Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 22-05-2017, 07:33   #181   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Je gaat de boel héél goed in't oog mogen houden. Diameters van de afvoerbuizen en diktes controleren, geschranste isolatie etc... En mocht je nog met voegsel werken ipv lijm, kijken naar de isolatiewaarde ervan. Is blijkbaar ook een kost waar men op gaat besparen.
Als er bij jouw niet 'bespaard' is op materiaal zoals in de voorbeelden die je aangeeft, dan is dat eerder omdat je er blijkbaar zelf de kennis en tijd hebt ingestoken om te weten hoe het moét zijn.

Ik zou overigens eerder denken dat als je een deftige totaalaannemer hebt, je minder kans hebt dat de individuele onderaannemers er de kantjes van gaat aflopen. (in het geval dat de bouwheer zelf er niet genoeg van af weet).

Een onwetende bouwheer kan je denk ik makkelijker 'bedotten' dan een totaalaannemer (want die totaalaannemer is verantwoordelijk voor het werk van zijn onderaannemers, dus die is er niet bij gebaat als het niet deftig gedaan is.

Zo'n zaken controleren is in mijn ogen ook nog de verantwoordelijkheid van de (onafhankelijke) architect. Tof als de bouwheer er zelf de kennis van heeft... maar er zijn genoeg bouwheren die geen tijd/interesse hebben om alles in detail op te volgen (daar betaal je immers mensen voor).
Het beste resultaat heb je uiteraard als je alles zelf onderzoekt/vergelijkt/controleert, maar dat is gewoon niet realistisch te doen voor veel mensen.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 10:47   #182   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Het is dat, het boeit me wel, maar het is niet mijn passie en dus ga ik niet gaan opzoeken wat voor type mortel of afvoerbuizen etc we horen te kiezen. Dat is inderdaad een kwestie van vertrouwen.
Zoals gezegd, mijn focus gaat gewoon naar mijn eigen werk en vaardigheden. Daar draai ik zeker verlies op (minstens 10% door niet apart te onderhandelen), maar dat is aanvaardbaar zolang dat verzekert dat de bouw vlot gaat. Natuurlijk wil je dan geen tegenvallers zoals met de architect nu, want dan heb je geen vertrouwen meer. Heb de indruk dat het een wereld is waar proberen de norm is, en wij een beetje zijn als Alice in wonderland. Wanneer dat gebeurt kunnen we enkel hopen dat we sterke partners hebben om ons erdoor te gidsen

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules