Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 19-09-2018, 10:32   #1801   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by onbewust View Post
Awel, ik heb ook een houten keukenblad gehad in een huurappartement en dat kan inderdaad niet veel verdragen.
Als je iets vochtig laat liggen krijg je ook gemakkelijk donkere vlekken.
Als het natuurlijk de bedoeling is dat het 'leeft', laat u gaan. =)
als je het behandelt met Tungolie is dat ook volledig water- en vlekdicht

we hebben die olie gebruikt voor al ons houtwerk (in keuken, badkamer en buiten) en we zijn er wel tevreden van

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Zou ook gewoon eik kunnen zijn, moeilijk te zien
beuk, essen of eik, check

we gaan daarin verder kijken

Quote:
Originally Posted by Blondje View Post
@Freddy: al eens aan Bamboe gedacht? Dat kan ook natuur geolied worden (dan heeft het wat de tint van het werkblad op de foto. Is toch wel slijtvast(er dan gewoon hout) heb ik de indruk. Wij hebben een bamboe trap, en met 2 kleine kinderen in huis wordt die intensief gebruikt. Na bijna 4 jaar nog niets op aan te merken (en er durft al wel eens iets naar beneden te vallen, is al eens over gekotst, bloedspoor van een bloedneus,... ).
we hebben bamboe gebruikt voor de badkamer (ikea planken verzaagd), maar daar ben ik intussen precies wel op uitgekeken, maar het zou wel kunnen dat dit ook in andere stijlen beschikbaar is. Hoe ziet zo'n trap er dan uit? Want het is wel een stevig materiaal vond ik ook

Last edited by Freddie Wasbak; 19-09-2018 at 10:35.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2018, 11:19   #1802   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
dekton kan dan weer afschilferen/stukjes afspringen gezien het bindmiddel glas is?
Geen last van en het eerste dat ik er van hoor. Als ik de technische gegevens bekijk dan zie ik het volgende staan
Quote:
Een gemiddelde van de uiteindelijke chemische verbinding van DEKTON« is de onderstaande: silicaataluminaten, amorf silica, kristallijn silica, zirkoon en anorganische pigmenten
maar ook dat "Het gehalte van kristallijn silica in alle kleuren en formules bevindt zich altijd onder 11% van het gewicht. " dus dat zal wel meevallen.
Horla is online now   Reply With Quote
Old 24-09-2018, 13:05   #1803   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

nog een vraagje rond technieken

we hebben een huis gekocht uit de jaren 80 dat verwarmd wordt met elektrische accumulatoren en een haardvuur

de huidige eigenaar heeft een elektriciteitsfactuur van ca 170 euro per maand en betaalt elk jaar 400 euro voor hout
er staat ook een zonneboiler voor sanitair warm water

wat doen we t best voor de verwarming? accumulatoren vervangen door iets anders?

er is geen vloerverwarming aanwezig, en de vloer is recent vernieuwd door de huidige eigenaar
er is 4 cm isolatie in de vloer, 4 cm in de binnenwanden en 12 cm in het dak

pls respond

Last edited by Freddie Wasbak; 24-09-2018 at 14:53.
Old 24-09-2018, 13:23   #1804   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
We zijn hetzelfde aan het kijken. Momenteel is de grote kanshebber lucht-lucht warmtepompen. Ik laat iets weten als ze zijn langsgeweest met den uitleg.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2018, 14:34   #1805   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ik vind die elektriciteitsfactuur wel nog meevallen. Dat is ongeveer hetzelfde als wat ik betaal voor gas + elek. Mijn ouders hebben ook elektrische verwarming en die factuur is een meervoud daarvan.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2018, 14:39   #1806   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Hebben die ook geen zwembad?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2018, 14:40   #1807   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

En de rest
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2018, 18:42   #1808   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
We zijn hetzelfde aan het kijken. Momenteel is de grote kanshebber lucht-lucht warmtepompen. Ik laat iets weten als ze zijn langsgeweest met den uitleg.
eens een offerte gevraagd voor de kostprijs mbt centrale verwarming als je het zelf zou doen

Quote:
Verwarmen met een zuinige condenserende gaswandketel kan al vanaf: 3780 euro

Voor deze budgetberekening hebben we voor jouw project rekening gehouden met volgende elementen:

- condenserende hoogrendements gaswandketel met warm water productie
- 9 universele gelakte plaatstaal radiatoren met 10 jaar garantie
- 9 radiator kit met koppelingen en thermostatische kraan
- sturing van de ketel voor 1 kring
- dakdoorvoer voor de afvoer van verbrandingsgassen
- alupex leidingen diameter 16 en hoofdleiding diameter 26
- verdeelkollektoren met al de nodige koppelingen
- opstart van de installatie door onze erkende technicus
- Support
valt wel mee qua budgetimpact dan

Last edited by Freddie Wasbak; 25-09-2018 at 18:53.
Old 25-09-2018, 21:32   #1809   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blondje View Post
@Freddy: al eens aan Bamboe gedacht? Dat kan ook natuur geolied worden (dan heeft het wat de tint van het werkblad op de foto. Is toch wel slijtvast(er dan gewoon hout) heb ik de indruk. Wij hebben een bamboe trap, en met 2 kleine kinderen in huis wordt die intensief gebruikt. Na bijna 4 jaar nog niets op aan te merken (en er durft al wel eens iets naar beneden te vallen, is al eens over gekotst, bloedspoor van een bloedneus,... ).
bamboe is zeer hard en erg duurzaam. maakt het wel een zeer slecht materiaal voor snijplanken.
tungolie helpt, maar ik weet niet hoe poreus bamboe is (hoe diep het inwerkt)
Old 25-09-2018, 21:46   #1810   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
eens een offerte gevraagd voor de kostprijs mbt centrale verwarming als je het zelf zou doen

valt wel mee qua budgetimpact dan
Zelf doen + aardgasleidingen graven: no thanks.
Plus, met eventuele zonnepanelen en in de toekomst een huisbatterij is elektrisch (met lucht warmtepomp) toch meer toekomstgericht lijkt me dan gas.
Old 25-09-2018, 22:17   #1811   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

elektrische verwarming is nu de toekomst. prachtig

Last edited by Teus; 25-09-2018 at 22:26.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2018, 00:40   #1812   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Logisch toch? Gas en mazout raken ooit op, elektriciteit ga je (desnoods off-grid) wel altijd kunnen produceren.
Old 26-09-2018, 07:34   #1813   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Onze nieuwbouw is ook zonder gas en met lucht-water warmtepomp. Ik vind het wel een beetje vreemd om weer een grote boiler te hebben voor warm water ipv een doorstromer maar het is ook niet dat het gewoon een elektrisch warmte-element is. In Holland zouden alle nieuwbouwen zonder gas zijn volgend jaar.

achievement unlocked: post maken over warmtepompen
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2018, 19:49   #1814   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Hier werd voornamelijk geadviseerd om eerst de spouwmuur te isoleren, en het dubbel glas in het houten schrijnwerk te vervangen met sterker isolerend glas (het glas zelf, het schrijnwerk blijft zitten).

En dan pas te kijken naar technieken, door eventueel ook de bestaande zonneboiler te combineren met een warmtepomp (of een hoogrendementsketel maar dat werd niet echt uitgesproken wegens promo warmtepomp).

Geluidsoverlast warmtepomp werd wat geminimaliseerd, maar lijkt toch niet onbestaand als je deze reportage ziet https://kassa.bnnvara.nl/media/384914

Daarnaast werd ook geadviseerd om het dak dikker te isoleren (gingen we doen), en voor de uitbouw te werken met isolatiemateriaal met een zekere thermische massa.
Old 01-10-2018, 20:10   #1815   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Heb je uw spouwmuur laten vullen? Yay or nay?
Old 01-10-2018, 22:10   #1816   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

de spouwmuur is nog niet gevuld maar we overwegen dat nu wel

we dachten dat dit vochtproblemen kon veroorzaken en dus slecht was op lange termijn, maar dat zou niet zo zijn (of zou je kunnen op voorhand inschatten):
https://www.isolteam.be/nl/nieuws/vo...uwmuurisolatie
Old 02-10-2018, 07:33   #1817   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yeah, naar dat soort pagina's heb ik ook al uren gestaard Ik ben er alleszins nog niet uit, voor elke positieve ervaring kom ik toch iemand met problemen tegen. Nochtans heeft ons huis op dit moment geen druppel vocht in de muren.
Old 02-10-2018, 12:04   #1818   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Mijn ouders hebben een jaar of 3 geleden ook hun spouwmuur laten isoleren, totaal geen problemen mee. Net als enkele kameraden die dat rond diezelfde periode hebben laten doen, geen problemen mee voor zover ik weet.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2018, 11:32   #1819   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Quote:
Originally Posted by Metal View Post
Mijn ouders hebben een jaar of 3 geleden ook hun spouwmuur laten isoleren, totaal geen problemen mee. Net als enkele kameraden die dat rond diezelfde periode hebben laten doen, geen problemen mee voor zover ik weet.
Idem hier. Totaal geen issues met vocht. Mijn achterbouw is ge´soleerd met PUR (ecologisch niet ideaal) maar we hadden geen keuze, gezien het maar een spouwmuur is van 6 a 8cm. Voor het voorste gedeelte van ons huis, waar geen spouw is, hebben we geopteerd voor een systeem van Vandersanden https://www.esoleren.be/be-nl. Dat in combinatie met nieuwe ramen. Het verschil is enorm, dat merken we meteen. Bijkomend voordeel, omdat mijn muren 20cm dik zijn (volle baksteen!), is dat de temperatuur binnen zeer constant blijft. De massa van die muur zorgt dat het de warmte opneemt en behoudt. Ook qua vochtregulatie is dat echt ideaal. Ik lees dat een dikke muur met een isolatie schil er rond eigenlijk beter is dan het huidige model die ze gebruiken. Natuurlijk is er veel "verspilling" van bakstenen bij het bouwen ervan. Nu, het is en blijft een oud huis. Voor nieuwbouw zou dat belachelijk zijn natuurlijk.

Ik ga de kosten in mijn hele lever er vermoedelijk nooit uithalen, maar dit is puur ook voor wooncomfort. Mocht ik overal spouwmuur isolatie hebben kunnen steken, meteen. Want dat is gi-gantisch veel goedkoper.

Last edited by Arne; 08-10-2018 at 11:38.
Arne is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 15:52   #1820   link
Deff
!= Deffe

Kan je delen hoeveel oppervlakte je hebt laten doen door Vandersanden en wat dat ongeveer gekost heeft? Zit in een vergelijkbare situatie, maar die oplossingen lijken mij allemaal enorm duur, al zeker in vergelijking met de spouw opvullen.

Maar ik ben ook zeer twijfelachtig tegenover het opvullen van de spouw, mijn huis is ruim 55 jaar oud en heb gemerkt dat op veel plaatsen niet alles volgens moderne regels is gedaan. Bv. balken van de zolder lagen los op de binnenmuur, en opening daarrond was nooit opgevoegd of anders gedicht, dus daar voel je echt de wind door de spouwmuur blazen. We hebben dat zelf gedicht bij de rennovatie op alle plaatsen die relevant zijn, maar ik kan mij inbeelden dat dat soort zaken toch wel complicaties geven wanneer je die spouw gaat opvullen met iets (bij ons zou je dat in theorie los de zolderverdieping kunnen inblazen, vocht van de woning kan op sommige plaatsen veel gemakkelijker indringen...). Onze spouwmuur staat trouwens ook niet op de plannen, maar eigen controles bevestigen dat hij er wel degelijk is.
Deff is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules