Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 03-11-2017, 16:36   #1   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Action cams

Ik heb een Gitup 2 action cam. Ik ben zeer tevreden van gebruiksgemak en de beelden maar de batterij is toch een drama. Ik haal ongeveer 40 minuten.

Is dat beter bij een GoPro of is het daar even erg?

Voor de MTB ritten kan ik een externe batterij gebruiken maar tijdens duiken is dat niet mogelijk.

Edit: beetje blind vandaag en in verkeerde sectie gepost, kan iemand deze verzetten
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2017, 12:45   #2   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Als ik een lange tocht doe of in de bergen ben, heb ik altijd drie reservebatterijtjes bij. Batterijgebruik hangt ook sterk af van de intensiteit van gebruik.

Als je filmt in 4k aan 120fps zal je meer van je camera vragen dan 720p 20fps.

Fictief voorbeeld, want ik denk niet dat er consumer grade action cams op de markt zijn die dat eerste halen, maar you get the picture. Het komt er dus op neer dat je leert inschatten welke instellingen je moet gebruiken.

Ga je een heel shaky beeld hebben waardoor je veel moet croppen? Hogere resolutie zodat je kan stabiliseren zonder enorm resolutieverlies. Ga je heftige bewegingen filmen? Hoge fps. Anders lagere res. en fps. Ook belangrijk voor opslagruimte. Helaas is dat niet zo makkelijk on the go aan te passen (tenzij je ook met je app op gsm tegelijk kan prutsen).

In wezen moet je leren anticiperen wanneer je iets interessant gaat tegenkomen en dan de cam 10s aanzetten ipv aan een stuk door filmen. Films en series hebben doorgaans scenes van enkele seconden lang. Tenzij het om dialoog gaat, maar dat is nu ook niet waar je doorgaans een action cam voor gebruikt.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2017, 12:47   #3   link
rooz
Rugbyfanaat

rooz's Avatar

Ik ben ook aan het kijken om een gopro te kopen voor op reis en op de moto..
Twijfel tussen hero 5 black en hero 5 session.
Zal wel wachten tot black Friday
Old 04-11-2017, 15:10   #4   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Drennargh View Post
Als ik een lange tocht doe of in de bergen ben, heb ik altijd drie reservebatterijtjes bij. Batterijgebruik hangt ook sterk af van de intensiteit van gebruik.

Als je filmt in 4k aan 120fps zal je meer van je camera vragen dan 720p 20fps.

Fictief voorbeeld, want ik denk niet dat er consumer grade action cams op de markt zijn die dat eerste halen, maar you get the picture. Het komt er dus op neer dat je leert inschatten welke instellingen je moet gebruiken.

Ga je een heel shaky beeld hebben waardoor je veel moet croppen? Hogere resolutie zodat je kan stabiliseren zonder enorm resolutieverlies. Ga je heftige bewegingen filmen? Hoge fps. Anders lagere res. en fps. Ook belangrijk voor opslagruimte. Helaas is dat niet zo makkelijk on the go aan te passen (tenzij je ook met je app op gsm tegelijk kan prutsen).

In wezen moet je leren anticiperen wanneer je iets interessant gaat tegenkomen en dan de cam 10s aanzetten ipv aan een stuk door filmen. Films en series hebben doorgaans scenes van enkele seconden lang. Tenzij het om dialoog gaat, maar dat is nu ook niet waar je doorgaans een action cam voor gebruikt.
Ik film in 1080p/30fps, ga nu wel eens kijken om scherm uit te schakelen. Staat nu op 1 minuut maar dat is niet nodig, zeker niet tijdens MTB.

Ik heb gyro aan staan, die beeld stabiliseert, die zou dus af kunnen op hogere resolutie?
Old 04-11-2017, 16:26   #5   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

https://www.een.be/voor-hetzelfde-ge...e-actioncamera
Test van 10 camera's en conclusie van 2 kenners was dat ze een cam van €70 als zeer nipte 2e zetten, na de GoPro van €500.
Old 04-11-2017, 17:04   #6   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Ik heb die aflevering ook gezien, ik moet eens verder kijken om andere te kopen denk ik. Ofwel nieuwe batterijen.

Ä500 wil ik er niet aan geven maar minder dan een uur filmen is wel klote

Last edited by ndPix; 04-11-2017 at 17:53.
Old 20-11-2017, 14:42   #7   link
rooz
Rugbyfanaat

rooz's Avatar

er al aan uit ndPix?
Denk dat ik de Hero 5 Session ga kopen, die sony is ook wel interessant maar ik heb het gevoel dat de GoPro qua software en gebruiksgemak er ver bovenuit steekt, iets wat ze in die test niet getest hebben.

Welke accessoires zijn er zoal aanboven voor tripje Thailand?
Zo'n stick/tripod in 1 en een chestmount dacht ik aan.
Offcieel/Merk/Chinese brol?
Old 20-11-2017, 18:11   #8   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Pff, nee... Momenteel is het plan om een battery pack aan te sluiten. Heb een andere case gekocht er voor. Tijdens duiken lukt het wel met een batterij.

GoPro is zo duur voor wat ik het zou gebruiken... M'n Gitup heeft prachtige beelden, alleen die batterij
Old 29-01-2018, 17:47   #9   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
er al aan uit ndPix?
Denk dat ik de Hero 5 Session ga kopen, die sony is ook wel interessant maar ik heb het gevoel dat de GoPro qua software en gebruiksgemak er ver bovenuit steekt, iets wat ze in die test niet getest hebben.

Welke accessoires zijn er zoal aanboven voor tripje Thailand?
Zo'n stick/tripod in 1 en een chestmount dacht ik aan.
Offcieel/Merk/Chinese brol?
Heb je de Hero 5 dan gekocht? Ik ben op skireis en m'n Gitup z'n batterij is na nog geen 20 minuten leeg :-\

De Hero 5 Black staat aan Ä289 en de Sessions aan Ä219 bij Coolblue, dus ik overweeg de upgrade. Die zou volgens gopro meer dan anderhalf uur kunnen filmen in HD, maar klopt dat?

Edit: bedenk me net dat de batterij door de koude hier op reis wel wat minder zal zijn maar toch...

Last edited by ndPix; 29-01-2018 at 20:55.
Old 30-01-2018, 10:38   #10   link
elwood
Senior Member

ik heb een hero 5 black gekocht als de prijs zakte en nu 2 weken gebruikt tijdens skiŽn, en het uur een half lijkt mij wel realistisch
elwood is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 14:47   #11   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by elwood View Post
ik heb een hero 5 black gekocht als de prijs zakte en nu 2 weken gebruikt tijdens skiŽn, en het uur een half lijkt mij wel realistisch
Dus zelfs in de koude anderhalf uur... Nice! Beter dan mijn 20 minuten :-P

Straks eens bestellen, kan toch maand terugsturen bij Coolblue.
Old 30-01-2018, 14:52   #12   link
elwood
Senior Member

Quote:
Originally Posted by ndPix View Post
Dus zelfs in de koude anderhalf uur... Nice! Beter dan mijn 20 minuten :-P

Straks eens bestellen, kan toch maand terugsturen bij Coolblue.
ben een week geweest rond nieuwjaar en nu 4 dagen afgelopen weekend, temperaturen waren wel altijd net onder of net boven 0, dus super koud was het niet, ik heb het niet echt in de gaten gehouden maar een uur per dag haalde ik zeker, uur een half volgens mij ook wel
elwood is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 16:42   #13   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by elwood View Post
ben een week geweest rond nieuwjaar en nu 4 dagen afgelopen weekend, temperaturen waren wel altijd net onder of net boven 0, dus super koud was het niet, ik heb het niet echt in de gaten gehouden maar een uur per dag haalde ik zeker, uur een half volgens mij ook wel
Klinkt goed. Ik stak de mijne aan en zag de batterij leeglopen :-P andere voor en nadelen?
Old 30-01-2018, 20:17   #14   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Die nieuwe gopro's gaan wel even mee hoor.

Niet dat je daar 3 uur continu mee kunt filmen uiteraard, maar veel volk neemt er een mee onderwater en die kunnen toch 3 duiken doen als ze die af en aan zetten.
+ is makkelijk te openen en weinig risico op vuile o rings, nog nooit een flooded gopro gezien, maar massaal veel camerahousing
Teki is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2018, 06:15   #15   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Die nieuwe gopro's gaan wel even mee hoor.

Niet dat je daar 3 uur continu mee kunt filmen uiteraard, maar veel volk neemt er een mee onderwater en die kunnen toch 3 duiken doen als ze die af en aan zetten.
+ is makkelijk te openen en weinig risico op vuile o rings, nog nooit een flooded gopro gezien, maar massaal veel camerahousing
De 5 gaat 'maar' tot 10 meter.. Dieper heb je toch ook aparte behuizing nodig? Ik heb hem besteld, straks ophalen! Maakt de autorit 12u iets aangenamer. :-P

Last edited by ndPix; 31-01-2018 at 06:29.
Old 01-02-2018, 16:47   #16   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Hero 5 is binnen, allesinds al pak gebruiksvriendelijker dan m'n Gitup :-\
Old 18-06-2018, 12:26   #17   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Eventjes van on 't stof halen. Is het best om officiŽle batterijen voor de Gopro te halen of zijn er goeie third party batterijen te vinden?
Old 18-06-2018, 20:57   #18   link
Prophex
Know your enemy ...

Prophex's Avatar

Send a message via MSN to Prophex
Uit mijn ervaring raad ik aan om GEEN officiŽle batterijen van GoPro zelf te kopen. Heb er 2 en beide zijn heel snel hun capaciteit verloren. (Gaan na 2j nog amper half zo lang mee.) Ik raad third party (lees: Chinese knock-off) aan die doen het bij mij veel beter en zijn uiteraard een pak goedkoper.
Prophex is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 12:18   #19   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prophex View Post
Uit mijn ervaring raad ik aan om GEEN officiŽle batterijen van GoPro zelf te kopen. Heb er 2 en beide zijn heel snel hun capaciteit verloren. (Gaan na 2j nog amper half zo lang mee.) Ik raad third party (lees: Chinese knock-off) aan die doen het bij mij veel beter en zijn uiteraard een pak goedkoper.
Ik was aan het kijken voor 2 extra batterijen en een dual charger, komt op Ä70... Inderdaad niet niks.

Ik zal eens kijken wat de Chinezen te beiden hebben
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules