Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 19-04-2016, 15:44   #1   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Videocamera voor lowlight conditions

Weet iemand een goede videocamera voor lowlight conditions?
Om optredens te filmen vanop een statief. Quasi nooit vanuit de hand.

Budget 500 tot 1000 euro.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 15:47   #2   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Moet het per sé een videocamera zijn? Moet het 4K aankunnen? Zoniet, eens kijken naar de Sony RX100M3. 1" sensor dus behoorlijk ok voor weinig licht, en zeer goede videokwaliteit.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 15:53   #3   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Moet het per sé een videocamera zijn? Moet het 4K aankunnen? Zoniet, eens kijken naar de Sony RX100M3. 1" sensor dus behoorlijk ok voor weinig licht, en zeer goede videokwaliteit.
Thanks, ik zal reviews lezen.
4k is inderdaad een pluspunt.

Ah vergeten vermelden: external mic input zou wel handig zijn en dat zit hier niet op.
Old 19-04-2016, 15:59   #4   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

RX100M4 heeft wel 4k zie ik
Old 19-04-2016, 16:01   #5   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Pino, zou ik niet beter een goeie lens kopen voor mijn Nikon D5300 videocamera en daar mee filmen? Tis wel geen 4K, maar ik kan wel een mic aansluiten.

Ik heb nu enkel dit objectief: "Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX"
Old 19-04-2016, 16:03   #6   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Lijkt me niet aangewezen, de AF op een slr is voor video niet echt om over naar huis te schrijven (laat staan indien weinig licht). Wat ook een mooie optie kan zijn, is de recent aangekondigde Panasonic GX80/GX85.

http://www.pocket-lint.com/review/13...ig-on-features

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 19-04-2016, 16:20   #7   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Voor een optreden zou ik de AF zelfs uitschakelen? De camera moet op een statief blijven staan.
Old 19-04-2016, 16:23   #8   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ok D5300 afgevoerd. Kan maar filmen in fullhd 30p in stukken van 20 minuten.

Als ik er zo over nadenk is het ook belangrijk dat die camera aan een power supply kan hangen, of minstens 1,5 uur kan filmen aan één stuk op batterij.

Last edited by Bourgi; 20-04-2016 at 09:54.
Old 19-04-2016, 16:25   #9   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

hangt af van dieptescherpte, hoeveel beweging er op het podium is en vanuit welke hoek je filmt. als iedereen rondloopt en alles blijft perfect in focus, dan mag je AF uitzetten
denk na of je iets wilt dat enkel filmt, of een fototoestel dat ook kan filmen
kijk eens naar de 50mm f/1.8 lenzen. lichtsterk en spotgoedkoop. als je met deze lens je statief kunt plaatsen zodat je alles in beeld krijgt, dan is er geen nood aan het kopen van een dure zoomlens. eventueel kun je ook zien naar een vaste 35 of 85mm lens. wat duurder.
als je kunt vermijden van zoomlenzen te gebruiken dan zit het snor: heb je betere kwaliteit, meer lichtsterkte en kost het waarschijnlijk minder
Old 19-04-2016, 16:30   #10   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Een camera die ik hier ook heb, en die nu zéér goedkoop is, is de Sony A6000. Filmt perfect in 1080p met zeer goede codec, prijs is belachelijk laag en zoals Teus hier schrijft, koop je naast de kitlens een 50/1.8 erbij (die ook goedkoop is), en je hebt een zéér goede camera voor concertvideo/fotografie. Ik heb zelfs bewust NIET de upgrade gedaan naar de A6300 omdat die A6000 zo goed is (en hij geen zak meer waard is 2e hands).

650 euro voor camera + 1650 kitlens + 32gb memory
http://www.kamera-express.be/product...geheugenkaart/

280 euro voor de 50mm/1.8 (met stabilisatie)
http://www.kamera-express.be/product...ount-voor-nex/

Ik heb een zeer kwalitieve Sony-uitrusting (naast mijn Nikon FF) en is vaak ferm kiezen tussen de Nikon en de Sony, omdat die Sony zo verrekt handig is in quasi alles zonder superzwaar te zijn. Echt een pareltje van een camera hoor. Ik gebruik video niet zo heel vaak maar ALS ik het gebruik, is iedereen altijd enorm onder de indruk van de videokwaliteit.

Voorbeeldje van de A6000 + 50/1.8 (op f1.8, dus wijd open!)
DSC06462 by hans.vondercrone, on Flickr

btw: ik zou echt eens in een fotowinkel moeten gaan werken

Last edited by lapino; 19-04-2016 at 16:38.
Old 19-04-2016, 16:41   #11   link
Banaan
Senior Member

Banaan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post

Als ik er zo over nadenk heb is het ook belangrijk dat die camera aan een power supply kan hangen, of minstens 1,5 uur kan filmen aan één stuk.
Alle fototoestellen die filmen gaan altijd in clips van 29mins opnemen.
Komt door 1 of andere EU regel.
1.5u filmen zonder batterijwissel is bij elk fototoestel zo goed als onmogelijk denk ik.

Met uw prijsrange en eisen zou ik vooral op de 2dehands markt proberen kijken.

Sony FDR-AX100 heeft dezelfde RX100 sensor maar dan in videocamera formaat. Ligt wel buiten uw budget nieuw, maar misschien kan je ergens 2dehands wel een koopje doen.

Met uw budget is de beste oplossing Pino zijn post, alleen moet je er dan wel bijnemen dat je af en toe een batterij gaat moeten wisselen en opnieuw op record duwen. Maar bij een concert zijn er toch wel af en toe pauzes?
Old 19-04-2016, 16:44   #12   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
hangt af van dieptescherpte, hoeveel beweging er op het podium is en vanuit welke hoek je filmt. als iedereen rondloopt en alles blijft perfect in focus, dan mag je AF uitzetten
denk na of je iets wilt dat enkel filmt, of een fototoestel dat ook kan filmen
kijk eens naar de 50mm f/1.8 lenzen. lichtsterk en spotgoedkoop. als je met deze lens je statief kunt plaatsen zodat je alles in beeld krijgt, dan is er geen nood aan het kopen van een dure zoomlens. eventueel kun je ook zien naar een vaste 35 of 85mm lens. wat duurder.
als je kunt vermijden van zoomlenzen te gebruiken dan zit het snor: heb je betere kwaliteit, meer lichtsterkte en kost het waarschijnlijk minder
Ik vrees er voor. Het is ook om bvb in cafés te filmen, dus zal nooit de perfecte hoek of plaats zijn.
Old 19-04-2016, 16:44   #13   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post

Als ik er zo over nadenk heb is het ook belangrijk dat die camera aan een power supply kan hangen, of minstens 1,5 uur kan filmen aan één stuk.
1,5 uur filmen is met een DSLR geen probleem, je hebt alleen een externe recorder nodig. Waar de DSLR enkel als input dient. Dan is de opneem limiet theoretisch gezien limietloos.

Atomos Ninja 2 is hiervoor aan te raden voor 1080p 30fps, als ge 60 wilt is't 1080i, maar daar zie ik niet onmiddelijk het nut in.

1080p60 of 4k zit ge in een andere prijsklasse van €1-2k.
Al zijn die natuurlijk wel z'n geld waard als je voor een LOG recorder gaat, en ge daar uw boterham mee kunt verdienen...
Old 19-04-2016, 16:48   #14   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Tja, hij sprak van budget van 500-1000 euro. Als het allemaal duurder mag, dan zou ik deze aanraden :

http://nl.canon.be/for_home/product_...essional/xc10/
https://www.artencraft.be/nl/canon-x...mcorder-298317

Mocht ik meer filmen dan fotograferen, ik kocht deze.

Last edited by lapino; 19-04-2016 at 16:51.
Old 19-04-2016, 16:58   #15   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Thanks voor die tip over die atomos ninja. Dat kan inderdaad ook werken!
Old 19-04-2016, 17:29   #16   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Het is voor muziekgroepen op te nemen, en soms speel ik zelf mee in de band. Dus die camera moet autonoom 1,5 uur aan kunnen staan zonder batterijwissels of recordknopjes in te drukken. Ik moet dus kijken voor een dedicated videocamera.

De 4k eis is optioneel, dus het budget kan nog binnen de perken gehouden worden. Compactheid heeft geen belang. Het mag lomp zijn.

Last edited by Bourgi; 20-04-2016 at 09:56.
Old 19-04-2016, 17:32   #17   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Is altijd tricky als je lowlight wil combineren met budget. De huidige generatie sensoren zijn nu eenmaal nog altijd niet perfect als er minder licht is. Misschien eens kijken in de Sony reeks? 1" sensor = beter in low light.

http://www.videocamerashop.be/produc...x900e.html?s=k

Last edited by lapino; 19-04-2016 at 17:36.
Old 19-04-2016, 18:56   #18   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Na beraad met mijn sponsor is het budget opgetrokken tot 2000 euro.
Old 19-04-2016, 19:09   #19   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

http://nl.canon.be/for_home/product_...essional/xc10/
of
http://www.sony.com/electronics/cybe...ras/dsc-rx10m2
(die laatste is echt wel goed, 4K, 1" sensor, F2.8 lens over heel de lijn, slowmotion video mogelijk...)

Old 19-04-2016, 19:58   #20   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Die sony ziet er goed uit, maar opnieuw 30 minute cap. stupid EU import tax rules...
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules