Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 25-09-2014, 18:56   #1   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Nikon FX lens advies

Welke lenzen zijn dikke aanraders en waarom?

Ik heb al zitten kijken naar de Nikkor AF-S 50mm F1.8 G voor €185 vind ik die zeer schappelijk.

Ik zou nog een zoom/tele en een macro lens nodig hebben.
Old 25-09-2014, 19:06   #2   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

24-70 of 70-200 2.8 zijn zowa de holy grail voor nikon.
Ikzelf heb een oude 28-70 en een sigma 70-200. Voordeel van een moderne 24-70 vs een oude 28-70 is dat die een stuk lichter is, maar de 28-70 is veel goedkoper op de 2de hands markt.
Voordeel van een nikon 70-200 vs een sigma is dat de nikon scherper is, maar ik ben best tevreden van de sigma.

Mijn tips:
- koop 2dehands
- maak u geen zorgen over kleine verschillen die ge vind bij het pixelpeepen. Als ge effectief ooit prints maakt gaat ge het verschil wsl toch niet zien.
- dus zijt niet vies van sigma/tamron/whatever, bang/buck zitten daar dikwijls pareltjes tussen.
Old 25-09-2014, 20:35   #3   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Nekeer de 2e hands markt afschuimen dan.

't Is dat ik wel wat schik heb van onscherpte, vermits dit het gene is wat mij het meeste irriteert op dit moment bij de lens op mijn D80.

Maar op zich hebt ge wel een punt dat je dit amper zal merken op prints, wat ik amper doe.
Old 26-09-2014, 18:09   #4   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ge moet daar vooral realistisch in blijven. Als uw foto's scherp zijn/lijken in het formaat waarin je ze het meeste tentoon stelt (zij het 750px op facebook, 12cm prints of gigantische posterprints) is er geen probleem.
Het heeft ook geen zin om verder in te zoomen, want niemand zal dat ooit te zien krijgen. Das ergens een mentale 'grens' waar je u moet leren over zetten, maar het werkt bevrijdend.
Old 27-09-2014, 11:22   #5   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Het zogenaamde 'pixel peeping' dus. Door al die megapixels hebben veel mensen de neiging om hun foto's op 100% te gaan bekijken op scherm. Wat ze dan niet beseffen, is dat door bijvoorbeeld een 20 megapixel foto te bekijken op 100%, je eigenlijk zelfde doet als op 15cm van een poster van 2m x 3m te gaan staan en dan zeggen 'hm niet zo scherp'. Let wel, iedereen die met fotografie bezig is maakt die fout wel eens hoor. En dan begint het gevoel dat je lenzen of materiaal niet voldoet en ga je almaar meer geld spenderen, het zogenaamde GAS (gear acquisition syndrome).

Mijn tip, als je een foto hebt die je echt wil beoordelen, verklein die dan tot de native resolutie van je scherm en beoordeel die dan. Zal een pak schelen.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2014, 18:46   #6   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Ik beoordeel m'n foto's altijd op "fit screen". Dus het probleem zal daar zeker niet liggen
Nee de kitlens van de D80 is gewoon niet super over héél de zoom range. Waardoor je soms voor verrassingen komt te staan qua scherpte. Soms is het goed, soms is het bedroevend.

En uiteraard ligt dat ook aan mijn kunsten. Maar daar komt nu verandering in ( of dat nemen we toch voor ) !
Old 28-09-2014, 22:31   #7   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Ik beoordeel m'n foto's altijd op "fit screen". Dus het probleem zal daar zeker niet liggen
Nee de kitlens van de D80 is gewoon niet super over héél de zoom range. Waardoor je soms voor verrassingen komt te staan qua scherpte. Soms is het goed, soms is het bedroevend.

En uiteraard ligt dat ook aan mijn kunsten. Maar daar komt nu verandering in ( of dat nemen we toch voor ) !
Niet scherp kan vanalles zijn, maar als je een D80 vernoemt is het wellicht bewegingsonscherpte door een te lange sluitertijd.

Als je bvb. vaak in aperture priority schiet (zoals de meeste fotografen) dan beslist je Nikon maar dat het 1/40 of 1/30 moet zijn, waarmee je geen scherpe foto meer kan trekken zonder statief.

Als je op 1/60 schiet met ietwat stabiele hand is de kans nog altijd groot dat er bewegingsonscherpte optreedt.

Dus check zeker of je onscherpe foto's niet liggen aan de sluitertijd
Old 29-09-2014, 12:09   #8   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
D80
Een D80 werkt met DX lenzen, voor de zekerheid... Niets houdt je tegen er een FX lens op te zetten, maar dan moet je wel rekening houden met de impact (uw 50mm prime wordt een 75mm prime, uw zoom lenzen passen ook aan, etc)

De lenzen die Jakkerd aanhaalt zijn alleszins idd pareltjes, maar prijzig
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2014, 13:05   #9   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Die kennis was me niet ontgaan straks, De D80 was de camera die ik tot hiertoe gebruikte.

De vraag was gelanceerd zodat ik weet welke lenzen ik moet bekijken voor m'n D750. De Nikkor AF-S 50mm f/1.8 bevalt me tot hiertoe in elk geval uitstekend!

Ik zou eigenlijk voor de fun die DX lens eens op de D750 moeten steken om te zien of het nu effectief aan de body of aan de lens lag dat de foto's soms maar brak waren.

Last edited by OmegaII; 30-09-2014 at 16:51.
OmegaII is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2014, 16:36   #10   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Dat kan allemaal, het is dezelfde bracket.

Als ik een 35mm DX lens op een full frame Nikon zet krijg je wel serieuze vignettering bij hoge F waarden, dus echt bruikbaar is dat niet (tenzij je de camera in DX mode zet, maar dan heb je weer weinig voordeel aan je full frame buiten dat je meer licht vangt)

Old 05-10-2014, 22:41   #11   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Als we toch over lenzen aan het praten zijn...

Ik ben de laatste tijd (in de zoektocht naar een nieuw hobby) een beetje aan het spelen met een Nikon. Voorlopig met een 35 mm f/1.8G, waarover ik weinig klagen heb als 'standaard' lens. Lichtsterk genoeg, niet te groot en ligt goed in de hand (miniem beetje speling op de manuele focus ring, jammer, maar dat terzijde). Ik ben dus op zoek naar een langere lens ter aanvulling.

Deze hoeft niet het volledige spectrum te dekken, ik heb gewoon zin in een extra stukje speelgoed. Aangezien ik niet hou van zoomlenzen, gaan de opties richting 85mm f/1.8G, 105 f/2.8 VR en 135 f/2 DC. Ervaringen of meningen?
operator is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2014, 13:45   #12   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wolf View Post
...

Als ik een 35mm DX lens op een full frame Nikon zet krijg je wel serieuze vignettering bij hoge F waarden..

Die is best nog "bruikbaar". Bij de zoom zal het wel minder zijn dan die prime.
't Is op't eerste zicht toch meer dan de 44% oppervlakte die ze altijd claimen.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules