Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 04-01-2011, 14:09   #21   link
tknomel
<insert lachband>

tknomel's Avatar

ook nog even bij vermelden dat je bij een dslr best door het gaatje kijkt als je foto's neemt en niet op het lcd schermpje achteraan. zoiets kan ook voor "vertraging" zorgen als je een foto neemt. hoe dikwijls ik dat al moeten uitleggen heb als iemand anders eens een foto wil maken met mn toestel...

er bestaan wel live-view toestanden en ik dacht dat Sony dat momenteel het beste implementeerd. al kan ik ook volledig mis zijn, aangezien ik dat nooit gebruik volg ik de recente ontwikkelingen niet meer op dat gebied.
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 14:13   #22   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Quote:
Originally Posted by tknomel View Post
ook nog even bij vermelden dat je bij een dslr best door het gaatje kijkt als je foto's neemt en niet op het lcd schermpje achteraan. zoiets kan ook voor "vertraging" zorgen als je een foto neemt. hoe dikwijls ik dat al moeten uitleggen heb als iemand anders eens een foto wil maken met mn toestel...

er bestaan wel live-view toestanden en ik dacht dat Sony dat momenteel het beste implementeerd. al kan ik ook volledig mis zijn, aangezien ik dat nooit gebruik volg ik de recente ontwikkelingen niet meer op dat gebied.
Bij de Sony a33 en a55 zou dat heel snel werken, omdat daar die spiegel niet meer moet opklappen.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 14:25   #23   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ja maar bij Sony zit je dan wel met een EVF. Vind het maar rate ontwikkeling, ik heb jaren geleden stap naar spiegelreflex gezet net omdat ik door GLAS wil kijken, en niet door een (al dan niet scherp) LCD schermpje.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2011, 10:42   #24   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Die techniek van half doorlaatbaar glas/spiegel is volgens mij al redelijk oud zelfs. Ik kan mis zijn, maar ik dacht dat nog gezien/gelezen te hebben.
Lapino, ik post vanavond eens mijn lensen. Verwacht er niet al te veel van, het is vrij standaard Op DSLR vlak ken ik veel, lenzen ben ik nog aan het "leren".

Last edited by Arne; 06-01-2011 at 19:11.
Arne is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2011, 19:16   #25   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Lapino, ik heb volgende lenzen:
http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-ii-canon.html
http://www.fotokonijnenberg.be/produ...mac-canon.html
En dan nog de standaard kit lens van toen in 2001. Een 18-55 f3.5-5.6

Last edited by Arne; 09-01-2011 at 15:57.
Old 06-01-2011, 19:43   #26   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Toch al redelijk gerief. Niet bepaald high end maar kan er toch nog mee door. Heb wel de indruk dat je wat lichtsterkte mist. Als je voor een Canon DSLR gaat, dan zou ik toch de 7D nemen indien ik jou was. Kwalitatief veel betere koop dan een 60D. En ja kan er meteen jaren mee voort. Nadien eens zien of je je lenzen nog kwijt kan 2e hands en een 2e hands 17-55 IS kopen en je hebt een super combo.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 06-01-2011, 19:57   #27   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Toch al redelijk gerief. Niet bepaald high end maar kan er toch nog mee door. Heb wel de indruk dat je wat lichtsterkte mist. Als je voor een Canon DSLR gaat, dan zou ik toch de 7D nemen indien ik jou was. Kwalitatief veel betere koop dan een 60D. En ja kan er meteen jaren mee voort. Nadien eens zien of je je lenzen nog kwijt kan 2e hands en een 2e hands 17-55 IS kopen en je hebt een super combo.
Wat bedoel je exact met "point en shoot" camera? Iets onhandiger om te hanteren? Of bedoel je qua gebruiksgemak? Is het erg verschillend als ik kom van een 300d? Ik vermoed dat dingen als sluiterijd, fragma, iso, etc hetzelde in te stellen zijn? (gebruiksgemak gewijs dan).

Enige wat me nu nog doet twijfelen is de draagbaarheid van het toestel. Ga ik het ontzien om overal mee te nemen?

Dan toch nog maar even naar de winkel om ze eens vast te pakken

Last edited by Arne; 06-01-2011 at 20:23.
Old 06-01-2011, 20:30   #28   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zou ik toch echt doen. Niks zo goed als de spullen eens vasthouden om te zien of gewicht je ligt. Heb dat ook gedaan met mijn 70-200F2.8. Dacht dat die te zwaar zou zijn maar toen ik die vasthad bleek het nog mee te vallen.

Old 06-01-2011, 21:20   #29   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Ik snap niet dat er altijd maar 'dure' toestellen worden aangeraden die dan gebruikt worden met niet lichtsterke lenzen. Laat iemand eens beginnen met een 'normale' camera te kopen en te investeren in glas. En het is niet omdat iemand met een ouder toestel trekt dat hij daarom een camera kent. Als ik in mijn kennissenkring zie hoeveel pipo's dure toestellen hebben maar geen meter van fotografie kennen. Als je de verhouding tussen iso, diafragma en sluitertijd nog niet kent vraag ik me soms toch af waar sommigen mee bezig zijn.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit in Arne zijn geval ook zo is. Maar iets meer background info zou toch handig zijn om iets aan te raden. Een semi-pro/pro toestel kopen != goeie foto's nemen.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2011, 22:48   #30   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Ik begrijp je argument, Awoujol. Daarom ben ik begonnen met een tweedehandse Canon EOS 300D met bovengenoemde lenzen. Het toestel heb ik al van 2003 in mijn bezit en dateert zelf van 2001. Ik mis inderdaad een goede "binnenshuislens" maar 7 jaar terug was ik nog student en beschikte ik nog niet over de nodige budgetten.

Nu ben ik sterk aan het twijfelen tussen de 60d en de 7d net omdat een 550d iets te plastiek aanvoelt. Het is net niet wat ik zoek. Een 7D is misschien wat teveel van het goede dan. Aan de andere kant kan ik wel jaren verder met zo'n toestel. Het prijsverschil tussen deze toestellen is nu ook niet héél groot (€300) maar daarvan zou ik dan wel weer een betere lens kunnen aanschaffen.

Ik ben vrij goed op de hoogte van de basis in de fotografie en maak toch behoorlijke foto's als ik dat vergelijk met vrienden of familie. Ik erger me er zelf een beetje aan hoe mensen soms foto's nemen Met photoshoots heb ik dan totaal geen ervaring, ik beperk me tot reizen/familiefoto's/mensen in bedrijvigheid. Maar geen "gemaakte" foto's. Hoewel de 7D erg verlijdelijk is, zou ik misschien toch gaan voor de 60D met een betere lens.

damn, dit is moeilijk

Edit: Ik zit ook met een iets lastiger probleem. Mijn goed oog is mijn linker oog, ik heb gemerkt dat ik door de viewfinder van een 7D beter kan zien, omdat die groter is. Mijn rechter oog is zo goed als onbruikbaar om foto's te nemen. Bestaat er een soort opzetstuk voor de viewfinder zodat ik mijn volledige oog er kan tegenplaatsen zonder dat mijn neus in de weg zit?

Last edited by Arne; 06-01-2011 at 22:51.
Old 06-01-2011, 22:51   #31   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Belangrijkste tip die ik je kan geven: een body gaat veeeel minder lang mee dan een goede lens.

Old 07-01-2011, 12:26   #32   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pistons View Post
De eerste stap bij het kiezen van een dslr merk is een winkel binnenstappen en daar de verschillende merken / modellen eens vastnemen. Zelfs al is het in Mediamarkt, je hebt ze dan eens "gevoeld". De één werkt liever met Nikon, de ander met Sony of Canon. Kies waar je je goed bij voelt en staar je niet blind op specs.
dit

hoe een camera in de hand ligt is het belangrijkste wat er is. Eerst alles eens vastnemen in de winkel, dan weet je al heel wat meer.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 13:20   #33   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Het is dan toch de 60D geworden. Uiteindelijk op redcoon gekocht (waar ik ook mijn plasma TV heb besteld een twee jaar terug.)
http://www.redcoon.be/index.php/cmd/...0D_Body_Set_3/

€ 950,- met 16GB SD kaartje en een draagtas (basic weliswaar, van Cullmann). Maar gezien mijn draagtas voor mij 300D op geen zak trok, is dit wel een vooruitgang. Later, als ik meer lenzen vergaar schaf ik me wel een grotere aan. Volgende aankoop zal waarschijnlijk een 50mm f1.4 zijn.

Last edited by Arne; 16-01-2011 at 13:24.
Old 16-01-2011, 13:34   #34   link
Unzip Attack
Self-proclaimed genious

Unzip Attack's Avatar

hier zopas overstap gemaakt van Nikon D50 naar D7000 met een Nikkor 50mm 1.8 lens, fantastisch speelgoed
Unzip Attack is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2011, 13:00   #35   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb tot nu toe de voorkeur voor deze : http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...-55-200mm.html

Beweegbaar scherm achteraan, video-functie, spiegelreflex en 2 lenzen. Graag jullie ongezouten mening.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2011, 21:43   #36   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Persoonlijk zou ik voor deze gaan:

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...0mm-vr-ii.html

of

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...55-200-vr.html

Maar dan vooral omdat ik vertrouwd ben met nikon. Nikon heeft trouwens een aantal fantastische budgetvriendelijk lenzen.

35mm f1.8 nieuw of ebay
50mm f1.8/f1.4 nieuw of ebay (oudere versies bijna verniet, enkel zien dat het AF heeft)
85mm f1.8/f1.4 ebay (nieuw niet zo budget vriendelijk, hoeft ook weer niet de laatste versie te zijn)

Lichtvaste lenzen zijn uw beste vriend btw.
Old 31-01-2011, 08:05   #37   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Dodgy, je kan eigenlijk met geen enkel merk echt 'verkeerd' doen. Sony, Nikon en Canon zijn beide echt grote spelers op de DSLR markt waarbij Sony vooral probeert te innoveren met hun spiegels (lichtdoorlatend, niet meer door de lens kijken maar via een EVF enz), en Nikon en Canon elkaar vooral beconcurreren met features zoals autofocus, snelheid, videoopname (sucks) enz.

Aangezien ik al jaren werk met Canon, heb ik natuurlijk een lichte voorkeur. Maar zolang je niet het absolute bottom-model neemt, zal je met gelijk welke body foto's kunnen maken die mijlenver staan van wat je met die kleine digicams neemt. Ik weet dat je regelmatig ook foto's zal moeten nemen in minder verlichte omstandigheden en dan gaan lenzen een véél belangrijker rol spelen.

Mijn advies zou zijn om toch een iets minder dure body te nemen zoals de Canon 550D, een Sony Alpha (lager model) enz en dan te beginnen met een lens in het 28-75 bereik met heel wat lichtsterkte zoals bij een Tamron 28-75 XR Di f2.8. Zeer betaalbaar, en daarmee kan je ook binnen serieus uit de voeten. Voor all-round gebruik kan je deze eventueel nog aanvallen met een 18-200 lens, zodat je bij uitstapjes en reizen in principe genoeg hebt aan één lens. Eventueel aangevuld met een degelijke externe flitser en je komt al een heel eind.

Koppel dit aan dit.

Old 01-02-2011, 18:49   #38   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Koppel dit aan dit.
Merci voor de suggesties en de info nogmaals. Maar die camera is voor mij niet geschikt omdat het scherm achteraan niet kantelbaar is. Dus qua "filmen" is dat redelijk onpraktisch.

Quote:
Tamron 28-75 XR Di f2.8. Zeer betaalbaar, en daarmee kan je ook binnen serieus uit de voeten. Voor all-round gebruik kan je deze eventueel nog aanvallen met een 18-200 lens, zodat je bij uitstapjes en reizen in principe genoeg hebt aan één lens.
Is er een reden om die Tamron lens te kopen als ik beter ben all-round met een 18-200 lens? Is dit een goeie? http://www.fotokonijnenberg.be/produ...ony-extra.html

Quote:
Lichtvaste lenzen zijn uw beste vriend btw.
Wanneer is iets een lichtvaste lens? Zie bij de technische gegevens daar niets over staan eigenlijk.
Old 01-02-2011, 20:00   #39   link
Pistons
Space cowboy

Pistons's Avatar

Send a message via MSN to Pistons
Hij bedoelt lichtsterk vermoed ik.
Hoe groter het maximaal diafragma, hoe meer licht naar binnen kan en hoe korter de sluitertijd kan. f1.4 biedt een groter diafragma dan f2.8 bijvoorbeeld en is dus lichtsterker.
Objectieven van f2.8 en kleiner worden gezien als lichtsterk.
Pistons is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2011, 20:06   #40   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ah ok, dus hoe kleiner die f-waarde hoe beter. Cheers!
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules