Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 13-03-2007, 11:49   #21   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Teus View Post
iedereen voelt hier zich een beetje artiest blijkbaar

Lol.

Ik hou gewoon van oude vrouwtjes, aansteller.
Jonah is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 11:50   #22   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
iedereen voelt hier zich een beetje artiest blijkbaar, nog veel genot met je foto zonder context die verloren gaat in ruis
Uit deze uitspraak kan je afleiden dat je een kenner bent, geen artiest. Je weet technisch hoe alles in elkaar hoort te zitten om een foto te maken die zo dicht mogelijk bij uw eigen smaak te horen die naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd is op de smaak van de meerderheid. Dat is echter geen kunst. Jij denkt van iets de ziel te vatten, maar je vat het gewoon in een perspectief die jou en anderen het meeste bevalt. Dat is op zich geen kunst, dat is kennis. Creatief zijn, artistiek zijn, kunstig zijn heeft geen grenzen noch wetten, als je je daarin laat vangen mis je alles daarbuiten. Hoe zweverig het ook klinkt, kunst is het vastleggen van een gevoel in de hoop het te laten overleven, niet het vastleggen van een subject volgens de regels van de kunst. Daarvoor worden automaten gemaakt.
Je kan dan wel richtlijnen volgen om iets het best te laten uitkomen, het is veruit gene noodzaak. Je mist de subjectiviteit van het individu.

Als ik op vakantie ineens mijn voeten wil trekken, compleet overbelicht, in disbalans en met teveel lege ruimte dan kan jij dat niets vinden, maar ik heb er iets aan, want ik heb vastgelegd dat ik op dat moment, daar en toen, mijn voeten geweldig interessant vond, een zeldzaam gevoel. En dat is kunst.
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 11:51   #23   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Rustig, jongens.
Farah is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 11:57   #24   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Teus heeft gewoon kritiek op die "bijgeknipte" foto en ik vind het terecht. De originele is dan wel iets beter
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 11:58   #25   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Teus heeft gewoon kritiek op die "bijgeknipte" foto en ik vind het terecht. De originele is dan wel iets beter
Dat hij er opmerkingen bijheeft is goed en kan ik verstaan, dat hij even het alleenrecht op 'artiest zijn' gaat opeisen, dat is problematisch
Old 13-03-2007, 12:09   #26   link
Bavo

Anyway, ik dacht eerder aan iets zoals:

Het heeft iets lollig als je KRUDVAT zakje ziet.
Old 13-03-2007, 12:23   #27   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bavo View Post
Als ik op vakantie ineens mijn voeten wil trekken, compleet overbelicht, in disbalans en met teveel lege ruimte dan kan jij dat niets vinden, maar ik heb er iets aan, want ik heb vastgelegd dat ik op dat moment, daar en toen, mijn voeten geweldig interessant vond, een zeldzaam gevoel. En dat is kunst.
Als je ze uitvergroot en op een gigantisch billboard zet misschien. Het zou in elk geval een besproken element in het straatbeeld zijn. En emoties oproepen.
ran is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 12:29   #28   link
Bavo

Voor mij is het in het klein ook al een waardevolle foto Nuja wat is kunst? De blik in haar ogen, dat is kunst.
Old 13-03-2007, 12:45   #29   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Uhm. Bavo, ik zeg niet dat er geen waarheid schuilt achter je betoog, maar je doet uitschijnen dat je van alles kunst kan maken. Meer nog, dat je van alles hier kunst moet willen maken. Twee keer dik fout in die zin imo. Het is allereest een testcase thread, waarin dus zaken worden gegooid waarvan de maker niet zeker is. Kunst is per definitie perfectie. Ook al ligt die perfectie juist in zijn inperfectie. Deze plaats bestaat om wat probeersel neer te gooien. "Scraps" dus. Dingen waar nog aan gewerkt moet worden, liefst met hulp van anderen. De drang om dit als mooi beeld te laten spreken is dus prominenter dan die van een kunstvorm te maken. En daar moeten we eerlijk in zijn, wat het oog mooi vindt is reeds lange tijd geleden via enkele eenvoudige regeltjes vastgelegd. En die basis kan inderdaad aangeleerd worden als het aankomt op een mooi beeld creëren.

Nu ga ik Teus ook geen gelijk geven. Hij heeft een vastbesloten kennis van zaken en zal zeker op het technische vlak kunnen imponeren hier en daar. Echter moet ik de eerste foto nog tegenkomen van hem die ik echt uitzonderlijk vind. Als we dus allemaal onszelf een beetje minder serieus trachten te nemen en het pleziervan een foto niet verloren laten gaan onder het juk van technisch elitarisme of kunstcreatieve drang, dan kan het misschien wel fijn worden om hier een foto'tje te kijken en te commenten af en toe. Laat dit dan suggestief en optioneel commentaar blijven, itt dwingend en via absolutismen die zogezegd zouden heersen in een beeldvorm. Het is niet zo. Het was niet zo. En het zal hopelijk nooit zo worden. Er zijn suggesties. Doe aub niet alsof dit régels zijn die nageleefd moéten worden. In dergelijke extremi verdwijnt alle plezier uit de hobbyfotografie gewoon.

Genoeg accentjes gebruikt zodat farah zéker óók deze post zou bekijken, hé.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 12:51   #30   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Als we dus allemaal onszelf een beetje minder serieus trachten te nemen en het pleziervan een foto niet verloren laten gaan onder het juk van technisch elitarisme of kunstcreatieve drang, dan kan het misschien wel fijn worden om hier een foto'tje te kijken en te commenten af en toe.
Wat je me bromt, kerel, wat je me bromt.
Jonah is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 13:19   #31   link
Bavo

Quote:
Originally Posted by Bavo View Post
Dat hij er opmerkingen bijheeft is goed en kan ik verstaan, dat hij even het alleenrecht op 'artiest zijn' gaat opeisen, dat is problematisch
Voor Sepul.
Old 13-03-2007, 13:48   #32   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Jongens toch, 't is toch moeilijk om braaf samen te leven in dit soort topics, é.
Over de foto, ik vind de bijgeknipte versie minder sterk, voor dezelfde reden als Teus zegt, en dat is de context die verloren gaat, en de foto die te krap wordt.

Verder, ˛ @ Sepul.
Verder nog, een tip voor Farah, probeer in het vervolg op een lagere ISO waarde te fotograferen, met een langere sluitertijd. Ik zie in de EXIF dat je op 1/640 sec getrokken hebt, en ik denk met een redelijk hoge ISO waarde. En dan krijg je dus die ruis. Zéker bij de Powershots, ik spreek uit ervaring. Als ik met mijn A40 's nachts foto's heb ik zelfs bij ISO50 al bakken ruis. Laat staan bij ISO 400.

Verderł, een foto! Van gisteren, de boom in onze voortuin, vanuit mijn slaapkamerraam:

(Eigen commentaar: spijtig van de onrustige achtergrond, maar was nogal moeilijk om die egaler te krijgen. Had misschien toch beter van op de grond een foto genomen.)
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 14:06   #33   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Verder nog, een tip voor Farah, probeer in het vervolg op een lagere ISO waarde te fotograferen, met een langere sluitertijd.
Mja, ik weet het, maar dan zijn mijn foto's vaak aan de wazige kant. Nu ja, ik zal het meteen eens verzetten. Welke ISO-waarde raad je aan?
Old 13-03-2007, 14:17   #34   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farah View Post
Mja, ik weet het, maar dan zijn mijn foto's vaak aan de wazige kant. Nu ja, ik zal het meteen eens verzetten. Welke ISO-waarde raad je aan?
Het is de kunst van een goede afweging te vinden tussen F-waarde, sluitertijd en ISO-waarde. Dat moet je dus zelf zien. Maar bij klaarlichte dag zoals nu zou ik zéker niet boven de ISO50 gaan. De dag waarop die foto's van jou zijn getrokken ziet er bewolkt uit en regenachtig, dan kan je je al eens wagen aan een ISO100 of 200, maar zelfs dan trek ik meestal gewoon op ISO50, het is voor mijn Powershot echt een ruisfestijn bij hogere ISO. Ik weeg dan wel mijn F-waarde & sluitertijd af, zodat ik niet aan mijn ISO hoef te prutsen.
Old 13-03-2007, 14:19   #35   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Mijn camera stond op 800. Had er nooit rekening mee gehouden.

Dank je voor de tip, dus!
Old 13-03-2007, 14:28   #36   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Gern geschehen.
Old 13-03-2007, 14:57   #37   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Niet voor het een of andere, Disabled, maar je praat alsof je ruis veracht. De helft van je prenten bulken er echter van. Artificiëel dan, neem ik aan. Maar ruis is niet altijd een slechte zaak, en een beetje redundant van daar dan voor uit te zien als je van plan bent het er later toch nog bij op te zetten? Niet dat ik het verbied, ik vind het gewoon, uhm, een wat vreemd.

Normaal gezien zou je bij ISO100 wel alles kunnen doen. Als het op 50 gaat is dat mooi, maar ik heb nog nooit last gehad met die powershots en overdreven ruisgevallen. Zeker de nieuwe modelletjes. 800 is natuurlijk wel erg veel, zeker als je dergelijke lage sluitingstijden kan trekken. Overdag is dat dus zeker niet nodig. 's nachts is natuurlijk een hele andere zaak.

Enkele uit de oude doos dan maar om bij te dragen aan het topic %):

Zo hoog mogelijke ISO als het toestel aankon (denk 400). Reden, geen statief en eigenlijk ook geen licht.

Vakantiefotoo'tje.

Prent voor reeks school enkele jaren geleden. Geen post-effects behalve de omkadering.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 15:00   #38   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Eventjes uitgeprobeerd op wat gebouwen langs de graslei...

Zó scherp! Niet te doen. Zelfs als je de foto op 100% grootte ziet.
Old 13-03-2007, 15:18   #39   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

RTFM

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2007, 15:43   #40   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Farah haar foto's werken niet...

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules