Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 06-07-2007, 09:01   #161   link
zinno
Senior Member

975 bij Konijn, grip inclusief
zinno is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 09:10   #162   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by ecko View Post
http://users.telenet.be/ecko/foto/bloem_o.jpg[/img][/url]
Hier een van mijn eerste foto's.
enigste dat scherp is, is het rode bloempje, en dat heeft bitter weinig detail
Old 06-07-2007, 09:16   #163   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
enigste dat scherp is, is het rode bloempje, en dat heeft bitter weinig detail
Het is zelfs niet helemaal scherp. 't Was de enige bloem die nog een beetje open was op dat uur dus moest ik een beetje roeien met de riemen die ik had. Hopelijk dit weekend wat interessantere dingen te fotograferen.
Old 07-07-2007, 15:57   #164   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Ik ben net terug van bij Bartok in Hasselt. Daar heb ik de drie camera's waartussen ik twijfelde mogen vastnemen en de verkoper heeft mij wat uitleg gegeven.
  • Canon EOS 400D
    Ligt echt niet goed in de hand. Met de grip is het al iets beter, maar nog altijd niet zo goed als bijvoorbeeld de Sony A-100. Volgens de verkoper is deze aan te raden als het snel moet gaan. Hij heeft mij laten zien hoe snel na elkaar er foto's genomen kunnen worden en dat is echt een pak sneller dan bij de Sony A-100.

• Sony A-100
    Lag goed in de hand, een veel betere grip dan de Canon EOS 400D. Na het nemen van een foto duurt het langer eer je een volgende kan nemen, maar dat is volgens de verkoper enkel een minpunt als je "snelle" zaken zoals sporten wilt fotograferen. Groot pluspunt is de ingebouwde Image Stabilisatie.

• Pentax K10D
    Voelt duidelijk steviger aan dan de andere twee. Ligt even goed in de hand als de Sony. Volgens de verkoper ligt deze camera een categorie hoger dan de andere twee, dat zorgt ook voor een hogere prijs.

Advies van de verkoper
Aangezien dat de Pentax K10D al iets meer geavanceerd is, zou hij mij eerder aanraden een Canon EOS 400D of een Sony A-100 te nemen. Wanneer ik belang hecht aan snel na elkaar foto's nemen, dan zou ik voor de Canon moeten gaan. Anders is de Sony allround het beste.

Het bezoek heeft mij toch geholpen. In plaats van tussen drie, twijfel ik nu nog maar tussen twee camera's: de Canon en de Sony. Moest ik voor de Canon gaan, dan zal het wel nodig zijn de grip erbij te nemen, anders is dat ding écht wel te klein. Als ik die vast heb zonder grip, dan kan ik die maar met 3 vingers vasthouden: duim achteraan, wijsvinger op de knop en middenvinger eronder. Mijn ringvinger en pink zitten gewoon onder de body. Echt onhandig om mee te werken.

De man heeft mij volgende prijzen meegegeven:
Canon EOS 400D + 18-55 + grip + 1gb CF kaart: 799 euro (na 80 euro cashback actie)
Sony A-100 + 18-70 + 2gb: 699 euro (na cashback actie)

Dat wordt niet gemakkelijk om te kiezen.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2007, 16:05   #165   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

2e hands Canon 20D is nochtans even goed (allé beter, en je gaat zelfde betalen als een 400D). Zeker eens bekijken!

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2007, 17:28   #166   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Moest ik voor de Canon gaan, dan zal het wel nodig zijn de grip erbij te nemen, anders is dat ding écht wel te klein. Als ik die vast heb zonder grip, dan kan ik die maar met 3 vingers vasthouden: duim achteraan, wijsvinger op de knop en middenvinger eronder. Mijn ringvinger en pink zitten gewoon onder de body. Echt onhandig om mee te werken.
Beetje overrated argument vrees ik. Mijn pink komt ook onder mijn body uit, maar die gebruik ik om onderaan steun te geven. Werkt massa's comfortabeler.

De Pentax K100D is anders nog wel een toestel dat iets kan zijn voor u. Goedkoper als de K10D.
http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=22457
Met 2 lenzen!
Old 07-07-2007, 19:26   #167   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Beetje overrated argument vrees ik. Mijn pink komt ook onder mijn body uit, maar die gebruik ik om onderaan steun te geven. Werkt massa's comfortabeler.
Believe you me, mijn ringvinger kwam echt onder die body uit.

Die Pentax K100 heb ik ook bekeken. Ik weet dat megapixels niet het belangrijkste zijn, maar 6MP is me toch wat weinig.
Old 07-07-2007, 19:45   #168   link
Lion
N°1 Music Spammer

Lion's Avatar

Quote:
Believe you me, mijn ringvinger kwam echt onder die body uit.

Die Pentax K100 heb ik ook bekeken. Ik weet dat megapixels niet het belangrijkste zijn, maar 6MP is me toch wat weinig.
6 is meer dan voldoende. Zeker voor een beginner. Ga jij posterformaat afdrukken?
Bij mj was de keuze tussen D40 en D40x ook snel gemaakt hoor.
Lion is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2007, 19:56   #169   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

D40x heeft beestige ruisperformantie. en comfort, heeft geen bal te maken met de keuze. serieus, jullie zijn al zo verwend met AF en full-blown matrix 3D meting en blijven dan zagen over detail al dat. wanneer ik mijn mechanische camera in handen geef van de meeste mensen, beginnen die in hun broek te schijten (terwijl ik er in tien minuten leerde mee overweg gaan)

net als gewicht, part of the deal.

en trouwens, waarom wil iedereen per se een battery grip?
voor end-users is het allesbehalve nodig om meer batterijtijd te hebben (je hebt er sowieso al veel, wisselen duurt niet lang). en urenlang verticaal foto's nemen komt er ook wel niet bij te pas zeker?

Last edited by Teus; 07-07-2007 at 20:00.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2007, 20:17   #170   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
en trouwens, waarom wil iedereen per se een battery grip?
voor end-users is het allesbehalve nodig om meer batterijtijd te hebben (je hebt er sowieso al veel, wisselen duurt niet lang). en urenlang verticaal foto's nemen komt er ook wel niet bij te pas zeker?
De enige reden dat ik een battery grip zou willen, is dat die 400D veel te klein is voor mijn handen. Met een grip is die veel beter vast te houden.
Old 08-07-2007, 08:24   #171   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Quote:
6MP te weinig? Dat is wat de producent je graag wil laten geloven. 6MP is meer dan voldoende als je je foto's niet op posterformaat gaat afdrukken.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2007, 10:06   #172   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Mijn Nikon Coolpix 5900 is een 5.1 MP camera. Aan 300 dpi kan ik daarmee op 22x16 cm afdrukken zonder kwaliteitsverlies.

Voor de opleiding fotografie die ik ga volgen, moet er op groot formaat afdrukt worden. Ik weet niet wat ze verstaan onder "groot formaat", maar dan speel ik liever op veilig met 10MP.
Old 08-07-2007, 11:09   #173   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Een D50 met 6MP produceert foto's met een resolutie van: 3008 x 2000. Ik noem dat niet bepaald klein.

Een D200 met 10MP heeft een reso van: 3872 x 2592.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2007, 20:10   #174   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Donderdag ga ik waarschijnlijk mijn Sony A-100 halen. Spannend
Old 15-07-2007, 20:18   #175   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
Voor de opleiding fotografie die ik ga volgen, moet er op groot formaat afdrukt worden. Ik weet niet wat ze verstaan onder "groot formaat", maar dan speel ik liever op veilig met 10MP.

zeker dat ze digitaal afdrukken bedoelen? stomme vraag misschien maar je weet maar nooit

Ik ga ook avondschool doen, maar dat is 100% analoog

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2007, 20:21   #176   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Yup, het is een volledig digitale cursus. Maar omdat die te duur was (250 euro inschrijvingsgeld + 100 euro maandelijkse kosten) ga ik een andere cursus volgen.

Die eerste cursus was echt een opleiding om fotograaf te worden.
Old 15-07-2007, 20:26   #177   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Hmmz Canon 400D voor 595EUR na cashback met kitlens.

Hoe kan je nu een half jaar twijfelen over de aankoop van zoiets! Ik twijfel vooral of het wel nut heeft ineens zo een camera te kopen, zo geweldig veel foto's maak ik helemaal niet.

Last edited by Teki; 15-07-2007 at 20:29.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2007, 20:33   #178   link
Matthias
*snore*

Je moet je ook niet laten misleiden door hoge resoluties bij het afdrukken. Met 300dpi zit je meestal al érg safe als je digitaal wil drukken en vaak zal 150dpi ook wel volstaan, zeker je eens voor erg grote formaten gaat en de kwaliteit van vréé dicht niet meer zo belangrijk is.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2007, 21:29   #179   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Schijnt dat tussen 150dpi en 200dpi gebruikt wordt. Ik dacht vroeger altijd 300dpi. Net gelezen in een boek over Lightroom.
Old 22-07-2007, 17:39   #180   link
Tdbraban
Senior Member

Tdbraban's Avatar

Zolang je afdrukformaat niet groter is dan a4 is 200 dpi een absoluut minimum en 300dpi aangeraden. Voor inktjet en lambda (en soortgelijke processen) althans.
Met een consument-fotoprinter (inktjet) is het verschil daartussen nu wel veel minder zichtbaar dan bij de professionele modellen, die zijn immers in staat meer tussentonen weer te geven (die nieuwe epsons beschikken bijvoorbeeld over vier verschillende tonen zwart). In dat geval is een zo hoog mogelijke resolutie een must.

Trouwens, leg een 150dpi print naast een 300dpi van dezelfde foto en je ziet wel degelijk een verschil in scherpte, en dus ook in tonaliteit (als je wat een deftige printer hebt.)

Last edited by Tdbraban; 22-07-2007 at 17:52.
Tdbraban is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules