Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 13-05-2017, 18:34   #1   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

PC upgraden naar Small form factor

Ik ben aan het denken om mijn huidig systeem te vervangen door een PC met een kleinere voetafdruk. Ik verhuis volgend jaar naar een appartement en daar komt de PC misschien in een woonkamer terecht, vandaar dat het idee wat is beginnen borrelen. Enfin, vervangen is veel gezegd: ik wil om kosten te besparen wel zoveel mogelijk hergebruiken.

Dit zou passen in een upgrade van mijn moederbord en processor. Doel is uitzoeken voor hoeveel geld een performante game PC kan, die gevoelig kleiner is dan nu en zo stil mogelijk kan blijven. Budget blijft een restrictie en de grootte van de kast is niet strikt: liever wat groter als dat betekent dat ik voor een videokaartupgrade niet moet wachten op een speciaal kleiner model. Ook liever wat groter als daardoor de koelprestaties en bijhorend lawaai beter scoren. De kast mag geen gamey look hebben. Klein, stil en sober, er woont geen kabouter in die verlichting of een raam nodig heeft.

Ik weet intussen van mezelf dat ik nooit een SLI/crossfire ga draaien, dus daar hoeft geen plaats voor te zijn. 4 RAM-slots zodat ik naderhand wat latjes kan bijsteken zijn misschien wel interessant om te hebben?

Huidig systeem:
- Corsair carbide 200R
- Asrock Z77 Extreme 4
- I5 3570
- 16gb RAM
- MSI Rx 480 8gb Gaming X
- Aftermarket Scythe Mugen 4 PCGH Edition
- Corsair RM 650

Bij een upgrade moeten dus moederbord, cpu, ram (DDR3 -> DDR4), kast en duidelijk ook de cpu koeler vervangen worden. Ik hoop ergens wel dat ik die voeding kan sparen ondanks de grootte. Wat ik ook wil sparen zijn twee SSD's en een 3,5" WD Green. Een disc drive is niet meer van deze tijd zeker?

Een praktische vraag ook nog: valt zo'n kleiner moederbord nog in de Carbide 200R te steken als mijn budget niet onmiddelijk een goede kast toelaat? En welke nadelen zijn er aan zo'n kleiner moederbord verbonden?
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2017, 14:58   #2   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Zelf ben ik voor mijn volgende build ook aan het kijken om een kleiner systeem samen te stellen. Veel verder dan de keuze van m'n case ben ik nog niet gekomen. Veel van die kleine cases vind ik meestal nogal "simpel" of er ontbreekt altijd iets aan.

Ik denk dat het voor mij deze zal worden: http://www.corsair.com/en-gb/carbide...ni-itx-pc-case . Lijkt mij een goede balans tussen iets dat je proper in elkaar kan steken en de grootte ervan.

Als ik mij niet vergis kan er bijna elke grootte (lengte) van voeding in die kast.
Veel verder dan dat kan ik je niet helpen
Arne is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2017, 16:32   #3   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

De case lijkt mij inderdaad geen slecht vertrekpunt. De meest gelikte lijken mij bij Fractal Design te vinden, maar vallen buiten budget. Sommige hebben dan weer een SFX voeding nodig die ik liever niet ook moet kopen. Ik ben nog aan het rondkijken, maar de Coolermaster Elite 130 lijkt me ook wel iets.

Verder wordt het waarschijnlijk een Ryzen CPU, ware het niet dat daar precies nog geen Mini-ITX voor beschikbaar is. Het is anderzijds ook niet extreem dringend.
Old 15-05-2017, 19:45   #4   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik gebruik een thermaltake core v1. Kan net een 285mm gpu in en plaats voor 4x2.5" schijven of 2x2.5" + 2x3.5". Zeer tevreden van.
Old 15-05-2017, 21:19   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

De voornaamste nadelen van een compact systeem som je zelf grotendeels op:

- minder aanbod, ergo veelal duurder
- degelijk koelen is moeilijker
- aansluitend is een stil systeem bouwen lastiger
- immer goed puzzelen/rekenen met de afmetingen

Indien je het kan houden bij micro-ATX, wat al een pak scheelt tegenover een volledige ATX-tower, is er wel wat te realiseren zonder al te veel gedoe. Een BitFenix Prodigy is bijvoorbeeld al een stuk compacter tegenover klassieke torens, zonder grote toegevingen te moeten doen op de hardware die je er in propt. Echt compact werken, richting HTPC/mini-ITX, vind ik veelal te duur en/of te veel gepruts in verhouding tot de uiteindelijke plaatsbesparing.

De eerste stap is alleszins een behuizing kiezen, pas dan kan je verder puzzelen. De afmetingen en inbouwmogelijkheden van kasten zijn veelal erg divers, wat je kan recupereren zal dan ook enkel en alleen daar van af hangen. Enkel je Mugen 4 opnieuw gebruiken wordt inderdaad vrijwel onmogelijk. En of je al dan niet een disc-drive installeert moet je vooral zelf weten, hé.

Een kleiner moederbord kan je overigens zonder problemen in een grotere kast installeren, je hoeft slechts de risers te verplaatsen. Enkel in uitzonderlijke gevallen/formaten kan dat problemen opleveren.
Old 21-05-2017, 11:32   #6   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Ik ga toch proberen een mini-ITX te bouwen. Kwestie dat klein ook echt klein is. De micro-ATX vind ik nog steeds wat groot.

Hoe belangrijk is koeling op zich eigenlijk? Ik wil uiteraard geen systeem dat in thermal throttling gaat, maar het zal me eigenlijk worst wezen dat die CPU aan 80°C draait in plaats van aan 60°C. Of ben ik daar verkeerd in?
Veel belangrijker is de geluidsproductie. Het een hangt vast aan het ander, maar ik boet liever wat in op temperatuur dan op geluid. Momenteel kijk ik naar de Coolermaster elite 120, Fractal Design Node 304 of Fractal Design Core 500. Die lijken me relatief goed te scoren daarin.

Hoe dan ook heb ik nog wel wat tijd om te beslissen, want de mini ITX borden voor Ryzen worden waarschijnlijk pas aangekondigd op Computex eind mei.
Old 22-05-2017, 08:36   #7   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Ik dank dat koeling met lucht of via een radiator wel vrij belangrijk is, hoe kleiner het systeem des te belangrijker. Dit omdat de warmte veel moeilijker weg kan door een kleinere verplaatsing van lucht in je kast. Hou er ook rekening mee dat kleinere fans ook meer lawaai maken, dus dat is ook belangrijk dat je daar de goede keuze maakt. (be-quiet ofzo).

Ik weet ook dat Gygabyte (en misschien andere merken) ook kleine kaartjes heeft (geen low profile, maar gewoon kort): https://www.alternate.be/GIGABYTE/Ge...1?event=search

Enig idee welke kast je zou nemen, want eignelijk hangt bijna alles daarvan af (of je gfx kaart er in past, welke koeling of radiator je kan gebruiken, etc .
Arne is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 09:11   #8   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Het zal de Fractal Design core 500 worden. Beter dan gemiddeld voor een kleine prijs. Heeft een 140mm fan en scoort goed op geluidsproductie.
Quote:
ATX PSUs, up to 170mm in length (non modular PSUs); ATX PSUs, up to 160mm in length (modular PSUs)
Graphics cards up to 310 mm in length (note: graphics cards longer than 170 mm will not fit with PSUs that exceed 170 mm)
PSU en GPU zouden dus (net) moeten passen en kan ik hergebruiken. Dat is goed want beiden hebben fans die uit blijven bij lage belasting.
Mogelijk past daar zelfs nog mijn Mugen 4 in, al probeer ik een aio cooler tweedehands te vinden, gezien de grafische kaart zijn warmte al gewoon de case in blaast.

Nu is het vooral afwachten aan welke prijs mini ITX van Ryzen op de markt komt.
Old 22-05-2017, 16:24   #9   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Koeling is vanzelfsprekend belangrijk. Er is vreselijk veel lectuur over te vinden - en de mening zijn derhalve veelal verdeeld - maar je hardware consequent tegen de warmte-limiet laten draaien kan an sich niet echt kwaad. Toch lijken cijfers en tests aan te geven dat dit de kans op een vroegtijdig falen verhoogt.

Dat geluidsproductie een veel grotere zorg is, lijkt me vanzelfsprekend. Wanneer ik werk met dit soort formaten is het gewoon een kwestie van balanceren en experimenteren. Leuk, maar vermoeiend.

Met de Fractal zit je alleszins op alle vlakken goed, die kan ik absoluut aanraden. Het SCPR-artikel is nog steeds relevant en geeft heel wat info over de mogelijkheden. Een Mugen 4 lijkt me wat overkill, een Kotetsu is geen gekke aankoop (€30), koelt zeker zo goed en is flink compacter.
Old 28-05-2017, 00:02   #10   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Woopwoop. Eerste aankoop is een feit. De Core 500 gevonden als Amazon warehousedeal aan 7 euro korting. Op een kost van 58 euro is dat al mooi meegenomen Nu hopen dat het gewoon een beschadigde verpakking is die de korting heeft veroorzaakt.

Ook dit RAM op de kop getikt: https://www.amazon.de/gp/product/B01...?ie=UTF8&psc=1
44,75 euro voor 8Gb DDR4 lijkt me een zeer scherpe prijs. Goedkoper kon ik toch niet direct vinden, zeker met die specs. Uiteraard 2 latjes gekocht.

Volgende stap is Computex 31 mei. Daar worden hopelijk wat mini-ITX bordjes aangekondigd voor Ryzen. Zoniet denk ik misschien toch voor Intel te gaan.

Twee vraagjes:
*r5 1600 of R5 1600x, of mag ik de r5 1500x ook niet afschrijven? Welke Intel?
*Hoeveel kan ik volgens jullie voor dit oud systeem nog krijgen?
Quote:
- Corsair carbide 200R
- Asrock Z77 Extreme 4
- I5 3570
- 16gb RAM
Old 28-05-2017, 10:05   #11   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als je voor Ryzen wil kiezen moet je wel opletten met geheugen. De ondersteuning is nog niet tip-top en eerst even controleren of het een compatibele module is die volledig benut kan worden had verstandiger geweest. Maar 't is inderdaad een scherpe prijs en het met wat chance werkt het zonder problemen .

R5 1600 is de absolute koning van de Ryzen line-up. Die CPU staat voor een ideale verhouding tussen prijs en prestaties. De X-variant kan je overwegen indien je nog wat meer kracht wil, al kan je de R5 1600 zonder heksentoeren makkelijk en stabiel overclocken om op gelijkaardige prestaties te komen. De quad-cores (1500-reeks) hoef je niet noodzakelijk af te schrijven, je kan er wat geld mee besparen en die doen het navenant iets minder goed. Ik zie echter weinig redenen, behalve budgetair dan, om niet meteen voor wat meer kracht en toekomstperspectief te kiezen.

Voor je oude systeem zou ik mikken op 100 tot 200 euro.
Old 28-05-2017, 10:41   #12   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Wat ik las is dat bij de R5 reeks alles boven 3000Mhz sowiesop niet meer uitmaakt in prestaties. Daarnaast las ik dat het de hogere clocks zijn bij sommige RAM modules die een probleem vormen. Ik dacht redelijk safe te zitten met 2400 Mhz. Ik kan helaas niets met zekerheid weten omdat de moederborden nog niet aangekondigd zijn. Maar ik houd dan toch maar mijn ogen open, moest er een probleem opduiken.

Ik hoopte de kaap van 200 nog te halen met mijn oud systeem. Hardware veroudert toch snel he
Old 28-05-2017, 11:03   #13   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Alles boven 3000Mhz was inderdaad een probleem, AMD heeft echter recentelijk een grondige update beloofd om dat euvel op te lossen. Dat zijn de spijtige maar niet geheel verrassende kinderziektes van een nieuw platform. Anderzijds zou ik er niet te fel van wakker liggen, het is nooit vreselijk fnuikend voor een systeem. Eerder wat extra potentieel dat onbenut blijft. Wat dan weer betekent dat investeren in RAM loont bij Ryzen, dat wijzen alle reviews en tests uit.

€200 kan lukken, misschien zelfs €250. 16GB RAM is immers niet mis. Maar dan moet je snel de juiste koper vinden. Je CPU+MoBo zijn gelanceerd in 2014, da's op zich al een behoorlijke leeftijd. De lancering van het marktopschuddende Ryzen maakt je hardware, helaas, nog minder interessant. Tel daar binnen aanzienlijke tijd een antwoord van Intel bij op, en plots wordt €100 het best haalbare.
Old 29-05-2017, 19:37   #14   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Verdorie ik ben hier deals aan het doen, maar er komt niets in huis van de uitgaven spreiden in de tijd :/

R5 1600 aangeschaft op Amazon.fr voor 196 euro. Ook scherp geprijsd me dunkt. Het RAM staat intussen maar liefst 32 euro duurder.

Intussen heeft Asrock hun eerst mini-ITX aangekondigd. Hopelijk kan die nog onder de 100 blijven en dan is mijn budget wel goed besteed geweest.
Old 29-05-2017, 20:09   #15   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yeah, op Amazon shoppen kan lonen mààr dan moet je er meerdere dagen relatief veel tijd en moeite in willen steken. De prijzen zijn aldaar immers vreselijk volatiel. Zonde dat tweakers Amazon - bewust - niet in hun price-watch opneemt.

Een R5 1600 onder €200 is alleszins een mooie koop.
Old 29-05-2017, 20:18   #16   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Stond op 6 mei wel aan 140, eerder vandaag even op 175. Jammer dat ik dat gemist heb, maar ik twijfel toch of prijstracking van Keepa zo juist is. Die prijzen zouden wel héél optimistisch zijn.
Old 09-07-2017, 22:19   #17   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Oude stukken zijn intussen uiteindelijk verkocht voor 235 euro. Toch mooi bedrag.

Mijn mITX moederbord is besteld (Gigabyte AB350N) en zou volgende week moeten toekomen.

Enige probleem: een gpu. Ik heb een beetje misrekend hoe groot het tekort wel is aan RX 580's
Old 10-07-2017, 07:58   #18   link
Lycas
Senior Member

Ja ik had ook eens gekeken naar een RX580, na 3 weken in bestelling te staan heb ik hem toch geannuleerd.

De 1070 heeft gelijkaardige problemen.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2017, 09:59   #19   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Einde van de maand komt vega uit en misschien is tegen dan de cryptocoinhype wat gaan liggen. Hopelijk komt dat allesinds de beschikbaarheid en de prijzen wat ten goede.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2017, 10:07   #20   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Vega is een beetje dubieus als we de geruchten mogen geloven. Vrij duur door grote die en HBM2, maar zal waarschijnlijk vrij warm worden en slechts het niveau van een 1080 halen. Sowieso zal die kaart waarschijnlijk boven mijn budget liggen, maar het wordt stilaan toch een optie met dat tekort aan 580's.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules