Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 1 33.33%
3 sterren 2 66.67%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 27-01-2018, 15:37   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The Florida project'

'The Florida project' vertelt het verhaal van een aantal kinderen die wonen in de kleurrijke standaardhotels rond Walt Disney World. Bij het bouwen van zijn pretpark had Walt Disney een soort van utopische gemeenschap van de toekomst voor ogen. Decennia later is die droom vervallen tot een verzameling hotels die fungeren als sociale woonblokken voor een bont allegaartje. Het is in deze omgeving dat de kinderen een zomer lang spelen, op ontdekking gaan en onbevangen gade slaan wat er zich allemaal tussen de bewoners afspeelt.

Hoewel 'The Florida project' niet de grootse indruk op mij heeft nagelaten die 'Moonlight', waarmee de prent nogal eens wordt vergeleken, wel naliet, heeft Sean Bakers prent ontegensprekelijk een aantal serieuze troeven. De grootste troef zijn de natuurlijke vertolkingen die de regisseur uit de kinderen weet te halen. Willem Dafoe mag voor deze film en zijn sympathieke rol misschien een oscarnominatie op zak hebben - ik gun het de man zeker -, het zijn de kinderen die met elke scène aan de haal gaan. Moonee, Scootee, Dicky en Jancey zijn een kleine twee uur lang onze speelkameraadjes, kapoenen en gidsen door de merkwaardige zonovergoten vakantiejungle rond Walt Disney World. Vooral Brooklynn Prince is wonderlijk om bezig te zien. Wat een prestatie!

In deze kinderen verenigt Sean Baker het onbevangene van de jeugd met de harde sociale realiteit waarin hun ouders zijn terecht gekomen. Slecht betaalde baantjes, occassioneel tippelen, brol verkopen aan rijke toeristen... Als sociaal drama werkt 'The Florida project', al voel je dat de film qua verhaal wel vrij licht uitvalt en naar het einde toe wat begint te slepen. De impressionistische stijl overtuigt, maar op het moment dat Baker het plots nodig vindt om ook een aantal plotelementen te introduceren die de hartverscheurende finale een basis moeten geven voelt het wat overbodig. Ik was perfect tevreden geweest met een iets kortere film die zich volledig op de kinderen zou hebben gefocust.

Het beeld dat 'The Florida project' schetst is een beeld dat we al vaker in andere sociaal geëngageerde films van bijvoorbeeld de Dardennes en Ken Loach hebben gezien. Het is het contrast tussen de zonovergoten achtergrond, de guitigheid van de kinderen en de uitzichtsloze situatie waarin de volwassenen zich bevinden die er een pakkende film van maken.

3 sterren op 4

Last edited by Maniac; 23-02-2018 at 09:33.
Maniac is online now   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 08:42   #2   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Zalige kinderen, zalige Willem Dafoe, zalige film, schrijnend maar toch hilarisch.
eye is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 21:25   #3   link
Dorfmeister
O_o

Vandaag bekeken en ik kan me wel vinden in de recensie van Maniac. Het laatste deel lijkt erop geplakt te zijn om de film wat zwaarwichtiger te maken. Het blijft niettemin een erg leuke film.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules