Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 27-09-2017, 15:48   #1   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Wifi netwerk opzetten in nieuwbouw

Ga binnenkort verhuizen naar mijn nieuwbouw en zit met een vraagje hoe ik het best het wifi netwerk kan opzetten. In de garage komt de telenet router binnen. Ik heb op het verdiep een ruimte voorzien voor een Access Point (bedraad en centraal) om zeker op elke kamer op het verdiep een sterk wifi signaal te hebben. Mijn vraag is nu hoe kan ik ervoor zorgen dat gsm's en whatnot zonder problemen van het ene netwerk (gelijkvloers) op het andere (verdiep) overschakelen zonder daar zelf in tussen te moeten komen? Ik heb eens gekeken naar Ubiquity hun producten en die lijken me wel een interessante oplossing te bieden door hetzelfde SSID te gebruiken.

Raden jullie de standaard Telenet modem/router aan voor het gelijkvloers of zou je daar best ook een aparte router voor inschakelen ?
Metal is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2017, 15:52   #2   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Op iedere verdieping een Access point met dezelfde SSID werkt hier perfect.

Imho steek je best een unmanaged switch met veel poorten na je telenet modem. Op die switch connecteer je ook alle andere netwerkapparaten. Ook je Access points. Geef al je access points dezelfde SSID. De telenet modem zal de rol van dhcp server spelen en dus ipadressen uitdelen.

Als je zo tewerk gaat kan je gsm bvb aan een bedrade netwerkschijf, of kan je je bedrade tv besturen via wifi.
Ik heb thuis zo 20 van de 24 poorten van mijn gigabitswitch in gebruik. Die telenet modem regelt de ip-adressen zonder problemen.

Last edited by Bourgi; 27-09-2017 at 15:57.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2017, 17:55   #3   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ik volg uw redenering, maar bij mij op de bouw komt de telenet kabel binnen in de garage, naast de stroomkast. Daarin zitten ook alle ethernetkabels samen die doorheen het huis zitten.. Na de telenet modem een unmanaged switch steken, kan ik van daaruit maar 1 ethernet kabel in de muur steken om zo op het netwerk aan te sluiten..Of mis ik hier een stap ? Kom van een oud huis waar er geen enkele ethernet kabel in de muren zit en alles dus via wifi moet, dus niet echt op de hoogte van de werking van netwerken in nieuwbouw.
Old 27-09-2017, 19:39   #4   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Nee, van uw telenet modem gaat ge naar die switch en ook de bundel ethernetkabels die doorheen uw huis verbonden zijn plugt ge daar in. Allemaal gezellig samen in het zelfde subnet.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2017, 20:40   #5   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

En als je je hetzelf echt makkelijk wilt maken, koop je dit via telenet:

https://www2.telenet.be/nl/ontdek/kw.../access-point/

Dat is een Netgear router die je gewoon met stroom + utp kan verbinden, en een 2de wifi netwerk opzet met dezelfde SID + paswoord (volledig automatisch, moet zelf niks configureren).
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2017, 05:59   #6   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
What he said. Koop 1 of 2 van die toestellen, plaats die op gelijkvloers centraler dan je garage (waar je utp hebt), en op je verdieping. Je zal overal wifi hebben, op 1 plaats (mijn telenet) te beheren, en geen geklommel met verschillende SSID's, management interfaces, DHCP's die kunnen conflichteren. Makkelijk en comfortabel, en je hebt er 2 voor de prijs van 1 ubiquity.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2017, 06:59   #7   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Ik heb sinds kort zo'n Orbi multiroom wifi. dat werkt wel behoorlijk en is zr makkelijk te configureren en ui te breiden met extra sattelieten als het moet. Is wel prijziger dan andere oplossingen denk ik
Old 28-09-2017, 14:44   #8   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Quote:
Originally Posted by Metal View Post
Ik heb eens gekeken naar Ubiquity hun producten en die lijken me wel een interessante oplossing te bieden door hetzelfde SSID te gebruiken.
Ik gebruik al jaren hardware van https://www.ubnt.com/. Zeer tevreden van. Prijs/kwaliteit zeer goed.
Arne is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2017, 08:22   #9   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Zal binnenkort op de bouw eens precies kijken wat ik ga doen. Al die netwerkkabels terug losmaken en aansluiten op een switch, is dan wel een klotewerk, maar op termijn misschien wel een betere oplossing. Die telenet access points zien er ook wel interessant uit als ze technisch degelijk in orde zijn.
Old 29-09-2017, 09:05   #10   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Waarom is dat een klotewerk? Waar komen die nu toe? Als je electricien zijn werk gedaan heeft zitten daar ofwel gewoon RJ45 connectoren op die je uit de Telenet modem kan halen en in een switch steken, ofwel zitten ze op een patch panel, dat zou nog beter zijn. Dan kan je vanaf dat patch panel met gewone UTP kabels naar je switch of Telenet modem.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2017, 08:45   #11   link
Boemenenoekinzoe
Senior Member

Boemenenoekinzoe's Avatar

Op een installatiekabel mag je in principe geen RJ45 connectoren zetten, dus best dat het in een patch paneel terecht komt.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules