Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 14-09-2016, 00:06   #2821   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
BAM. 's ochtends niets aan de hand, 's middags "de baby niet meer voelen", 7 uur later gezonde baby op de wereld. Vermoeiend maar o zo cute! Welkom Ada <3
WTF! Mijn beste maat zijn dochtertje noemt ook Ada.

Naar The National genoemd?

Hier ist puffen en blazen atm!
Net zijn laatste bouteille binnen, al zijn kleren uit tegen de warmte en hopen dat ie door zijn krampen kan slapen.
gABBY is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2016, 10:48   #2822   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Congrats Ibaun! Ada, vind ik wel iets hebben, nog niet veel gehoord.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2016, 11:29   #2823   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Lovelace
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2016, 00:15   #2824   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Het wordt nog plezanter naarmate ze wat ouder worden
huiswerk edm... Met alle miserie vandien
Old 15-09-2016, 08:54   #2825   link
Blondje
*

Hoezo miserie? Het idee van huiswerk (vooral toch op de lagere school) is om te zien wat de leerlingen zelfstandig kunnen en waar ze nog hulp nodig hebben. In principe is toezicht vanop afstand voldoende. Ik besef wel dat die vlieger alleen opgaat als alles vlotjes verloopt en sommige kinderen wel wat meer nodig hebben. Maar ik blijf erbij, als de ouder het huiswerk van een kind verbetert, heeft de leerkracht te weinig zicht op wat het kind zelfstandig kan. Of nog beter: ze na school een half uurtje naar de studie laten gaan waar ze hun huiswerk maken en ze moeten nadien thuis niets meer doen! De leerkrachten in de studie doen ook geen huiswerkbegeleiding ofzo, gewoon toezicht. Zoals het zou moeten. Als ze hun maaltafels ofzo moeten drillen is dat misschien wel iets anders, maar dan nog zou dat op school voldoende moeten zijn.
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2016, 09:04   #2826   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Blondje View Post
Hoezo miserie? Het idee van huiswerk (vooral toch op de lagere school) is om te zien wat de leerlingen zelfstandig kunnen en waar ze nog hulp nodig hebben. In principe is toezicht vanop afstand voldoende. Ik besef wel dat die vlieger alleen opgaat als alles vlotjes verloopt en sommige kinderen wel wat meer nodig hebben. Maar ik blijf erbij, als de ouder het huiswerk van een kind verbetert, heeft de leerkracht te weinig zicht op wat het kind zelfstandig kan. Of nog beter: ze na school een half uurtje naar de studie laten gaan waar ze hun huiswerk maken en ze moeten nadien thuis niets meer doen! De leerkrachten in de studie doen ook geen huiswerkbegeleiding ofzo, gewoon toezicht. Zoals het zou moeten. Als ze hun maaltafels ofzo moeten drillen is dat misschien wel iets anders, maar dan nog zou dat op school voldoende moeten zijn.
Vooral dat laatste is echt niet de regel ze Blondje. Ik herinner mij dat mijn ouders uren met mij mijn maaltafels hebben moeten leren omdat het in het begin niet lukte. Eerste test grandioos gebuisd. 2de keer wel vlekkeloos en sindsdien nooit problemen gehad ermee. Dus ouderhulp is soms echt nodig.
Old 15-09-2016, 09:05   #2827   link
Horla
Senior Member

Mijn dochter zit nu in het 1ste leerjaar en vraagt al maanden achter huiswerk. Meer dan eens zeggen "dat is een mooie m" doe ik echter niet. Verbeteringen doe ik niet omdat ik van mening ben dat je beter consequent kan zijn en de leerkracht laat uitleggen wat er verkeerd is en hoe ze het moet schrijven. Ik wil niet dat ze thuis en op school twee verschillende zaken hoort.
Ik moet wel zeggen dat ik geluk met haar heb. Ze heeft zichzelf een paar maanden geleden leren lezen en nu zit ze al aan Geronimo Stilton boeken. Buiten regelmatig naar de bibliotheek gaan (en zelf het goede voorbeeld geven), heb ik daar ook niets voor moeten doen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2016, 09:30   #2828   link
Blondje
*

Ja maaltafels is nu wel iets dat gedrild moet worden, maar in principe zouden ze dat op school moeten doen en thuis oefeningen om te zien hoe goed ze er in zitten. Maar het is idd beter ze er in 't begin 'in te kloppen' dan nadien maanden of jaren miserie te hebben en ze te laten sukkelen. Ge hebt wel van die cd's van kapitein winokkio met de maaltafels. De ene cd is met de oplossingen, de andere zonder, ofzoiets. Lijkt mij nog wel leuk als ze dan toch thuis moeten oefenen. Bij mijn zus kon de jongste die al aframmellen in de derde kleuterklas, omdat hij die 2 jaar na elkaar had gehoord bij zijn zussen. Als zij dan haar oefeningen luidop las, kon hij antwoorden. Op papier natuurlijk niet, maar bon, hij heeft mss al wel een stapje voor.

Wat positieve aanmoediging of bevestiging zou voldoende moeten zijn voor dagelijkse dingen. Natuurlijk kan je je kind wel helpen als er iets is. Ik kan mij herinneren dat ik de uitleg over breuken op school echt niet doorhad. Dan heeft mijn papa een hele avond geprobeerd het mij uit te leggen en eens ik de klik had, was ik er mee weg en hebben ze mij nooit meer bij wiskunde moeten helpen. Maar buiten die 1e keer kan ik mij niet herinneren dat mijn ouders mij ooit geholpen of gecontroleerd hebben. Ik ben wel jaren naar de logo geweest voor mijn dyslexie, maar dat is wel iets anders.

Ik snap ook echt niet wat dat is met ouders die willen dat hun kind kan zwemmen als ze naar het 1e leerjaar gaan en al kunnen lezen en schrijven. Ze leren dat heus wel op school. Als ze er zelf interesse in tonen, fijn! Dan zal ik ook wel helpen. Maar ik ga nooit mijn kind pushen om bepaalde dingen al te kunnen voor hij er eigenlijk rijp voor is. Op een dag vroeg hij om eens te komen kijken want hij had zijn naam geschreven. Ik ging kijken en dacht nog 'yeah right', maar ik viel bijna omver omdat ik er nooit echt mee bezig was geweest en buiten dat 1 van de p's in spiegelschrift stond, had hij wel degelijk leesbaar en al, zijn naam geschreven. Hij vraagt nu wel eens 'Welke letter is dit?' en dan zeg ik wel in wiens naam dat bijvoorbeeld komt en zelf zegt hij ook wel 'ik heb de K/S/... gezien!', maar ik zit daar niet naast om lettertjes te leren lezen.
Old 15-09-2016, 10:02   #2829   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Ik zou toch graag hebben dat mijn kinderen kunnen zwemmen tegen dat ze naar het eerste leerjaar gaan. Hoe vroeger hoe beter!
Leren lezen en schrijven moeten ze maar op school doen. Maar zo snel mogelijk leren zwemmen geeft het kind een grote vrijheid om in het water te kunnen spelen terwijl je zelf als ouder toch minder toezicht moet houden.
Er zijn genoeg kinderen die zo snel mogelijk in het zwembad springen dat nog te diep is voor hen.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2016, 11:04   #2830   link
Rufus
PimpMeister

Zwemmen vind ik nu ook wel een zeer belangrijk iets. Hoe rapper ze dat kunnen.... Mijn dochter zit nu in het tweede kleuterklasje en dat is een gemengd. Helft 2de en helft 3de. Krijgen verschillende opdrachtjes enz... Die van het laatste kleuterklasje leren het volledige alfabet. Elke week een andere letter en soms pikken die van het 2de dat natuurlijk op. Ben is benieuwd. Van 1 tot 10 tellen en begrijpen kan ze al een jaar. Ziet ze een groepje fietsers kan ze meteen zeggen hoeveel dat er zijn zonder dat ze die moet tellen. Klein mannen kunnen som smeer dan je denkt.
Old 15-09-2016, 11:25   #2831   link
Horla
Senior Member

Leren zwemmen doen ze bij ons op school niet. In het derde kleuterklasje zijn ze 4x op een jaar gaan zwemmen en in het 1ste leerjaar is het niet veel beter (6 of 8x of zo).

Onze dochter heeft zwemlessen gevolgd bij haar leerkracht LO (de zaterdag). Nu zal ze binnenkort wel haar 25m brevet kunnen doen. Nadien zal ik eens zien of ze eens een zwemkamp kan doen van stad Gent of zo, op die manier heb ik ook (goed) leren zwemmen.

Kinderen kunnen idd meer dan je denkt: deze "brief" heeft ze in april geschreven.
Old 15-09-2016, 12:03   #2832   link
Blondje
*

Er is wel een verschil tussen leren zwemmen (schoolslag, brevetten en van die dingen) en hun hoofd boven water leren houden. Maar die watergewenning doen ze bij ons in 't 3e kleuterklasje. Daar gaan ze een semester lang wekelijks zwemmen. Ik heb dat specifiek gevraagd aan de leraar LO en die verzekerde mij dat het niet nodig was op voorhand te kunnen zwemmen. Ik zou Seppe wel graag watergewening laten doen, enkel omdat ik dan geruster met beiden zou kunnen gaan zwemmen. De leraar LO spreekt hier nochtans tegen zijne winkel, want 't is zijne vzw waar alle kinderen uit de buurt mee leren 'zwemmen'. Voor kleuters is dat 10 lessen per trimester en daarmee leren ze hun hoofd boven water houden en wat basisdingen. Dat is toch wel iets totaal anders dan een baantje leren zwemmen. Toch merk ik dat steeds meer ouders willen dat hun kind voor ze naar het 1e leerjaar gaan 25m schoolslag kunnen...
Old 15-09-2016, 12:14   #2833   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Een hoofd boven water houden staat best gelijk aan leren zwemmen, anders leert het kind als een soort van "slag" aan wat totaal niet gaat helpen als ze met schoolslag beginnen.
Watergewenning (vind ik) dient door de ouders aangeleerd te worden. En als ouder lijkt het me nog plezant ook om hiermee bezig te zijn.
Old 15-09-2016, 12:37   #2834   link
boogie_man
Senior Member

Dochter zit hier in tweede kleuterklas en we hebben haar nu wel ingeschreven in een programma van de gemeente om te leren zwemmen. Voor mij hoefde het niet echt maar ik had het een beetje gehad om met een dochter te zitten die enerzijds gek is van water maar anderzijds onzeker is en dus maar beslist om continue in dat zwembad rond mijn nek te hangen om dan op het moment dat ik het écht wel strontbeu ben eindelijk wat te durven dobberen met haar bandjes (zolang ik op minimum 1 meter afstand blijf). zwemles is dus vooral gericht op zelfstandigheid creėren en tonen dat het ook veilig kan zijn in een zwembad zonder papa.

Waar ik echter een grondige hekel aan heb is eigenlijk aan ouders die hun kind toch zo bijzonder vinden omdat het al kan lezen (of een andere vaardigheid die ze eigenlijk nog niet "moeten" kennen/kunnen) en daar dan ook heel fier tegen iedereen die het wil en vooral niet wil horen mee lopen te stoefen . Niets mis met het feit dat een kind zich datzelf aanleert of de ouders een handje toesteken maar op den duur wordt dat een opbod van superkinderen dat het lachwekkend wordt. Vorige week echt iemand horen zeggen "dat zijn zoon toch wel de primus was van het klasje en hij al kon lezen wat toch wel echter heel bijzonder is". Op zo'n moment zeg ik gewoon dat ik blijkbaar debielen van kinderen heb want daar nog niet mee bezig zijn. Sommige snappen het en laten de loftrompet wat zakken, anderen doen er dan nog een schepje boven op.

Ten andere, de meeste van die zogenaamde superkinderen blijken redelijk rap terug te vallen in de massa wanneer de klasgenoten met wat vertraging ook de vaardigheden beginnen te behalen. 'tis niet dat het een meerwaarde betekent om aan 4 jaar al te kunnen lezen, zwemmen, whatever. Ook niet per definitie zo dat je beter zal kunnen lezen of zwemmen aan 8 jaar

Soit,wij steken niet veel moeite in het aanleren van vaardigheden die ze later nog ten overvloede zullen moeten leren in de klas. Laat ze nog maar wat kleuter zijn, vanaf dat ze zes jaar bereiken zijn ze vertrokken voor een heel leven studeren, presteren en werken naar de norm.
boogie_man is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2016, 12:49   #2835   link
Blondje
*

Awel ja, dat dus.
Old 15-09-2016, 14:57   #2836   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Mijn kinderen kunnen alles beter dan al jullie kinderen. En rapper. En mooier. En liever.

Alleen zwemmen, zwemmen daar kunnen ze allebei alleen baksteenslag, en dan nog redelijk slecht ook. Heilige schrik van ietwat te diep water, zelfs haren wassen is een probleem/trauma. Mijn oudste van 4 gaat nu nog een jaartje watergewenning volgen elke woensdag met een vriendinnetje.

Oh, en ze zijn knapper ook, mijn kinderen, en plezanter. En nog vanalles.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2016, 15:10   #2837   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Ik durf te wedden dat ze ook harder kunnen stinken.
Old 15-09-2016, 16:01   #2838   link
Horla
Senior Member

Mijn ervaring leert dat eens kinderen op het toilet gaan, veel minder stinken dan bv zwetende volwassenen.

Wat zwemlessen betreft: ik dacht dat ze binnenkort bij zwemlessen op school zich gingen focussen op het "zich beredderen" en niet op bv schoolslag. Op zich heb ik daar geen probleem mee maar als ze op school maar 6 keer in een jaar gaan zwemmen, dan gaat zelfs dat niet gaan. Mijn ouders hebben een zwembad en ook al is er in principe altijd iemand bij, toch wil ik dat ze zichzelf kan redden indien nodig. De jongste slaat in panische angst als ik begin over een douche dus daar zal het misschien anders zijn. Die wil ook niet in een zwembad komen tenzij hij iemand mag wurgen.
Old 15-09-2016, 16:51   #2839   link
Blondje
*

Ha, mijne oudste ook. Als baby, geen probleem, maar op een dag was t ineens moord en brand als er nog maar een druppel water in zijn ogen kwam van de sproeier. Elke keer miserie in bad. Dan werd ie 4 (waar hij heel trots op was) en hebben we hem wijsgemaakt dat alle grote kinderen van 4 in de douche durven en niet bang zijn van de sproeier. T heeft wat overtuigingskracht gekost maar nu een maand later moet ge zagen dat hij er vanonder moet komen. Hij gaat nog niet vol met zijn gezicht in de waterstraal staan, maar wat een vooruitgang. 4 jaar worden is goed voor alles: ze kunnen zelf hun achterste afkuisen, zelf douchen, geen bang in het donker, maken zelf hun boekentas leeg,... Zalig!

En over de zwemlessen: hoofd boven water houden idd. Meer moet dat imo niet zijn. Wel gek dat ze bij jullie niet meer gaan zwemmen.
Old 16-09-2016, 09:57   #2840   link
Rufus
PimpMeister

De oudste volgt nu ook toch watergewenning met een neefje en nichtje. Als ik ermee ga zwemmen wil die eerst alleen in het voetbadje en soms in het wat diepere water als ik haar vasthoud maar meer niet. In bad en douche is het geen probleem en een waterrat, dus wij vermoeden dat ze gewoon schrik heeft van grote wateroppervlakken. Vorige week eerste keer en ze heeft ferm wat traantjes gelaten :/

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules