Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 25-09-2018, 08:03   #821   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
omdat vloerverwarming op slaapkamers kak zou zijn.
Waarom datte? Hier overal vloerverwarming, nergens van te klagen.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 08:47   #822   link
Matthias
*snore*

Omdat ik warme slaapkamers haat en je met vloerverwaring een heel trage feedback loop hebt.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 09:10   #823   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

lucht-lucht is een goede keus als ge ge uw vloer niet wil uitbreken, helaas zijn al die warmtepompen nog redelijk nieuw dus meestal ontbreekt de ervaring bij de installateurs.
lucht-water is wel een pak efficienter, zeker in de winter.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 09:40   #824   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Bij ons komen ze in de 3 slaapkamers en de oude living er binnenkort plaatsen. Uiteraard heb je overal units nodig, hoe zou het anders moeten opwarmen? Voor in de drie slaapkamers hebben we "lelijke" witte bakken genomen, in de oude living op het gelijkvloers een design versie. Persoonlijk wou ik ook een paar 100 euro extra betalen per bak om ze allemaal in de design versie te hebben maar mijn vrouw zag daar het nut niet van in.
Bij Daikin hebben ze zowel inbouwunits (roosters) als radiator-achtige opbouw units.
https://www.daikin.be/nl_be/producten/FVXG-K.html

Die vind ik precies veel mooier/subtieler dan die bakken aan het plafond.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 10:13   #825   link
Horla
Senior Member

Het design toestel in de living is dan ook van de Nexura reeks.
Het is inderdaad subtieler maar ook duurder. Bovendien verlies je plaats en is het niet altijd mogelijk. In de zolderkamer staat bv het bed tegen de muur waar de bak moet komen, dan is iets dat omhoog hangt een stuk praktischer.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 11:31   #826   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
En vloerverwarming, dus dan waarschijnlijk toch lucht-water, niet? Of effectief luchtwarmteroosters in de vloer?
Nee zot, lucht-water natuurlijk.

Trouwens ook geen vloerverwarming in de slaapkamers bij ons, wij hebben graag een frisse kamer.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 11:55   #827   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Het design toestel in de living is dan ook van de Nexura reeks.
Het is inderdaad subtieler maar ook duurder. Bovendien verlies je plaats en is het niet altijd mogelijk. In de zolderkamer staat bv het bed tegen de muur waar de bak moet komen, dan is iets dat omhoog hangt een stuk praktischer.
Zou je mij eens (via PM desnoods) de prijzen kunnen sturen van wat je hebt betaald? Bij ons gaat het namelijk vergelijkbaar zijn (3 slaapkamers + living)
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 12:25   #828   link
Horla
Senior Member

Ik zie niet direct een reden dat dit niet publiek mag geweten zijn dus bij deze:

Hij heeft effectief aan de hand van isolatie in de muren, ramen en grootte per kamer berekend hoe zwaar het model moest zijn. Zo ongeveer alles zit inbegrepen behalve de betonnen sokkel, die moet ik zelf voorzien. Een tweede leverancier was vergelijkbaar van prijs maar compleet andere modellen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 12:46   #829   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Nee zot, lucht-water natuurlijk.

Trouwens ook geen vloerverwarming in de slaapkamers bij ons, wij hebben graag een frisse kamer.
In een moderne of goed geisoleerde woonst ga je van het principe uit dat alle ruimtes binnen het geisoleerd volume min of meer dezelfde temperatuur moeten hebben voor de hoogste efficientie. Bij ons staat de vvw op de slaapkamer ook maar zelden aan, maar het is er niet veel frisser dan de woonkamen ofzo.
Old 25-09-2018, 17:04   #830   link
-Tarantula-
Senior Member

hier hetzelfde, overal vvw gelegd, zelfs in de garage, overal +- even warm. Als deze op de slaapkamer afligt in de winter voelt de vloer toch maar koud tov de rest van de woning en met maar 500m verbruik voor ww en verwarming ga ik dat ook niet afleggen (met binnentemp van +- 24 graden in living en +- 23 graden in de slaapkamer , minder voelt te fris aan want dan draait de vvw amper door de goede isolatie)
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 20:18   #831   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Wut, 24 graden? Ik vind het hier bij 21 al veel
Old 25-09-2018, 20:34   #832   link
-Tarantula-
Senior Member

Ja, momenteel op war met binnencompensatie, die 24 is als de zon af en toe helpt, nu ook nog 24 graden zonder dat de verwarming maar n keer heeft moeten draaien. Ramen op het zuiden, gelukkig screens ge geplaatst vr de winter. Nu weer proberen om de verwarming pas in te schakelen vanaf 1 november zoals vorig jaar
Is nog altijd beetje zoeken naar de ideale instelling qua binnencompensatie alsook stooklijn. Buizen liggen btw hoh op 20cm in living, 25 in garage en kamers en 7,5 in badkamer
Old 25-09-2018, 21:02   #833   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Ik zoek niet, ik heb geen stooklijn. Ik heb een 1000l vat warm water (55 graden, wordt warm gehouden door een bodem/water warmtepomp) in de kelder, vanwaar de vloerverwarming het nodige afneemt. Voor SWW zit daar een spiraal in van 40m, die zorgt voor een uitvoer van 50 graden water voor douche/bad/keuken (daar staat nog een quooker bij). Geen stilstaand SWW boven 50 graden, dus geen kans op salmonella. In elke kamer achter de lichtknoppen temp sensoren, dus mijn domotica weet de temperatuur in elke kamer, en regelt dmv het debiet van de vloerverwarming per kring de temperatuur per kamer! Behalve in de badkamers, daar foetelen we soms met een electrische handdoekdroger

Geen gefoefel, geen knopjes regelen, altijd de ingestelde temperatuur, overal. Comfort^2 Ik wil alleen de handdoekdrogers nog sturen via de domotica. Kan, maar nog niet aan toe gekomen

Last edited by Erik701; 25-09-2018 at 21:08.
Old 03-10-2018, 19:26   #834   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Ivgl met ocharme 2j geleden is bij de goedkoopste de prijs van electriciteit bijna x2
Sigh. 2 weken geleden niet ingetekend op een min of meer gelijke prijs bij nieuw contract omdat ik even het voorstel vd groepsaankoop wou afwachten (12 oktober).
Kijk ik vandaag: alle prijzen +25%.
Begint een kostelijk grapje te worden. Sinds 6j is onze totale energie kost wss X2 volgend jaar ondanks minder verbruik. En dat voor een basisgoed.
Old 03-10-2018, 19:52   #835   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

En dat is dan nog peanuts op je verbruik.

De afgelopen jaren kostte electriciteit voor het jaar erna ~40 EUR op de beurs. Met af en toe eens een piekje tot 50 als er scheurtjes ontdekt werden.

Maar toen stond olie op 50, gas op 15, co2 op 5

Nu staat de prijs voor elektriciteit op 70 voor volgend jaar. Dat is dus +75%

Als je 5000 kWh verbruikt, ga je dus 150 EUR meer betalen.

Waarover het hl stil blijft, is dat 75% van je rekening, taxen & transport zijn + subsidies voor wind & zon. Die ook maal 2 zijn gegaan de afgelopen 4-5 jaar.

En nu is de markt fundamenteel zo tight, dat die prijzen wel ff kunnen blijven. De laatste keer dat ik dat heb gezien, was in 2008...
Teki is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2018, 20:01   #836   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Had het ook al in de mot.
Ik hoop dat ze voor hun groepsaankoop al een paar weken bezig zijn met onderhandelen. Al vrees ik ervoor. Vorig jaar zaten ze qua prijs in de middenmoot als ik vergeleek met Vreg.
Old 04-10-2018, 08:22   #837   link
-Tarantula-
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Ik zoek niet, ik heb geen stooklijn. Ik heb een 1000l vat warm water (55 graden, wordt warm gehouden door een bodem/water warmtepomp) in de kelder, vanwaar de vloerverwarming het nodige afneemt. Voor SWW zit daar een spiraal in van 40m, die zorgt voor een uitvoer van 50 graden water voor douche/bad/keuken (daar staat nog een quooker bij). Geen stilstaand SWW boven 50 graden, dus geen kans op salmonella. In elke kamer achter de lichtknoppen temp sensoren, dus mijn domotica weet de temperatuur in elke kamer, en regelt dmv het debiet van de vloerverwarming per kring de temperatuur per kamer! Behalve in de badkamers, daar foetelen we soms met een electrische handdoekdroger
dit is tegenstrijdig, ge wil stilstaand sww wel boven de 50 graden hebben om legionella (niet salmonella) te vermijden
Old 04-10-2018, 08:26   #838   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

vermijd rauwe kip in de waterleidingen
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2018, 10:25   #839   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by -Tarantula- View Post
dit is tegenstrijdig, ge wil stilstaand sww wel boven de 50 graden hebben om legionella (niet salmonella) te vermijden
Legionella, inderdaad. Maar ik heb geen stilstaand warm water, dus ook geen kans op legionella.
Old 04-10-2018, 11:21   #840   link
-Tarantula-
Senior Member

maar het water in die spiraal staat toch stil als je geen water afneemt???
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules