Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 03-09-2017, 22:44   #41   link
Cit
College dropout

Cit's Avatar

Send a message via MSN to Cit
ik zou het bod aanvaarden en iedereen afzeggen.

Die paar duizend € die je er misschien meer gaat uithalen is het niet waard om al dat volk over de vloer te krijgen.
En de stress dat je na dit bod misschien niet meer de vraagprijs gaat krijgen.
Old 03-09-2017, 23:03   #42   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Goh dat eerste vind ik nu niet echt een goed punt. Voor 5000 euro extra zou ik het niet erg vinden om een paar uur lang bezig te zijn met wat volk bij mij thuis
Nieker is online now   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 05:56   #43   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

ik heb mijn huis aan vraagprijs gekocht maar heb het enkel geboden als ik het dan zeker "had" , raar dat men dat niet geprobeerd heeft , je kan er maar goed mee zijn

success
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 06:33   #44   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bonbon View Post
ik heb mijn huis aan vraagprijs gekocht maar heb het enkel geboden als ik het dan zeker "had" , raar dat men dat niet geprobeerd heeft , je kan er maar goed mee zijn

success
Ja, dat is een deel van het spel. Toen ze ons opbelden om te zeggen dat ze vraagprijs wouden geven, en vroegen of we dan onze bezoekdag gingen annuleren hebben we geantwoord dat we niet goed wisten wat daarmee te doen en onze notaris gingen spreken voor advies. Maar dat ze wel al een bod moesten doen op mail, anders was er niets.

Een paar uur later hadden ze nog steeds geen bod gedaan via mail en het daagde me ineens dat dat deels onze fout was, omdat we hen geen garanties gaven. Want bieden op de vraagprijs is geen bod, het is een poging garantie te krijgen. Wat op zich zijn meerprijs heeft. Als je dan zegt geen garanties te geven, dan ben je die meerprijs ook niet waard. We hebben de boot afgehouden, en uiteindelijk toch het bod gekregen officieel. Gelukkig. Daarmee kijken ze af van garanties, buiten dat ze ons limiteren in tijd om andere kopers te zoeken.

Nu is het aan ons om iets te doen. Het valt hard op dat de eerste dag de beste is, want 80% van reacties en boekingen kwam dan, 15% dag erna, en 5% de dag daarna. Die kopers nu wegjagen terwijl we nog naar compromis moeten gaan, en er een voorwaarde van lening in steken, is nogal duur. Ze allemaal laten komen en hoger laten bieden kan ook en is lucratiever, maar het voelt hoe langer hoe slechter.

Wat ik minstens denk te doen is de echt geintresseerden laten komen (met mededeling van vraagprijs als minimumprijs) zodat we mogelijke alternatieven achter de hand hebben als dit ergens fout loopt (wat imo nog kan op bespreking van enkele details). Aan die tweede golf kunnen we eventueel ook beter aanvoelen of dit goed zit. Als er totaal gee interesse meer is moeten we dit echt voorzichtig aanpakken, als er nog mensen bieden, dan kunnen we gerust slapen.

@cit: als ik zie hoe vlot dat eerste bezoek ging (40 minuten, amicaal) dan denk ik dat we het grootste werk achter de rug hebben (opknappen, ontrommelen, schatten, foto's maken, promotie opbouwen, uitvoeren, inplannen). Dus dat moet ons nu niet tegenhouden er nog een paar te doen.
Old 04-09-2017, 10:37   #45   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Een paar uur later hadden ze nog steeds geen bod gedaan via mail en het daagde me ineens dat dat deels onze fout was, omdat we hen geen garanties gaven. Want bieden op de vraagprijs is geen bod, het is een poging garantie te krijgen.
Waarom is dat geen bod?
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 11:08   #46   link
Rufus
PimpMeister

Voor mij is een bod pas zeker als een compromis is getekend.
Old 04-09-2017, 11:14   #47   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Het is officieel ook een bod natuurlijk, maar niet de bedoeling om een onderhandeling te starten, eerder om ze te stoppen.
Als je geen garantie geeft op vraagprijs, heeft het geen zin te starten met bieden op de vraagprijs, omdat je dan ruimte hebt te onderhandelen, ook al beweegt de andere partij niet.

@Rufus: daar ben ik ook wel mee akkoord, al is het wettelijk gezien nu al binden. Maar ervaring leert dat onzekerheid en verderf snel gezaaid kan worden eens men met advocaten begint.
Old 04-09-2017, 11:24   #48   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Amai, het is enorm vlot gegaan Heb het met plezier geshared op mijn FB toen ik op reis was
Prijs is iets meer (3000€) dan ons huis in Lebbeke, met evenveel kamers.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 12:18   #49   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Het is officieel ook een bod natuurlijk, maar niet de bedoeling om een onderhandeling te starten, eerder om ze te stoppen.
Als je geen garantie geeft op vraagprijs, heeft het geen zin te starten met bieden op de vraagprijs, omdat je dan ruimte hebt te onderhandelen, ook al beweegt de andere partij niet.

@Rufus: daar ben ik ook wel mee akkoord, al is het wettelijk gezien nu al binden. Maar ervaring leert dat onzekerheid en verderf snel gezaaid kan worden eens men met advocaten begint.
Mja officieel een bod dat ze zo kunnen intrekken. Een bod mag je intrekken als er nog geen compromis is. Het is pas in een compromis dat er voorwaarden voor ontbinding worden opgesteld.
Old 04-09-2017, 12:31   #50   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Mja officieel een bod dat ze zo kunnen intrekken. Een bod mag je intrekken als er nog geen compromis is. Het is pas in een compromis dat er voorwaarden voor ontbinding worden opgesteld.
http://www.cibweb.be/vastgoed-vraag/een-bod-bindend

Dat denk ik niet, en dat weten ze ook (vandaar hun juridische formulering met beschrijving van het goed en voorwaarden)
Old 04-09-2017, 13:03   #51   link
Cit
College dropout

Cit's Avatar

Quote:
Voor mij is een bod pas zeker als een compromis is getekend.
Quote:
niet juist

zodra er een bod is uitgebracht (per mail, op papier, ..) en je antwoord "akkoord", is het bindend.

Last edited by Cit; 04-09-2017 at 13:07.
Cit is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 13:17   #52   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

aka de clausule "no take backsies"

Maar in de praktijk als iemand zijn bod wil intrekken en je hebt nog geen voorschot is het miserie dat je niet wil hebben. Veel makkelijker om een backup koper te hebben als dat een optie is.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 13:17   #53   link
Cit
College dropout

Cit's Avatar

Maar dat is het hem net, zodra je het bod aanvaard, kan hij/zij het niet meer intrekken.
Old 04-09-2017, 13:52   #54   link
Horla
Senior Member

Je kan perfect een bod doen met voorwaarden. Je kan ook perfect een bod doen zonder voorwaarden en dan is het inderdaad moeilijker om er van onderuit te gaan. Langs de andere kant: tenzij het via mail is en dergelijk is het moeilijk te bewijzen dat er een bod was en sowieso moet je er kosten in steken om het voor de rechtbank te krijgen. De vraag is of je dat wil (zeker bij een pand dat goed in de markt ligt).
Horla is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 14:04   #55   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Kvin dat eigenlijk wel raar dat de vraagprijs bieden niet automatisch wil zeggen dat het van u is en dat er toch nog volk boven kan gaan. Is de correcte term dan niet eerder "startprijs"?
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 15:07   #56   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Startprijs is een vage term, juridisch is daar geen grondslag voor. Ik hou persoonlijk niet van 'startprijs', dat leidt vaak tot problemen en veel discussies, en tot de indruk dat de hoogste bieder het pand steeds zal krijgen.

De prijs is maar een van de verschillende factoren in een onderhandelingsproces, de persoon van de koper en de modaliteiten (met of zonder opschortende voorwaarde van hypothecaire lening bijvb.) kunnen ook meespelen en doorslaggevend zijn, of nog hetgeen de kandidaat-kopers met het pand van plan zijn.

Wat Cit zegt is juist: akkoord zeggen op bod = de koop is gesloten. Al gaat het probleem bij discussie wel vaak in de bewijslast liggen. Je kan je bod nog wel 'intrekken', t.t.z. afzien van de koop, maar dan zal je een fikse schadevergoeding moeten betalen (tenzij daarin niet is voorzien, maar dan ben je als verkoper echt dom bezig).
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 15:21   #57   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Als zij een bod uitbrengen via mail dan is dat onder hun voorwaarden he, vergoedingen worden pas afgesproken in het compromis. We hadden natuurlijk een standaardformulier tot bod kunnen voorzien (wat ik ging maken voor de bezoekdag). Echter, we gaan wat ver hiermee, totnogtoe zijn er geen problemen voorzien. Iedereen is kei-enthousiast.
Old 04-09-2017, 18:57   #58   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zwoep View Post
Kvin dat eigenlijk wel raar dat de vraagprijs bieden niet automatisch wil zeggen dat het van u is en dat er toch nog volk boven kan gaan. Is de correcte term dan niet eerder "startprijs"?
Hier ging ik ook al jaren van uit. Ik dacht immer dat de vraagprijs bieden instant get is - tenzij een andere partij hetzelfde doet.

(Alleszins een boeiende thread om te volgen, binnen dit en enkele maanden zoeken we ook te verkopen. Spanneuhnd.)
Old 04-09-2017, 19:37   #59   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Konden die twee niet na hun "werkgerelateerde reis" komen?

Zou wel sucken om iemand te zijn die netjes deed wat je vroeg zonder aan te dringen, en dan te zien hoe jij twee voorkruipers beloont.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 19:39   #60   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Hier ging ik ook al jaren van uit. Ik dacht immer dat de vraagprijs bieden instant get is - tenzij een andere partij hetzelfde doet.

(Alleszins een boeiende thread om te volgen, binnen dit en enkele maanden zoeken we ook te verkopen. Spanneuhnd.)
Ik ook. Wij kregen na de eerste week, een bod op vraagprijs. Direct akkoord en compromis getekend.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules