Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 26-06-2018, 11:15   #1   link
Mutten
The streets raised me

Refurbished Macbook Pro

Ik moet dringend mijn huidige laptop vervangen (MBP 13" mid 2012) en ben nu al even aan het rondkijken naar wat mijn opties juist zijn maar weet niet goed wat de beste is.

Dit zijn zowat de belangrijkste dingen die ik wil hebben:
  • 16 GB RAM
  • Quad-core i7 (wat mij al verplicht om een 15" te nemen)
  • Retina scherm
  • Minstens 256 GB SSD

Ik kan wachten op de nieuwe line-up en er dan één uitkiezen. Dan ben ik zeker dat ik kwaliteit in huis haal waar ik nog heel wat jaren verder mee kan. Het enige nadeel aan deze optie is dat het veruit de duurste keuze is.

Een andere mogelijkheid is om een van de modellen van vorig jaar te kopen maar dat model kon me eigenlijk niet echt overtuigen.. Het blijven beestige laptops maar twee USB C poorten vind ik gewoon te weinig. Zeker als je er sowieso al één kwijt bent voor je oplader. Hang er dan nog een scherm aan en u verhaal is al geschreven. Ik heb echt geen zin om een dongle-verzameling te starten Daarnaast zijn er blijkbaar wat problemen met die butterfly keyboards en ik vind ze eigenlijk ook niet zo aangenaam typen (alhoewel dat wss gewoon een kwestie van gewenning is). Misschien wat muggenziften maar voor een laptop van 2 - 3k mag het wel in orde zijn zeker?

De laatste optie die ik heb zijn refurbished laptops. Qua specs en prijs is dit veruit de beste keuze imo. Ik kan bijvoorbeeld een beest van een 15" kopen voor 1.7k ipv 3k nieuwprijs dus dat is al niet mis! Maar ik heb toch nog wat twijfels...
Eerst en vooral wil ik minstens 5 jaar overbruggen met deze laptop en ik heb geen idee hoe lang de meeste refurbs mee gaan. Je leest altijd dat dit in feite nieuwe toestellen zijn dus dat zou geen probleem mogen zijn maar in hoeverre klopt dit? Geen idee...
Daarnaast zijn de aansluitingen toch wat verouderd bij oudere modellen en kan ik de komende jaren mss toch in de problemen komen zonder usb c. Of overdrijf ik hier wat in?
Heeft hier iemand ervaring met refurbished laptops? Een aanrader of too good to be true?

TLDR; Ik zoek een nieuwe laptop: wachten op de nieuwe MBP van dit jaar? Één van 2017 kopen? Of refurbished eens proberen?
Mutten is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 11:32   #2   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ge zijt hier aan't verkeerd adres als ge apple hulp wilt. roefl
Apple is slecht en iedereen die het gebruikt zijn een bende kudde schapen...

Btw: Apple verkoopt nog steeds het Late 2013 model, als je toch geen refurb wilt

https://www.apple.com/be-nl/shop/buy...5%E2%80%91inch

Ik zou wachten op dit moment, want er komt nieuw spul aan. Indien dat niet voldoet of te duur is (quite lickely) kan je nog steeds opteren voor een vorige generatie aan een betere prijs. Ik zou dan wel altijd gaan voor een 2017 want de 2016 zijn redelijk gekend voor het toetsenbord probleem.

Aan aansluitingen kan ik je niet helpen, je stapt in het USB-C verhaal of je doet het niet. Ja, je hebt dongles nodig voor Ethernet/andere USB , niets wat een goede docking niet kan oplossen. De industrie is al volop aan het switchen (zie maar naar het aantal moederborden dat uitkomt met usb type c en andere merken die er ook aan beginnen). Maar Apple is redelijk steil en heeft enkel USB Type C, vergeet ook niet dat die op de 15 inch full 40gig leveren. Je kan dus perfect je extern scherm + alle apparaten + network aan 1 poort hangen. Dus qua I/O is het veel beter dan de HDMI/USB3.0 van momenteel, maar niet alle apparaten zijn al mee.

Refurb is goede kwaliteit + je krijgt terug garantie; Ik ben al een paar mensen die happy tokkelen op refurb materiaal en geen problemen tegenkomen. Op het uiterlijk van de laptop zal je het alvast niet zien.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 13:45   #3   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Nieuwe line-up? Dan ga je nog lang kunnen wachten.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 14:29   #4   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Nu ik er aan denk hm ja.

Het vroegste mogelijk zou dan Fall 2018 kunnen zijn, samen met Mojave. Of volgend jaar ja.

Als het dringend is zou je dan best nu kunnen beslissen, tenzij je nog kan wachten.
Old 26-06-2018, 14:59   #5   link
Mutten
The streets raised me

Ja het is wel redelijk dringend aan het worden...

Tegen wat snelheidsverlies kan ik wel, dat vind ik niet zo erg. Maar sinds kort hoor ik er af en toe erg ongezonde geluiden uit komen. Als het niet meer mogelijk is om een stream van het WK op te zetten en ondertussen vlot te kunnen blijven surfen, is zijn tijd gekomen vrees ik... Ik ga hem wel bijhouden en kan hem mss nog voor iets anders gebruiken ook maar voor dagelijks gebruik is het echt met de hakken over de sloot. Voor mijn werk kan ik hem al helemaal niet meer gebruiken. Zonde...

Ondertussen heb ik een 2017 model gevonden voor 1.8k: 15", 2.8 GHz i7, 16GB RAM, 256GB SSD en een AMD Radeon Pro 555 GaKa ipv die Intel Iris. Een check voor alle vereisten die ik had en de betere GaKa is een mooie extra.
Hij is iets kostelijker dan de beste refurb die ik kon vinden (een kleine 100 euro) maar de recentere en betere hardware trekt mij wel over de streep...

Als er nu bijvoorbeeld in september een nieuwe lijn uit gaat komen, dan ga ik wel wat balen maar ik kan mij niet voorstellen dat ik een gelijkwaardige laptop in die lijn ga vinden voor die prijs. Om niet te zeggen dat dat compleet onmogelijk zal zijn. Wat de situatie wat leefbaarder maakt.

Als er hier toch nog Apple-haters zijn die mij een andere laptop kunnen voorstellen met gelijkaardige specs, sta ik altijd open voor voorstellen!
Mutten is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 15:20   #6   link
Horla
Senior Member

Tja, als je een mac wil dan ga je op alles dat er van Windows wordt voorgesteld wel een opmerking op hebben (al dan niet terecht).

Deze staat in de laatste best buy van Tweakers en heeft ook een i7-7700HQ, 16GB ram, 256SSD, 1TB HDD en GTX 1050 voor €1249
Horla is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 16:20   #7   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Wachten op een nieuwe release van technologie is meestal onzin, tenzij je iets heel specifiek nodig hebt.
Jonge okkasies zijn een goeie deal, zonder teveel miserie. Voor dezelfde prijs als een nieuwe koop je een tweedehands, verkoop je die na 2-4 jaar, en koop je dan weer een andere tweedehands. Dit geldt natuurlijk weer niet als je heel specifieke eisen hebt, of bepaalde aanpassingen aan de hardware doet.
Old 26-06-2018, 16:41   #8   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Ik pijp Apple redelijk hard, maar ik zou oppassen met Macbook Pro's van tussen 2015 en 2017. Er zijn redelijk wat (als ge de vocale internetmassa moogt geloven) problemen met dat butterfly keyboard.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 16:48   #9   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mutten View Post
Ja het is wel redelijk dringend aan het worden...

Tegen wat snelheidsverlies kan ik wel, dat vind ik niet zo erg. Maar sinds kort hoor ik er af en toe erg ongezonde geluiden uit komen. Als het niet meer mogelijk is om een stream van het WK op te zetten en ondertussen vlot te kunnen blijven surfen, is zijn tijd gekomen vrees ik... Ik ga hem wel bijhouden en kan hem mss nog voor iets anders gebruiken ook maar voor dagelijks gebruik is het echt met de hakken over de sloot. Voor mijn werk kan ik hem al helemaal niet meer gebruiken. Zonde...

Ondertussen heb ik een 2017 model gevonden voor 1.8k: 15", 2.8 GHz i7, 16GB RAM, 256GB SSD en een AMD Radeon Pro 555 GaKa ipv die Intel Iris. Een check voor alle vereisten die ik had en de betere GaKa is een mooie extra.
Hij is iets kostelijker dan de beste refurb die ik kon vinden (een kleine 100 euro) maar de recentere en betere hardware trekt mij wel over de streep...

Als er nu bijvoorbeeld in september een nieuwe lijn uit gaat komen, dan ga ik wel wat balen maar ik kan mij niet voorstellen dat ik een gelijkwaardige laptop in die lijn ga vinden voor die prijs. Om niet te zeggen dat dat compleet onmogelijk zal zijn. Wat de situatie wat leefbaarder maakt.

Als er hier toch nog Apple-haters zijn die mij een andere laptop kunnen voorstellen met gelijkaardige specs, sta ik altijd open voor voorstellen!
De 2017 zijn goede modellen, het butterfly keyboard is even aanpassen. Die op de 2016 zijn gekend voor problemen, sommige mensen hebben ook issues met de 2017 edities. Investeren in een grote SSD is tegenwoordig eigenlijk ook geld weggooien, met alle cloud oplossingen tegenwoordig. Ik gebruik Google Drive bijna voor alles en heb nooit echt plaats te kort.

Verwacht niet teveel van de 555 en als je er de maximale prestatie uitwilt ingame ga je toch moeten bootcampen.

Als je kijkt naar de competitie voor Windows laptops + qua bouw en design. Moet je eens kijken naar Dell XPS, zitten heel kortbij met behuizing en hebben betere specs. Dell support is een nachtmerrie though, niet anders als vodden met die mannen. Lenovo heeft die X1 reeks, al is dat mijn smaak niet. Merken zoals Asus/MSI brengen ook wel eens wat meer premium behuizingen uit, maar het meeste is daar wel heel "plastiekerig".
Old 30-06-2018, 12:52   #10   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Ik ga deels akkoord met Teus dat wachten op tech weinig zinnig is, als je echt een computer nodig hebt is het niet zinnig om te wachten.

Maar er stelt zich wel een ander probleem dan de laatste jaren, de Mac hardware is een beetje problematisch.

De Macbook Pro 2017 en 2016 zijn maar 5-10% sneller dan de 2015.

En dan zit je met die domme touch bar, butterfly keyboard problemen, geen magsafe, geen HDMI, geen SD card slot en dus bijgevolg #donglelife (afhankelijk van hoe je je computer gebruikt).

Af en toe komt er een machine uit die een nieuwe generatie inlast. Als je op het juiste moment kan kopen kan je het langst genieten van een snelle computer.

Ik denk aan 2012 Retina Macbook (nog altijd een snelle computer, dit was een 2.3Ghz i7); en de 2009 27” iMac.

Ik hoop dat in september bij het hardware event die nieuwe generatie aankondigt.

Ergens denk ik dat Apple aan het switchen is naar een eigen architectuur voor Macbooks want de offering is al 2 jaar heel mager.
Old 08-07-2018, 15:52   #11   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Heb hier ook aan het overwegen geweest vorige maand. De 8GB 2015 13" schiet stevig tekort in het zware werk. Toen ook meer interesse in de oude 15" want goede ervaring mee, maar uiteindelijk toch uitgesteld. 2,3k voor 3j oude hardware was me net iets te zot, maar lijkt me wel de betere optie.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2018, 21:46   #12   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Mijn Late 2013 was een refurb en dat is me heel goed meegevallen. Ik heb die perfect gesleurd voor anderhalf jaar en daarna doorverkocht in de familie en die werken er nog steeds op.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules