Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 05-08-2014, 10:52   #1   link
kar
Public servant

kar's Avatar

goedkoopste DSLR voor intervalfoto's

Zoals de titel zegt: ik ben aan het kijken naar een goedkope camera om foto's te nemen om de sterren te fotograferen. Dus shit zoals dit zou ik graag proberen maken:

Dat hoeft niet het beste van het beste te zijn en dat mag zelfs tweedehands zijn maar ik ken te weinig van fotografie om te weten naar wat ik moet kijken van specs/merken/lenzen.

achtergrond bij de vraag:
Ik heb nu een panasonic lumix dmc-zx1 wat een goedkope point and shoot is die heel brede foto's kan trekken, wat ik wel aangenaam vind want op vakantie trek ik graag landschapsfoto's. Die neemt in mijn ogen goeie reisfoto's. Onlangs probeerde ik op citytrip echter wat filmpjes te maken om thuis een leuke montage te maken op muziek maar hoewel de filmpjes om HD-kwaliteit waren (720p) was de kwaliteit echt niet om aan te zien. Te veel ruis en fletse kleuren. Ik hoop met een DSLR hierbij te kunnen vooruitgaan (al is dat niet de hoofdzaak).

Andere leuke punten zijn compactheid en stevigheid.
kar is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2014, 11:02   #2   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Kar, kijk eens naar een Sony NEX6 ofwel een Sony a6000? Moet absoluut niet onderdoen voor een instap SLR en er bestaan daar zelfs 'apps' voor, waaronder een vrij goede interval-app die specifiek dient voor wat jij wil doen.

De a6000 is echt een fantastisch ding, ik gebruik hem hier zelfs meer dan mijn Canon 5D3. De NEX6 is eigenlijk even goed, behalve als je héél snelle AF nodig hebt. Maar voordeel is dan weer dat de NEX6 op oa Amazon en Ebay echt belachelijk goedkoop staat nu (

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2014, 11:04   #3   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

De vraag is wat is uw budget. Want er is echt geen specifiek toestel nodig om dat te kunnen trekken.
Gewoon zien dat je een remote kan aansluiten, en al dan niet een timed mirror lock heeft.

Ge gaat alleszins meer aan een objectief uitgeven dan aan uw camera.
Old 05-08-2014, 11:07   #4   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Ik ben geen expert, maar ik denk dat je vooral moet letten op 2 zaken als je sterren wil fotograferen:
- lens >>> body, dus het heeft geen zin om een slechte lens om een goede body te plaatsen. Neem eentje met een heel groot diafragma zodat het maximum licht door laat, bv een Nikkor AF-S 50mm F1.4 is populair en goed betaalbaar (339 euro ofzo). Deze laat bv toe om in avondschemering nog steeds prima profielfoto's te maken.
- neem een DSLR met weinig ruis op hoge lichtgevoeligheid, en die een lange tijd kan blijven open staan. Een Nikon 5100 is goed, en kost je slechts 369 euro. Een Nikon D40/50 (oude generatie) is op zich wel goed en kost je de helft, maar veel gevoeliger voor ruis. Er zijn veel betere DSLR's, maar niet in de budget categorie. De modellen van Canon ken ik niet van buiten maar zijn zeker even waardig.

Verder zal je een statief moeten hebben. Om echt goed sterren te kunnen trekken heb je gemotoriseerd statief en totaal andere lens nodig, maar dan zit je wel ineens aan +2000 euro.

Prijzen zijn van fotokonijnenberg.
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2014, 11:21   #5   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Chintokken verkopen goedkope triggers om intervalfotografie te doen. Heb ik nodig op mijn Nikon, omdat de sluiter maar tot een minuut ofzo gaat.
http://www.ebay.com/itm/Timer-Interv...E:L:OU:BE:3160
Old 05-08-2014, 11:54   #6   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
De vraag is wat is uw budget. Want er is echt geen specifiek toestel nodig om dat te kunnen trekken.
Gewoon zien dat je een remote kan aansluiten, en al dan niet een timed mirror lock heeft.

Ge gaat alleszins meer aan een objectief uitgeven dan aan uw camera.
Neen, mijn vraag was welke grootorde van budget ga ik hiervoor moeten voor voorzien.

En op basis van de eerste reacties ga ik hiervoor toch wel wat moeten sparen precies. Het is veel geld voor een bevlieging.
Old 05-08-2014, 13:06   #7   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Voor 200 heb je een okkasie reflex met standaardlens. Wat ouder enzo, maar nog bruikbaar. Statief kun je improviseren, maar da's vervelend. Probleem is echter dat goedkope statiefjes totale rommel zijn.
Old 05-08-2014, 13:47   #8   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Neen, mijn vraag was welke grootorde van budget ga ik hiervoor moeten voor voorzien.

En op basis van de eerste reacties ga ik hiervoor toch wel wat moeten sparen precies. Het is veel geld voor een bevlieging.
Voor 150 - 200 euro heb je een oudere budget DSLR (Nikon D50 ofzo) met kitlens. Als je dan nog ergens een statief weet te versieren (lenen? creatief zijn?) dan kan je het wel al eens uitproberen zonder je broek te scheuren.
Old 05-08-2014, 17:00   #9   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Richbastard heeft sowieso alles al aangehaald in zen vorige post wat je echt zou nodig hebben. Of de laatste posts wat je zou kunnen gebruiken gewoon om te testen, en dan kan je ook al schitterende resultaten krijgen btw.

Als je een ouder toestel overweegt, ik doe men D80 met AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED kitlens waarschijnlijk binnenkort weg.
Old 05-08-2014, 20:57   #10   link
tknomel
&lt;insert lachband&gt;

tknomel's Avatar

Voor die sterrenfoto's heb je minstens een f/2.8 lens nodig en liefst ook een wideangle. Je gaat anders nooit de resultaten krijgen die je verwacht.

Koop een zo goedkoop mogelijke body, zoek u een goede wideangle lens, statief en een trigger. Als je goed zoekt kom je er wel met een 300 euro.

edit: als je een Canon zoekt die compatibel is met de Magic Lantern firmware, kan je die remote zelfs al skippen.

Last edited by tknomel; 05-08-2014 at 21:02.
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2014, 23:57   #11   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Effe los van de nodige apparaten: je weet toch dat je best ver weg van alle lichtpollutie bent om mooi een sterrenweg te zien? Het dichtstbijzijnde dat ik een deftige sterrenhemel heb gezien was op de Wadden eilanden in Noord Nederland. Verwacht niet dat je deftige foto's kan trekken in de buurt van eender welk Belgische stad of autostrade.
Old 06-08-2014, 07:56   #12   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Oh, dat snap ik maar al te goed. Daarom dat ik er ook niet te veel geld tegenaan wil smijten. Ik zou het enkel op reis kunnen gebruiken.
Old 06-08-2014, 11:04   #13   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

http://djlorenz.github.io/astronomy/...rlay/dark.html

Dit kan ook al helpen.

edit: al vraag ik mij wel af in welk gedeelte ge dan zat, of het daar blauw of groen was?

Last edited by OmegaII; 06-08-2014 at 11:19.
OmegaII is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2014, 10:51   #14   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by richba5tard View Post
Ik ben geen expert, maar ik denk dat je vooral moet letten op 2 zaken als je sterren wil fotograferen:
- lens >>> body, dus het heeft geen zin om een slechte lens om een goede body te plaatsen. Neem eentje met een heel groot diafragma zodat het maximum licht door laat, bv een Nikkor AF-S 50mm F1.4 is populair en goed betaalbaar (339 euro ofzo). Deze laat bv toe om in avondschemering nog steeds prima profielfoto's te maken.
- neem een DSLR met weinig ruis op hoge lichtgevoeligheid, en die een lange tijd kan blijven open staan. Een Nikon 5100 is goed, en kost je slechts 369 euro. Een Nikon D40/50 (oude generatie) is op zich wel goed en kost je de helft, maar veel gevoeliger voor ruis. Er zijn veel betere DSLR's, maar niet in de budget categorie. De modellen van Canon ken ik niet van buiten maar zijn zeker even waardig.

Verder zal je een statief moeten hebben. Om echt goed sterren te kunnen trekken heb je gemotoriseerd statief en totaal andere lens nodig, maar dan zit je wel ineens aan +2000 euro.

Prijzen zijn van fotokonijnenberg.
Goed advies buiten de vermelding van een 50mm lens, dit soort lens is totaal niet zinnig voor het soort foto dat je wil maken. Gebruik een brede lens, bvb. een 24mm.
Old 31-08-2014, 13:07   #15   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Heb je betaalbare 24mm 1.4F lenzen?
Old 08-10-2014, 18:42   #16   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

De vraag is wat is het belangrijkste, de <24mm of de 1.4

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie