Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 05-07-2012, 11:35   #1   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Day Z Aw yeaaah

Er waren al een paar posts van in de Arma 2 thread maar voor de mensen die het spelen is het misschien gemakkelijker hier te posten.

Belangrijk: Day Z is momenteel nog maar in Alpha. Er zijn bugs en glitches maar het feit dat zoveel mensen speciaal OA kopen voor dit te kunnen spelen in Alpha, zegt al heel veel. Bijna 350 000 unique users.

1) Om het te spelen, hebt ge dit nodig:

Arma 2 wat gratis is, te downloaden via steam
Arma 2: OA expansion, wat huidig 11,95 op de site van Bohemia Klik!
Day Z, wat gratis is.
Six Launcher/Six Update: dit is een app voor uw ARMA 2 mods te onderhouden, de Launcher zal automatisch Day Z downloaden, installeren en het elke keer ook automatisch updaten. Klik! Je moet dus niet apart de torrent downloaden, gewoon dit programma installeren en gaan!

Wat je wel eens is moet doen is voor je Day Z installeert uw steam opendoen in adminstrator en beide games minimum eens 1 keer runnen, zodat steam de pre-startup install kan doen en alle juiste files op de juiste plaats staan. Anders zou je wel eens problemen kunnen hebben.

2) Wat is DayZ?

Zombie Surival game op de militaire sim van ARMA2. Je start als een survivor op stuk land beter bekend als "Chernarus" en het doel is 1 ding: overleven. Je speelt in een regio zonder factions, teams of groups: alles is geheel sandbox en de enigste manier om als group rond te lopen is mensen vertrouwen en hopen dat ze je niet gaan omver schieten als je je kop 1 keer in de foute richting draait. Beste mensen om met te spelen zijn mensen die je kent, via teamspeak, een forum of irl maten.

Er zijn natuurlijk ook zombies en die fuckers zijn snel, wree snel. En dodelijk. Als je niet oppast heb je een trein van 10-20 zombies op je en als je dan alleen zijt ben je zo goed als dood.

En zeker dit: het is geen BF3 of call of duty. Ik ga nu eerlijk zijn dat je het meeste van de tijd bezig zal zijn met te overleven, in de zin dat je meer aant zoeken zijt naar morphine, epi-pen, antibiotica, eten, water of drank en die soort zaken in plaats van naar mensen zoeken om af te schieten. In het begin ontwijk je zelfs het liefst andere players. Waarom? Wel, je wilt zo lang mogelijk leven want als je dood bent ben je gewoon dood. Je begint helemaal opnieuw met een character zonder enige gear en geloof me, dat zal in het begin veel gebeuren. Gouden regel bekend in heel de Day Z community.

"Don't get attached to your loot because you WILL lose it"

Ahja, je begint trouwens met 2 bandages, flashlight en painkillers aan de kust zelf waar er zo goed als niets is, dat is het. Je zal moeten zoeken achter eten, drank, medische supplies en zelfs wapens in de dorpen die aan kust liggen, in het wild zal je zo goed als niets vinden. Wat je in het begin aan die kustdorpen heel veel tegen zal komen is een hatchet, die ja ken equippen om zo zombies af te maken, op een vree stealthy manier (wapens trekken veel meer zombies aan) Zorg gewoon dat ze niet al met 20 voor uwe neus staan voor je engaged.

3) Mechanics en tips:

Je moet dus eten en drinken in dit spel. Je kan baked beans, pasta en dergelijke vinden in villages maar vooral, probeer zo snel mogelijk ergens een hunting knife te vinden waarme je dode beesten kan skinnen en vervolgens het vlees kan bakken. Daarvoor moet je dan weer matches en hout vinden, elks apart 2 items en hout kan je in huizen vinden maar gemakkelijker is die hatchet voor zombies te gebruiken en zo een boom neer te kappen. Je ziet al naar waar ik heenga, alles is redelijk realistisch en zit in het begin misschien wat over ingewikkeld in mekaar maar als je iets niet weet moet je gewoon eens nadenken hoe je dat zelf zou aanpakken. Of je zoekt het op, of je vraagt het hier.

Maar een spel kan nooit volledig realtisch zijn dus zet ik hier de meest gebruikte en vooral, meest nodige hier even neer:

Uw blood gehalte stelt uw health voor. Je begint met 12000 en er zijn een hoop zaken waardoor je bloed verliest in 1 hit, door wapens van andere spelers of hits van zombies en wat meestal er direkt na opvolgt, over tijd (bloed verlies door wonde of infectie). Je kan ook flauwvallen, waardoor je alleen een maaltijd zijt voor zombies als ze in de buurt zijn. Je krijgt dan een timer en die als die timer afloopt ben je terug bij maar je moet zo snel mogelijk painkillers nemen, bandagen als het nodig is (en niet te laat is) en uw blood level laten stijgen of anders zal je terug flauwvallen en uiteindelijk sterven.

- Morphine is voor gebroken benen. I know, I know, je kan moeilijk operaties in't spel steken.
- Antibiotics: voor infecties. Je kan in dit spel infecties krijgen, je zal hoesten waardoor zombies en andere players u kunnen horen waardoor je een gemakkelijker target wordt en je kan het ook doorgeven aan personen als je in groep loopt. Zie dus dat je zo snel mogelijk iets tegen die infectie doet, antibiotica is moeilijk te vinden en het is beter maar 1 persoon te behandelen dan voor iedereen iets te zoeken.
-Epi-pen: als je bewusteloos zijt, wordt je hier direkt terug wakker van.
-Bandages: voor het bloeden te stoppen, geldt voor alles waar je bloed van verliest.
-Painkillers: dit gebruik je als je pijn hebt, wat je duidelijk kan zien door wit-zwart beeld en het schudden van je lichaam waardoor mikken onmogelijk wordt.
-Heatpack: als je onder bepaalde lichaams temperatuur daalt, begin je ook te schudden maar minder dan bij pijn. Je kan ook aan vuur gaan staan of ergens binnen gaan staan maar als dat niet mogelijk is, zal dit je terug een normale lichaamstemperatuur geven.
-Blood bag: Zet blood level naar hoogste niveau, 12000 dus. Eten werkt ook om blood te laten stijgen maar dit is instant naar full health.

Epi-pen en Bloodbag moet je laten doen door iemand anders, de rest kan je aan jezelf geven.

- Het is aangeraden als nieuwe speler om ofwel veel guids te bezien op Youtube of om samen met iemand te spelen die het spel wél al wat kent. Zoals ik.

- Vetrouw niemand, zelfs al zijn ze vriendelijk in het begin. Niets houdt ze tegen om eerst te beggen voor medical supplies om vervolgens als ze helemaal patched up zijn u neer te knallen en de rest mee te pakken.

- Ik zeg het nog eens: JE GAAT STERVEN EN ALLES VERLIEZEN. MEERDERE KEREN. Als je voor de eerste keer een full automatich rifle hebt, of een sniper, besef dat je die ook zult kwijtspelen.

- Je kan recht lopen, je kan crouchen en je kan over de grond kruipen. Tenzij je wegloopt van zombies ga je altijd al crouchend, overal. Kruipen doe je voor obvious reasons zoals beter shot met ranged wapen, onzichtbaar willen zijn, etc.

- Blijf nooit te lang in het open of gebouwen. Je gaat ergens binnen, loot het, naar het volgende huis tot je klaar bent. Dan crouch sprint je direkt naar de dichtsbijzijnde tree line. Tree lines zijn wree belangerijk in PvP.

- Het spel zal je nooit zeggen waar je zijt, tenzij je items vindt die daarvoor dienen zoals een watch, compass, map en dergelijke. Helemaal in het begin als je start krijg je rechtsvanonder een locatie (balota, kamorovo, ...). Onthou die en kijk dan naar de map die ik hierboven heb gepost. Belangrijke towns met veel loot voor beginners: Cherno, Elektro en Balota Airstrip. Liggen allemaal aan de kust bij uw spawn dus ik zou die richtingen gaan.

- Alles in dit spel draait rond geluid en zicht, en je hebt ook twee indicators op de rechter kant van je scherm. Zombies hebben slecht zicht maar wree goed gehoor dus rond zombies, crouchen, nooit lopen.

- Teamspeak (of dergelijke) + headset = aangeraden!

Ik denk dat ik nog wel wat vergeten ben maar als je meer vragen hebt, vraag maar hier of als ge wilt spelen, laat iets weten en dan kom ik uw wel ergens ophalen en gaan we voor u wa deftige gear halen terwijl ge het leert spelen. Het is trouwens zoals gezegd een Alpha, dus de bugs en glitches zul je wel snel leren kennen maar het positieve is dat er elke grote patch wel nieuwe features worden toegevoegd, de laatste heeft dus die infecties erbij gezet.

Tot in Chernarus!
Ik zal maar meteen weerleggen dat hoogbegaafd zijn ook bij dikkertjes kan. Met mijn score kan ik zeggen dat jullie de 99.5% zijn. Daardoor dat ik enorm snel dingen opneem, nooit iets vergeet dat ik relevant vind. De meest bizarre hersenkronkels maak. Eigelijk vrij associaal ben irl en niet in de belangstelling wil staan. Ook onzeker wel over alles wat ik doe want ik doe het meestal drie keer zo snel als anderen.

En ik doe aan modelbouw en ik verzamel CE van games.
Mahershalalhash is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 11:48   #2   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Ik heb enorm veel interesse, maar zijn er ook non-pvp servers?
En hoe zit het met de servers trouwens. Hoorde vroeger dat die vaak vol zaten?
Dj El Marriachi is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 11:50   #3   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Omdat Day Z nu zo enorm populair is zijn er meer dan genoeg servers en je kan altijd wel ergens terecht. De PvP is zo core in dit game dat er geen non pvp servers bestaan, dan is Day Z ook niet Day Z, zombies zijn pak minder gevaarlijk als je het spel wat kent dan de players zelf. Als je iemand afmaakt is het een murder, tenzij je een bandit neerknalt. Voor elke murder krijg je - humanity points en vanaf een bepaalde humanity wordt je zelf een bandit. Er zijn ook geen levels of classes en iedereen is even sterk, alles hangt af van wat je vindt in het spel. Een groep mensen die teamspeak hebben zijn een pak gevaarlijker dan een lone wolf, dat spreekt ook voor zichzelf, zo kan je flanken of gewoon een pure blitzkrieg doen.

Uw char wordt met gear en al opgeslagen en je kan/moet op elke server met dezelfde spelen, je hebt nooit 2 chars.
Ik zal maar meteen weerleggen dat hoogbegaafd zijn ook bij dikkertjes kan. Met mijn score kan ik zeggen dat jullie de 99.5% zijn. Daardoor dat ik enorm snel dingen opneem, nooit iets vergeet dat ik relevant vind. De meest bizarre hersenkronkels maak. Eigelijk vrij associaal ben irl en niet in de belangstelling wil staan. Ook onzeker wel over alles wat ik doe want ik doe het meestal drie keer zo snel als anderen.

Last edited by Mahershalalhash; 05-07-2012 at 11:55.
Old 05-07-2012, 11:53   #4   link
Pleun
blorp

Pleun's Avatar

Send a message via ICQ to Pleun
Er zijn ook ondetecteerbare hacks en de support van de devs uit is tegenwoordig zo goed onbestaande omdat ze het zelf allemaal niet meer aankunnen. De lead dev zit nu trouwens ook bij Bohemia en bijgevolg zou er van z'n originele intenties niet veel meer overblijven. Alleja, ik vind het wreed boeiend maar al het admin & dev drama schrikt me wat af.
Pleun is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 11:56   #5   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

De lead dev werkt nog altijd fulltime aan DayZ, aan de hacks wordt gewerkt (alpha, kuch) en de enige drama komt eigenlijk van het forum zelf waarop ook alle "news" over dayz wordt gebaseerd. Laat zo'n zaken u nie afschrikken om het spel te spelen en geloof niet alles van wat je hoort. Elke dag post rocket, de lead dev, wel nieuwe zaken of features dat hij bij de volgende patches wilt toevoegen. De beta planning is gemaakt en er worden elke paar weken ook wel een nieuwe mens gehuurd om het project te laten draaien, het geld komt van mensen die een server huren om ons te laten spelen. Geloof me, zolang er een income is zoals ze nu hebben van de community zal het spelen blijven bestaan en stopt de dev zeker niet.

edit: DayZ kan ook hilarisch zijn! De eerst heeft uitleg nodig: Destiny de kerel van de video staat in contact met zijn sniper en zijn "old man" via teamspeak en ze zetten die twee andere gasten met de rifles in een ambush, doen alsof ze van niets weten met de ingame voice. Hilarity ensues!

Last edited by Mahershalalhash; 05-07-2012 at 12:08.
Old 05-07-2012, 12:52   #6   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

Lijkt me wel leuk om eens een shrimp eventje voor te organiseren als er genoeg mensen willen meedoen.
Old 05-07-2012, 13:05   #7   link
Sharpo
Señor Member

Sharpo's Avatar

Maak van NL9 uw homeserver! Daar zit ik met mijn 'crew'. :D

Wel heel weinig tijd voor DayZ atm. Heb het net 3 weken hardcore 8-14h Dayz gespeeld, maar nu terug aan het werk.
Sharpo is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 13:09   #8   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Ik wist wel dat shrimpers smaak hadden op het vlak van games. Ik ga vanavond spelen, de mensen die geintresseerd zijn stuur een pm op steam of post hier, dan zullen we vanavond de airfields en elektro raiden voor gear en tijdens het wandelen tussen de villages zoeken achter crashed helicopters (random rare spawns die zotte wapen loot hebben) + het spawned ook rare pilot zombies, die ook goede loot hebben in vergelijking met standaard zombies

Old 05-07-2012, 13:32   #9   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik was al een tijdje verkocht, maar had geen zin om enkel hiervoor Arma2 + exp te kopen. Aangezien Arma zelf nu gratis is, zal ik straks er ook eens werk van maken.
Old 05-07-2012, 14:04   #10   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Je moet nog altijd betalen voor de expansion hé.

ARMA 2 = Gratis. Je kan het vinden door het te zoeken op Steam en aan de rechterkant Demo te klikken. De demo is de volledige versie zonder de campaign en hi-res textures.

Last edited by Mahershalalhash; 30-07-2012 at 21:43.
Old 05-07-2012, 14:18   #11   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Deze avond radje

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 14:31   #12   link
Sharpo
Señor Member

Sharpo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Ik was al een tijdje verkocht, maar had geen zin om enkel hiervoor Arma2 + exp te kopen. Aangezien Arma zelf nu gratis is, zal ik straks er ook eens werk van maken.
Voor de 25€ die ik uitgaf aan Combined Operations, al een goede 200u ingame doorgebracht. Money better spent than, oh let's say... Diablo 3.

Last edited by Sharpo; 05-07-2012 at 15:46. Reason: typ0
Sharpo is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 14:46   #13   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Vanavond om 7 uur ga ik en Schaap alvast beginnen! Lijkkist blijkbaar nu ook

Allen welkom! Ik zal proberen een servertje te vinden (teamspeak of dergelijke) zodat we niet ingame tegen mekaar moeten praten, dat houdt een lijn van communicatie open voor andere spelers zonder dat we onze info moeten prijs geven.

Hoe meer, hoe beter want meer = sterker. Tot straks!

Old 05-07-2012, 15:19   #14   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Ik heb al een med supply run gedaan, morphine en bloodbags voor iedereen! (bandages en painkillers krijg je in't begin). Zitten ook 2 epi-pens tussen, moest het nodig zijn. Ik zit nu aan de kust tussen elektro en cherno bij Prigorodky.

Old 05-07-2012, 15:21   #15   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

Ben nu OA aan het installeren op steam.

I'll keep you posted.
Old 05-07-2012, 15:33   #16   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Tip: Doe de tutorial van movement en shooting range al eens in de OA expansion, zodat je toch al het verschil tussen prone, crouching en walking kent. Twee maal shift toggled van traag of snel naar het omgekeerde in de stand dat je bent, in DayZ gebruik je het meeste traag en snel crouchen. Andere tutorials mag maar vehicles en commanding is toch niet nodig.

Als je spawned in DayZ zie je rechtsonder uw starting location: tenzij je spawned in Komarovo of Balota klik je gewoon op respawn. Je sterft dan elke keer maar geen probleem, aantal deaths hebben helemaal geen invloed op het spel zelf, het dient maar zodat iedereen ongeveer op dezelfde locatie start wat qua organisatie een pak gemakkelijker is. Als je al gear hebt, wat wilt zeggen dat je de basics van't spel zelf al kent, wandel je gewoon naar Balota, want dat is onze eerste raidlocatie. (de airstrip voor dem weapons)

En als iemand een public of private servertje heeft voor teamspeak, laat maar iets weten. ik heb er geen

Voor de loot werkt het zo: diegene die het meeste ervaring heeft beslist wie wat gaat krijgen (Momenteel ben ik dat maar als Sharpo zou meedoen doet hij dat.) en dat is dan weer gewoon gebaseerd op wie ervaring heeft. Schaap heeft al wat gespeeld en ik veronderstel de rest van jullie niet dus die krijgt eerste pick van wapens als ik het niet moet hebben (ik heb het op sniper rifles en machine guns, aangezien ik daar al ervaring mee heb). Op zich zelf gaat de rest van de loot gemakkelijk: alles wat ge tegenkomt is voor u maar ge called wel wat er ligt, voor iemand die misschien dat iets net dringend nodig heeft.

Last edited by Mahershalalhash; 05-07-2012 at 15:40.
Old 05-07-2012, 15:36   #17   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Op mijn steam is ARMA II alleszins niet gratis..
Old 05-07-2012, 15:39   #18   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

ARMA 2 free edition, staat er ook tussen.
Sexy Schaap is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 15:41   #19   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

ARMA 2 free zoeken, staat er bij. Ze vragen geld maar rechts staat "download demo" en dat download de free edition. De betalende is higher res grafische shit + de campaign erbij maar voor DayZ heb je dat alvast niet nodig. Als ge daarna nog de originele campaign wilt spelen of je wilt dat het er wat mooier uitziet, dan zou ik gaan voor de combined operations. Trouwens, in uw video settings zien dat uw inventory en hd resolution gelijk (=100% in de instelling) zijn en dan post processing gedoe af staat. De rest pas je aan hoe je het wilt maar ik zou wel wat grafische opties wat naar beneden halen want het spel is wel heel zwaar.

Mouse is ook heel gevoelig dus dat wat naar benede trekken in controls.

We starten om 19.30, dan zijn we prêt om 20.00 om écht te starten, want tzal in't begin met horten en stoten gaan voor de meeste. "HOE STA IK TERUG RECHT"

Last edited by Mahershalalhash; 05-07-2012 at 15:45.
Old 05-07-2012, 15:45   #20   link
Pleun
blorp

Pleun's Avatar

Send a message via ICQ to Pleun
Quote:
Originally Posted by Sharpo View Post
then

klik op de motherfucking smiley
Pleun is offline   Reply With Quote
Reply