Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 25-07-2017, 20:41   #1001   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

Dat ding van Siacoin toevallig?
Jay-Jay is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 21:07   #1002   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
En waarom zou dat boek beter zijn?
"Waarom zou ik een boek moeten lezen over iets waar ik niets van begrijp?"

-- CSM, 2017
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 22:09   #1003   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
"Waarom zou ik een boek moeten lezen over iets waar ik niets van begrijp?"

-- CSM, 2017
ik volg hem wel anders

enfin, niet over cryptocurrency zelf, die shit interesseert mij geen seconde. maar het is echt wel zo dat iets in zijn basis perfect uit te leggen moet vallen in een artikel en dat je daar heus niet een volledig boek voor moet lezen om mee te zijn en dan kan je perfect uw mening vormen over heel den hoop, ook al blijkt het na datum dat uw mening keihard sucked.

we spreken hier nog altijd over het concept zelf en toch niet over één of ander zot detail?
Old 25-07-2017, 22:39   #1004   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
ik volg hem wel anders

enfin, niet over cryptocurrency zelf, die shit interesseert mij geen seconde. maar het is echt wel zo dat iets in zijn basis perfect uit te leggen moet vallen in een artikel en dat je daar heus niet een volledig boek voor moet lezen om mee te zijn en dan kan je perfect uw mening vormen over heel den hoop, ook al blijkt het na datum dat uw mening keihard sucked.

we spreken hier nog altijd over het concept zelf en toch niet over één of ander zot detail?
https://blockgeeks.com/guides/what-is-ethereum/

voila, take it from there

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 23:09   #1005   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
ik volg hem wel anders

Zou je hetzelfde zeggen als iemand vraagt om eens effe simpel http uit te leggen? Behalve "kunt er interweb mee maken" is daar toch niet te veel mensentaal aan, peisk, en dan gebruik je al een woord dat maar amper bestond toen het protocol bedacht werd. Als je er harder in geïntersseerd bent, moet je technische artikels zoeken, en dan ben ik toch niet de mens om dat hier te komen uitleggen zeker? Te abstracte high-level "gewone mensentaal" toestanden doen alleen maar meer kwaad dan goed imo.

Mabon, das het punt niet natuurlijk. Punt is dat ik niet met iemand ga liggen discussiëren die de reputatie heeft van een dwaze keikop te zijn en al bijzonder lang blijk heeft gegeven wat hij over de materie denkt.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Last edited by Sepulfly; 25-07-2017 at 23:24.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 05:27   #1006   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

Ik ga maar met 1 ding akkoord. Er is een extreem opgeblazen megahype à la 'Gartner komt klaar & dit gaat zo hard rocken omg Nsync!!!' errond gaande. En er zijn gigantische kapitalen die er nu in verdwijnen, zelfs in dingen die geen proof-of-concept maar louter ideeen zijn.

Gaat het zo een extreme vaart lopen volgens mij? nee
Zit hier potentieel in? Ja, enorm
Gaan er hier extreem veel mislukkingen uitkomen, zeker alvorens we weer eens door de regularisatie/standaardisatie/corruptie nest uit zijn? Ja, enorm
Is it the next big thing? Voor mij is dit eerder een samenraapsel van omstandigheden. We zijn nu in een extreem exponentiële ontwikkeling, en de combinaties van vooruitgang in AI, AR, IOT, M2M, en blockchain gaat heel veel klassieke bedrijfsmodellen en processen inderdaad radicaal overhoop smijten. Neemt niet weg dat ook nog heel veel bedrijven een sociale en maatschappelijke rol ook hebben en we echt niet van vandaag op morgen drastisch alles over boord gaan smijten. We gaan echter wel enorm veel kleine start-ups zien met baanbrekende evoluties, en daarbuiten een aantal mastodonten die staps-gewijs de zaken met heel veel potentiëel er gaan doorduwen.

Blijven zeiken dat blockchain nest is gewoon omdat je ook geen moeite wilt doen om de concepten en vooral mogelijkheden te zien is achterlijk. Dan kan ik ook zeggen dat ik totaal niet geloof in thermodynamica of quantum fysica want niemand kan mij dat even op 1,2,3 op een forum uitleggen in 6 woordjes, liefst met niet te veel lettergrepen...
Old 26-07-2017, 18:34   #1007   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

't Zou gewoon al mooi zijn om eenvoudig uit te leggen hoe exact de blockchain bedrijfsmodellen en processen radicaal gaat overhoop smijten.

Als munteenheid heeft het alleszins al genoeg bewezen nogal waardeloos te zijn.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 18:54   #1008   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

Het automatiseren van clausules in een verzekeringspolis op basis van condities, om zo de menselijke interactie + fraude uit te schakelen? Wij hangen zo bvb bij grote export-verzekeringen af van clausules om bepaalde acties te triggeren: Zodra de boot in de haven van Lumbabwe container X heeft afgeleverd mogen wij overgaan tot het vergoeden van een debtor. Nu hangen wij af van een corrupte Afrikaan die niet kan lezen en daar een krabbel moet zetten op de 'bill of lading' (ja dat ding heet zo), die dat dan in zijn faxormasjien smijt & hopelijk slaagt hij erin om dat ding, in slechte onleesbare kwaliteit bij ons te krijgen. Dat komt op een hoopje en moet dan manueel verwerkt worden & terug als input in een systeem. Met IOT sensor, M2M communicatie & een smart contract op basis van blockchain kan dit automatisch, onmiddelijk, en met 0 risico op fraude.

En dit is dan nog maar 1 heel klein, dom voorbeeldje. Ze zijn eindeloos. De rol van een notaris is overbodig. Swift & Euroclear als instelling zijn overbodig. Verzekeringsmakelaars zijn overbodig. Muziekrechten & patentenbeheer kan veel simpeler & automatisch waardoor organisaties zoals Sabam niet meer nodig zijn, registratie van landpercelen, ...
Old 26-07-2017, 19:14   #1009   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Maar wat is daar zoveel beter aan dan die container een barcode geven en die Afrikaan een scanner? En die gegevens op te slaan op een server die dat allemaal bijhoudt? Ik zie niet in waarom een computernetwerk de hele tijd dezelfde formule laten uitrekenen met telkens een toevoeging van een nieuwe locatie zoveel efficiënter is?
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 20:15   #1010   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

Dit is maar 1 simpele stomme stap in het hele proces wat ik snel als voorbeeld geef. Als ik zo 20 achtereenvolgende stappen kan automatiseren, zonder manuele interventie moet je toch al achterlijk zijn om de voordelen niet te zien: enorme tijdswinst, eliminatie van quasi alle menselijke factoren + risico's, ...
In een echt bedrijf zijn er ook zaken die jij misschien helemaal niet ziet. Als met al die menselijke schakels de Cost of Risk op onze portefeuille 4% is, waardoor wij voor onze liquiditeits & solvabiliteits-ratio's kapitaalgaranties moeten geven van 30 miljard euro, en wij die CoR kunnen verkleinen naar 1,5% door al die externe factoren uit te schakelen.... kweetnie maar mijne baas vind dat wel plezant als ze voor Solvency II regulations maar 11,25 miljard nutteloos ergens moeten parkeren en dan 18,75 miljard extra kunnen gebruiken in de oorlogskas, voor innovatie, voor M&A's ...

Ja, heel simpel. Technisch kunt ge dat negerke een scannerke geven ja. uw risico is krak hetzelfde dus ge wint peanuts.
Old 26-07-2017, 20:49   #1011   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Maar hoe raakt uw container anders in het systeem? Of dat nu een overgecompliceerd computernetwerk is of een serverke dat een scanlocatie bijhoudt.
Old 26-07-2017, 21:45   #1012   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

IOT sensor. Machine2machine communicatie. En focus verdomme eens niet op een serverke. Het gaat over stappen in een proces vereenvoudigen, automatiseren, goedkoper maken, risico verlagen, versnellen, overbodig maken, ... (kies maar 1 of meerdere elementen of combinaties). IOT is net domme, simpele sensors met telkens een simpel doel. Dus massaproductie en extreem lage prijs plus een fractie van het onderhoud ivm uw duur serverke of neger met scanner.

Ohja. Had ik ook al veiliger gezegd?

Ja. Je kan dit ook automatiseren op de klassieke manier, met gigantische IT projecten, extreem lange projecttijden, en OPEX kosten die daarna de pan uit swingen, maar dan is de rentabiliteit er amper.
Old 26-07-2017, 22:05   #1013   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Ik probeer te volgen, is dat dan een private blockchain die op een deftige manier draait op een cloud van servers? Of zit dat mee op de publieke ethereum blockchain?

Vraag me ook af hoe je daar bi op gaat doen, je wil niet stuurloos zijn, nuja, ben me er nog maar paar dagen in aan het verdiepen.

Ik denk dat bedrijfscultuur ook ferm meespeelt. Lijkt me nogal gevoelig aan politiek, en het "bereken dat nu eens op die manier".

Alleja, ik volg in alles, behalve het verlagen van de IT kosten Zou ik in elk geval wel eens willen zien. Ethereum is niet echt goedkoop, denk ik?

En kan je uw data dan allemaal ophalen, pakweg vanuit AWS?

Bij mijn huidige klant hebben we tabellen die de terabyte overschreiden. Ik zie die data niet in een blockchain passen... Of zie ik dat helemaal verkeerd?
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 23:07   #1014   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Ik vond dat artikel van freecodecamp hierboven best eng. Ik wil niet dat er bugs steken in mijn geld en eigendommen (wat onvermijdelijk is met software) en ik alles kwijt ben; dus blijf ik nog te sceptisch voorlopig van die smart contracts en Ethereum als platform. Veel te immatuur, belachelijke kapitalen dat daar nu al insteken.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 23:21   #1015   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Neen jong, dat zijn private permissioned blockchains. Ik ben momenteel Hyperledger en Ethereum aan het testen.

Hier leggen ze dat goed uit, en ik zie daar de voordelen van in, maar de hele fucking chain moet wel mee zijn.

https://github.com/Azure/azure-block...-whitepaper.md

Wij zitten ook met een gigantisch collateral, wat niets staat te doen. Halen we de margin requirements niet? Daarvoor is er Risk & Treasury om dat bij te vullen. Heel dat collateral management veroorzaakt kosten, manuele followup en daar kunnen fouten in sluipen.

Maar langs de ene kant zit er daar een quant trader met fully automated systemen met zen eigen zendmasten en milliseconden latency, en langs de andere kant zitten wij. Waar er tot voor kort een fax inbox in outlook was, die 8 ventjes in shift bewaken, die fax afdrukken, dat manueel nakijken, manueel ingeven in ons systeem, en dat dan terugfaxen of mailen.

Tot vorig jaar gingen die trades over Yahoo messenger... Nu gaan ze via Whatsapp chrome client.

Langs de andere kant is het hele collateral management via onze tier 1 banks die miljarden uitgeven aan klassieke IT implementaties en automatisatie.

Het heeft jaren geduurd voor de commodity market op 2 exchanges trade. Met enkele clearing houses. Ook hier zijn er gigantische mogelijkheden.. Maar dan moet de hele boite weer verhuizen.
Clearing is net uitgevonden om de problemen met brokers & kapitaal te vermijden. En dan gaan ze nu even blockchains doen? Klassieke beurzen halen ook fratsen uit, maar de huidige exchanges kunnen niet eens hun coins garanderen + het is pokke pokke pokketraag.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 23:55   #1016   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

En hoe werkt dat eigenlijk met een netwerk van miljoenen pc's die letterlijk elke transactie/beweging ooit moeten bijhouden. Dat is toch ook niet echt een elegante lightweight oplossing? En dat is gedecentraliseerd tot een paar bedrijven die rekenkracht beginnen voorzien. Een paar mergers daarvan en ze kunnen de ware blockchain bijsturen naar hun eigen realiteit? Hebben we dat niet al gezien met bitcoin waar enkele chinese miningfarms zodanig sterk staan dat ze bijnahun wil kunnen doordrukken rond (ik denk) het maximum aantal bitcoins?
Old 27-07-2017, 07:36   #1017   link
Intred
Senior Member

Intred's Avatar

op termijn is een blockchain databank toch trager? Hoe langer en meer data er in gaat hoe trager dat ding toch werkt?
Old 27-07-2017, 07:59   #1018   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jay-Jay View Post
De rol van een notaris is overbodig.
Ale man, meent ge dat nu echt.

Ga je een openbare verkoop laten leiden door een AI bot op blockchain?

En wat is er fundamenteel anders met bvb Escrow triggers?
]as]e is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2017, 08:40   #1019   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by ]as]e View Post
Ale man, meent ge dat nu echt.

Ga je een openbare verkoop laten leiden door een AI bot op blockchain?

En wat is er fundamenteel anders met bvb Escrow triggers?
Hij had het vooral over registratie vermoed ik. Blockchains kennen geen dataverlies en zijn onherroepbaar. Je kan er waarschijnlijk ook goed patenten mee registereren.

RAN zijn vraag is terecht en ik weet nog niet helemaal hoe ze daar uit gaan geraken. Een blockchain is een bron van waarheid en vereeuwiging, maar hoeveel data kan je er echt in kwijt? Het moet allemaal verwerkt worden, en ergens nog opgeslagen blijven. Als ik me niet vergis was dat een probleem al in het begin van Bitcoin-dagen, waar een miner teveel data moest binnenhalen gewoon om mee te zijn.

Ik vermoed wel dat data ophalen moet lukken aan de hand van referenties. De inhoud van de berichten laat dat vermoedelijk toe. Je hebt dan hashes die je resolved naar verschillende delen uit de chain. Maar ook daar, als iedereen er IoT data begint in op te slagen, hoe snel kan je dat resolven als het niet meer lokaal kan?
Mogelijk kan je stukken chain filteren? Ethereum zal wel antwoorden hebben op zulke vragen, vermoedelijk Bitcoin niet omdat data geen doel was.

In extremis kan een blockchain alle data in de wereld opslaan (dankzij de decentralisatie, het VM principe dat het wereldwijde netwerk 1 computer vormt), verzekert het altijd vermogen om data te verwerken en processen uit te voeren, en voorziet het gegarandeerde toegang tot die data (tot waar fysisch mogelijk, redundantie is nooit gegarandeerd, het overleeft waarschijnlijk geen fatale meteoriet-inslag). Dat is een volgende stap voor wat internet begon, en is inderdaad een liberale droom omdat het alle vorm van controle onmogelijk maakt.

Maar ik heb veel vragen zoals hoe zeker ben je van capaciteit als er geen gegarandeerde ondersteuning is (wat is Bitcoin waard als er nog een paar de server draaiende houden?), hoe zeker ben je dat de overheid de toegang niet blokkeert, hoe snel kan je data opzoeken, hoe zorg je ervoor dat er geen overwicht bestaat van belangen roepen (miner-oorlogen door hacker of overheid?) wat is de verwerkingssnelheid bij grote volumes, hoe benader je juridisch die data, wat doe je met lekken/bugs etc
Old 27-07-2017, 10:03   #1020   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

Mannekes, niet zo zwart-wit altijd. Het is niet omdat je een gedeelte van een proces wilt converteren dat je dan ineens je hele IT & data in blockchain zit te zetten. Mijn voorbeeld van de notaris slaat ook enkel maar op het stuk van zijn functie als onafhankelijke derde partij bij een groot aantal verrichtingen. Uiteraard is dit niet voor morgen. Uiteraard gaan er daar nog jarenlange juridische discussies komen. En uiteraard gaat dit niet zomaar op het eerste beste platform komen zonder enige garanties.

Ik zie hier echt letterlijk de standaard IT'er telkens spreken. Altijd maar alles in problemen zien, en enorm groot & complex. Ik ga even terug naar mijn voorbeeld van de container. Nu is dat een manueel proces. Wereldwijd. Zonder standaarden, en met weinig controle dus enorm veel risico op fraude. Als ik dit op de klassieke manier wil aanpakken moet ge dus weer beginnen met een centraal data-model, en een wereldwijde uitrol, enkel om dat papieren stuk er tussen uit te halen. Met slimme sensoren, en stukjes smart-contract, en een gedecentraliseerde ledger om te zorgen voor de third-party zekerheden kan dit veel beter, en aan een fractie van de prijs.
Nee, dit is niet voor morgen want je hebt inderdaad nog vele vraagstukken, en er ontbreken zeker nog garanties. Maar het POTENTIEEL is er wel. En enkel daarom is het het onderzoeken waard.

Net zoals ik al heb gezegd, nu is zeker de hele cryptocurrency ook het wilde westen. Naar blockchain toe is het net iets minder erg, maar er gaat nog heel veel denkwerk, innovatie, en op termijn standaardisatie en regularisatie nodig zijn, en heel veel spelers zullen even snel verdwijnen als ze zijn opgedoken. Maar we gaan die kant op. Ja er is gigantisch veel kapitaal al ingesmeten, maar dit gaat peanuts zijn binnen x jaren als dit matuurder is, wel in wettelijke kaders zit, gestandaardiseerd is, ...
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules