Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 01-12-2016, 11:47   #1   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Autoverzekering

Waarom moet je bij een autoverzekering verplicht een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nemen?
Old 01-12-2016, 12:00   #2   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Als jij in fout bent en anderen schade berokkent dekt jou verzekering die schade, ook als ben je in fout.
T zou mooi worden moest dat niet verplicht zijn.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 12:38   #3   link
Matthias
*snore*

De verplichte autoverzekering is gewoon de aansprakelijkheidsverzekering.

Wat had je anders gedacht dat je moest verzekeren?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 13:02   #4   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

als je in een ferrari zijn gat rijdt, wordt het wel moeilijk om die uit eigen zak te betalen
Old 01-12-2016, 13:11   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wolf pls :')
Old 01-12-2016, 13:55   #6   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Khad het moeten googelen.

Je moet toegeven dat de namen van de aparte onderdelen (BA, bestuurdersverzekering, rechtsbijstand, omnium) niet zo duidelijk zijn
Old 01-12-2016, 21:44   #7   link
Lycas
Senior Member

Mijn vraag is (sorry voor de thread hijack), moet je verplicht een autoverzekering hebben voor een voertuig dat niet meer beweegt?

Ik zou denken neen als die nu eenmaal op jou eigendom blijft staan, maar er zijn mensen die zeggen van wel. Als die op een of andere manier toch schade kan berokkenen aan 3den, wat wel raar zou zijn.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2016, 03:23   #8   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

als het op privéterrein staat mag dat, maar als de keuring één jaar vervallen is dan geldt je voertuig als "afgedankt" of "wrak" en moet je aan strikte voorwaarden voldoen om het te mogen stallen. je kunt niet zomaar gans je tuin vol zetten met wrakken. stallen op de openbare weg is taboe en leidt tot wielklem of takelen.

http://www.ovam.be/wat-zijn-afgedank...oertuigwrakken
Old 02-12-2016, 10:57   #9   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Als je auto ingeschreven is, moet het verzekerd zijn. Als je je verzekering opzegt, moet je de auto dus ook uitschrijven (nummerplaat inleveren).
Old 02-12-2016, 12:59   #10   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Als je auto ingeschreven is, moet het verzekerd zijn. Als je je verzekering opzegt, moet je de auto dus ook uitschrijven (nummerplaat inleveren).
ja, een auto mag je gewoon uitschrijven en plaat inleveren, maar een random afgedankt voertuig mag je niet gelijk waar en hoe laten staan
Old 02-12-2016, 13:35   #11   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Yep, mijn reply stond volledig los van jouw opmerking.
Uit zijn post kon ik alleen niet opmaken of hij weet dat een onverzekerde auto niet meer ingeschreven mag zijn, daarmee.
Old 02-12-2016, 16:08   #12   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Quote:
Sauce?
Want motoren kunnen een verzekering hebben die loopt van bv maart tot november. De maanden daar tussen is de motor niet verzekerd, maar wel ingeschreven.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 10:10   #13   link
Lycas
Senior Member

Quote:
Ok ja. Begrepen.

Maar zelfs al stuur ik de nummerplaten in, mag het voertuig dan nog altijd onverzekerd op mijn eigendom blijven staan?
Misschien gaat het een beetje lastig worden want ik wil hem wel nog elk jaar laten keuren, het gaat om een wagen uit 2012.
Ik betaal gewoon veel te veel verzekering voor die wagen en ik rij er niet mee, misschien best gewoon verkopen.
Old 03-12-2016, 12:10   #14   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lycas View Post
Maar zelfs al stuur ik de nummerplaten in, mag het voertuig dan nog altijd onverzekerd op mijn eigendom blijven staan?
ik heb het volledig voor je uitgeschreven...
Old 04-12-2016, 10:13   #15   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Autoverzekeringen zijn nog niet zo simpel te vergelijken.

Sommige mensen zijn er gerust op dat ze wel terug betaald worden (meestal diegenen met een firmawagen --> hun geld niet ) en andere komen met horror stories van elk jaar €1000 te betalen en uiteindelijk voor veel meer kosten te moeten opdraaien dan ze dachten na een ongeval.

Hier is wat ik momenteel weet... haal gerust de fouten eruit of vul aan

De prijs van de verzekering wordt berekend op basis van:

1. Jijzelf - je rijervaring, je bonus malus (hoeveel ongelukken heb je gehad waar jij in fout was?), je beroep, je regio etc.
2. Je auto: de ouderdom van de auto, aantal pk, cilinderinhoud, benzine of diesel, catalogusprijs, gebruik (aantal km per jaar)

Binnen een verzekering heb je 4 aspecten: BA, Omnium, Bestuurdersverzekering en rechtsbijstand.

De Burgerlijke Aansprakelijkheid verzekering dient voor als jij in fout bent, om de schade aan de andere partij te vergoeden.

De omnium is voor schade aan je eigen auto.

Binnen omnium heb je dan blijkbaar nog formules die de restwaarde van je auto terugbetalen en de aankoopwaarde (dit is het aspect waar mensen zich aan mispakken denk ik, de restwaarde van een auto die nog nieuw en goed lijkt kan dik tegenvallen)

Bestuurdersverzekering dient voor schade aan jezelf (i.e. je kan door een auto ongeluk niet meer werken, de verzekering betaalt hier iets voor terug: maar wat juist is me erg vaag, en hoe dit relateert aan ziekenkas/algemene verzekeringen zoals DKV Medicard ook)

De rechtsbijstand dient om een advocaat te betalen als je ongeval/verkeerszaak moet verschijnen voor de rechtbank.

Nu nog een goeie keuze maken voor mijn situatie:

* Auto is 6 jaar oud
* Restwaarde wagen is €3000-4800
* Catalogusprijs wagen €13200 (94pk, Colt 1.3)
* Leeftijd 28 jaar / Rijervaring 5 jaar
* 10500 km per jaar
* Zelfstandige dus kan omnium enz. inbrengen als kost

Ik heb offertes opgevraagd bij AXA en KBC.

Vrienden raden ook Corona direct aan.
Old 04-12-2016, 10:15   #16   link
Lycas
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
ik heb het volledig voor je uitgeschreven...
Jup, dank daarvoor.

Ik denk dat ik hem nog niet volledig ga uitschrijven, wel voor een goedkopere verzekering ga zien bij Corona Direct ofzo. Verzekering op gereden km's in de plaats van die 800/jaar van Ethias voor een Ford Fiesta met 95pk.
Old 04-12-2016, 22:32   #17   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by DaHitch View Post
Sauce?
Want motoren kunnen een verzekering hebben die loopt van bv maart tot november. De maanden daar tussen is de motor niet verzekerd, maar wel ingeschreven.
Sauce: mijn ma die haar verzekering had afgezegd om de auto in de garage te laten staan en aangeschreven werd door de DIV.
Misschien is er een bepaalde beperkte termijn waarin hij onverzekerd mag zijn? Of, misschien loopt uw verzekeringspolis officieel door zonder dat hij gedekt is?

Lycas: verzekeringstechnisch denk ik dat je safe zit. Andere techniciteiten zoals dat van de afvalstoffen van Teus kunnen nog een probleem zijn.
Mr. Santa is online now   Reply With Quote
Old 05-12-2016, 06:57   #18   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wolf View Post
Hier is wat ik momenteel weet... haal gerust de fouten eruit of vul aan
allez, welkom in de wereld der volwassenen
Old 05-12-2016, 07:55   #19   link
Matthias
*snore*

Een mens mag zaakvoerder zijn van een succesvol bedrijfje, maar volwassen is hij volgens Teus toch pas als hij een auto bezit. Steluvoor.

@Hitch: staat letterlijk zo in de wet als basisprincipe. "Geen motorrijtuig mag worden ingeschreven als het niet overeenkomstig deze wet is gedekt tegen de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven." Met de mogelijkheid om bij KB de precieze regeling uit te werken. Dus die regeling voor motoren zal een uitzondering zijn op het algemeen beginsel.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2016, 20:16   #20   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
allez, welkom in de wereld der volwassenen
gezien het feit dat ge me op niks gecorrigeerd hebt neem ik aan dat het min of meer juist zit

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules