Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 09-12-2015, 13:19   #1   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Camera voor op reis

Volgende week vertrek ik op reis. De camera die ik op mijn vorige reizen gebruikte is er helaas niet meer, dus ben dringend op zoek naar iets nieuws.

Probleem: ik geraak er niet aan uit. :s

Bedenkingen:
  • Budget ~300-400EUR
  • Lichtgewicht = pluspunt (3-4 weken trektocht = 100gr telt)
  • Compacter = beter (beperkte plaats in trekzak)
  • Ik wil eigenlijk al jaren fotografie als hobby oppikken
  • Type foto's:
    • Landschap/natuur
    • Closeup (macro) van interessante diertjes
    • Interieur (mogelijk duister)
    • Action shots van dieren die mogelijk ver weg zijn (= zoom)

Mijn bedenkingen lijken wat tegenstrijdig: enerzijds zou een deftig compactje op reis handig zijn (klein + licht), maar ben bang dat dat qua zoom & macro wel eens zou tekortschieten. Hoe doet de RX 100 dat? Die is eigenlijk ook best duur, neen?

Anderzijds zou een instap-dslr (3200D?) leuk zijn om als instap in fotografie, met mogelijkheden qua lenzen etc. Die is dan echter wel weer wat groter en zwaarder (?).
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 13:23   #2   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik herhaal mezelf blijkbaar nogal vaak, maar voor jouw doeleinden : Sony RX100 (goedkoopst, schitterende foto's, minder groothoek en bij zoomen verlies je snel lichtsterkte), of RX100M3 indien je viewfinder+meer groothoek (landschappen)+meer lichtsterkte wil.

Als het iets groter mag zijn, de Sony RX10. De RX100M4 of RX10M2 zijn het enkel waard als je enorm veel interesse hebt in 4K video en slowmotion video. Anders is de RX100M3 of RX10 ideaal. Denk er zelf behoorlijk aan om mijn A6000 te vervangen door een RX10.

Het is misschien iets boven budget, maar ik kan je de RX100M3 ongelooflijk sterk aanraden. Heeft een bereik dat vergelijkbaar is met de klassieke 24-70 zoom. Is perfect voor macro/food fotografie, filmt fenomenaal goed, maakt zéér goede foto's dankzij 1" sensor, AF is behoorlijk snel, gebouwd als een tank, je hebt een EVF voor als je in zonlicht werkt, past in elke broek/jas en valt niet op dat het toch niet bepaald dure camera is (kan zéér nuttig zijn op reis, pickpockets ed).

RX100 = 359
https://www.artencraft.be/nl/sony-ds...erp-list-64511

RX100M3 = 640 (-50 cashback)
https://www.artencraft.be/nl/sony-ds...rp-list-217111

RX10 = 695 (-50 cashback)
https://www.artencraft.be/nl/sony-ds...rp-list-182754

Flickr group RX100M3, zie je meteen tot wat dit wondertje in staat is :
https://www.flickr.com/groups/2658789@N20/

(ik zou eigenlijk verkoper moeten worden in een fotografie speciaalzaak )

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 09-12-2015 at 13:29.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 13:52   #3   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
(ik zou eigenlijk verkoper moeten worden in een fotografie speciaalzaak )
Vooral omdat je de neiging hebt om dure modellen aan te prijzen

Nee serieus, ik apprecieer de input. Maar ik twijfel toch nog, vooral door de prijs.. De M1 is nog ok, maar die M3.. Toch écht wel boven budget..

Nu lees ik ondertussen ook wat reviews, en blijkbaar is er geen externe batterij-lader meegeleverd. Klopt dat? Maw: moet ik batterij in camera laten steken om op te kunnen laden? Hoe lang houdt de batterij het eigenlijk vol?
Old 09-12-2015, 13:56   #4   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik zal zéker niet per sé dure modellen aanraden puur daarom, maar zal wel steeds advies geven in toestel waarvan ik zeker ben dat het zal voldoen. De RX100M1 is zeker een goede camera, maar de M3 (en latere) zijn op enorm veel vlakken beter, zeker rekening houdend met jouw wensen :

Landschap/natuur
> groothoek nodig. de RX100M1 heeft een groothoek vergelijkbaar met 28mm, de RX100M3 heeft een groothoek van 24mm (scheelt behoorlijk bij landschappen)

Closeup (macro) van interessante diertjes
> beide zijn daar goed voor

Interieur (mogelijk duister)
> De RX100M1 heeft een F1.8 lens maar enkel op groothoek, zodra je begint te zoomen ga je al snel naar F3 > F5.6 enz. Hierdoor krijg je véél minder licht binnen en gaat kwaliteit achteruit. De RX100M3 heeft een lens die begint bij F1.8 en bij maximale zoom nog steeds F2.8 geeft. Voor foto's binnen is dat gigantisch verschil.

Action shots van dieren die mogelijk ver weg zijn (= zoom)
> Dan zal je toch naar de RX10 moeten kijken. Een grote zoom in een kleine body is gewoonweg NIET te verzoenen met een degelijke sensor (hoe groter de sensor, hoe groter het glas moet zijn om veel te zoomen, simpel uitgelegd). Er zijn wel Sony compacts (of andere merken) met 20x zoom maar die hebben een heel kleine sensor en geloof me, op 20x zoom gaan je foto's van die diertjes veraf zéér matig zijn. Dus keuze tussen compact en grotere body.

Trouwens, zoomen kan je in veel gevallen ook met je voeten (voor safari ed zal je al snel naar een SLR moeten met ferme zoomlens). Ook niet vergeten dat de RX100M3 een volledig kantelbaar scherm heeft, dat je indien gewenst ook kan gebruiken om selfies te nemen. Kan op reis ook opnieuw zeer handig zijn. De RX100M1 heeft een vast scherm.

Wat batterij betreft geen zorgen maken, camera gaat makkelijk een hele dag mee (tenzij je natuurlijk 3u aan stuk loopt te filmen). Een extra batterij is sowieso altijd aan te raden op reis. Het missen van aparte lader vind ik allerminst een gemis. Je kan je lader van je gsm dan even goed gebruiken om je camera op te laden via USB. Bijkomend voordeel is dat je door USB laden te gebruiken zoals in de RX-cameras, je de camera ook kan laden met powerbanks ed of ze zelfs gebruiken terwijl er zo een powerbank aan hangt. Opnieuw, op reis kan dat enorm handig zijn.

http://www.crutchfield.com/S-HqLnyoF...C-RX100M3.html

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 09-12-2015, 14:02   #5   link
Centurio
Lurking since 1999

Centurio's Avatar

Lapino is niet alleen. Momenteel op wereldreis en ben enorm content met mijn RX100M3.

Opladen is inderdaad met batterij in de camera via micro USB. Handig, zo kan ik hem ook opladen met mijn powerbank. Batterijduur kan ik moeilijk inschatten. Ik laad hem om de paar dagen op.
Centurio is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 14:04   #6   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Voila. Het kan misschien iets boven je budget liggen, maar zo een toestel koop je in principe toch ook niet om de 2j hé. De RX100M3 zal je op geen enkel vlak teleurstellen en daar kan je makkelijk nog jaren mee voort. Als je voor de RX100M1 zou kiezen ga je sowieso ergernissen creëren door ontbreken tilt-screen, lichtsterke lens en de electronische zoeke (onderschat niet hoe handig dit kan zijn). Mijn advies is dan ook: even iets meer spenderen en je zal er jarenlang plezier van hebben.

Interessante review hier : http://davidcandlish.photography/rev...rx100m3-review
(veel interessanter dan de 'pro' reviews, dit is eigen gebruik door iemand die de camera kocht)

Old 09-12-2015, 14:07   #7   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Ah, opladen via USB = ok. Aparte lader is soms handig (camera gebruiken terwijl 2e batterij oplaadt) maar mss niet persé nodig (zeker omdat het weer extra rommel is die ik moet meesleuren).

Ivm die wi-fi: kan ik dat gebruiken om foto's bvb naar dropbox te sturen? Of backup naar mijn tablet/gsm?
Old 09-12-2015, 14:22   #8   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Yep, je maakt eigenlijk verbinding met je tablet/telefoon met de camera en via een app kan je de foto's van overzetten van camera>tablet. Gebruik dat zelf zelden maar het kan.

Old 09-12-2015, 14:36   #9   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Cool. Bedankt.

BTW: RX100M3 = 640 (-50 cashback) => klpt niet. Die 640EUR is met de cashback verrekend.

Hoe werkt die cashback eigenlijk? Kan ik die ook krijgen als ik bvb bij coolblue bestel?
Old 09-12-2015, 14:49   #10   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ah zou kunnen. Cashback is vaak beperkt tot enkele specifieke winkels, coolblue doet meestal niet mee. Eens zien op site Sony, meestal staat daar wel welke winkels mee doen. Je mag de mijne altijd eens testen als je niet overtuigd bent.

Old 09-12-2015, 15:24   #11   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Als instap DSLR ben ik heel tevreden van mijn Canon 100D.
Het is eigenlijk de 700D in een kleiner jasje en hun kleinste DSLR (dachtik) als reactie op de opkomst van de compacte camera's zoals die sony's.

Voordeel is dat zowat alle lensen van Canon er gaan oppassen, dus ook zoomlensen.
Enkel wifi mis ik een beetje, voor het automatisch syncen.

Last edited by Turtle; 09-12-2015 at 15:32.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2015, 18:00   #12   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Ah zou kunnen. Cashback is vaak beperkt tot enkele specifieke winkels, coolblue doet meestal niet mee. Eens zien op site Sony, meestal staat daar wel welke winkels mee doen. Je mag de mijne altijd eens testen als je niet overtuigd bent.
Is heel vriendelijk Maar aangezien ik de 16e vertrek => weinig tijd.
Bovendien twijfel ik niet aan uw duidelijk onderbouwde mening. Het prijskaartje schrikt gewoon af :s
Old 10-12-2015, 10:21   #13   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik heb onlangs die van ons moeder ff vast gehad (mk3), ik moet zeggen dat ik toch behoorlijk onder de indruk was.

Onderschat ook nooit het voordeel van een lichtsterke lens.
Old 10-12-2015, 13:59   #14   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Gvd, kga die Mark 3 kopen

Iemand nog een kortingscode liggen voor artencraft?
Old 10-12-2015, 18:55   #15   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Goed bezig!

Old 11-12-2015, 10:43   #16   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Wellicht wat te laat, maar ik had een maand geleden dezelfde vraag en ik kwam op dit model uit

http://www.amazon.com/Olympus-E-PL6-.../dp/B00VNW5ALS

Dit heeft deze kwaliteit van foto's als resultaat, wat ik best overtuigend vind.
https://willemvandoorne.wordpress.com/ (je zou bijna direct willen vertrekken naar Nieuw Zeeland als je dit ziet - afin ik toch).

De prijs is zo'n €300 en de reviews zijn heel goed.
Is het standaard Sony RX100 model dat hier wordt aangeprezen bijvoorbeeld beter?
Of zijn het gewoon allebei goede toestellen voor de prijs?
(budget is €300-400, we e zijn al eens een camera verloren op reis en bij een mark III aan 650 (die uiteraard wel beter is) is dat toch wel bijzonder pijnlijk)

Last edited by Freddie Wasbak; 11-12-2015 at 11:17.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 13:11   #17   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
Wellicht wat te laat, maar ik had een maand geleden dezelfde vraag en ik kwam op dit model uit

http://www.amazon.com/Olympus-E-PL6-.../dp/B00VNW5ALS

Dit heeft deze kwaliteit van foto's als resultaat, wat ik best overtuigend vind.
https://willemvandoorne.wordpress.com/ (je zou bijna direct willen vertrekken naar Nieuw Zeeland als je dit ziet - afin ik toch).

De prijs is zo'n €300 en de reviews zijn heel goed.
Is het standaard Sony RX100 model dat hier wordt aangeprezen bijvoorbeeld beter?
Of zijn het gewoon allebei goede toestellen voor de prijs?
(budget is €300-400, we e zijn al eens een camera verloren op reis en bij een mark III aan 650 (die uiteraard wel beter is) is dat toch wel bijzonder pijnlijk)
De kwaliteit van deze foto's heeft weinig te maken met het toestel, wel met de mooie landschappen en de brede lens. Dit soort foto's kan je even goed met een iPhone 5(S) maken.

Het grootste verschil tussen RX100 1 en 3 is de lichtsterkte, maar dat gaat minder uitmaken voor landschappen overdag; als je vroeg op staat of bij valavond betere foto's wel nemen gaat het wel uitmaken. Het 2e grootste verschil is de lens: de RX100 1 heeft een 28-100mm range en de RX 1000 3 heeft een 24-70 range. Hierdoor ga je "meer kunnen inzoomen" met een RX100 1.

Ik heb een RX100 3 maar "on a budget" zou ik zeker een 1 gekocht hebben.

De Olympus Pen E-PL die je noemt lijkt me ook een prima camera voor zijn prijs, en het goede hieraan is dat het 14-42mm equivalent is: dus veel beter voor landschappen op reis.

Ik meen echt dat de keuze van camera tegenwoordig van de kwaliteit van je GSM afhangt... als je bv. een iPhone 5S of beter hebt heb je al een goeie wide angle lens bij je.
Old 12-12-2015, 15:00   #18   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Allez, merci om mij meteen slecht te doen voelen bij mijn aankoop van de Rx100 III

Het pikt nog een beetje in de portefeuille, maar hoop er ook wel een tijd geniet van te hebben.

Oja: die lader geft blijkbaar maar 0.5A. 4u laden 0_°.
Op reis dacht ik wel gewoon mijn GSM-lader te gebruiken (die tot 2A) geeft. Is ook wel ok, hoop ik?
Old 12-12-2015, 19:28   #19   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Het blijft een prima camera, en de lichtsterkte + RAW formaat zorgt dat je foto's kan nemen die je met een iPhone niet kan nemen.

Ik zou durven beweren dat er de laatste jaren niets is uitgekomen dat de Sony RX100 reeks kan evenaren. De beste camera van dit formaat op dit moment is de RX100 4, maar die kost dan weer dichtbij de 1000 euro.

Er zijn enkele micro 4-3 camera's (zoals Olympus OMD EM-5) die erg goeie dingen doen, maar dat is imo weer een andere categorie. Die Sony camera kan ik zonder enig probleem in mijn achterzak steken.
Old 12-12-2015, 20:01   #20   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Send a message via Skype™ to A-star
Zou je een nikon d5000 weg doen en deze in de plaats kopen?
A-star is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules