Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 30-12-2010, 23:41   #1   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

online of lokaal aankopen

Heel wat mensen van ons bestellen hun elektronica, spelletjes, ... online. We zijn nerds, we weten wat we willen en we betalen online heel wat minder voor onze aankopen. Onderdelen voor mijn moto durf ik ook wel eens online scoren, op Ebay haal ik heel wat prullen, etc. Maar hoe ver kun je gaan bij het online shoppen?

Online medicatie kopen is ietwat groezelig, maar ik kocht mijn Omega-3 supplementen online voor weinig geld, deze werden gezuiverd en gecontroleerd op giftige stoffen en de winkel had goede referenties.

Mijn moto-onderdelen koop ik voornamelijk via een lokale dealer: hij kent me een beetje en maakt tijd om mijn eindeloze lijst vragen te beantwoorden, helpt me met dingen oplossen, etc. Bovendien is hij enorm eerlijk en correct, zal nooit onnodige onderdelen vervangen of met dubbel krijt schrijven, etc. Ik betaal een stuk meer dan in online winkels, maar ik ben zeker dat ik onmiddellijk correct advies krijg, zonder daarvoor uren te moeten lezen op het internet en zoveel mensen lastig te vallen voor advies.

Ik heb dringend wat specifieke lijm (epoxy, superieur aan gewone polyester) nodig. In plaats van online te bestellen ga ik morgen naar een winkel in Roeselare, met wat geluk kan ik morgen de juiste producten met het nodige advies scoren.

Ik blijf gaan naar lokale winkels wanneer ik professioneel advies nodig heb, net zoals ik een papieren tijdschrift opensla wanneer ik kwalitatieve en uitgebreide artikels wil lezen.

Waar trekken jullie zo'n beetje de grens?
Teus is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 23:56   #2   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Ik koop in feite amper online. Het enige dat ik in 2010 online heb gekocht, zijn tickets voor concerten en festivals, wat boeken via bookdepository.co.uk (vooral omdat ik ze nergens anders vond) en een paar tweedehands-spellen via buy & sell op 9lives.

Factoren die ik belangrijk vind zijn feitelijk vooral dienst na verkoop, betrouwbaarheid en deskundig advies.
Stel bijvoorbeeld dat ik mijn externe harde schijf online koop, en daar scheelt iets mee, dan moet ik die terug inpakken en terugsturen naar de shop waarbij ik die heb gekocht, wat ik allemaal veel omslachtiger vind dan wanneer ik die terugbreng naar pakweg de Media Markt. Ben ik zeker dat ze het foutloos ontvangen is, en ik ben zeker dat ik daar mijn product ook terugkrijg zonder dat het ergens verloren gaat bij de post (en ook externe factoren waardoor mijn pakket zou kunnen beschadigd worden, vermijd ik liever).
Wat betreft multimedia-aankopen ben ik niet de allergrootste kenner, dus win ik graag online wat advies in. Hetzij verhalen naar ervaringen via fora, hetzij door bepaalde specificaties en prijzen te vergelijken bij verschillende webshops, waar ik uiteindelijk nooit effectief iets bestel. Daarvoor stap ik nog het liefst naar de winkel om nog heel bewust een laatste advies of mening te horen van een verkoper, om dat te toetsen aan wat ik op internet had gelezen.
Vaak wil ik het product ook wel eens gezien hebben voor ik het koop. Afmetingen enzo, want met "zoveel centimeter op zoveel centimeter" ben ik feitelijk niks. Ik moet het zien of in het geval van bvb een GSM moet ik het ook eens vastgehad hebben. =)

Het feit dat ik geen credit card heb speelt wellicht ook ergens mee, maar die zou ik denk ik alleen gebruiken voor kleine aankopen zoals krediet voor de Playstation Network-store ofzo.

Het 'naar de winkel gaan' wel voor mij overigens nog zijn charme. 'k Vind het wel plezant om eens een rondje te doen in een multimediazaak ofzo, alleszins meer dan te gaan tabben in mijn browser.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 00:04   #3   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

redenen voor mij om online te kopen:
- tijd besparen (soms weet je niet eens welk winkel product X heeft)
- geld besparen
- meer keuze

redenen om naar winkel te gaan:
- verveling
- niet kunnen wachten op levering, hoewel met 24u levering die kloof enorm klein is soms
- advies/service, snowboard botten heb ik bv in winkel gekocht maar de rest van spullen online
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 00:26   #4   link
oblo
~MOAI!

oblo's Avatar

Voornamelijk in m'n eigen winkel, den Delhaize of de Paki. Lokaal dus.

Bestel af en toe wel iets online maar vind dat gedoe met leveringen altijd zo'n... Gedoe.
Old 31-12-2010, 08:32   #5   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

ik koop zelden iets online, behalve steamgames, af en toe boeken en tickets allerlei (concerten e.d.). Als ik pc onderdelen koop bestel ik ze wel online, maar ga ze altijd afhalen in de winkel.
oh en ik heb al 2 keer t-shirts gekocht online..ook wel leuk

Ik heb wel de chance dat ik ook op andere dagen dan de bloody zaterdag kan gaan winkelen in 't stad..ik hoef maw niet altijd me een weg te banen door een horde dagtrippende hollanders

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 08:52   #6   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik koop heel wat zaken online, althans zaken waar service zo goed als geen rol speelt. Dan heb ik het dus over films, games en kleine electronica/spullen (bijv filters voor lenzen, geheugenkaarten). Duurdere zaken koop ik (meestal) toch liever bij lokale winkels, al wordt keuze daarvan dan meestal bepaald door service. Zo koop ik mijn fotografie materiaal al jaren bij Art&Craft, gewoon omdat het meestal toch handig is daar eea te kunnen uittesten (bijv mijn lenzen).

Uitzondering voor duurdere zaken toch online kopen, is als fabrikant garantie aan huis geeft zoals bijv Panasonic. Indertijd mijn plasma online gekocht, was probleem met communicatie tussen tv en receiver, en na telefoontje was dag nadien al technieker aanwezig om firmware update (die toen nog in test zat) te installeren. Dan zie ik de toegevoegde waarde van een lokale winkel écht niet. Idem zo voor mijn speakers, online gekocht en makkelijk 500 euro uitgespaard.

Enige wat ik echt nooit online zou kopen is voeding en kledij. Lijkt me ook vrij evident.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 09:04   #7   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ik doe net zoveel mogelijk online, alles van electronica is véél goedkoper dan in de winkel. Dat scheelt letterlijk honderden EUR t.o.v gewone retailers als Van Den Borre / Krefel etc..

Zo bestel ik ook voor de rest van de familie, ouders, grootouders, nonkels en tantes...

Ik denk dat er quasi geen onderdelen van een niet online winkel komen. Vaak hebben die ook wel een fysieke winkel. Zelf inktpatronen e.d bestel ik online, idem voor boeken, tickets en cadeau's. Bij de meeste zaken maakt het toch niet uit aangezien de garantie toch bij de fabrikant ligt en winkels vaak niet meer doen dan opsturen naar de fabrikant.

Thumbs up voor Alternate, die vervangen als ze het product nog in voorraad hebben en ze zelf een nieuw krijgen van de fabrikant. Enkel bij producten die ze zelf refurbished terugkrijgen nemen ze dat niet aan.

O ja, en mijn speakers die ze zijn komen installeren + bekabeling, die winkel (hifi corner) was quasi hetzelfde als online maar dus met betere service.

Met kleren gaat het inderdaad niet omdat je dat moet passen

Maar met eten? Ik doe het zelf ook niet, ik ga doorgaans eten, of kook zelfs iets simpels wat ik lastminute ga halen in een winkel waar ik passeer of ik koop ineens 2-3 dagen op voorhand. Maar veel (vrouwelijke) managers met kinderen bestellen zaken bij die colruyt en delhaize online.

Zelfs een deel interieur was merkbaar goedkoper in online shops dan in de winkel.

Ik zou niet weten waar je nog ergens goede service krijgt, behalve als je voor degelijke kledij,high end gear of héél specifieke zaken gaat zien. Alle retail winkels mag je al vergeten, alle grote winkelcentra ook, en zaken als saturn of mediamarkt zijn al helemaal een ramp! Een voordeel van het (over)aanbod aan winkels is dat je gewoon foert kunt zeggen als de service of kwaliteit je niet aanstaat. Iets wat ik trouwens meer en meer doe als de service op niets trekt.

Last edited by Teki; 31-12-2010 at 09:09.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 09:24   #8   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Ik koop praktisch alles online. Tenzij ik het eerst eens in het echt wil zien, maar dan koop ik het daarna nog online meestal.

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Met kleren gaat het inderdaad niet omdat je dat moet passen

Maar met eten? Ik doe het zelf ook niet, ik ga doorgaans eten, of kook zelfs iets simpels wat ik lastminute ga halen in een winkel waar ik passeer of ik koop ineens 2-3 dagen op voorhand. Maar veel (vrouwelijke) managers met kinderen bestellen zaken bij die colruyt en delhaize online.
Kleren gaat wel, er zijn verschillende winkels die toelaten dat je niet passende kleren ofzo gratis kan terugsturen. (Bij Esprit gaat dat bijvoorbeeld)

En toch ook al een paar keer bij Delhaize/Colruyt online een bestelling gemaakt. Enige nadeel daarvan is dat niet altijd alle producten online beschikbaar zijn en dat je niet zelf kan kiezen. Met fruit/groenten etc. is dat niet altijd handig.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 09:32   #9   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Ik koop waar het het goedkoopst is, als dat enigzins doenbaar is, en dat is voor veel zaken online. Of ik zoek alleszins online de beste prijs, maar ga dan wel ter plekke afhalen (bvb iishop, is niet zo ver van hier). Wat Teki zegt over die honderden EUR is echt wel zo. Dan mag de service of "advies" of "vriendelijkheid" nog beter zijn bij die lokale winkel: mijn keuze is snel gemaakt.

Mijn TV als bijvoorbeeld:
http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Pag...l=Muab_99acq6k
Ik heb hem 5 maanden geleden aan 875 gekocht. Met 100€ cashback kwam die op 775. En LG was zo vriendelijk om nogmaals te "cashbacken", 675.
Intussen vind je die TV online nog goedkoper dan 875. Bij Makro stond de 50PK350 onlangs nog duurder, ook in "ster"aanbieding.

- Hetzelfde voor mijn wasmachine : die kost bijna 200€ meer bij vandenborre dan bij iishop. Niet slecht voor een aankoop van rond de 1000€. En voor die 200€ kan ik die machine makkelijk zelf ophalen en plaatsen, da's snel verdiend geld.
- Onlangs kocht ik nog wat dlink powerline adapters voor een kerstkadeau. Bij Makro stonden die in steraanbieding, komende van 100+ euro, en nu aan achteraan in de 70 euro. Online vond ik dezelfde set voor 50 euro, aan mijn deur geleverd.
- Idem voor PC onderdelen. Gisteren stelde ik voor iemand nog een AMD Phenom X6 setup samen, met 16GB ram. Bij azerty.nl kwam ik rond de 430€, thuis afgeleverd. Bij Tones.be (ook online) kwam dezelfde setup boven de 500€ uit. Voornamelijk omdat hun valueram 60+ euro per lat van 4GB kost, en je elders voor 45€ zo'n lat vindt. En qua garantie zit je daar even goed, behalve dat je het moet terugsturen.
- Materiaal voor de fiets is nog zoiets : uw lokale fietsboer kan nooit tegen die online prijzen op. Onlangs vroeg ik nog prijs voor een paar nieuwe ultegra shifters. Dik 400€. Online koop je die aan halve prijs, en uiteindelijk heb ik ze online "tweedehands/bijna-nieuw" gekocht voor 150€.

Voor advies moet je trouwens ook niet bij de winkels zijn vind ik: met wat moeite vind je betere informatie online. Vaak met userfeedback, en da's voor mij in veel gevallen meer waard dan het advies van een verkoper die het apparaat 5 minuten in zijn shop heeft bestudeerd, of wat algemene (on?)waarheden vertelt-> zeker in het geval van een vandenborre of mediamarkt & consoorten.

Voor kledij & eten is dat natuurlijk wat minder. Ook al: voor kledij ga'k 1à2x per jaar naar een outlet-shopping-gedoe, vaak dan nog in de soldenperiodes, om daar dan ineens een heleboel zaken te kopen. Dat dat misschien niet het laatste nieuw is : #care. Af en toe koop ik dan nog wel eens iets anders bij wanneer nodig.

Last edited by Magnum_; 31-12-2010 at 09:48.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 09:46   #10   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Buiten eten, kledij en grote electronica koop ik eigenlijk alles online. Ik zie echt niet in waarom je nog naar een winkel zou lopen en het product daar veel te duur zou betalen. Grote electronica zoals wasmachines, tv's e.d. koop ik nog in de winkel, omdat daar dienst na verkoop wel vrij belangrijk is. Als morgen mijn wasmachine kapot is, heb ik graag dat ik naar een winkel kan om daar mijn verhaal te doen. Alles via mail oplossen gaat ook, maar dat is imo veel te omslachtig.

Boeken, CD's, DVD's, games e.d. koop ik allemaal online. Het is veel gemakkelijker (je moet geen elvendertig rekken doorploeteren om iets te vinden) en het is dikwijls veel goedkoper ook. Als ik zie dat je bij bvb Fnac gemakkelijk 20 euro betaalt voor een CD die online 8 euro kost (verzending incl) weet ik het wel. Idem voor games, die online veel goedkoper zijn. Advies win ik online wel in, dus ik zie niet in waarom ik dat bij een verkoper zou doen. Zeker nu met al die kerstsales is het gewoon veel te zot om niet online te kopen . En tickets voor concerten moet je tegenwoordig online kopen, aangezien er bijna geen offline verkooppunten meer zijn.

Ben nu op zoek naar een GSM en die zal wellicht ook wel in een winkel gekocht worden. Die dingen zijn nogal gevoelig om kapot te gaan en dan ga ik liever naar een winkel om dat binnen te doen, dan bij een online shop.
Old 31-12-2010, 09:49   #11   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

interessant.

garantie is inderdaad een merde ja. mijn PC's heb ik bij Jaha gekocht, die heeft een webshop met scherpe prijzen en zou me toch van vlotte garantie moeten voorzien. mijn Acer laptop kocht ik lokaal, maar het mocht niet baten want de 2 servicetrips naar Acer duurden toch wel 4 maand in totaal.

welk soort kledij kun je online kopen?
ik veronderstel dat het aantal merken wel heel beperkt moet zijn, tenzij er shops zijn die werkelijk tientallen verschillende merken aanbieden.

voor brillen zag ik al eens een enorm uitgebreide webshop, heel cool om door hun modellen te grasduinen. maar zomaar een bril kopen zonder die te passen, of om advies te krijgen of die wel bij je gezicht past... da's iets anders.
Old 31-12-2010, 09:51   #12   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Trouwens, die "service" van lokale shops ook niet overschatten. Mijn Canon 7D vertoonde na paar dagen duidelijk autofocus probleem, camera binnen gedaan bij mijn lokale shop, hebben hem dan moeten terugsturen naar Canon en heeft dik 3 weken geduurd eer ik die terug had.

Bevriend fotograaf had zelfde probleem, en camera online gekocht bij cameranu.nl. Na telefoontje mocht hij daar langsgaan, en kreeg hij direct nieuwe 7D mee en werd zijn defecte gewoon teruggenomen, geen probleem. Stond na twee uur terug thuis met gloednieuwe werkende camera. En dan had hij hem nog eens dik 150 euro minder betaald bij aankoop.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 31-12-2010, 10:02   #13   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

True. En voor heel wat merken is er in belgië wel deftige service te verkrijgen. Miele reparateurs komen ongeacht van waar je gekocht hebt, of je kan het apparaat gaan afzetten in Mollem. Of je kan daar zelf als partikulier stukken kopen, als je ietwat handig bent daarmee. LG heeft ook deftige service in BE (mechelen). Sony zit (zat?) met een groot reparatiecentrum in Londerzeel, langs de A12. Ooit hebben we daar eens een TV binnen gedaan, en daar werkten ze met forfaitaire reparatiekosten : wat er ook aan dat model van TV scheelde, de reparatie ging 200€ kosten. Met Canon heb ik ook goeie ervaringen: rechtstreeks via de site een reparatie aangevraagd voor een powershot, en dat verliep vrij vlot. Lapino heeft er een goeie reparatie van zijn Marantz op zitten las ik hier ergens : dat geeft mij meteen voldoende vertrouwen om zoiets online te kopen. Natuurlijk ga'k zo ook eens tegen de lamp lopen, maar dat neem ik er dan wel graag bij.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 10:13   #14   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Trouwens, die "service" van lokale shops ook niet overschatten. Mijn Canon 7D vertoonde na paar dagen duidelijk autofocus probleem, camera binnen gedaan bij mijn lokale shop, hebben hem dan moeten terugsturen naar Canon en heeft dik 3 weken geduurd eer ik die terug had.
Dat kan wel zijn, maar als je hem bvb bij een Britse shop koopt die geen filiaal heeft in België ben je wel gescheten. Dan mag je zelf alles gaan versturen en hopen dat het niet verloren gaat in de post. Tenzij dat je natuurlijk een koeriersbedrijf moet inhuren, maar dat kost dan ook weer extra en dan heb je nog geen 100% zekerheid.

Terwijl het nu op de verantwoordelijkheid van de winkel was. Als het via hun verloren gaat, is er geen probleem en zullen ze het wel vergoeden.

Dat uw kameraad even naar Nederland moet rijden kan wel zijn, maar als je dan uw kosten aan benzine en slijtage aan de wagen rekent, zal die 200 euro goedkoper ook wel een stuk minder zijn. Ooit eens een mengpaneel in Nederland gekocht en dat was ergens in het noorden. Even naar ginder rijden is echt geen optie .
Old 31-12-2010, 10:46   #15   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Dat is dus ook waarom ik zeg dat het sterk van factoren af hangt. Het is hoedanook steeds interessant om online prijzen te bekijken en die te vergelijken met lokale shops. Zelfs eens uw mond durven opendoen en tegen lokale shop zeggen dat het online x goedkoper is, kan soms stukje schelen in prijs. Trouwens, online is zeker niet altijd goedkoper, maar in veel gevallen kan het wel helpen om te zien of prijsverschil 5 euro of 50 euro is.

Als ik bijvoorbeeld een spel in reclame zie in Mediamarkt voor 15 euro en ik weet dat het online 12 pond kost, dan zal ik het evengoed daar meenemen. Idem voor foto materiaal, zo onlangs filter gekocht lokaal die 10 euro duurder was dan online, maar dan had ik die wel direct. Maar als ik dan zie dat mijn speakerset bij Pioneer dealer (die ook Canton deed) 500 euro meer moest kosten dan online, dan weet ik het ook wel.

Wasmachine dan weer lokaal gekocht bij Vandenborre, simpelweg omdat ze het gratis naar huis brachten, aansluiten, oude machine meenamen en dat garantie dan ook wel ok is (is nu echt iets dat we niet kunnen missen).

Old 31-12-2010, 11:16   #16   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

PC onderdelen bestel ik bijna altijd online, aangezien ze veel meer keus hebben en het bovendien stukken goedkoper is. Bij veel sites kan je al direct zien of ze het in stock hebben en dan weet je of je er zal lang moeten op wachten of niet.
Op internet kan je ook altijd reviews opzoeken dus de kans om brol te kopen is kleiner dan in de winkel.

Games, cd's , mangas ed koop ik ook meestal online. In lokale winkels betaal je u meestal blauw voor cd's (Free Record Shop ed.). Zelfde voor games: indien ik het niet dringend moet hebben zal ik online bestellen. Alhoewel Steam even snel of sneller is dan naar de winkel te rijden en ook op zondag open is

Fietsonderdelen zou ik nu niet online kopen, aangezien ik de botten verstand heb van die dingen, en ge kunt moeilijk uw onderdelen online kopen en dan daarmee bij de fietsenmaker gaan.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 12:27   #17   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
welk soort kledij kun je online kopen?
ik veronderstel dat het aantal merken wel heel beperkt moet zijn, tenzij er shops zijn die werkelijk tientallen verschillende merken aanbieden.
http://www.asos.com/default.aspx?r=2

das wel ne coole shop met mooie prijzen en een enorm aanbod van diverse merken, maar zelf nog niks op besteld... =)
Old 31-12-2010, 12:36   #18   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

mja, da's al iets, maar ik heb vooral interesse in andere merken. toch wel niet slecht, zoiets: kan ik wat grasduinen in de nieuwe mode zonder daarvoor uit mijn deur te komen.
Old 31-12-2010, 13:07   #19   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

nja, heb al paar keer iets willen bestellen van ben sherman, diesel, j&j, boss en paul smith (vroeger ook superdry, maar dat vindt ge nu ook in de makro en daar ga ik af en toe naartoe =))... maar de twee dingen die mij tegenhouden is:
- geen visa
- geen zekerheid over de maat

kan wel met paypal betalen, maar dat duurt zo lang
Old 31-12-2010, 16:08   #20   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

in feite zeer simpel bij mij. Wat ik lokaal (of dichtbij) kan kopen, koop ik sowieso niet op internet. Al de rest dan weer wel

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules