Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 03-04-2012, 22:22   #41   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Na bijna 1 jaar verbruik:

Elektriciteit dag: 1500 kWh
Elektriciteit nacht: 1580 kWh
Gas: ~2000m³

denk ik

Edit: ik bel naar Electrabel om mijn maandelijkse bijdrage te verlagen van 190 naar 120 euro voor gas, die hebben zo'n handig automatisch systeem. 't Is te zeggen, als het om te verhogen is ...

"voer nu uw nieuwe bijdrage in"
120
"u wilt nu 120 euro betalen voor gas, bent u heel zeker?"
ja
"uw bijdrage is nu 190 en ge wilt naar 120, u wilt verlagen, bent u heel zeker?"
euh, ja
"uw bijdrage van 120 is lager dan die van 190 nu, wij stellen u 127,vijftiencijfersnadekomma voor, gaat u hiermee akkoord?"
neeje
"u wilt 120 euro betalen in plaats van 127,vijftiencijfersnadekomma, bent u zeker?"
jahaaa
"is uw consumptiegedrag veranderd?"
jaaaaaaaaa whateverrrrr
"we schakelen u nu door naar een medewerker om dit in orde te brengen"
wtf
"hallo met electrabelpoppemieke, wat kan ik voor u doen?"
190 naar 120 euro gas per maand plx?
"ok done"

Last edited by Sloefke; 06-04-2012 at 08:32.
Sloefke is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2012, 13:11   #42   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Juist mijn aanvraag bij Eneco ingevuld, met mijn huidige verbruik (wel nog volop aan het isoleren) kom ik op jaarbasis minstens €500 goedkoper uit. Yooo Electrabel, kthxbye.
Old 07-04-2012, 16:22   #43   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Juist mijn aanvraag bij Eneco ingevuld, met mijn huidige verbruik (wel nog volop aan het isoleren) kom ik op jaarbasis minstens €500 goedkoper uit. Yooo Electrabel, kthxbye.
euro's zeggen niets zonder verbruik hé
Old 09-04-2012, 13:08   #44   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Ik ben aan het kijken om over te stappen naar Lampiris.
Mijn contract bij electrabel loopt af eind juli.
Heb GroenPlus vast elec en GroenPlus index gas. (2 jaar)
Zou toch rond de 200 euro kunnen besparen.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2012, 07:09   #45   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

ik ga deze zomer ook eens wat berekenen, als die wet erdoor komt dat je max 50 euro schadebeding moet betalen is dat wel super. Heb zo'n contract dat m'n prijzen voor 2 jaar bevriest voor elec, maar als ik kan besparen, ga ik toch overstappen.
Old 10-04-2012, 08:12   #46   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by TheAccountant View Post
ik ga deze zomer ook eens wat berekenen, als die wet erdoor komt dat je max 50 euro schadebeding moet betalen is dat wel super. Heb zo'n contract dat m'n prijzen voor 2 jaar bevriest voor elec, maar als ik kan besparen, ga ik toch overstappen.
bij nuon hebben ze me ook liggen gehad

energieprijzen bevriezen, maar de transportkosten erop niet.
Laat het nu net deze zijn dat veel stijgen.

Geen idee hoe dit bij electrabel is.
Old 14-04-2012, 12:35   #47   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

na het lezen van deze artikel http://destandaard.be/artikel/detail...kelid=AD3OK2RN ook even de formulier ingevuld op eneco.be
gezien ze alle kosten terugbetalen die ik eventueel zou hebben bij verbreken van contract bij electrabel heb ik niet veel te verliezen
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 15:57   #48   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlaCkBirD View Post
Geen idee hoe dit bij electrabel is.
We zullen het hier eens ne keer uitleggen Electrabel is echt niet altijd de duivel waarvoor mensen het verslijten, ze gebruiken alleen een beetje een oude formule.

1. Als je weinig verbruik hebt, spelen de distributiekosten voor een belangrijk deel mee. Die zijn afhankelijk van de regio en je distributienetbeheerder.

2. De elektriciteitskost is niet de grote boosdoener, wel de gasprijs! Kijk maar eens naar je facturen, de kosten daarvoor gaan 60-70% van de factuur zijn.

Hoe die energieproducenten werken is teveel detail dat je niet moet weten, maar weet gewoon dat ze werken met lange termijn (20-30 jaar) gascontracten die veelal gelinked zijn aan de olieprijs. De laatste jaren zijn er echter virtuele en fysieke (gas)tradinghubs ontstaan, waar de liquiditeit intussen zo groot is dat grote verbruikers daar hun energie kopen, en vaak zelf instaan voor het transport ervan. Je moet wel de opsplitsing maken tussen fysieke levering, en het financiële deel erachter.

Het financiële deel ervan, wordt gebruikt om je risico in te dekken. Als particulier kun je dat niet doen, maar bedrijven doen dat om het risico dat ze lopen voor prijsstijgingen (of dalingen) in te dekken.

In België heb je zo APX Zeebrugge, die relatief weinig liquide is en waarvoor ze nu een alternatief zijn aan het uitdokteren, daarom gebruiken de meeste spelers de APX Gas NL voor spot prijzen & de Endex TTF Gas voor futures.

Waar zit nu de truk met de duif? Kort uitgelegd en vrij kort door de bocht:

GDF en Luminus (EDF) zijn pure producenten, en zitten veelal vast aan die oliegelinkte contracten, hebben hun eigen infrastructuur, LNG boten, participeren in pijpleidingen etc. Nuon (Vattenfall) is dat ook, maar die hebben een andere productiestructuur. Lampiris daarentegen heeft geen eigen productie, maar heeft gasstorage (in Loenhout) en koopt gewoon fysiek gas op die tradinghubs. Ze zitten in mindere mate vast aan (dure) oliegelinkt lange termijngas. Al die kleine spelers zijn gewoon veredelde tradingdesks die fysiek/financieel gas aankopen op de tradinghubs.

Zet de prijzen uit het verleden op een grafiekje, en zet daarop een populaire olieindex naast, en je krijgt dit (snel eventjes in elkaar geflanst, grafiek is niet : 100% correct)

De oliegelinkte prijzen, die Electrabel en Luminus in hun contract hebben, zijn dus vééél hoger, bij oliegelinkte contracten ga je ~35 EUR/mw betalen, terwijl die prijsbrekers hun gas aankopen tegen 25 EUR/mw. (in de praktijk zijn er genoeg opties om geen olie gerelateerd gas te moeten kopen)

Maar wat doen ze nu? Lampiris heeft in hun prijzen een link naar TTF, waarschijnlijk de andere kleine spelers ook, dat is nu eenmaal waar ze hun gas kopen. De rest doet dat niet, en neemt die olieindex.

Als je dus een groot verbruik hebt, doe je altijd je voordeel bij TTF gerelateerde indexen. Zit je alleen of met 2 op een kleine appartementje, dan speelt de distributiekost een grote rol, en is het aandeel in je verbruik zo klein dat je soms je voordeel kunt halen uit kortingen of online only contracten.

Heb je nog een oud vast contract? Hou dat, heb je een gewoon electrabel of luminis contract? Verander dan zo snel mogelijk

Ik verander zelf ook elk jaar, en zit nu vanwege een promotie (en omdat het er al maanden zat aan te komen dat ze prijsindexen gingen bevriezen) terug bij Electrabel. De 15% korting op de factuur die erafging als ik voor 'online only' koos, heeft een grotere invloed dan de prijsindex, die nu toch vastligt
Teki is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 22:36   #49   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Terzake
Ingeschreven bij Elegant, bespaart mij maandelijks nog eens 50 euro ...

Wat ik mij alleen afvraag: ik heb een EnergyPlus-contract bij Electrabel, wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Op de factuur staat duidelijk leesbaar dat contract niet verlengd wordt als opzeg ten laatste 1 maand op voorhand gebeurt, maar in algemene voorwaarden staat alleen dat contract altijd opgezegd kan worden met 1 maand opzeg. Mag ik dat interpreteren als "ik kan het nu opzeggen en binnen 1 maand overgestapt zijn", hoewel contract in principe tot in oktober loopt?
Old 20-04-2012, 14:11   #50   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Voor gene die het nog niet weten.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...420_Electrabel

Prijzen gaan 10% naar beneden.

Tegelijk schrapt het bedrijf met onmiddellijke ingang alle verbrekingsvergoedingen, voor wie een andere leverancier zoekt.

Mijn eerste echt JAAR afrekening gekregen van Electrabel, ik krijg meer dan 400 euro terug. Me happy.
Dus ik ga nog eventjes wachten tot in mei en zien wat dit allemaal te weeg brengt op de leverancier markt. Daarachter beslis ik om over te stappen of niet.
Old 20-04-2012, 14:36   #51   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Quote:
Originally Posted by quantrias View Post
Mijn eerste echt JAAR afrekening gekregen van Electrabel, ik krijg meer dan 400 euro terug. Me happy.
Ge weet dat ge gewoon een jaar te veel betaald hebt en dat Electrabel met uw intrest is gaan lopen hé?

Bijna iedereen stapt af van die verbrekingsvergoedingen, als ze dat nu ook nog bij wet kunnen forceren zijn we helemaal gesteld. Ik ga alleszins vanaf nu om de zoveel maanden mijn contracten herbekijken, heel die trammelant van de afgelopen weken is wel een goeie eye-opener geweest. Energieshopping, woopwoop.

Edit: 10% gemiddeld, wow, da's gelijk 19 euro per maand. Ah wacht, da's nog altijd 31 euro duurder per maand dan bij Elegant. kthxbye Electrabel.

Prijsverlagingen zijn wel natuurlijk.

Last edited by Sloefke; 20-04-2012 at 14:40.
Old 20-04-2012, 15:14   #52   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Van Elegant had ik nog nooit gehoord.
Scherpe prijzen alleszins.
Old 20-04-2012, 15:40   #53   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Die zijn dan ook nieuw, sinds vandaag ofzo.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 00:05   #54   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Wel grappig eigenlijk, jullie moeten niets weten van traders & speculeren op beurzen, maar je gaat wel je gas erbij kopen
Old 21-04-2012, 11:41   #55   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Wel grappig eigenlijk, jullie moeten niets weten van traders & speculeren op beurzen, maar je gaat wel je gas erbij kopen
Nog nooit een mening over gegeven (heb er zelfs geen, lol) en ik pak wat ik het minst in mijn portefeuille voel
Old 21-04-2012, 12:10   #56   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Net ook eens herbekeken. Lampiris cheapste voor gas en Elegant voor electriciteit. Enkel werkt dat aanvraagformulier bij Elegant niet hier
Kleine 500 euro besparing tov Electrabel. Nice.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 12:36   #57   link
Ceeke
Jouw maandaggevoel

Ceeke's Avatar

Eindafrekening gekregen van Nuon en Essent:

Nuon:
Code:
verbruik elektriciteit: 2.780 kWh
Totaal bedrag incl. BTW: -396,60 eur
Essent:
Code:
Verbruik gas: 9.592 kWh (~968 m³)
Totaal bedrag incl. BTW: -23,28 eur
Niet slecht, enige toestellen die zo goed als 24/24 opstaan zijn koelkast + diepvries + pc en 2 schermen.
De rest wordt sporadisch aangevuld door een lamp of 2.
Ceeke is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 16:05   #58   link
Niels
Chav

Niels's Avatar

Hoeveel heeft diene gas u gekost?
Niels is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 20:53   #59   link
Ceeke
Jouw maandaggevoel

Ceeke's Avatar

Even kijken, totaal bedrag was 626,30 euro.
Met de maandelijkse voorschotten kwam ik aan ~649,37 euro.

Maandelijks voorschot bedroeg 40,87 euro.
Ceeke is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 22:42   #60   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Hmm berekening nogmaals gedaan, vorig jaar in juni was optibudget (15% korting toen - die 15% zorgde ervoor dat de uiteindelijk prijs goedkoper was dan een andere index) het goedkoopste, nu is dat bij de duurdere.

Dus ook maar overgestapt naar Essent. Verbrekingsvergoeding is toch weggevallen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules