Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 28-07-2017, 16:24   #1   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Ieper, De Westhoek & WOI

Ik zou heel graag mij dit jaar eens verdiepen in de WOI geschiedenis in de Westhoek, zeker gezien de 100-jarige herdenkingen die momenteel lopen.

Ik ben van het verre Limburg, dus een trip naar Ieper is niet iets wat ik dagelijks kan doen, en het aanbod op de infosites is gigantisch, daarom: als er iemand die er al is geweest, of die uit de buurt is, mij tips kan geven wat zeker te doen, welke zaken te bezichtigen, welke routes te volgen, welke musea etc...
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 16:30   #2   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Ge hebt daar wel zo dat Flanders Fields museum. Da's nog wel interessant.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 16:35   #3   link
Moldonado
awesam

Moldonado's Avatar

Maak er een meerdaags bezoek van en kom bij ons kamperen of huur een vakantiehuisje!

www.deijzerhoeve.be

groetjes
Old 28-07-2017, 16:39   #4   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Ik kan je het Main Street hotel in Ieper aanraden indien je het in stijl wil doen. Ernaast zijn appartementjes te huur van dezelfde eigenaars voor meer basic overnachtingen.

Imo doe je de westhoek best met de fiets, in de zomer kun je een picknickmand met lokale hoeveproducten bestellen die je nuttigt op de hoeve waar je hem ophaalt. Zelf heb ik dat gedaan bij de Rabarberhoeve en dat was dik in orde. http://www.hoevepicknick.be

Ik weet niet zoveel over de oorlogsattracties. Voor beperkte tijd kun je wel ergens een schuilkelder gasn bezoeken onder een kerk die naar het schijnt goed bewaard is, maar normaal onder water staat.

Ik vond het brouwerijbezoek van Sint-Bernardus wel interessant. Achteraf krijg je een tasting en een giftbox met 4 bieren en een glas, waarmee je je inkomgeld wel terug hebt.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 16:48   #5   link
easypanic
Always lookin' for love

easypanic's Avatar

Museum Passchendaele te Zonnebeke
Boyau de Mort in Diksmuide => combineren met Oud-Stuivekenskerke
Tyne Cot Cemetery in Zonnebeke/ Lijssenthoek Cemetery te Poperinge
Bayernwald => wel op voorhand tickets kopen!
Hill 60
Tis ook wel leuk fietsen op Frontzate, tussen Nieuwpoort en Diksmuide. Dan kan je slapen bij Moldonaldo

Da's al eens de moeite om van Limburg te komen

// Als ge er toch zijt, ga eens naar de Last Post 's avonds.

Last edited by easypanic; 28-07-2017 at 16:57.
easypanic is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 17:08   #6   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Moffen kerkhof in Langemark ook wel indrukwekkend

voor de rest uiteraard Tyne Cot, Flanders Fields, Passendaele
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 17:58   #7   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik zou toch ook een paar dagen uittrekken. Kan je ineens ook langs West-Vleteren, Sint Bernardus, Struise Brouwers,...
Old 28-07-2017, 18:11   #8   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Wij gaan toevallig dit jaar met de KWB (want daar zijn we ondertussen ook genoeg voor) naar Ieper/Diksmuide. Aangezien ik bij de groep zit die het weekend voor 30+ personen in gang moet steken, zijn we al eens gaan polsen enkele weken geleden. Hoe vullen we het weekend, etc etc.

Korte samenvatting van de daguitstap wat ons de moeite leek om te gaan bezichtigen:
+ Dodengang in Diksmuide: leek wel de moeite en een meerwaarde
- Ijzertoren: leek niet echt de moeite, op zich maar een lelijke toren
- Diksmuide centrum: precies een stad waar ze enkele bejaarden nog hun laatste jaren laten doorbrengen en voor de rest mist het enkel nog wat hooiballen die doorheen de straten waaien
+ Ieper centrum daartegen leek wel de moeite, schone stad waarbij alles ook dichterbij lag dan ik eigenlijk dacht (Flanders Fields, Menenpoort). Ook gezellig cafe gevonden wat een plus is
+ Museum van Passendale schijnt ook de moeite te zijn

Natuurlijk is dit puur de tourist uithangen natuurlijk. We zijn daar aan de praat geraakt met mensen tijdens onze lunch die vol lof vertelden over hun vakanties naar Genk... Hoe groot kan het contrast zijn van Limburg tegen W-Vlaanderen. Nu ja, Lommel en Limburg is een ander verhaal.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 20:17   #9   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Al een aantal knappe tips. Ik was sowieso van plan van er toch minstens één avondje overnachting bij te doen, het is een stuk rijden en er is best wel veel te zien.

De mensen die fietsroutes aanraden: te doen met een plooifiets (qua afstanden)? Anders moet ik een fiets gaan huren daar, en dat vind ik een beetje zot.
Old 28-07-2017, 20:47   #10   link
seniorsam
Senior Member

seniorsam's Avatar

Vermijd Ieper, is enkel en alleen voor Engelsen. Flanders Field museum? Geen enkel woord over de Vlamingen/Belgen die op slechts 15 km van Ieper vochten en door hun moedige strijden een doorgang van de Duitsen beletten, vier jaren lang. Ik haat Ieper. Veel te toeristisch... Last post is het enige die mij kon beroeren. Kippenvel momentje dadde...

Ijzertoren in Diksmuide is een lelijke toren, maar sommige exposities (verdiepingen) zijn de moeite. Bezoek zeker de Dodengang, en als je een Duitse insteek wilt? Duits kerkhof in Vladslo (Diksmuide) en het museum "Lange Max" in Koekelare. In Vladslo staat het treurend ouderpaar van Kathe Holwitz, wereldberoemd.

Ik kan u een fietstocht geven (30km) die op één dag voornoemde plaatsen aandoet, + document met geschiedenis van de plaatsen. Heb dat ooit eens gemaakt voor een vriendenkring, iedereen was er "content" van.

en jah, Dolle Brouwers in Esen om de emoties door te spoelen...

Last edited by seniorsam; 28-07-2017 at 20:51. Reason: dt
seniorsam is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 23:00   #11   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by seniorsam View Post
Vermijd Ieper, is enkel en alleen voor Engelsen. Flanders Field museum? Geen enkel woord over de Vlamingen/Belgen die op slechts 15 km van Ieper vochten en door hun moedige strijden een doorgang van de Duitsen beletten, vier jaren lang. Ik haat Ieper. Veel te toeristisch... Last post is het enige die mij kon beroeren. Kippenvel momentje dadde...
mja ieder zen mening, maar om daarom nu flanders fields af te raden ...
Alleen al het feit hoe hard het blijkbaar nog leeft bij die Engelsen is indrukwekkend op zich, en los daarvan is het ook een prachtig museum.

Vind toch dat je dat ook als Vlaming niet zou mogen skippen.
Hell van deze post krijg ik zelf goesting een tot daar te rijden.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 10:29   #12   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Moffen kerkhof in Langemark
Vind je dat nu zelf niet dwaas om daar zo over te spreken?

Soit, ik heb al enkele uitstapjes begeleid van een handvol organisaties (genre KWB, hell yeah) en veel kan je niet verkeerd doen, eerlijk gezegd. Het is geen geheim, noch nieuw dat de Westhoek bezaaid ligt met speciale en indrukwekkende plekjes die de moeite zijn. Zowel de klassiekers (Ieper, Ijzertoren, Diksmuide, Passendale,...) als de nobele onbekende kerkhofjes waar je overal op botst zijn op hun manier de moeite.

Wat enorm aan te raden is, ook al is het geen rechtstreeks artefact van WOI, is de commandobunker van Kemmel. Deze gigantische bunker uit de Koude Oorlog was erg lang top secret en is nog maar sinds 2009 te bezichtigen. Opvallend onbekend en heel indrukwekkend.
Old 01-08-2017, 10:16   #13   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Wat enorm aan te raden is, ook al is het geen rechtstreeks artefact van WOI, is de commandobunker van Kemmel. Deze gigantische bunker uit de Koude Oorlog was erg lang top secret en is nog maar sinds 2009 te bezichtigen. Opvallend onbekend en heel indrukwekkend.
Dat klinkt zeker zeer interessant. Gaat bij op het lijstje

Heel hard bedankt allemaal voor de tips, ik ga een mooie route uitstippelen, en er een goed gevuld weekend van kunnen maken, denk ik.
Old 01-08-2017, 13:51   #14   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ben van Ieper, jow. wanneer ik wat minder druk bezig ben post ik wat meer.
van ieper is het 20-25 minuten rijden naar Sint-Sixtus waar je in café de Vrede onbeperkt trappist kunt consumeren. als je geluk hebt kun je een kartonnetje van 6 flessen kopen.
Quote:
Originally Posted by Potenza View Post

ben er nog niet geraakt, is enkel met groep + gids dacht ik.

Quote:
Originally Posted by seniorsam View Post
Vermijd Ieper, is enkel en alleen voor Engelsen. Flanders Field museum?
sinds de vernieuwing van het museum ging het er wel serieus achteruit, vind ik

Last edited by Teus; 01-08-2017 at 14:21.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2017, 00:28   #15   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Teus View Post

sinds de vernieuwing van het museum ging het er wel serieus achteruit, vind ik
vernieuwing was dus veroudering, feitelijk?
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2017, 01:10   #16   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
ben er nog niet geraakt, is enkel met groep + gids dacht ik.
Nope.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules