Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 15-07-2018, 13:25   #1701   link
black
Senior Member

black's Avatar

Ik ben ook aan het kijken om een vaste gamepc in elkaar te steken.
Bedoeling is dat ik m'n gamelaptop hou voor zetelgaming naast de vriendin.
Sinds de grafische kaarten aan het dalen zijn in prijs lijkt het mij een goed moment op een 1080ti te kopen.
Wel aan het twijfelen om te wachten tot de nieuwe generatie nvidia kaarten en wat meer geld uitgeven om nog meer futureproof te zijn.

https://azerty.nl/basket/?code=YTo4O...kyNztpOjE7fQ==

Niet zeker van die ram? Niet zeker van dat moederbord.
Ik weet wel zéker dat ik intel wil gaan, ook al weet ik dat ryzen op dit moment superieur is in desktop werk, deze zal uitsluitend gebruikt worden voor VR, en qua gaming is deze prijs/kwaliteit superieur aan ryzen. Wel zeker van de cpu & gpu, tenzij ik wacht op de nieuwe generatie.
Er komt nog een ssd in.
black is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2018, 13:42   #1702   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Waarom een Intel i5?
BlackRabbit is online now   Reply With Quote
Old 15-07-2018, 13:50   #1703   link
black
Senior Member

black's Avatar

Tomshardware quote "The Core i5 series typically offers enthusiasts the best performance for their dollar. But with those two extra cores, Intel's highest-end Core i5 is now faster than Core i7-7700K in most games, and even in some applications. This means the Coffee Lake Core i5s basically replace last generation's Core i7s. Talk about a huge step forward. Now the mid-range chips can backstop top-end GPUs without becoming bottlenecks."
Old 15-07-2018, 17:14   #1704   link
black
Senior Member

black's Avatar

Pas op blackrabbit, ik ben al sinds mijn barton monster oc systeem uit de amd's, ook al zit mijn hart daar nog. Als ik echter zie dat deze i5 de ryzen 5 voorbijsteekt op gaming benchmarks met 10% vind ik dat jammer. En zeker omdat compression, decompression etc op ryzen vlugger is dan Intel.
Doe mij gerust een ryzen voorstel rond dezelfde prijs om mij te overtuigen, als het in range is van de gaming prestaties van de i5 dan ga ik graag over.
Old 15-07-2018, 21:05   #1705   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat Intel een streep voor heeft in gaming is vooral out of the box. Een Ryzen 5 2600 laat zich vlotjes overclocken, waardoor het verschil nog minimaler wordt. Tom's Hardware is trouwens een beetje vooringenomen, andere techwebsites geven in een gelijkaardig artikel zonder twijfelen Ryzen het voordeel. Ze zijn gewoon aan elkaar gewaagd. De 10% waar je over spreekt is evenmin consequent van tel, er zijn voldoende toptitels waar Ryzen niet moet onder doen of zelfs beter presteert. Daarenboven is het verschil tussen AMD en Intel in jaren niet scherper geweest, als je dan toch voor de blauwe gigant kiest is al je geblaat over Barton weinig waard, je houdt slechts de (voor alle consumenten nadelige) dominantie van Intel mee in stand.

> Ryzen 5 2600 (of 1600 indien het niet aankomt op 10% minder en wel op een flink pak euro's minder) + B350-MoBo is zeker zo goed en levert geen prijsverschil op.

> Kast is brol, beetje idioot om met zo'n budget daar zo sterk te besparen. Een goede kast hoeft geen €100 te kosten, wat je nu kiest is echter de absolute basis. Wat betreft bouwkwaliteit (denk aan demping, trillingen, panelen die goed aansluiten,...) is dit een bedenkelijke keuze.

> Idem voor de PSU, eerlijk gezegd. Corsair VS-reeks is heel banaal. In de woorden van Corsair zelf: "The CORSAIR VS-series is a great choice if you’re building a home or office system with lower power demands". Dat zal marcheren, hé, maar wat een mismatch met een GTX1080ti?! Een beduidend betere PSU kost je geen handenvol geld extra en levert betere en veiligere toekomstperspectieven. 550W is overigens eerder nipt, dit systeem kan pieken boven 450W. Dan is 550W - van een heel gewone PSU - weinig solide.

> Wat me overigens bij het meest heikele punt brengt: je GPU is van een zwaar kaliber terwijl al je andere onderdelen midrange tot ronduit basic zijn. Je koos zelfs geen SSD? Dat is een ietwat rare spreidstand. De kans op bottlenecks is groot. Je CPU is, wat Tom's Hardware terecht opmerkt, voldoende maar het blijft eerder nipt. De boodschap is vooral dat het geen onmogelijke combinatie meer is, niet zo zeer dat i7 nu volstrekt overbodig is geworden. 8GB DDR4 is eveneens zuinig.

tldr: bijna €800 aan een GPU spenderen en bezuinigen op bijna alle andere onderdelen is wat bizar. Deze samenstelling is niet in balans.

Last edited by Potenza; 15-07-2018 at 21:22.
Potenza is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2018, 17:01   #1706   link
Lion
N°1 Music Spammer

Lion's Avatar

30 euro voor een case. beschamend black
Lion is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2018, 19:10   #1707   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik deed dat ook met mijn eerste PC destijds
Case was gewoon van het goedkoopste en daar een videokaart van >500 euro in

Geen SSD meer kiezen is een dikke foei, black. Als er één onderdeel in een PC een snelheidswinst oplevert is het dat wel. Misschien niet zozeer in games buiten de laadtijden, maar op alle andere vlakken wel. Overigens vind ik WoW echt veel beter draaien op een SSD dan op een HDD. Echt een wereld van verschil is dat.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 16-07-2018 at 19:16.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2018, 19:17   #1708   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by black View Post
Er komt nog een ssd in.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2018, 19:32   #1709   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik krijg ook wel zin in een nieuwe PC, mijn i5-3570K is ondertussen toch al 6 jaar oud.
Old 16-07-2018, 21:06   #1710   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Ik krijg ook wel zin in een nieuwe PC, mijn i5-3570K is ondertussen toch al 6 jaar oud.
Precies de reden waarom ik een nieuwe heb besteld.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2018, 21:09   #1711   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ondanks dat ik hopen PC's bouw (voor anderen) is mijnen AMD Phenom II X4 965 nog steeds in form
Old 17-07-2018, 08:46   #1712   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik weet niet goed of ik zou wachten op de nieuwe gpu's of een tweede 1080 steken en SLI gaan. De nieuwe gpu's zullen nog niet voor direct zijn denk ik. Nvidia zit met een overstock dus misschien volgt er wel een price drop?
Old 17-07-2018, 08:56   #1713   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Voldoet je 1080 niet?
kar is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2018, 10:03   #1714   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Na de zomer hoop ik toch op beterschap. Zoals je zelf stelt zit vooral nVidia met een (te) grote stock, het hele mining-verhaal zit stilaan aan haar plafond en aansluitend zijn de productievolumes min of meer op peil. Nieuw materiaal zit er inderdaad nog niet onmiddellijk in, al bij al is er relatief weinig vraag en er is veel tijd/energie gekropen in de explosie van het minen. Ik reken op prijsdalingen na de zomer of ten laatste tegen de feestdagen.

Zowel AMD als nVidia zullen pas in Q1 2019 (of zelfs Q2) met iets nieuws op de proppen komen, tonen roadmaps en verwachten analisten. En de term nieuw zou wel eens relatief kunnen zijn. Denk aan rebranding en minieme verbeteringen in afwachting van een grote vernieuwing (AMD mikt bijvoorbeeld op 2020).

> https://www.pcworld.com/article/3279...fun-again.html
Old 17-07-2018, 12:17   #1715   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Voldoet je 1080 niet?
Voor 4k gaming (mijn geval) is het erg nipt. Voor een SLI gaat ge wel een heel stevige voeding (en kast) nodig hebben.
Blade is online now   Reply With Quote
Old 17-07-2018, 13:44   #1716   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Je moet wel opletten met SLI, want het is een dood kind aan het worden.

Je kan tegenwoordig de games die er echt voor optimaliseren op je 1 hand tellen. BF1 is de grote titel waar m'n open gaat zeggen dat de ontwikkeling er is voor SLI.

Ik zou wachten op de nieuwe GPU's, als je ziet hoe dicht de 1080Ti er al bij is.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2018, 14:03   #1717   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yeah, dual-GPU opstellingen zijn al bij al nooit helemaal van grond geraakt. En dat zal evenmin gebeuren. Wat in principe een interessante manier leek om je prestaties te verdubbelen aan schappelijke prijzen bleek te vaak een nachtmerrie om vlot werkend te krijgen. Tel daar de noodzakelijke extra inspanningen van spel- en software-ontwikkelaars bij en het resultaat is weinig geslaagd.
Old 17-07-2018, 15:26   #1718   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Voor 4k gaming (mijn geval) is het erg nipt. Voor een SLI gaat ge wel een heel stevige voeding (en kast) nodig hebben.
Ik game op 3440×1440 Mijn scherm kan 100Hz aan maar dat haal ik niet altijd op die resolutie en ultra settings.
Mijn 1080 kan er wel nog mee door dankzij gsync, ik ga wachten op de volgende generatie. Een 1080Ti kost nog steeds te veel.
Old 17-07-2018, 21:54   #1719   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Ik game op 3440×1440 Mijn scherm kan 100Hz aan maar dat haal ik niet altijd op die resolutie en ultra settings.
Mijn 1080 kan er wel nog mee door dankzij gsync, ik ga wachten op de volgende generatie. Een 1080Ti kost nog steeds te veel.
Als je ziet hoe kort de 1080Ti eraan zit, zit dat wel snor denk ik voor de volgende generatie.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2018, 10:40   #1720   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Yeah, dual-GPU opstellingen zijn al bij al nooit helemaal van grond geraakt. En dat zal evenmin gebeuren. Wat in principe een interessante manier leek om je prestaties te verdubbelen aan schappelijke prijzen bleek te vaak een nachtmerrie om vlot werkend te krijgen. Tel daar de noodzakelijke extra inspanningen van spel- en software-ontwikkelaars bij en het resultaat is weinig geslaagd.
Aanvullend: een mooie opsomming van TPU met verwachte lanceerdata.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules