Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 06-10-2014, 20:44   #21   link
Dov
epo <3

Dov's Avatar

Wat is je equipment eigenlijk Teki?
Nog nooit met een backplate+donut gedoken, maar theoretisch lijkt het me idd beter.
Ook long hose config lijkt me beter dan huidig rec systeem.
Dov is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2014, 20:52   #22   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Voor gewoon te duiken hier Bare drysuit + Seac Sub BCD pro2000 + Mares Prestige 32 NTT + Suunto D6I

Voor die tecdives huur ik het gewoon, kameraad van me is eigenaar van http://www.purediving.com/training.php
Teki is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 17:08   #23   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Tiens, ik dook met exact hetzelfde gerief zoveel jaar terug, behalve het bare drysuit, dat was een wetsuit.

Oosterschelde kreeften <3

edit: en geen suunto D6I want dat bestond niet, 't was een gekko.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 17:14   #24   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Teki, hoe sterft iemand zo in een grot feitelijk? Desorientatie en weg kwijt + zuurstof die op raakt?
pls respond
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 17:44   #25   link
micksque
World of Warcraft nerd.

micksque's Avatar

Ik heb daar zonder duikcomputer gedoken. Eerste duik was normaal 15-18m en de tweede duik was 10-12m. Beide duiken steeds +- 40 minuten. Nooit twee dagen op rij in het water gezeten.

Heb ook in de cenotes daar gedoken met mijn open water, blijkbaar 'mag' dat niet omdat je in gesloten ruimtes terechtkomt? Was anders wel de max... zot mooi!

Fuck, 'k wil terug.

@Jaak: ik denk de weg kwijt ja. Die duiken die wij deden in de grot moest je altijd een vastgespannen touw volgen. De instructeur kendde natuurlijk wel de weg...
micksque is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 18:29   #26   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Bwa, voor een paar keer te gaan duiken zou ik geen duikcomputer kopen. Tot 18 meter kan er al weinig foutlopen. Ze gaan u toch geen walldives of zot moeilijk duiken laten doen. Ge gaat altijd de bodem zien, koorden hebben, nen divemaster of instructeur voor u...

Huur er desnoods die week een, zie of je dat wat zegt et voila.

Hier in West Europa gaan ze je zot verklaren dat ge in Mexico in cenotes moogt duiken met een advanced open water. Then again, als ge hier uwe kop in de Blaarmeersen / De Nekker / De Star / eender welke steengroeve of plek in de Oosterschelde steekt, is dat qua niveau echt vééél moeilijker dan duiken in helder tropisch water.

De mensen die ik heb zien sterven was het allemaal hun eigen loempe fout. Ene Belgische kerel die de foute regulator had genomen na een avondje uitgaan... Naar beneden gegaan met de fles die hij moest gebruiken om zijn decompressie te doen, 100% zuurstof, tegen dat die op 25m zat was die morsdood. (100% zuurstof is dodelijk vanaf een meter of 15)

Een was een oudere man, die blijkbaar al hartproblemen had...

En dan die 2 in die grotten, dat is niet zo idyllisch als in de reclamekes... Dat zijn grotten op 92m diep, die in dit geval nog deels verkend moesten worden. Met gewone lucht kun je tot een meter of 45 vooraleer je de stikstof begint te voelen, daarom duiken die met helium, maar dat is met een cilinder of 5.

Meestal is het een combinatie van dingen: 1. Het zijn doorgaans mensen uit 'macho' landen, veel Russen, Oost Europeanen, Italianen, Spanjaarden. Doorgaans is het een teveel aan testosteron dat zotte beslissingen doet nemen. Neem daar diepte bij, een paniekreactie, een nieuwe omgeving, weinig ervaring, of een techisch defect, en je maakt geen schijn van kans op 92m.
Old 07-10-2014, 18:29   #27   link
Prophex
Know your enemy ...

Prophex's Avatar

Send a message via MSN to Prophex
Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Ziet er cool uit. Wel beetje duur voor zo 1x per zoveel jaar eens te gebruiken.

Then again, eens ik het 'kan', denk ik het wel vaker te gaan doen...
Een duikcomputer zou ik nu niet meteen aanschaffen. Lijkt me beter van het eerst op de klassieke manier te leren door telkens de berekeningen zelf te maken.

Maar als je dan toch geld uit wil geven, waarom niet meteen een paar Jet Boots? (Fuck ik wil da!)

Prophex is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 18:31   #28   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Dit staat op mijn number 1 to do:

The Pit in Tulum, Mexico

Dit is ook zo'n typische locatie waar er veel doden vallen:
Old 07-10-2014, 18:31   #29   link
Prophex
Know your enemy ...

Prophex's Avatar

Send a message via MSN to Prophex
Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Een was een oudere man, die blijkbaar al hartproblemen had...
Toevallig toch niet Thierry Wellekens?
Prophex is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 18:47   #30   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Neje, die kende ik niet persoonlijk, maar die is gestorven in de Oosterschelde, ook een plots overlijden. Doorgaans zijn dat gewoon hartaanvallen of aderbreuken.
Old 13-10-2014, 20:55   #31   link
Dov
epo &lt;3

Dov's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prophex View Post
Een duikcomputer zou ik nu niet meteen aanschaffen. Lijkt me beter van het eerst op de klassieke manier te leren door telkens de berekeningen zelf te maken.
Je moet altijd beide doen he.
Een computer is er voor wanneer shit hits the fan, i.e. je vergeet de tijd even. Vooral gevaarlijk als beginnend duiker. Ik duik altijd met horloge en computer (ik beschouw mezelf nog als beginneling).
Gewoon nooit besparen op safety. Teki's idee van er een te huren lijkt me ideaal.
Dov is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2014, 21:35   #32   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ik zou ook niet duiken zonder rekening te houden met tabellen of met eigen computer / buddy zijn computer. Het idiote is dat ik bv bij PADI nooit iets van tabellen heb gehad. Hier zeiden ze gewoon allemaal: zo werkt u computer et voila.

Genoeg gevallen gezien waardat er volk 2 diepe duiken doet, of 3 minder diepe, en dan klakkeloos de diveguide volgen die op Nitrox duikt... Zeker bij een derde duik gaat dat héél snel.

Normaal is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf, maar ik kan de mensen die 15 minuten in deco zitten op een 12 liter fles niet op 1 hand tellen...

Huur idd zo'n ding, en belangrijker, weet hoe zo'n ding werkt! Timen vind ik zelf een merde met een horloge, en dan elke keer op bepaalde diepte blijven? brrr. Geef mij maar een computer die continu berekeningen maakt.

De bedoeling is net dat ge u over niets zorgen hoeft te maken Daarom vind ik tecdives niet zo leuk, heel dat stage gedoe, plan opmaken, trappen aanhouden... Geef mij maar 1 fles, meeste duiksites ken ik intussen toch, ne keer kijken na een halfuur wat u lucht is, ne keer kijken na 45 minuten, wetende dat ge een uur op een fles doet. Et voila

Last edited by Teki; 13-10-2014 at 21:49.
Old 13-10-2014, 22:14   #33   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Het leuke van computers is dat ge altijd de neger zijt anders. De coole dinges gebeuren altijd als den helft van de pippo's nog aan't spartelen zijn aan de oppervlakte, of als den andere helft al zonder lucht zit.

Als ge dan na 50 minuten nen haai ziet op 25m kunde daar nog efkes naartoe. Reverse profiles? Fuck that

Old 19-04-2015, 05:06   #34   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Heb je hier ook iets mee gedaan, Jaak?
logion is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2019, 08:18   #35   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Heb je hier ook iets mee gedaan, Jaak?
Ja zenne. Heb toch Open Water gehaald en de duiken in Mechelen gedaan.

Had uw reply nooit gezien, maar nu thread necromancen voor iets anders:

Mijne GoPro Hero+ LCD is kaput en ik zoek vervanging.
Iemand ervaring met Fujifilm Finepix XP-series? Of alternatieven?
Bedoeling is om niet te decadent duur te gaan, want ‘t is gewoon voor wa recreatieve foto’s tijdens de congé. Duiken in België of Nederland (of zelfs Bretagne) boeien mij sowieso weinig voor foto’s, dusja.

Of ben ik toch aangewezen op een GoPro-model?
Makkelijke aan GoPro is die ‘arm’ als ge die hebt, en het feit dat het zot compact is. Maar die Hero+ LCD was niet echt een geweldig toestel

Thoughts?
Old 21-07-2019, 08:24   #36   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Ps: khem ne duikcomputer op mijne regulator (ScubaPro) en ne Suunto Zwoep (heheheh)
Old 21-07-2019, 13:01   #37   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

1. Hoe diep wil je ermee gaan?
2. Video of Foto?

Video? Altijd gaan voor een gopro.
Ik heb een G7 X2 en mijn GoPro is beter. Sony RX100? Olympus? Go Pro is beter voor video, en dat zijn allemaal camera's van 700-1000 EUR
Zelfs de meeste DSLR's moeten onderdoen voor een gopro.

Is 30 meter genoeg? Dan kun je idd voor cameras gaan zonder housing.

Nikon Coolpix W300
Panasonic Lumix FT7 / TS7
Fujifilm XP reeks is echt wel budget budget

Hou er rekening mee dat alles blauw blauw blauw gaat zijn vanaf 3 meter Een strobe is echt een must.
Old 21-07-2019, 13:27   #38   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ook nieuw speelgoed

Old 21-07-2019, 21:32   #39   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
1. Hoe diep wil je ermee gaan?
2. Video of Foto?

Video? Altijd gaan voor een gopro.
Ik heb een G7 X2 en mijn GoPro is beter. Sony RX100? Olympus? Go Pro is beter voor video, en dat zijn allemaal camera's van 700-1000 EUR
Zelfs de meeste DSLR's moeten onderdoen voor een gopro.

Is 30 meter genoeg? Dan kun je idd voor cameras gaan zonder housing.

Nikon Coolpix W300
Panasonic Lumix FT7 / TS7
Fujifilm XP reeks is echt wel budget budget

Hou er rekening mee dat alles blauw blauw blauw gaat zijn vanaf 3 meter Een strobe is echt een must.
1) max 25-30m
2) foto

Strobe?

thx buddy

Last edited by Jaak; 21-07-2019 at 21:37.
Old 22-07-2019, 07:14   #40   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Een strobe is een grote dikke lamp die veel wit licht geeft zodat niet alles blauw is op de foto.
kar is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules