Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 08-01-2020, 16:58   #1   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Elektrische wagen kopen in 2020

Wij gaan een nieuwe auto kopen en het zal een elektrische zijn.

We rijden niet zo heel veel met de auto, dus we willen niet te hoog gaan in budget. Minimum range moet 300km zijn. We zijn momenteel aan het denken aan de nieuwe Renault Zoe.

Iemand hier tips/info/discussion?
Karel is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2020, 18:46   #2   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Als er in uw buurt een cambio of dergelijke toestand is zou ik geen auto kopen.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2020, 22:41   #3   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

't Is een wat vreemde combinatie. Vanwaar de minimum 300km? Wat is je budget?

In die categorie heb je ook de Nissan Leaf, de VW eGolf, Honda E, Peugeot e208, Opel eCorsa, maar die zijn nog niet allemaal uit.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 11:47   #4   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

De zus van mijn vrouw woont in Amsterdam en we willen in 1 keer heen en terug kunnen rijden zonder te moeten opladen onderweg. Vandaar de 300km.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 11:52   #5   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Als er in uw buurt een cambio of dergelijke toestand is zou ik geen auto kopen.
We gebruiken het nu al paar jaar en tis toch een gedoe dien cambio. Altijd maar op uur staan en soms geen deftige auto ter beschikking hebben is vervelend.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 15:42   #6   link
tragezot
Ne coureur

Auto is de prijs van de vrijheid hé.

Wij zijn ook aan het kijken om in 2021 de tweede wagen te vervangen. Belangrijk lijkt het mij om te kijken waar ge gaat opladen. Thuis opladen met zonnepanelen is het interessantste, maar van aan die laadpalen in steden kan het serieus oplopen.

Het blijft wel een product waar ge uw motivatie vooral het milieu moet zijn want als ge kijkt hoeveel zelfs nog maar de instapmodellen kosten (eCorsa, Zoe,...) dan zijn ge financieel vele malen beter af door een (tweedehandse) benzine of een nieuwe ultraschone diesel te kopen.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 16:26   #7   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Ja een nieuwe elektrische auto kopen is veel beter voor het milieu dan een tweedehands..Als ge zo inzit met het milieu, zorg dan dat ge geen (tweede) wagen nodig hebt.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 16:29   #8   link
Horla
Senior Member

Ik zou graag mijn auto vervangen door een elektrisch exemplaar maar zoals tragezot zegt is dat eigenlijk niet economisch interessant als je weinig kilometers rijdt. Voor 11k heb je nieuwe benzine terwijl elektrisch begint aan 30k. Als je weinig rijdt, heb je doorgaans ook niet veel onderhoud nodig dus daar ga je niet veel winnen (elektrisch heeft in principe een stuk minder onderhoud nodig). Die 19k verschil haal je er bijgevolg nooit uit.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 16:40   #9   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Onze ene auto is 23 jaar en de andere is maar 5 maar is een ramp (meer kapot dan werkend precies en elk jaar al meer dan 500 euro kosten aan gehad) dus ik ben ook al wat aan het kijken geweest. Met de LEZ is het een ramp om iets deftig tweedehands te vinden zonder het geld kwijt te zijn van een kleine nieuwe.
kar is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 17:00   #10   link
Horla
Senior Member

Die LEZ is helemaal belachelijk. Mijn benzine is ondertussen 13 jaar oud maar ik mag wel overal binnen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 17:03   #11   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Wat bedoel je precies met "niet zo heel veel" rijden en waarom ben je al zeker van elektrisch?
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 17:34   #12   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Die LEZ is helemaal belachelijk. Mijn benzine is ondertussen 13 jaar oud maar ik mag wel overal binnen.
Haja, en mijnen diesel van 8 jaar oud is verdoemd.
Old 09-01-2020, 19:09   #13   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by Karel View Post
Wij gaan een nieuwe auto kopen en het zal een elektrische zijn.

We rijden niet zo heel veel met de auto, dus we willen niet te hoog gaan in budget. Minimum range moet 300km zijn. We zijn momenteel aan het denken aan de nieuwe Renault Zoe.

Iemand hier tips/info/discussion?
blijf ver weg van Renault. Ik ben van plan mijn Scenic, nieuw gekocht juli 2018 nu al weg te doen. Rammelauto's.
Old 09-01-2020, 19:27   #14   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat zegt toch niks, zo'n persoonlijke, enkelzijdige en oppervlakkige ervaring? Mijn vader rijdt nu met zijn derde Scénic, heeft met de vorige twee telkens dik 10 jaar kunnen rijden zonder grote mankementen en is met de derde al weer 3 jaar aan't bollen. En da's dan weer evenmin voldoende om te stellen dat ze perfect of onverslijtbaar zijn.

In heel wat, beduidend beter gefundeerde dan uw persoonlijke malchance, lijstjes doet Renault het zelfs relatief goed.

https://www.reliabilityindex.com/manufacturer

https://www.osv.ltd.uk/how-reliable-are-renault/

Last edited by Potenza; 09-01-2020 at 19:37.
Potenza is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 20:14   #15   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zwoep View Post
We gebruiken het nu al paar jaar en tis toch een gedoe dien cambio. Altijd maar op uur staan en soms geen deftige auto ter beschikking hebben is vervelend.
Hmmja. Mijn zus is er wel content van (centrum Antwerpen). Ze rijden altijd met een quasi nieuwe Renault Zoe.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 00:51   #16   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Dat zegt toch niks, zo'n persoonlijke, enkelzijdige en oppervlakkige ervaring? Mijn vader rijdt nu met zijn derde Scénic, heeft met de vorige twee telkens dik 10 jaar kunnen rijden zonder grote mankementen en is met de derde al weer 3 jaar aan't bollen. En da's dan weer evenmin voldoende om te stellen dat ze perfect of onverslijtbaar zijn.

In heel wat, beduidend beter gefundeerde dan uw persoonlijke malchance, lijstjes doet Renault het zelfs relatief goed.

https://www.reliabilityindex.com/manufacturer

https://www.osv.ltd.uk/how-reliable-are-renault/
na bijna twee jaar hebben ze het gerammel en gekraak van o.a. de middenconsole niet kunnen oplossen. Het gaat hem niet over de mechaniek, maar over de QC.

4k km: nieuwe versnellingsbak: metaalschilfers in de olie
op 2k km: zonneklep die naar beneden valt
gerammel deur bestuurder: na anderhalf jaar niet opgelost
gerammel aan tweeter passagier: na één jaar niet opgelost

Renault verbergt zich achter de "de auto voldoet aan het lastenboek" en is "technisch in orde"... Bollocks.
Old 10-01-2020, 10:18   #17   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Jerre denkt dat zijn éne slechte ervaring geldig is voor heel de wereld.

Ben een bedrijfswagen aan't bekijken en overweeg zelfs de Talisman. Veel lagere VAA dan een nieuwe E of C.

Geen idee wat de volgende regering ermee gaat doen natuurlijk.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 23:45   #18   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Weinig budget, weinig rijden, maar dan wel elektrisch willen en 300km?
Beetje tegenstrijdig niet?

Koopt toch gewoon ne kleine benzine?

Wij hebben ene Model S 75D, voor bij klanten aan te komen, ik heb in de garage 1 stopcontact, waar 1 TL lamp aan hangt. Op 16 ampere

Na een nacht opladen kon ik er 80km mee rijden na 24 uur was die nog niet opgeladen
Teki is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 12:11   #19   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Wat bedoel je precies met "niet zo heel veel" rijden en waarom ben je al zeker van elektrisch?
Als geroepen komt de VRT met deze infographic:

Er is uitgegaan van 200.000 km levensduur, dus ik veronderstel dat je de wolken voor brandstof en verbruik ongeveer recht evenredig met km mag vergroten of verkleinen.

Als dat juist is zorgt de productie van een nieuwe elektrische dus voor zowat evenveel CO2 als 50.000+ km verder rondkarren met je huidige of een jonge occasie benzine of diesel. Aan mijn huidig verbruik is dat meer dan tien jaar, tegen dan staat de Noordzee al tot aan de abdij van Averbode waarschijnlijk.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 19:32   #20   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Karel View Post
De zus van mijn vrouw woont in Amsterdam en we willen in 1 keer heen en terug kunnen rijden zonder te moeten opladen onderweg. Vandaar de 300km.
Ja dit is dus de oude mindset he..

Met een deftige elektrische wagen een stopje maken van 10minuten en ge kunt weer een heel eind door. Of op je bestemming even inpluggen.

In één ruk door willen rijden naar je bestemming en voor die énkele keren per jaar een grotere range MOETEN hebben, slaat in deze tijd nergens op. Just sayin
B0Yke is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules