Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 02-02-2020, 12:05   #2621   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Uiteraard moet je dat altijd afwegen, hoger gaan in resolutie is hoger gaan in kostprijs voor je systeem.

De eisen van 1440p vallen tegenwoordig nog wel mee, natuurljk als je een refresh rate van 100Hz koopt, wil je ook graag tegen de 100fps halen. Gsync en Freesync kunnen daarbij helpen, maar ze gaan het gat niet vullen als je hardware het niet kan trekken.

Ik game tegenwoordig op 3440x1440p, zalige resolutie. Maar uiteraard gaat 144Hz daar niet echt lukken. Ik haal rond de 80-100 fps in de meeste games met een 1080Ti. Aangekocht toen de 2080 en 2080Ti op de markt kwamen, toen was hij op zijn laagste punt. Geen spijt van gehad
Guru is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 19:45   #2622   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Het valt me nu plots op dat de linker onderkant van mijn scherm precies wat donkerder is. Vooral de linkerkant.
Vorige dagen (ingame) niet veel van gemerkt, maar nu zie ik dat bv hier op het forum de bovenste helft toch een beetje "feller" is dan de onderste.
Het heeft ook niets met de kijkhoek te maken op het eerste zicht.

Is dat normaal voor IPS? Ik moet wel zeggen dat ik quasi geen calibratie heb gedaan (wegens 0 kennis), enkel het blauw en brightness een beetje minder.

Niet dat het echt stoort atm, viel me gewoon op

Last edited by Turtle; 03-02-2020 at 19:55.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 20:02   #2623   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Maak eens een fotootje? Hier is ook alle 6 schermen alles uniform.

Met dit komt je al een eind, is eigen voorkeur natuurlijk:
https://www.tftcentral.co.uk/article...m#the_database
Teki is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 22:34   #2624   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Hij staat er nog niet tussen
Sowieso de indruk dat ze aan die LG GL-series niet veel wijzigen precies.

Nu het verschil is eerder subtiel, zeker voor een gsm-camera. Het is niet dat ik er ingame of inmovie last van heb, dus denk wel dat ik het zo ga laten (voor de rest geen luie pixels ofzo)

Edit: bon nog eens op volledig zwart gezet en het lijkt mij IPS-glow. Hij is gewoon wat prominenter links onderaan. En backlight bleed bovenaan.

Sowieso is een gebrek aan kleur uniformiteit nogal veel voorkomend bij IPS (als ik wat google), zeker in grijze en witte achtergronden. Kans dat ik hetzelfde heb met nieuw scherm is vrij groot, dus proberen te negeren.
Het gaat van bruine tint links onderaan, naar blauwig rechts bovenaan. Valt vooral op in Gmail en (in mindere mate) hier op het forum. Eens er een foto/game/video is, valt het niet op.

Last edited by Turtle; 04-02-2020 at 20:03.
Old 05-02-2020, 21:46   #2625   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Maak eens een fotootje? Hier is ook alle 6 schermen alles uniform.

Met dit komt je al een eind, is eigen voorkeur natuurlijk:
https://www.tftcentral.co.uk/article...m#the_database
Bon, vrij wazig, want sucky camera en weinig licht, maar het gaat hem om het kleur/helderheidsverschil, met name het gele links (onder).

https://imgur.com/oQg7B0f

Dit is ondertussen op zijn minste, na wat spelen met brightness en contrast.
Geen idee of het a) normaal is, b) de moeite om mee terug te gaan.
Old 07-02-2020, 00:18   #2626   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Hmmmmmmm.... Ik zou daar toch niet mee kunnen lachen. Dat is wel heel duidelijk he.
Old 10-02-2020, 17:19   #2627   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ik ben aant denken om ergens tegen de zomer mijn pc te upgraden.

De bedoeling is om er een deeltijds gamepc/deeltijds 3d work station van te maken.
Momenteel is het op beide fronten cava. Maar wat meer powah! zou wel tof zijn.

Is het de moeite om enkel de graka te upgraden? Of moet ik de cpu ook upgraden om een noemenswaardige winst te doen?
Bang/buck is belangrijk.

Huidige setup:
Ryzen 5 2400G
2x8GB DDR4 3000MHz (16-18-18-38)
Asus GTX 970
Old 11-02-2020, 09:48   #2628   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Tegen de zomer? Dan zou ik nu rustig de spreekwoordelijke kat uit de al even spreekwoordelijke boom kijken!

https://www.techpowerup.com/review/f...ware-releases/
Old 11-02-2020, 14:53   #2629   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Hmmmmmmm.... Ik zou daar toch niet mee kunnen lachen. Dat is wel heel duidelijk he.
Goh ja,

Weekje verder en mijn vrouw misziet er weinig aan.
Contact genomen met Alternate, maar ook zij kunnen op basis van gsm- foto’s (begrijpelijk) weinig zeggen.

Nu zou ik er dus mee moeten langsgaan om te laten testen , maar als ik zo op het internet kijk is het spijtig genoeg niets abnormaal.

Aangezien het bij (gaming/ultrawide) IPS panelen sowieso blijkbaar een loterij is, ben ik stilaan aan het twijfelen om mij neer te leggen bij de groene schijn ipv te riskeren dat ik bij retour een scherm krijg dat hetzelfde (of erger) heeft en mss nog een defecte pixel of 2 (waarvoor men niet wil retouren)

Ondertussen door al het gepruts, opzoekwerk (en wat gaming) zit ik wel al aan +50 branduren, vermoed dat ze daar ook wel over kunnen vallen?

Niemand wat kennis van calibratie?

Edit: F it, ik ga er mee terug zaterdag. Het stoort me echt en nu begint de backlight bleed/glow/whatever mij ook op te vallen in games . Gezien het een monitor is van bijna 500€...

Last edited by Turtle; 13-02-2020 at 09:26.
Old 12-02-2020, 09:14   #2630   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Niemand wat kennis van calibratie?
Pm anders eens naar Jack Carver, die heeft een productje (iets met azijn) om plekken weg te halen.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 17:45   #2631   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Tegen de zomer? Dan zou ik nu rustig de spreekwoordelijke kat uit de al even spreekwoordelijke boom kijken!

https://www.techpowerup.com/review/f...ware-releases/
Hmmkay. Ik dacht mij al mentaal voor te bereiden.
Old 12-02-2020, 23:37   #2632   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Beetje verloren werk want tegen de zomer moet dat huiswerk opnieuw gemaakt worden.
Old 13-02-2020, 13:45   #2633   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ben ook al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe monitor maar ik raak vooral er maar niet uit of ik op 1080p zou blijven of de overstap naar 1440p zou maken. Zit met een Ryzen 3600 en 5700XT momenteel, maar vraag me af of het verschil in resolutie echt opvalt. Je kan in principe ook gewoon op 1080p terugvallen op een 1440p monitor.. Dat zal op zich niet veel verschillen tov native 1080p zeker?
Metal is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2020, 14:41   #2634   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Terugvallen op een 1440p monitor naar 1080p is niet aan te raden. Je wil perfecte 1 op 1 pixel mapping voor scherp beeld.

Zet je huidige monitor eens op 720p en typ dan eens tekst in tekstverwerker. Dat zal niet geweldig scherp zijn.
Voor films is dat zo erg niet, voor games vind ik het minder geslaagd.

Eigenlijk is een 4K monitor beter om te downscalen naar 1080p omdat je daar elk vierkantje van 4 pixels als 1 pixel kan aansturen.

Last edited by Bourgi; 13-02-2020 at 14:50.
Old 13-02-2020, 14:51   #2635   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Sta hier nu een maand met een 1440p main scherm en 1 1080p als secondary en naar links kijken is gewoon horror, 1 wazige massa voor mijn ogen, het verschil is vreselijk groot.
Old 13-02-2020, 20:20   #2636   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
Sta hier nu een maand met een 1440p main scherm en 1 1080p als secondary en naar links kijken is gewoon horror, 1 wazige massa voor mijn ogen, het verschil is vreselijk groot.
Idem

Mijn 1080p monitoren zijn dan nogeens dell ultrasharps, de kleuren zijn veel realistischer, en voor foto & video zijn ze véél beter dan men 35" 1440p monitor.

Maar om op te gamen of film te zien? Immersie is 10x beter, freesync is een groot verschil, en als je het dan op 100fps krijgt...

Dag en nacht is het verschil.
Old 14-02-2020, 09:31   #2637   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ik ga mijn AOC 32inch 1440p IPS monitor vervangen door een Dell s3220dgf met 1440p/165hz/G-Sync compatible/Curved.

Hij staat verdacht goedkoop op Centralpoint.nl momenteel. 380 euro voor zo'n specs??

Last edited by Bourgi; 14-02-2020 at 10:09.
Old 15-02-2020, 08:29   #2638   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Edit: F it, ik ga er mee terug zaterdag. Het stoort me echt en nu begint de backlight bleed/glow/whatever mij ook op te vallen in games . Gezien het een monitor is van bijna 500€...
En toch maar niet. Nu 2 dagen dat het mij quasi niet opvalt (tenzij ik er naar zoek en dat enkel bij grijs/wit en vooral op Shrimp-normal skin)

Ondertussen ook neutraal volk naar mijn scherm laten kijken en die zien ook niets buiten wat blacklight bleed bovenaan en kleine glow links onder.
Tzal wel aan mijn overfocus liggen en god weet wat voor scherm ik in de plaats zou krijgen, als ze al ruilen.

Last edited by Turtle; 15-02-2020 at 10:12.
Old 16-02-2020, 14:54   #2639   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Mijn nieuwe Radeon 5700 RX past niet in het PCIE3 slot, case is te klein. In het PCIE2 slot wel. Is dat ook cava of verlies ik veel performance?
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2020, 15:10   #2640   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Valt wel mee zo te zien. (test ook pcie2 in het filmpje)

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules