Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 12-07-2018, 22:09   #1001   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Nee. Multichannel voor thuisgebruik ligt volledig op zijn gat. Streaming services houden het bij 5.1 en Jan met de pet kiest toch resoluut voor de soundbar. 7.1 is ten dode opgeschreven.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2018, 21:32   #1002   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

K.
Old 18-09-2018, 13:51   #1003   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

In ons nieuwe huis zitten er kabels in de muren verwerkt voor een surround systeem bij de TV. We hebben een Samsung 8 serie TV hangen dus dat zou een mooie aanvulling zijn. Ik ben er wat over aan 't lezen maar heb geen idee wat goed is, hoe het juist werkt en of het al bij al de moeite is om surround te zetten.

Denk begrepen te hebben:
- 5.1 speaker set: veel verschillende modellen en types maar niet echt veel reviews Via het werk kunnen we korting krijgen op https://www.harmankardon.be/home-theater-systeem/ bijvoorbeeld maar of dat goed / te duur is?
- versterker: moeilijkste topic vind ik. Moet je zowiezo alle HDMI inputs (Telenet digicorder, Xbox, Switch, later evt streaming box) hier insteken en dan 1 HDMI Out naar de TV? Is dat handig / nog een afstandsbediening? De TV herkent nu automatisch de verschillende inputs wat wel nice is. Verder lijken al die modellen totale overkill, ik zoek enkel naar support voor surround voor de tv (heb een paar Bose soundtouch systemen voor muziek). Soms is de versterker inbegrepen met speakers maar meestal niet, goed?
- Dolby Atmos lijkt de standard om te volgen
- Digicorder van Telenet ondersteund surround maar dat wordt enkel gebruikt voor Play / TV Theek uitzendingen. Hiervoor moet je het niet doen precies (idem als 1080i signaal op 4K tv). Enig idee of dat gaat komen: dolby atmos / 4K signaal?
DontLikeJelly is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2018, 08:34   #1004   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

Nog wat verder gelezen.

Voor Dolby Atmos geluid heb je een 5.1.2 (of 5.1.4) luidspreker set nodig. Dus 2 extra speakers links en rechts die naar het plafond wijzen (of in het plafond zitten). Dan heb je nog 2 extra kabels nodig... die dus niet voorzien zijn in mijn muur.
Old 19-09-2018, 14:48   #1005   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Ik ben geen expert, alleen had ik begrepen dat Dolby Atmos ook gewoon met 5.1 setups werkt en de x.x.2 ceiling speakers niet per se noodzakelijk zijn.
Een van de sterktes van Dolby Atmos was volgens mij net de flexbilteit tussen zeer kleine setups en zeer uitgebreide setups, waar het systeem zich aan aanpast. Bij de mixing wordt er niet meer gezegd welk kanaal er moet aangesproken worden (bv. left rear), maar wel op welke locatie dat geluid moet plaatsvinden (bv. langs de linkse achterste hoek). De receiver interpreteert die informatie en beslist naar welke van de speakers hij het geluid stuurt.
Een van de nieuwigheden van Atmos is wel dat er nu ook een hoogte kan gegeven worden aan die positie, dat positieverschil ga je natuurlijk alleen kunnen horen als er een 5.1.2 (of meer) setup is met speakers aan je plafond (of, zoals je zei, naar boven gericht).
Old 19-09-2018, 15:33   #1006   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by DontLikeJelly View Post
- versterker: moeilijkste topic vind ik. Moet je zowiezo alle HDMI inputs (Telenet digicorder, Xbox, Switch, later evt streaming box) hier insteken en dan 1 HDMI Out naar de TV? Is dat handig / nog een afstandsbediening? De TV herkent nu automatisch de verschillende inputs wat wel nice is.
Dat is vooral een kwestie van voorkeur. Alles naar uw receiver en dan 1 kabel naar uw tv, kan soms netter ziijn dan alles naar de tv en 1 kabel (voor het geluid) naar uw receiver. Bij optie 1 zou ge dan natuurlijk de afstandsbediening van uw tv nauwelijks nog gebruiken en gewoon switchen met de afstandsbediening van uw receiver. Ook hangt het af van de upscalingkwaliteiten van zowel de tv als de receiver: als ge het videosignaal eerst langs de receiver stuurt, zal hij de upscaling voor zijn rekening nemen als dat nodig is. Sommige receivers zijn daar goed in, in andere gevallen gebeurt de upscaling beter door de tv.
Mijn persoonlijke voorkeur is alvast optie 2, gezien ik de afstandsbediening van de tv meer gebruik, de upscaling van die tv zeer goed is en het bij mij geen probleem is dat er meer kabels naar mijn tv lopen.

Quote:
Originally Posted by DontLikeJelly View Post
- Digicorder van Telenet ondersteund surround maar dat wordt enkel gebruikt voor Play / TV Theek uitzendingen. Hiervoor moet je het niet doen precies (idem als 1080i signaal op 4K tv). Enig idee of dat gaat komen: dolby atmos / 4K signaal?
Naar het schijnt is de 4K-box van Telenet niet zo veraf meer en wordt hij momenteel getest. Het probleem is echter zoals steeds het bronmateriaal: als de zenders niet uitsturen in 4K, hebt ge daar weinig aan. Zoals ge zegt wel voor de tv-theek, maar gezien de nodige bandbreedte voor 4K vrij aanzienlijk is, weet ik niet of er snel 4K-films zullen aangeboden worden.
Upscaling zal wel gebeuren, maar dat kan uw 4K-tv natuurlijk ook (en vaak beter). Uiteindelijk is het beeld van een 1080i-signaal op mijn 4K-tv best wel ok.
Idem met Atmos, daar is het bronmateriaal nog zeer beperkt. Ik heb wel geen idee of de 4K-box van Telenet ook Atmos zal ondersteunen.
Old 19-09-2018, 16:00   #1007   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Ahja, en wat ik nog was vergeten te vermelden: in optie 2 is het ook van belang welke audioformaten de "audio out" van uw tv doorstuurt naar de receiver. Dat gebeurt ofwel via een HDMI-poort (met ARC), ofwel via een digitale optische of coaxiale kabel. Het probleem is echter dat in veel gevallen de HD-varianten (Dolby TrueHD, DTS-HD) niet doorgestuurd worden en enkel Dolby Digital of DTS doorgestuurd worden. Volgens mij is dat bij optical zelfs altijd het geval en is daarbij de bandbreedte nooit groot genoeg om Dolby TrueHD of DTS-HD door te sturen. Laat staan Dolby Atmos.

Sommige tv's sturen zelfs enkel een stereosignaal over hun audio out, dan is discrete surround zelfs geen optie.

Als ge voor de beste audiocompatibiliteit wilt gaan, is optie 1 dus beter om alle signalen eerst op de receiver te laten toekomen.
Old 20-09-2018, 09:02   #1008   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

Thx voor de info.

Alles naar de TV en dan naar de receiver via HDMI ARC leek met het netste. Maar na wat lezen over die HDMI ARC blijkt toch dat dat idd niet de HD varianten doorstuurt. Daarvoor is er al een nieuwe 'EARC' standaard. Maar die wordt nog bijna niet ondersteund door de TVs. Ik heb ook nergens gezien of dit door software updates kan ondersteund worden.

Samsung heeft een kleine afstandsbediening met weinig knoppen waar toch alle apparaten goed mee bestuurbaar zijn. Zou jammer zijn als dat niet meer goed werkt door HDMIs in de receiver te steken.

Op het internet lees je dan verhalen van features die niet werken als je je HDMI van je toestel in de receiver steekt (resoluties / variable refresh rate) of anders je geluid niet goed is als je de HDMI in de TV steekt. Wat een drama, opletten precies.

Ik heb nog een gewone Xbox One. Je moet blijkbaar al nen X hebben voor Atmos. ook voor 4K. Maar ik ga wachten op een volgende generatie om te upgraden.

Ik ben zowiezo nog maar wat aan het rondkijken. Lijkt me voorlopig nog niet de moeite met Telenet nog niet op de kar en men te oude Xbox. Nog men madam overtuigen ook.
Old 02-10-2018, 14:40   #1009   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Mijn noise crackling probleem is nog steeds niet opgelost, maar heb het wel volledig geidentificeerd: ik heb enkel (en echt zeer extreme) crackling uit mijn boxen als er data (download/upload) transfer door mijn utp kabeltje. Als ik die kabel bv uittrek is het probleem 100% opgelost.

Probleem is natuurlijk dat mijn audiokabel (3,5mm) vanachter in mijn soundblaster zit, en dus sowieso dicht bij mijn utp kabel loopt... Is daar iets aan te doen op één of andere manier?

Last edited by ExReey; 02-10-2018 at 14:53.
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2018, 15:40   #1010   link
Horla
Senior Member

Shielded netwerk kabel gebruiken?
Horla is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2018, 15:50   #1011   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Shielded netwerk kabel gebruiken?

Link?
Old 02-10-2018, 19:30   #1012   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Link?
Uitleg

In de betere pcwinkel gaan ze u wel kunnen helpen. Online kan je beter zoeken op sftp voor meer resultaten. Zoals op coolblue of bol.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2018, 19:46   #1013   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Awesome, meteen besteld
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules