Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 18-07-2018, 10:00   #1721   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Mooi toch hé

Zen 2 en Zen 3 allemaal AM4 socket. Zen 2 gaat mijn aankoop zijn voor m'n eerste generatie Ryzen te vervangen.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2018, 11:48   #1722   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yes, AMD heeft veel harten veroverd met Ryzen. Ondertussen al danig veel Ryzen 5 en 7 platforms gebouwd dat ik mijn trouwe Phenom toch eens ga ditchen.
Old 18-07-2018, 12:44   #1723   link
-Tarantula-
Senior Member

Mooie van amd is dat ze niet ieder jaar met een nieuwe "kleine" aanpassing aan de processor een nieuw mobo met bijhorend chipset door uw strot forceren
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2018, 12:47   #1724   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Ik heb voor thuis voor laptop die voor wat ik nodig heb prima werk levert. Maar sinds kort film ik wat meer met m'n gopro en ik merk dat tijdens videobewerking voor 2.7k en 1080p de beelden haperen. Er zit een 500GB SSD in en 8GB ram, dus veel verbeteren kan ik niet?

Wat zou een pc die puur zou dienen voor videobewerking (en later laptop gaat vervangen als home pc) mij kosten? Ik weet dat ik zot kan gaan bij beeldscherm maar de videos zijn puur voor thuis gebruik dus als calibrate wat verkeerd zit is dat niet erg.

Of kan ik toch iets doen om beelden met m'n laptop te kunnen bewerken?
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2018, 14:11   #1725   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

8GB is voor videobewerking niet royaal. Een SSD zorgt dan weer voor geen echte snelheidswinst tijdens het bewerken. Ophalen of opslaan gaat uiteraard vlotter, maar de eigenlijke bewerkingen worden afgehaspeld door je CPU, geheugen en GPU.

Een budget op je vraag plakken is, wat mij betreft, eerder de omgekeerde wereld. Het werkt makkelijker als je kan zeggen wat je er min of meer aan zou kunnen spenderen.

Soit, om toch al een ruwe schets te maken: Ryzen 5 2600 (€185) is een prima vertrekpunt, een heel veelzijdige CPU die uitblinkt in productiviteit aan een scherpe prijs. De oudere 1600 (€165) kan zolang de voorraad strekt een oplossing zijn bij krapper budget. In de andere richting zit je met eender welke Ryzen 7 (de 1700 begint op zo'n €230) helemaal gebeiteld.

Tel daar een degelijk moederbord bij (tussen €75 en €125 gaat perfect als je geen specifieke wensen hebt) en eventueel een fatsoenlijke CPU-koeler (€30). Een grotere hap uit je budget zal sowieso DDR4-geheugen zijn, dat staat nog steeds behoorlijk duur terwijl dat één van de voornaamste sleutels tot vlot video bewerken betreft. 16GB is een minimum, wat kan lukken vanaf €160.

Tel vervolgens de klassieke en onontbeerlijke componenten op: kast (€50-€125), PSU (€75-150), eventueel extra opslag (SSD en/of HDD) om het kostenplaatje vollediger te maken. Tot slot mag een fatsoenlijke GPU niet ontbreken: als is dat voor videobewerking een beduidend kleinere kost dan dat het geval bij een gaming-systeem zou zijn. Een GTX1050 of GTX1050ti volstaat, wens je ook op 4K te monteren is een GTX1060 een beter (maar ook beduidend duurder) plan. Vanaf €150 kan je dus gesteld zijn.

Kortom: voor een potent videobewerkingssysteem schuif je vlug richting €1000. Dat kan anderzijds ook dichter aanschurken bij €500, dan hangt het er maar vanaf hoe vlot je systeem moet draaien, wat je budget is en op welke posten je kan/wil besparen. Over de monitor zou ik me alleszins nog niet het hoofd breken, dat is - behalve ook weer het budget - stap 2.

Last edited by Potenza; 18-07-2018 at 14:34.
Potenza is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2018, 16:57   #1726   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Bedankt voor de info! Van budget had ik geen gedacht, mede ook omdat de pc enkel voor videobewerking zou gebruikt worden. Dan zou ik liever naar de €500 gaan ipv €1000 maar besparen is natuurlijk ook niet altijd slim.
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2018, 18:48   #1727   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Intel is beter voor gaming, maar op resoluties zoals 3440x1440 en 4K is het verschil toch zo groot niet. Voor al de rest is Ryzen véél beter. Ik denk dat Ryzen meer future-proof is aangezien multi-core setups met meer dan 4 cores meer de standaard zullen worden. In 3D Mark presteert de Ryzen 7 2700x beter dan de i7-8700K, dat zou ons dus een beeld moeten geven van toekomstige games die beter geoptimaliseerd zijn voor multi-core cpu's.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2018, 21:19   #1728   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Inderdaad, over het algemeen in de Ryzen met de multi-core setup de betere CPU voor mensen die niet alleen gamen op hun desktop.

Als je puur games en fps wilt kan je beter op het Intel platform gaan/blijven, maar voor de prijs krijg je bij AMD serieus bang for your buck.
Old 19-07-2018, 20:38   #1729   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Als games meer en meer multithreaded worden, zou het nu toch beter zijn om richting Ryzen te gaan, denk ik?
Als het huidige games betreft, dan is Intel de winnaar.

Ik doe nu niet zo heel dikwijls videobewerking, maar als ik video's bewerk van mijn gopro of drone zou ik toch wel een serieuze boost moeten zien met Ryzen 7 2700x t.o.v. een i5-3570K (o.c naar 4.2Ghz). In games zal het misschien 10% zijn ofzo. Van 4 threads naar 16 is x4
Old 19-07-2018, 23:41   #1730   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

In theorie zouden games dan wel een boost moeten krijgen, maar ik weet niet in hoeverre de industrie daar al zit. Intel biedt ook multi-threaded aan vaak hogere clocks, dus ik vermoed dat een high clocked hexacore van Intel nog steeds zal winnen van de lagere clocked Ryzen in games.

Als je een applicatie hebt die alle cores gaat gaan benutten en de threads zal je pure winsten zien op Ryzen dat is een feit. De 2700X heeft ook die boost 2.0.
Old 22-07-2018, 16:19   #1731   link
black
Senior Member

black's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Dat Intel een streep voor heeft in gaming is vooral out of the box. Een Ryzen 5 2600 laat zich vlotjes overclocken, waardoor het verschil nog minimaler wordt. Tom's Hardware is trouwens een beetje vooringenomen, andere techwebsites geven in een gelijkaardig artikel zonder twijfelen Ryzen het voordeel. Ze zijn gewoon aan elkaar gewaagd. De 10% waar je over spreekt is evenmin consequent van tel, er zijn voldoende toptitels waar Ryzen niet moet onder doen of zelfs beter presteert. Daarenboven is het verschil tussen AMD en Intel in jaren niet scherper geweest, als je dan toch voor de blauwe gigant kiest is al je geblaat over Barton weinig waard, je houdt slechts de (voor alle consumenten nadelige) dominantie van Intel mee in stand.

> Ryzen 5 2600 (of 1600 indien het niet aankomt op 10% minder en wel op een flink pak euro's minder) + B350-MoBo is zeker zo goed en levert geen prijsverschil op.

> Kast is brol, beetje idioot om met zo'n budget daar zo sterk te besparen. Een goede kast hoeft geen €100 te kosten, wat je nu kiest is echter de absolute basis. Wat betreft bouwkwaliteit (denk aan demping, trillingen, panelen die goed aansluiten,...) is dit een bedenkelijke keuze.

> Idem voor de PSU, eerlijk gezegd. Corsair VS-reeks is heel banaal. In de woorden van Corsair zelf: "The CORSAIR VS-series is a great choice if you’re building a home or office system with lower power demands". Dat zal marcheren, hé, maar wat een mismatch met een GTX1080ti?! Een beduidend betere PSU kost je geen handenvol geld extra en levert betere en veiligere toekomstperspectieven. 550W is overigens eerder nipt, dit systeem kan pieken boven 450W. Dan is 550W - van een heel gewone PSU - weinig solide.

> Wat me overigens bij het meest heikele punt brengt: je GPU is van een zwaar kaliber terwijl al je andere onderdelen midrange tot ronduit basic zijn. Je koos zelfs geen SSD? Dat is een ietwat rare spreidstand. De kans op bottlenecks is groot. Je CPU is, wat Tom's Hardware terecht opmerkt, voldoende maar het blijft eerder nipt. De boodschap is vooral dat het geen onmogelijke combinatie meer is, niet zo zeer dat i7 nu volstrekt overbodig is geworden. 8GB DDR4 is eveneens zuinig.

tldr: bijna €800 aan een GPU spenderen en bezuinigen op bijna alle andere onderdelen is wat bizar. Deze samenstelling is niet in balans.
Bedankt voor de input.
Sowieso ga ik niet besparen op gpu, heb ik nooit gedaan en vind ik belangrijk naar toekomst toe. Ram is een foutje, komt zeker 16gb in. Point taken over ryzen, ga ik dan het best voor een 1600(x) of 2600(x)? Dit systeem zou een puur VR gaming pc worden. Bijkomende vraag, welke ram neem ik in combinatie met dat mobo (b350) en die ryzen?
Over de kast, tgoh, al altijd heb ik mijn systemen in elkaar gestoken met zeer goedkope kasten, ik heb daar weinig last van. Die bak blijft onder m'n bureau staan, niemand ziet dat ook. PSU point taken, zal 600w in komen.
SSD komt er, zoals gezegd, ook sowieso in.

Alvast bedankt, van zodra ik deze vragen beantwoord krijg bestel ik hem.
black is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2018, 18:14   #1732   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik heb gehoord dat je best gaat voor 3200Mhz RAM of beter, schijnt een mooie boost te geven. Ik zou zeggen ga voor de 2600x, die is wat sneller (tenzij je die 1600x kan heel goedkoop op de kop tikken).

Last edited by Jack The Ripper; 22-07-2018 at 18:22.
Old 22-07-2018, 20:35   #1733   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Dit is mijn huidige config:
  • Intel Core i5-8400 Boxed
  • Asus ROG Strix B360-F Gaming
  • MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
  • Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1
  • Fractal Design Meshify C
  • Dell S2716DG Zwart
  • Scythe Mugen 5 PCGH Edition
  • Noctua NF-A14 PWM, 140mm
  • Logitech G Pro (Qwerty US)
  • Logitech G400 Gaming Mouse
  • Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16
  • Kingston HyperX Cloud Zwart
  • Seasonic Focus Plus 550 Gold
  • Samsung 850 EVO 1TB

Ik ga mijn GPU binnenkort upgraden naar iets nieuwer.
De vraag is of ik nu beter een 1080ti ergens koop nu de prijzen wat zakken.
Of wacht tot novenmber/december wanneer de nieuwere generatie eraan komt.
Een Radeon is geen optie want mijn scherm heeft Gsync aan boord.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2018, 21:25   #1734   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Quote:
Originally Posted by A-star View Post
Een Radeon is geen optie want mijn scherm heeft Gsync aan boord.
Das toch eigenlijk echt een trieste evolutie he. Nu als je op een 1080ti aast zal AMD je niks kunnen bieden, maar zo'n zin doet pijn.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2018, 21:43   #1735   link
black
Senior Member

black's Avatar

Zelfde vraag hier als Astar, of we beter wachten tot de nieuwe generatie gpu's uitkomen in november/december. Budget gpu ligt rond de 750, zou ik daar met de nieuwe gpu reeks betere bang voor m'n buck krijgen, in plaats van nu de 1080ti?
black is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2018, 23:01   #1736   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Quote:
Originally Posted by vAmP View Post
Das toch eigenlijk echt een trieste evolutie he. Nu als je op een 1080ti aast zal AMD je niks kunnen bieden, maar zo'n zin doet pijn.
Waarom?
Ik heb liever een Nvidia kaart dan een AMD.
Daardoor ook voor GSync gegaan.
Nog nooit beklaagd.
Old 22-07-2018, 23:47   #1737   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Het trieste van de zaak is dat als je van GPU merk zou willen switchen, je ook van monitor moet switchen als je van Freesync of Gsync wil genieten. Je kan dus niet vrij switchen tussen beide en dat is een spijtige zaak, met een Gsync monitor zit je bijna vast aan Nvidia.

Een Vega 64 is bijna even snel als een gewone GTX 1080, maar de kaart verbruikt wel veel meer en produceert veel meer warmte en lawaai. AMD heeft nog geen antwoord op de GTX 1080Ti, voor de high end gamer die zou AMD willen gaan is dat een slechte zaak (voor de consument in het algemeen, meer competitie tussen AMD en Nvidia geeft lagere prijzen)

Nvidia zit met een overstock, dus het is best mogelijk dat er een pricedrop komt. Veel hangt af van het cryptocurrency-mining gebeuren.
Old 23-07-2018, 06:36   #1738   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Een Vega 64 is bijna even snel als een gewone GTX 1080, maar de kaart verbruikt wel veel meer en produceert veel meer warmte en lawaai.
Hiermee geef je dus de belangrijkste argumenten tegen een AMD kaart:
Bijna even snel.
Meer stroomverbruik
Meer warmte en lawaai.

Soit, ik ga sowieso een Nvidia kopen, vraag is alleen een 1080ti, of hun nieuwe kaart.
Old 24-07-2018, 10:36   #1739   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@black: de X-varianten van Ryzen zijn wat sneller maar verbruiken evengoed meer stroom (65W vs 95W). Het bescheiden prijsverschil staat wat mij betreft niet in verhouding tot de snelheidswinst. Een 1600 of 2600 kan bovendien desgewenst overclocked worden. 1600 wanneer je wenst te besparen, de 2600 presteert 5 à 10% beter. Kijk wel even na of je MoBo de tweede editie van Ryzen ondersteunt, anders is een update/flash noodzakelijk.

Geheugen is/was zoals ik vaker heb uitgelegd in deze thread één van de zwakke punten in een Ryzen-platform, zeker bij de lancering werd incompatibiliteit iets te vaak gerapporteerd. Ondertussen is dat gelukkig stukken beter. Twee vuistregels bij Ryzen: hogere clocks lonen wel degelijk (3000Ghz of meer is aan te raden) en kijk even na of de producent expliciet Ryzen ondersteunt. Dan ben je helemaal zeker. Op die twee punten na mag je gerust de goedkoopste mogelijkheid kiezen.

Wachten op een nieuwe GPU-modellen is geen verkeerd idee, daar heb ik enkele posts terug nog wat details over uitgeschreven. De prijzen zijn nog steeds te hoog, maar beginnen stilaan richting normalisatie te gaan (wegens overstock enerzijds, het einde van de mining-rush anderzijds). Ik durf eerlijk gezegd niet te stellen wat het verstandigste is, behalve dan dat ik enkel kan aanraden om te upgraden als je effectief te klagen hebt over de prestaties van je huidige GPU. Als het sentiment 'fuck-it-ik-wil-nieuw-speelgoed' is, zou ik hoe dan ook wachten.
Old 24-07-2018, 10:44   #1740   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

https://www.techspot.com/news/75632-...1160-leak.html

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules