Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 66.67%
2.5 sterren 1 33.33%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 03-06-2018, 10:38   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Solo: a Star Wars story'

In 'Solo: a Star Wars story' leren we hoe Han Solo (Alden Ehrenreich) Chewbacca (Joonas Suotamo) ontmoette, de Millennium Falcon van Lando (Donald Glover) won, een crew verzamelde en zich in een leven als smokkelaar stortte.

Sinds Disney de rechten op Star Wars heeft gekocht lijkt de ruimte wel op hol geslagen: de films volgen elkaar in snel tempo op, een televisiereeks staat op til, Luke en Leia palmen Disneyland in en de product placement is niet te tellen. 'Solo: a Star Wars story' is de vierde film in het Star Wars universum op minder dan drie jaar tijd. Vroeger was een nieuwe 'Star Wars' een echte gebeurtenis maar voor de eerste keer betrapte ik me erop dat ik helemaal geen hype voelde rondom deze origin story van Han Solo. Door de overdaad aan spinoffs, zijverhalen en voetnoten dreigt Star Wars zijn speciale glans te verliezen. Ik zag alvast veel minder toeschouwers dan verwacht in de zaal.

Met een minimum aan verwachtingen werd ik aangenaam verrast door wat ik te zien kreeg. De verhalen over de moeilijke productie van de film zijn intussen tot vervelens toe verteld en zal ik jullie besparen. De stempel van Ron Howard valt wel meteen op. 'Solo: a Star Wars story' is geregisseerd met de degelijke, vaste hand van een vakman die zijn resumé doorheen de jaren heetf gevuld met grootschalige productie voor een breed publiek. 'Solo' biedt dan ook zo goed als alles waar ik bij een film over Han Solo over hoopte (buiten een jonge Harrison Ford dan, maar dat is begrijpelijk) en vertelt het op zwierige wijze, zij het zonder veel verrassingen. Je weet wat je gaat krijgen, en wat je krijgt is goed gemaakt. De grootste vraag was of Alden Ehrenreich het leren vestje van Han op overtuigende wijze zou vullen, en dat blijkt gelukkig mee te vallen. Ehrenreich beschikt misschien niet over de natuurlijke cool en charme van de jonge Harrison Ford (wie wel?) maar komt een heel eind met zijn slinkse grijns. Hij wordt omringd door een overtuigende cast. In Woody Harrelson en Thandie Newton zag ik echte geharde ruimtesmokkelaars, Emilia Clarke staat er als Hans hartendiefje Qi'ra, Donald Glovers Lando is charmant en sluw tegelijk en de droid L3-37 die strijd voor gelijke rechten voor droids en mensen is een hilarische aanvulling aan het rijtje memorabele robots in het Star Wars universum.

Het verhaal mist de epische grandeur van de hoofdreeks maar wie houdt van films vol ruimtepiraten, gevaarlijke inbraken en achtervolgingen komt volop aan zijn trekken. Visueel zit het snor en de actiescènes zijn echt goed gedaan. Howard weet ook dat dit een licht tussendoortje is om de fans zoet te houden voor Episode IX en serveert het allemaal met veel tempo. Schietpartijen op treinen, duels in het zand, ontsnappingen uit mijnen... De westernsfeer is nooit evr weg. 'Solo: a Star Wars story' zou ook gewoon werken als actieavontuur zonder de hele Star Wars achtergrond. Een beter compliment kan ik 'Solo: a Star Wars story' eigenlijk niet geven. Toffe film!

3 sterren op 4

Last edited by Maniac; 04-06-2018 at 06:29.
Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules