Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 03-12-2015, 19:53   #581   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Voor een kameraad PC samengesteld: gaming is eerste doel: Elite Dangerous en toestanden... Uw opmerkingen??? Ding is: 't moet "Future Proof" zijn - heb hierom gekozen voor nieuwste generatie CPU's en een Mobo dat Crossfire ondersteund. De voeding zou voldoende moeten zijn om een 2e gelijke GPU te draaien. Moet er tegenwoordig nog een DVD ingebouwd worden?

Intel® Core i5-6600, 3,3 GHz (3,9 GHz Turbo Boost) 1151 processor
FC-LGA4, "Skylake", boxed

GIGABYTE GA-Z170-HD3P, socket 1151 moederbord
RAID, Gb-LAN, Sound, ATX

G.Skill D4 8GB 2400-15 NT K2 GSK, Werkgeheugen

Aerocool BattleHawk, Behuizing

Samsung 850 EVO, 250 GB SSD

Scythe Big Shuriken 2 Rev.B, CPU-koeler

Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen, Grafische kaart

Cooler Master G650M, Voeding
1
€ 945,89 Totaalprijs

Systeem is niet om te overclocken
Old 03-12-2015, 20:00   #582   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Waarom AMD?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 20:16   #583   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Werkelijk "Future proof" bestaat niet. Die wens krijg ik elke keer weer en ik moet elke keer weer uitleggen dat hardware onherroepelijk snel veroudert en nieuwe evoluties om nieuwe hardware vragen. Wanneer Intel en nVidia volgend jaar hun nieuwste generaties voorstellen, is het bijvoorbeeld best mogelijk dat alles wat nu verkocht wordt niets meer voorstelt. Reken dus niet op een mirakelsamenstelling die ettelijke jaren schittert met topprestaties in recente games. Mocht dat de wens zijn, is regelmatig upgraden noodzakelijk. Of dit budget op z'n minst laten starten op €2000. Schep dus geen valse verwachtingen, je kan hoogstens beloven dat een systeem twee, misschien drie, jaar enigszins vlot mee kan wat betreft recente titels.

> CPU: gesteld dat je toch wat extra ademruimte achter de hand wil houden, investeer dan in de K-versie. Ook al is dat nu niet aan de orde, een flinke overclock kan later echt wel van pas komen. Anderzijds zijn er weinigen die, met die intentie, werkelijk overclocken en uiteindelijk eerder een nieuwe, recentere processor kopen.

> CPU-koeler: waarom zou je in zo'n ruim systeem een low-profile koeler steken? Dat is een volstrekt onlogische keuze?! Een Scythe Kotetsu is groter, koelt (daardoor) stukken beter, heeft een betere fan en is bovendien goedkoper.

> Case: tenzij die kast specifiek gekozen werd vanwege de looks, kan je heel wat beter materiaal vinden in die prijscategorie. Fractal Design (Core-reeks), BitFenix en eventueel Corsair hebben oplossingen die beter zijn op alle niveau's.

> GPU: een R9 380 is helemaal niet "Future Proof", die kaart is nu al eerder als 'Medium' te klasseren. Een GTX970 (€350) is op dit moment het meest valabele vertrekpunt voor een degelijke game-pc die nog even relevant wil blijven.

> PSU: op zich een degelijk model. Mocht je het echter bij een R9 380 houden én de belofte maken dat Crossfire vlotjes kan, is je voeding nipt. Eén kaart vraagt op volle kracht net geen 200W, verdubbel dat en voeg er alle andere hardware aan toe en je zit op full-load snel aan 500W. Dat is krap en kan bij pieken instabiliteit veroorzaken.

> DVD : euh, dat moet hij toch gewoon zelf kiezen?

Tot slot lijkt de totaalprijs me aan de hoge kant, waar heb je die vandaan?

Last edited by Potenza; 03-12-2015 at 20:22.
Potenza is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 23:04   #584   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Werkelijk "Future proof" bestaat niet. Die wens krijg ik elke keer weer en ik moet elke keer weer uitleggen dat hardware onherroepelijk snel veroudert en nieuwe evoluties om nieuwe hardware vragen. Wanneer Intel en nVidia volgend jaar hun nieuwste generaties voorstellen, is het bijvoorbeeld best mogelijk dat alles wat nu verkocht wordt niets meer voorstelt. Reken dus niet op een mirakelsamenstelling die ettelijke jaren schittert met topprestaties in recente games. Mocht dat de wens zijn, is regelmatig upgraden noodzakelijk. Of dit budget op z'n minst laten starten op €2000. Schep dus geen valse verwachtingen, je kan hoogstens beloven dat een systeem twee, misschien drie, jaar enigszins vlot mee kan wat betreft recente titels.

Uhu, heb hem duidelijk gemaakt dat een GPU upgrade om de 3 jaar toch interessant is...

> CPU: gesteld dat je toch wat extra ademruimte achter de hand wil houden, investeer dan in de K-versie. Ook al is dat nu niet aan de orde, een flinke overclock kan later echt wel van pas komen. Anderzijds zijn er weinigen die, met die intentie, werkelijk overclocken en uiteindelijk eerder een nieuwe, recentere processor kopen.

Loont het om de 6600 reeks te nemen, of de 4670K of 4690K?

> CPU-koeler: waarom zou je in zo'n ruim systeem een low-profile koeler steken? Dat is een volstrekt onlogische keuze?! Een Scythe Kotetsu is groter, koelt (daardoor) stukken beter, heeft een betere fan en is bovendien goedkoper.

check.

> Case: tenzij die kast specifiek gekozen werd vanwege de looks, kan je heel wat beter materiaal vinden in die prijscategorie. Fractal Design (Core-reeks), BitFenix en eventueel Corsair hebben oplossingen die beter zijn op alle niveau's.

check, eens bekijken.

> GPU: een R9 380 is helemaal niet "Future Proof", die kaart is nu al eerder als 'Medium' te klasseren. Een GTX970 (€350) is op dit moment het meest valabele vertrekpunt voor een degelijke game-pc die nog even relevant wil blijven.

350 euro zal boven het budget liggen, gedacht om dan of een 2e 2e hands te kopen binnen een jaar en Crossfire...

> PSU: op zich een degelijk model. Mocht je het echter bij een R9 380 houden én de belofte maken dat Crossfire vlotjes kan, is je voeding nipt. Eén kaart vraagt op volle kracht net geen 200W, verdubbel dat en voeg er alle andere hardware aan toe en je zit op full-load snel aan 500W. Dat is krap en kan bij pieken instabiliteit veroorzaken.

berekend, met 2x een GPU zou 650 voldoende zijn, zit nu op 580 W als alles aan stock snelheid draait...

gevonden op alternate
Old 03-12-2015, 23:07   #585   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Waarom AMD?
crossfire
Old 04-12-2015, 00:58   #586   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
crossfire
So, nvidia heeft SLI.

DVD drive kost quasi niets hé, <20 euro, voor die prijs kan je dat er wel in steken, ook al gebruik je dat zelden.

Wat ook belangrijk is, is het budget. Hoeveel mag de PC kosten? Er zijn een aantal zaken die beter kunnen (zoals voeding, gpu, RAM), maar dan zal de prijs natuurlijk wat hoger uitkomen, en zal het meer future proof zijn. Ik zou dan iets meer uitgeven en een GTX970 en 16GB Ram (kost toch niet veel) steken en een K-versie cpu, je zal misschien 200 euro hoger uitkomen, maar het zal wel meer "future proof" zijn. Stop er direct een goede koeler op zoals een Scythe Mugen en dan kan je nog wat overclocken ook met die processor indien nodig. Géén Big Shuriken, dat is een low profile cooler.

Met 650W zou ik afraden om crossfire of SLI te gaan. Minstens 750W. Overigens is SLI/crossfire niet altijd een goed idee voor de toekomst. Nieuwe kaarten zijn meestal zuiniger, je kan dikwijls nog beter binnen 2-3 jaar een nieuwe kaart kopen en de oude tweedehands verkopen. Er zijn ook nadelen aan verbonden want niet alle games ondersteunen het en je kan last hebben van microstuttering.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 04-12-2015 at 01:06.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 07:32   #587   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Heb zelf pas nog rondgekeken voor RAMupgrade van 8 naar 16gb. Lijkt toch compleet irrelevant op dit moment.
van 121 naar 122 fps gaan in maar heel specifieke extreme gevallen lijkt mij die 30-50€ niet waard die ge daaraan geeft.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 08:51   #588   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Wanneer ge wat achtergrondprogramma's laat draaien, kan 16GB toch van pas komen. Een paar Chrome tabbladen kunnen al direct heel wat geheugen opsouperen. 't Is ook vooral voor de "future proofness" van het systeem. 16GB is zeker geen must, maar ik merk het toch af en toe t.o.v. 8GB. Zoals je zegt, het is behoorlijk specifiek.

Best overigens van altijd 2 latjes RAM te steken (van dezelfde soort), anders heb je geen dual channel (wat een paar procenten kan schelen in performance).
Old 04-12-2015, 18:29   #589   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post

Met 650W zou ik afraden om crossfire of SLI te gaan. Minstens 750W. Overigens is SLI/crossfire niet altijd een goed idee voor de toekomst. Nieuwe kaarten zijn meestal zuiniger, je kan dikwijls nog beter binnen 2-3 jaar een nieuwe kaart kopen en de oude tweedehands verkopen. Er zijn ook nadelen aan verbonden want niet alle games ondersteunen het en je kan last hebben van microstuttering.
Zelf draai ik een 660Ti Sli opstelling en ik ondervind geen problemen hoor. Drivers up to date Enzo?
Old 04-12-2015, 18:32   #590   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik heb zelf geen SLI opstelling. Elke PC is anders natuurlijk.
Old 04-12-2015, 19:38   #591   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post

Als ik de berekening doe (http://outervision.com/power-supply-calculator) dan bekom ik volgende waarde voor een Crossfire/SLI opstelling:
Load Wattage: 547 W
Recommended UPS rating: 1000 VA
Recommended PSU Wattage: 597 W

Amperage (combined)
+3.3V +5V +12V
7.7 A 7.0 A 40.5 A

met een 650W voeding aanbevolen. Dus heb nog een reserve van 50 W, wat meer dan genoeg is voor nog een DVD-drive, Hdd, casefan,...
Old 04-12-2015, 19:55   #592   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

rekening gehouden met de opmerkingen: de Fractal is idd een mooiere kast imo, had enkel naar de prijs gezien en naar iets wat er iet of wat op foto goed uitzag.

Ik denk niet dat ik hem een Silverstone Kublai 4 zal kunnen aansmeren. Shuriken kreeg anders ook goede reviews. Nu, heb hier 2 Scythe Ninja's en die koelen supergoed, Kotetsu kan dus minstens evengoed zijn als ik de reviews mag geloven.

Volgende voorstel heb ik opgemaakt op basis van de aanbevelingen (zijn budget is 1000 € zijn er winkels waar je dit pakket wat voordeliger hebt? Dit zijn Alternate prijzen.):
1 x G.Skill D4 8GB 2400-15 NT K2... € 53,90*
1 x Intel® Core i5-6600, 3,3 GHz (3,9 GHz Turbo... € 249,90*
1 x Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen, Grafische... € 239,90*
1 x GIGABYTE GA-Z170-HD3P, socket 1151 moederbord € 129,90*
1 x Fractal Design Core 3300 PCGH, Behuizing € 74,90*
1 x Scythe Kotetsu, CPU-koeler € 34,99*
1 x Fractal Design Integra M 650W, Voeding € 84,90*
1 x Sandisk Ultra II, 480 GB SSD € 169,90*
Totaalprijs€ 1.038,29*
Old 04-12-2015, 21:02   #593   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

In Nederland dan, Afuture of Azerty.
Old 04-12-2015, 22:25   #594   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Je vraagt om een futureproof systeem. Als er een iets futureproof is, dan is het wel een degelijke voeding met wat marge op de wattage zeker. Denk dat de redenering een beetje van daar komt.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2015, 10:04   #595   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
rekening gehouden met de opmerkingen: de Fractal is idd een mooiere kast imo, had enkel naar de prijs gezien en naar iets wat er iet of wat op foto goed uitzag.

Ik denk niet dat ik hem een Silverstone Kublai 4 zal kunnen aansmeren. Shuriken kreeg anders ook goede reviews. Nu, heb hier 2 Scythe Ninja's en die koelen supergoed, Kotetsu kan dus minstens evengoed zijn als ik de reviews mag geloven.

Volgende voorstel heb ik opgemaakt op basis van de aanbevelingen (zijn budget is 1000 € zijn er winkels waar je dit pakket wat voordeliger hebt? Dit zijn Alternate prijzen.):
1 x G.Skill D4 8GB 2400-15 NT K2... € 53,90*
1 x Intel® Core i5-6600, 3,3 GHz (3,9 GHz Turbo... € 249,90*
1 x Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen, Grafische... € 239,90*
1 x GIGABYTE GA-Z170-HD3P, socket 1151 moederbord € 129,90*
1 x Fractal Design Core 3300 PCGH, Behuizing € 74,90*
1 x Scythe Kotetsu, CPU-koeler € 34,99*
1 x Fractal Design Integra M 650W, Voeding € 84,90*
1 x Sandisk Ultra II, 480 GB SSD € 169,90*
Totaalprijs€ 1.038,29*
Heb jij eigenlijk wel gelezen wat er werd geschreven?
Vervang die r9. Neem eventueel een K-cpu. Ga voor een zwaardere voeding AKS je echt sli/crossfire wil gaan. Ga voor 2x8gb geheugen.

Oja: als je die crissfire uit je hoofd haalt, dan kan je ook besparen op je moederbord (en dat geld bvb in betere videokaart steken)
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2015, 15:29   #596   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Nieuwe pc tijd!

Doel: Gamen, nieuwe AAA vlot draaien en pc moet toch minstens een jaar of twee meekunnen. Natuurlijk zal er dropoff zijn bij games die pas uitkomen binnen twee jaar, zolang ze maar runnen. Beetje wat mijn nu twee jaar oude pc doet met de huidige games zoals Just Cause 3, Witcher 3 en Fallout 4: niet alles max maar meer als deftig runnen op med/high settings.

Budget: +-900 euro zonder scherm. Scherm is apart budget en al lang beslist (BenQ XL2411Z)

Extra informatie:
- Ik ben serieus content op mijn huidige pc van Coolermaster: fan op CPU, extra casefans, power supply en case komt daar van. Dus tenzij mensen zeggen dat die keihard sucken tegenwoordig ga ik prolly daar terug alles halen voor die onderdelen.
- Ik moet niets hebben van overclocken, daarvoor ken ik te weinig van pc's om er met te gaan prutsen. SLI is ook niet nodig voor mij.
- Nvidia en Intel krijgt mijn voorkeur in de build, tenzij er hier iemand met een zotte reden aankomt waarom ik AMD zou moeten pakken. Doubt it.
- Bij build heb ik maar één extra HD (SSD) nodig voor storage, de SSD die momenteel hier in deze pc steekt (en wat kleiner is) komt mee en wordt de systeem HD.

Nu, ik heb totaal geen idee wat tegenwoordig goede prijs/kwaliteit is voor moederbord, ram geheugen en CPU dezer dagen, laat staan dat ik er veel van begrijp. Ik ga natuurlijk niet al het harde werk laten aan mensen hier door gewoon te dumpen en zeggen "los het maar op" maar voor ik een systeem samenstel zou ik misschien wel graag wat core onderdelen hebben. Denk vooral moederbord, ram en CPU. Al de rest ken ik wel genoeg van om vervolgens een volledig systeem in elkaar te steken en als ik dat heb gedaan kom ik natuurlijk terug voor een proofread van jullie schatjes.

Dank.
Old 06-12-2015, 16:15   #597   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

ik zie dat de nieuwe skylakes gedaald zijn in prijs, zou dus zeker voor een i5 6500 gaan, dan ben je direct mee met de nieuwste lijn van intel Prima cpu voor zijn price range en presteert zalig in games.

ik blijf top fan van de GTX970 als het nvidia moet zijn, heb er zelf zo eentje gestoken en dat beest vreet elk spel op gelijk zot, 60fps all games all day Blijft natuurlijk een GPU van (334€ is het laagste dat ik kan vinden), als je dan toch lager in prijs gaat is de beste bang/buck toch een R9 380 van AMD imho (die kan je al vinden voor 220€)

Ga dan afhankelijk van hoeveel games je op je ssd wil zetten voor een 250 of 512 SSD (ik ben persoonlijk direct voor de 512 gegaan, nog niet beklaagd, elk spel erop knallen en ik zou niet meer zonder kunnen, laadtijden bijna onbestaande )

Geen mogelijkheid om uw oude kast te herbruiken ?

Last edited by jelliuz; 06-12-2015 at 16:20.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2015, 16:31   #598   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Ik denk dat met 900 euro budget zonder scherm ik wel toekom om een 970 in mijn pc te steken, GFX kaart gaat sowieso ook altijd het duurste zijn dat in een game pc steekt normaal gezien. En heb sowieso liever Nvidia dan AMD, ook al kan ik dat niet staven met legitieme redenen waarom. De oude kast blijft, het enigste dat ik uit mijn huidig systeem ga halen is dus die SSD om Windows op te zetten. En yup, ben er ook aan't denken om ineens ééntje van 512 te pakken, is voor zo rond 170-200 euro wel te vinden blijkbaar. Geen slechte prijs, zeker niet vergeleken met toen ik mijn vorig systeem heb gekocht.

Ok, prima, dan zoek ik nog een deftig moederbord, daar ken ik al helemaal niets van. Als een moederbord geen fancy shit nodig heeft om al de rest efficiënt en deftig te laten draaien moet dat echt niet veel geld kosten.
Old 06-12-2015, 16:39   #599   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

En in de tijd van nu waar alles gestreamed wordt lijkt het mij trouwens redelijk nutteloos om nog te "investeren" in een niet-SSD HD, zeker omdat ik echt bijna niets meer download en als ik iets download past het wel op mijn huidige SSD. Misschien is het wel handig voor mensen die nog veel leechen in HD en alles opslaan, ik ben die tijd al super lang voorbij.

Ik heb hier in mijn huidig systeem nog een tweede gewone HD van een paar TB en behalve wat games daarop staat die gewoon leeg te wezen.
Old 06-12-2015, 16:42   #600   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Jup, ik zet vote plus one voor een 970 Gtx!
Op aanraden van Potenza wacht ik zelfs tot volgend jaar om mijn upgrade uit te voeren. Die gtx is zo'n fenomenale kaart voor dergelijk budget.
gABBY is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules