Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 23-08-2013, 06:51   #81   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_...at=0&_from=R40

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2013, 09:40   #82   link
tknomel
<insert lachband>

tknomel's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wapi View Post
Ik ben al enige tijd aan het twijfelen om een deftige camera en lens te kopen, voornamelijk voor het maken van fotos van eten. Wat zouden jullie mij hiervoor aanraden? Ik neem aan dat ik vooral op zoek zal moeten gaan naar een deftige macro lens?
Hangt er een beetje vanaf wat voor beelden je in je hoofd hebt die je wil maken. De ultieme droom is natuurlijk een tilt-shift lens, bvb de Canon TS-E 90mm f/2.8. Maar het gaat vooral om de belichting goed te krijgen, denk dus eerder aan studio belichting, manuele flash en off camera flash triggers. (wat helemaal niet zo duur is).

Voor de rest behaal je al goede resultaten met een 50mm f/1.4, maar een 60mm f2,8 macro kan ook wel al dienen. Ga gewoon voor een snelle lens, ik zou niets boven f/2,8 nemen, met een mooie bokeh en denk meer aan de belichting.

Wat voor budget heb je voor handen?
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2013, 09:41   #83   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by tknomel View Post
T is de Wapi, die wilt gewoon het beste
Old 23-08-2013, 09:47   #84   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Denk niet dat een echt macro-specifieke lens nodig is. Pak gewoon de Canon 50mm 1.4

Veel meer ga je denk ik niet nodig hebben.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2013, 09:47   #85   link
tknomel
<insert lachband>

tknomel's Avatar

bwa, je behaalt al goede resultaten met een instap dslr en een cheap 50mm als je in een gecontroleerde studio omgeving werkt. tis als je het toestel ook voor andere zaken wil gaan gebruiken dat je tegen limieten begint te lopen.
Old 23-08-2013, 10:08   #86   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Macro hebt ge wel nodig als ge deel foto's wilt maken van uw gerecht. Anders gaat ge er niet komen met uw focus.

Studio omgeving houd trouwens niet meer in dan een gecontroleerde omgeving.

Een paar stukken wit stevig karton die hoog genoeg zijn zodat het licht ook van boven naar beneden kan reflecteren.
Stuk of 3, 4 lampen die ge kunt afregelen om zachte schaduwen te bekomen.

Een instap DSLR is in elk geval genoeg. Goede kwaliteit lens bepaald het meeste.
Een goeie tripod die vast staat en je op zoveel mogelijk manieren kan afregelen is ook een must. Hij moet niet super stabiel zijn, vermits je je foto's toch remote gaat triggeren. Al dan niet direkt via een pc/laptop zodat je direkt het beeld op je computer hebt.
Old 23-08-2013, 19:41   #87   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Send a message via MSN to Wapi
Quote:
Originally Posted by tknomel View Post
Hangt er een beetje vanaf wat voor beelden je in je hoofd hebt die je wil maken. De ultieme droom is natuurlijk een tilt-shift lens, bvb de Canon TS-E 90mm f/2.8. Maar het gaat vooral om de belichting goed te krijgen, denk dus eerder aan studio belichting, manuele flash en off camera flash triggers. (wat helemaal niet zo duur is).

Voor de rest behaal je al goede resultaten met een 50mm f/1.4, maar een 60mm f2,8 macro kan ook wel al dienen. Ga gewoon voor een snelle lens, ik zou niets boven f/2,8 nemen, met een mooie bokeh en denk meer aan de belichting.

Thanks! De bedoeling is zowel om volledige shots van een bord met een deel van de tafel (blurred) in de achtergrond als close-ups van bepaalde ingrediënten. Verder heb ik ook wel interesse in macro shots van insecten etc en het fotograferen van landschappen en gebouwen, maar daar kan ik nog altijd een andere lens voor kopen.

Zo'n tilt shift ziet er interessant uit, maar lijkt me een behoorlijke stijle leercurve te hebben aangezien het volledig manueel is, of kan je daar snel mee leren omgaan?

Uiteraard zal je de beste resultaten krijgen als je diverse lichtbronnen gebruikt etc en daarmee wil ik zeker leren spelen, maar een van de vereisten is ook wel dat het in normale omstandigheden of zonder al te veel setup ook degelijke fotos kan trekken (met statief).

Wat betreft budget wil ik best wel wat uitgeven. Als ik de prijs van die Canon TS-E 90mm f/2.8 bekijk, dat wil ik er nog best aan geven indien het werkelijk de moeite is, al vrees ik wat voor de stijle leercurve en dat het overkill is voor een beginner.
Old 23-08-2013, 22:29   #88   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Tiltshift is overkill. Een goeie macro lens en wat deftig licht/flash en vooral goede statief en je komt al heel eind. Tilt shift is eigenlijk voornamelijk een 'must' voor professionele architectuur fotografie.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 24-08-2013, 12:04   #89   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Wat verder gegoogled op lenzen die ideaal zijn voor eten fotografie en onderstaande lenzen worden bijna altijd aangeraden. Vorm ik een juist beeld van deze lenzen?

Canon EF-S 60mm F2.8 USM Macro
http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...usm-macro.html
Voordeel: compactere lens, mogelijkheid om van dichterbij te trekken wat handig is wanneer je aan tafel zit
Nadeel: minder blurred achtergrond dan bij 100mm? Dichterbij moeten staan kan ook nadelig zijn voor spatten van vet etc

Canon EF 100mm F2.8 Macro USM
http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...macro-usm.html
Voordeel: meer blurred achtergrond, langere afstand waardoor het ook ideaal is voor macro van insecten
Nadeel: minder compact, doordat het langere lens is quasi altijd statief nodig, niet altijd even handig om aan tafel te gebruiken

Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM
http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...ro-is-usm.html
IS zorgt ervoor dat het een toegankelijkere lens is die ik in meer omstandigheden zal kunnen gebruiken (je kan moeilijk altijd statief gebruiken). Is dit de meerprijs waard? Bij macro van insecten moet je neem ik aan vaak snel reageren zodat het opstellen van statief niet altijd mogelijk is?

Ben aan het twijfelen tussen de Canon EF 100mm F2.8 Macro met of zonder IS.

Welke body kan ik hier best voor kopen? 600D of eventueel een tweedehands 7D zoals Lapino nu verkoopt?
Old 24-08-2013, 12:16   #90   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Die 7D jatuurlijk . Los van feit dat ik er eentje weg doe, maar bouwkwaliteit en snelheid van 7D vs 600D is mijlen van elkaar.

Old 24-08-2013, 12:47   #91   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Dat je voor een 100mm bijna altijd een statief nodig hebt, is dikke zever. Ik gebruik mijn 200mm 99.99% van de tijd zonder statief.
Old 24-08-2013, 15:38   #92   link
tknomel
&lt;insert lachband&gt;

tknomel's Avatar

Gohja, tilt-shift is mss overkill maar in sommige gevallen als je de plaats niet hebt om mooi uw compo te creeëren met bokeh waar je wil is dat wel een oplossing. Maar ik zou het eerst gewoon met gewone lenzen proberen.

Ik zou precies eerder voor een 50mm f/1.4 gaan, Sigma boven Canon als je een goed exemplaar kan krijgen. Zo een veelzijdige lens ga je echt veel gebruiken. Die IS is schijnt toch nog niet helemaal op punt voor macro toepassingen dacht ik ergens gelezen te hebben.

Hou ook wel rekening met uw cropfactor, die 100mm gaat 160mm worden en als je ergens aan tafel zit ga je al moeite hebben om een bord volledig in uw shot te krijgen.

edit: als je ook denkt aan tweedehands materiaal kan je ook het belgiumdigital forum eens checken.

Last edited by tknomel; 25-08-2013 at 08:49.
Old 25-08-2013, 17:21   #93   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Dat ge ettelijke honderden euro's uitgeeft om uw eten lekkerder te maken, ok, maar om er betere foto's van te kunnen nemen?
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2013, 20:12   #94   link
Matthias
*snore*

Zotten.

Een 600D en een 50mm 1.8 lijkt mij al duur genoeg voor iemand die het misschien na een half jaar al beu is, niet? (Als het daar niet mee lukt om schoon te beginnen, dan zal het met duurder materiaal ook op niet veel trekken, peins ik dan.)
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2013, 17:37   #95   link
tknomel
&lt;insert lachband&gt;

tknomel's Avatar

yeah, dat zei ik ook al eerder. met wat extra belichting, 2 cheap manuele flitsen en yongnuo triggers kom je al heel ver.

al ben ik geen fan van de bokeh van de Canon f/1.8, minstens de Canon f/1.4 of beter de Sigma f/1.4.
Old 27-08-2013, 20:33   #96   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Waarom flitsen en geen continu licht? Wat zitten zoeken voor continu licht kits, maar op fotokonijnenberg vind ik niet mijn ding. Zou ongeveer 500W moeten zijn met 5500 Kelvin. Iemand tip waar ik dit goedkoop kan vinden?
Old 27-08-2013, 21:34   #97   link
Matthias
*snore*

Misschien toch eerst eens proberen met het aanwezige licht? Allez, kweenie, 't is zo gelijk gratis.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2013, 21:46   #98   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Continu licht is beter en vooral makkelijker. Maar 't geen ge daar opnoemt is overkill, en echt overkill.

Waar ge dat goedkoop kunt vinden, in den doe het zelf winkel...

4 dezelfde lichtbronnen is meer dan genoeg. Ze moeten gelijk zijn, ge moet ze kunnen afregelen ( dus halogeen of gloeilampen zijn het makkelijkste, uiteraard hebt ge ook regelbare led verlichting ).
En die 5500K..., trekt ge grotendeels recht met WhiteBalancing en "filters" (lees nylon/dikpapier/gekleurd cellofaan) die ge voor uw lampen kunt hangen.
Voor €50 - €100 kunt ge al gesteld zijn qua lampen en wat tijd.

Ge gaat veel meer hebben aan een 18% graycard of een expodisc of iets anders dat uw WB per foto kan vastleggen.

Als ge iets prefab wilt kopen, ga dan voor zo'n 3-4 http://www.fotokonijnenberg.be/produ...led-light.html, al raad ik LED only niet echt aan, veel te koud.

Last edited by OmegaII; 27-08-2013 at 21:49.
OmegaII is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2013, 19:29   #99   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Wel opletten met die geimproviseerde filters voor een spot van 500 watt, dat wordt nogal heet.
Tis niet de eerste keer dat iemand zijn filters zo in de fik steekt.
Old 28-08-2013, 19:58   #100   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Feit, maar 't is dan ook niet snugger van iets dat kan smelten voor zoveel warmte te hangen. Niemand houd u tegen daar hard plastic voor te hangen op een paar cm, en paar cm verder pas die filter.

Maar zoals ik al probeerde te zeggen, wie heeft er nu een lamp van 500W nodig voor datgene hij wil doen... 4x 100W is al overkill, al wil ik mij daar nog bij neerleggen, maar zeker niet in 1 lamp.

En bij LED verlichting mag dat trouwens al helemaal geen probleem zijn, in't slechtste geval moet ge er nog een geïmproviseerde difusor voor hangen.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules