Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 20-04-2016, 15:53   #21   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Aarbeiplanten groeien vooral in augustus. Vermoed dat dat voor zaadjes dan hetzelfde zal zijn.
In mijn serre is het lekker warm overdag. Had gehoopt van wat te kunnen cheaten met de seizoenen.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2016, 16:22   #22   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Heb een 1 tulp in de tuin! En het is n die ik niet geplant heb.
Wie heeft de bol geplant? Zeg het mij... lol
Het is een mooie!

Ah en een 1K vierkante meter tuin onderhouden is RIP.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2016, 16:46   #23   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Het gaat hem vooral over structuur hoor. Wij hebben nu een heel magere zandgrond over heel de tuin, ook het overgrote gedeelte waar gras zal komen. We willen die beter maken van structuur en meer 'silt' toevoegen (ik ken de NL term niet). Ik zal vanavond eens wat foto's proberen trekken: de tuin is nu een vooral gele vlakte met achteraan wat bruine donkerdere grond die we ondertussen zelf al aangevoerd hebben.

De grond waarvan sprake in mijn vorige post, die we ondertussen besteld hebben, is een mengeling van verwerkt GFT afval, champignon-mest en paardenmest blijkbaar. Die gaat er nu onder samen met de 12 ton zwarte grond die we vorige week al verpsreid hadden over de tuin en zal volgend weekend vermengd worden met 20 cm van de bovenlaag van de magere zandgrond. Zo komen we hopelijk uit op een grond die iets of wat body heeft om vooral het gras goed te doen schieten.

Eens dat er staat weet ik ook wel dat we nog voor een jaar of 3 heel wat werk gaan hebben aan de grond voor onze groetentuin met mulch, mest en wat weet ik niet nog allemaal... Maar dat zal wel lukken. Eens het gras er staat is het daar veel moeilijker om iets/voedingsstoffen in de grond te krijgen zonder het gras kapot te maken.

En ik weet ook wel dat je wat korrels kan smijten (met kalk e.a.) maar na een initiele groeispurt is dat ook weer verdwenen.
Wij hebben ook een zandgrond. Wat blijkbaar helpt is zelf een mesthoop aanleggen en dan de mest die dat produceert zeven en in je gras strooien.
Old 20-04-2016, 20:04   #24   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
In mijn serre is het lekker warm overdag. Had gehoopt van wat te kunnen cheaten met de seizoenen.
Wat cheaten? Aardbeiseizoen is van mei tot augustus. Geeft het nog wat tijd
Old 20-04-2016, 20:23   #25   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Een serre is eigenlijk wel een beetje cheaten, want je kan vroeger beginnen en later stoppen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2016, 21:57   #26   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Post eens wat tuinpics he...
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2016, 10:29   #27   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Aardbeien kan je beter als plantje kopen en planten. Het eerste jaar ga je er zowiezo niet echt veel van hebben, in de volgende jaren daarentegen. wel ook regelmatig uitlopers verwijderen zodat de plant voldoende energie blijft hebben.

Onze bosbessen zijn goed aan het groeien, idem voor de kiwibes. De frambozen (oranje en rode) zijn het dan weer t veel aan het uithangen en beginnen overal omhoog te komen, die moeten regelmatig verwijderd en uitgedund worden.
Op het terras staat een perzik miniboom (max 1m hoog) en ik hoop dat die dit jaar wat meer opbrengt. Vorig jaar had ik er 3 (eerste jaar) en die waren echt superlekker

De kruidentuin is ook mooi bezig: bieslook, ananassalie, veel tijm en oregano. Koriander en basilicum moeten er nog bijkomen.

binnenkort worden de kersttomaatje en de zwarte tomaten in de serre gezet, mini paprika plantje worden dan weer in potten op het terras en binnen gezet.
Old 21-04-2016, 11:29   #28   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vantham View Post
frambozen (oranje en rode) zijn het dan weer t veel aan het uithangen en beginnen overal omhoog te komen, die moeten regelmatig verwijderd en uitgedund worden.
Ow, ik ging vanavond 2 scheuten in volle grond planten. Mss beter in een bak dan.
Old 21-04-2016, 13:59   #29   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Dat zou ik toch aanraden (indien voldoende groot), ofwel iets in de grond steken.
Old 21-04-2016, 16:16   #30   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Kan ook uitlopers hebben die verder uit de grond komen. Als het niet mag woekeren best in een pot steken, anders kunde frambozen over heel uwen hof vinden.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2016, 19:56   #31   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Tijd voor foto's:

Zo zag de tuin er uit gisterenmiddag:

Vanachter zie je nog de donkere nieuwe grond die 2 weken geleden al eens gebracht werd en die achteraan uitgestrooid werd om daar wat op te hogen (en al wat betere grond te hebben)

A wild compost appears

Dit is dus zoals eerder gezegd compost of te grondverbeteraar om onder de magere zandgrond te doen om toch deftig wat gras te kunnen zetten.

Gisterennamiddag en deze ochtend/voormiddag wat werk verzet met 2:

Eindresultaat:

Hier zie je duidelijk de drie bestanddelen. Linksonderaan de gele zandgrond (waaruit onze tuin vooral bestaat), dan rechtsonderaan de nieuwe aangevoerde grond (er kwam wat klein koolzaad uit dus die komt van ergens een akker) en bovenaan de grondverbeteraar:
Old 28-04-2016, 21:42   #32   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Aight, spitfrees is geweest vandaag.

Dit weekend mooi plat leggen, dan aandrukken met wals en dan zondag zaaien.
Old 29-04-2016, 09:03   #33   link
Horla
Senior Member

Heb je eigenlijk een vergunning gevraagd aan de gemeente om je tuin op te hogen?
Horla is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 09:23   #34   link
kar
Public servant

kar's Avatar

nee, hoeft niet.
Old 29-04-2016, 10:50   #35   link
Horla
Senior Member

https://www.ruimtelijkeordening.be/N...genondergronds

Conclusie: als vroeger uw grond gelijk lag met de buren en nu hoger (al is het maar n cm), dan heb je een stedenbouwkundige vergunning nodig.
Old 29-04-2016, 14:10   #36   link
kar
Public servant

kar's Avatar

uit uwe link:

Quote:
Voor een niet-aanmerkelijke relifwijziging is geen stedenbouwkundige vergunning nodig.
Ik heb toen (in het begin van de werken) gebeld naar de dienst stedenbouw en de situatie uitgelegd. Zij zeiden dat een aanmerkelijke reliefwijziging meer was dan 40-50 cm.

uw paar centimers slaan op dit:

Quote:
Van zodra de relifwijziging tot gevolg heeft dat de aard of de functie van het terrein wijzigt, ook al gaat het maar over een paar centimeter, dan geldt de vergunningsplicht.
En dat is gewoon niet zo.
Old 29-04-2016, 14:37   #37   link
Horla
Senior Member

ze zijn bij u gemakkelijker dan bij ons is mijn conclusie (bron: mijn broer die voor hetzelfde wel een vergunning heeft moeten vragen )
Old 29-04-2016, 15:51   #38   link
kar
Public servant

kar's Avatar

het scheelt bij ons ook wel dat wij door het weghalen van verschillende bomen (wel aangevraagd) wij gemakkelijk 10 cm gezakt zijn, wat we nu weer omhoog gekomen zijn om op hetzelde niveau als de buren terug te komen. Dus eigenlijk stijgen we niet echt, we hebben 10 cm grond terug toegevoegd om ongeveer op hetzelfde niveau terug te komen.

Daarenboven is de grondverbeteraar binnen 2 jaar weer helemaal verdwenen.

Anders zou je moeten een vergunning aanvragen elke keer je een cm mulch of mest op je groententuin wil leggen. Dat kan niet de bedoeling zijn van een wet.
Old 29-04-2016, 18:52   #39   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Is het de bedoeling van enkel gras te hebben nog (met dat je die bomen hebt weggenomen)?
Robin is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 19:23   #40   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ja en nee. Ik zal proberen vanavond eens een foto te nemen van het (rudimentair) plan dat we hebben opgemaakt.

Toen we het huis kochten was de tuin een wildernis. Het was in geen 10 jaar meer onderhouden geweest en de helft van de tuin was bijna niet bereikbaar wegens te groot geworden struiken en een reusachtige braambessenstruik. Er stonden ook heel hoge berken die heel dicht bij het huis van de achterburen stonden en die een gevaar vormden met een sterke westenwind. Daarnaast stond er ook een krulwilg die al zo goed als dood was over te hellen naar een andere buur zijn tuin en een magnolia die te dicht bij de achterbouw zou staan. De enige boom die bleef was de kerselaar die in het midden van de tuin staat.

Het kappen van al die bomen zat mee in onze bouwaanvraag. Het stad gaf toen een akkoord op voorwaarde dat we 2 streekgebonden bomen opnieuw planten. Dus die moeten we nog ergens in de tuin kwijt.

Daarnaast komt over heel de breedte, op de laatste 4 meter een moestuin met later waarschijnlijk een klein model serre links achteraan. De rechterkant achter de garage gaat een zithoek (al dan niet overdekt) en allemaal bessenstruiken worden. Links onder de boom komt er waarschijnlijk ene picknick-tafel, al dan niet op een kleine verharding. Wat je nu omgeploegd ziet gaat dus voor het overgrote deel gras worden ja.

Een mens heeft ruimte nodig voor kubb te kunnen spelen en 20 man uit te nodigen voor een BBQ.

Ter vervollediging: de grond is 700 m en het huis staat ergens op 1/3 van de grond met vooraan plaats voor 3 grote of 6 kleine auto's. De garage staat ongeveer in het midden van het perceel. Perceel is 60m lang en 15 breed achteraan en 8.5 vooraan.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules