dat ook wel. Je hebt langs binnen ook enkel je OSB plaat om iets op vast te maken, als je iets zwaarder wil ophangen heb je geen massa (tenzij toevallig in je verticale balken) om een grotere plug in vast te zetten.
Balken worden trouwens niet vast gemaakt aan een stenen muur maar mee ingemetseld.
Old 04-02-2016, 15:08   #4776   link
Horla
Senior Member

Hoe vaak komt het voor dat je iets wilt ophangen dat een degelijke OSB niet kan dragen?

Wegens omstandigheden hebben wij in de living bij onze renovatie de pleister van de muren gehaald, daar een houten kader voor gezet met isolatie, dan OSB en dan gyproc. Zo'n muur draagt zonder problemen o.a. een grote, traditionele radiator van 3m lang.

Op de plaatsen waar we wisten dat er zware lasten gingen komen hebben we wel het houten kader bevestigd aan de muur met zo'n L-hoekachtig iets.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 21:50   #4777   link
Deff
!= Deffe

Ik kan mij ook niet meteen iets inbeelden wat ge niet kunt vastmaken aan een OSB plaat op een stevig frame. Of het moet zijn dat ge uw verzameling CRT televisies aan de muur wilt hangen. Zelfs boekenkasten of keukenkasten vormen daarvoor geen probleem. Zo een frame is net iets steviger dan een metalstud he

Op gebied van thermische massa: Kies voor natuurlijke isolatie (cellulose), en niet voor harde platen (PUR/PIR) en je compenseert al veel. (thermische capaciteit ligt 3-4x hoger). Heb mijn dak laten inblazen met houtvlokken en afgelopen zomer was dat toch al de moeite. Uiterst aangenaam klimaat onder het dak.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 16:59   #4778   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Eerste voorontwerp binnen voor aanbouw. Opmerkingen?

https://www.dropbox.com/s/lvvkdwsd03...60205.pdf?dl=0

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 19:55   #4779   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Is uwen bureau de plaats van het groot scherm en media-ruimte? indien niet zou ik opteren voor een groter dakraam gaan.
Old 09-02-2016, 19:56   #4780   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Aja, dat is eigenlijk fout. Beneden moet bureau komen, en boven die media-ruimte. Boven zal dakkoepel sowieso niet nodig zijn, en zouden ook met kleinere ramen werken. Zitten vooral te worstelen hoe we bovenverdiep volledig visueel/qua geluid kunnen afscheiden van living.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules