Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 02-12-2015, 23:17   #81   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Dat is precies wat ik nu ga testen. Ze overleven bijzonder veel. En het is geen scheutje, het is al een volwassen plant. Dus we zullen zien.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2016, 16:12   #82   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

hmm, volgende lente geen basilicum meer op mijn balkon. alle ruimte gaat naar chilipepers en cactusjes
deze is 5-6 maand oud en al 10mm groot. bodem laat ik nu volledig droog worden en deze zomer mag ik hem verplanten naar een deftig potje

Old 09-01-2016, 16:17   #83   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

daarnet eens over mijn bamboe gaan praten met iemand van de Aveve. de aarde is sowieso uitgeput, en de wortels nemen gans de pot in. hij zegt dat een plant die niet kan groeien dood gaat. meest eenovoudige is de plant een grotere pot geven, maar dat zie ik niet zitten. hij zei dat ik een deel van de wortels mocht weghalen. ik zal dat doen, en dan de planten in 2 splits zodat ze elk een pot krijgen. potten van het huidig formaat genoeg. nog grotere potten zouden belachelijk groot en zwaar worden.
Old 12-08-2016, 14:17   #84   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

oke, bamboe planten in twee gezaagd, helft van de wortels er van gedaan. in de pot zaten er meer wortels dan aarde. ze allemaal een pot gegeven met verse grond.
zag er dan zo uit, erg belabberd

ben een eind op reis geweest, had een 110L vat gevuld met water en dan gaf ik met een pompje en timer elke dag een paar liter water. intussen regende het goed in belgie. 3 maand:

nu zijn er nieuwe scheuten die hoger komen dan rest

Old 16-08-2016, 21:13   #85   link
SaveTheWhale!
Senior Member

SaveTheWhale!'s Avatar

fascinerend!
Old 14-01-2017, 10:02   #86   link
Blondje
*

Wie heeft er hier al eens een avocadoplant gekweekt uit een pit?

Ik wil het graag eens proberen, of sterker nog, ik wil er meerdere, die in de zomer buitenzetten en hopelijk binnen 5 a 10 jaar vruchtdragende planten hebben. Ik ben me ervan bewust dat dat ambitieus is, zeker in ons klimaat, maar wie niet waagt niet wint zeker? Zelfs als ze geen vruchten dragen is het geen lelijke kamperplant, dus het leek win-win.

Ik ben momenteel op 3 manieren aan 't proberen mijn pitten te laten schieten:
- In water (het gekende principe met de tandenstokers). Zo staan er al 3, omdat dat de meest gekende manier is. Zou wel 6 tot 8 weken duren voor er effectief resultaat te zien is.
- Gepeld in potgrond (alleh, cocosgedoe) : zou sneller gaan dan de waterversie, maar gezien eerst de wortel schiet en dat uiteraard ondergronds is, blijft het even spannend.
- ongepeld in potgrond (cocos): gewoon, t was laat op de avond en geen zin om de pit te pellen dus gewoon zo mee in de pot geduwd.
En de volgende die ik eet, steek ik gepeld in water.
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2017, 13:11   #87   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

heb wat zitten rondzoeken
Quote:
Avocado trees grow best when planted in warm areas of the garden that receive full sunlight for at least 6 to 8 hours per day. These trees will grow in part shade, but without full sunlight they will produce little to no fruit. They grow well in almost any soil type as long as it is fast draining and has a pH of 6 to 7. Because of their tropical nature, avocado trees require frequent, deep watering. The soil needs to dry between applications of water to allow the roots access to sufficient oxygen and to prevent rot.
dusja, veel warmte en licht nodig. weg houden van vorst. keuze van potgrond en hoe je water geeft is wel cruciaal:
Quote:
Your avocado should be watered on a grass schedule during the spring, summer and fall. Like citrus, avocados like to dry out a bit between watering. During the winter cool months careful attention to watering is crucial. Avocados do not like cold damp soil and can easily develope root rot, so if we have a normal wet winter you probably do not have to water much during December and January. If you have a berm around your avocado tree, you should remove it during the winter months to avoid rain water accumulating.
Quote:
Avocados need well drained soil, as the plant will not tolerate wet soggy soil, this is also important in the winter time when the ground is cold as well. Though do not take this advise to mean that the tree is drought tolerant as in our desert heat and arid conditions would mean almost certain death of the plant if it does not receive regular deep watering especially as temperatures reach well above 100f degrees in the summer. Avocados are very sensitive to salt burn, and with the high concentration of salt in our water and combination of heavy clay soil it is important to remember to water slow and deep. You can achieve this by using drip emitters of no more that 1/4-1/2 gallon per hour and let it run for several hours each time you water. If you don't use a drip system you can achieve the same results by turning on your hose to just a trickle and leaving it on the plant for a few hours, thus allowing the water to penetrate deep so the roots can get to it. Avocados need well drained soil, as the plant will not tolerate wet soggy soil, this is also important in the winter time when the ground is cold as well. Though do not take this advise to mean that the tree is drought tolerant as in our desert heat and arid conditions would mean almost certain death of the plant if it does not receive regular deep watering especially as temperatures reach well above 100f degrees in the summer. Avocados are very sensitive to salt burn, and with the high concentration of salt in our water and combination of heavy clay soil it is important to remember to water slow and deep. You can achieve this by using drip emitters of no more that 1/4-1/2 gallon per hour and let it run for several hours each time you water. If you don't use a drip system you can achieve the same results by turning on your hose to just a trickle and leaving it on the plant for a few hours, thus allowing the water to penetrate deep so the roots can get to it.
is anders dan de meeste planten, dus geen gewone potgrond die altijd wat vochtig moet blijven. neem deze potgrond, https://www.dcm-info.be/nl/hobby/pro...-vijgen-citrus
je kunt altijd perliet toevoegen, maakt de grond lichter, luchtiger en beter drainerend
https://www.dcm-info.be/nl/hobby/pro...nd/dcm-perliet
Old 15-01-2017, 19:39   #88   link
black
Senior Member

Hier hebben we een serre, meestal redelijk wat snoeptomaten (stuk of 8 stokken), wat courgette, paprika's, ... en sowieso onze kruiden (dille / peterselie / ...).
Standaard serre, maar brengt echt redelijk veel groenten voort. Meestal maak ik van de overschot (einde seizoen) tomatensaus, gebruik ik dan voor spaghettisaus en vries ik in.
black is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules