Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 17-10-2018, 09:34   #1821   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
Kan je delen hoeveel oppervlakte je hebt laten doen door Vandersanden en wat dat ongeveer gekost heeft? Zit in een vergelijkbare situatie, maar die oplossingen lijken mij allemaal enorm duur, al zeker in vergelijking met de spouw opvullen.

Maar ik ben ook zeer twijfelachtig tegenover het opvullen van de spouw, mijn huis is ruim 55 jaar oud en heb gemerkt dat op veel plaatsen niet alles volgens moderne regels is gedaan. Bv. balken van de zolder lagen los op de binnenmuur, en opening daarrond was nooit opgevoegd of anders gedicht, dus daar voel je echt de wind door de spouwmuur blazen. We hebben dat zelf gedicht bij de rennovatie op alle plaatsen die relevant zijn, maar ik kan mij inbeelden dat dat soort zaken toch wel complicaties geven wanneer je die spouw gaat opvullen met iets (bij ons zou je dat in theorie los de zolderverdieping kunnen inblazen, vocht van de woning kan op sommige plaatsen veel gemakkelijker indringen...). Onze spouwmuur staat trouwens ook niet op de plannen, maar eigen controles bevestigen dat hij er wel degelijk is.
Bij mijn achterbouw had ik exact dezelfde situatie. Daar heb ik dus een spouwmuur, maar de balken van mijn dak lagen daar "los" op de muur. Met andere woorden, de wind trekte gewoon naar binnen boven mijn plafond. Ik heb dat allemaal zelf met PUR opgespoten, daarna zijn ze mijn spouwmuren komen vullen. Toen we het huis gekocht hebben, hebben we trouwens ook overal geïnjecteerd tegen vocht. Op heden heb ik nergens last van vocht. Voorste gedeelte van mijn huis is van '39 -> zonder spouw. Achterste gedeelte is van de jaren '60 met spouw. Maar dat is belachelijk slecht gezet, gezien de lucht dus overal door kon. Het is duidelijk dat energie geen drol kostte toen.

Waar je kan zou ik opteren voor spouwmuur isolatie. Het e-board systeem is wel duur maar je hebt een huis die er als nieuw uit ziet. PUR platen tegen de gevel met sidings erop is een pak goedkoper.

Leveren en plaatsen van E-board ECO EPSHR 12cm +
2 cm steenstrips WF65* (hoofdgebouw)
R-waarde: 3,87 m2 K/W
m2 194,60€ 20 549,76€

Als je dat uitrekent is dat 105 EUR per m² maar daar zitten ook nog andere werken in zoals raampartijen aanpassen. Zaken die er niet inzitten zijn nieuwe lentelen voor de ramen en andere aanpassingen. Ook het afbreken van mijn voorgevel heb ik zelf gedaan. Totaal heeft het mij 30k gekost. Samen met de ramen 40k. Het leven is belachelijk duur imho
Arne is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules