Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 10-05-2007, 22:30   #1   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Sepulfly en zijn spullement

Omdat er mensen te popelen staan om fotokritische destructie uit te richten op mijn werk, geef ik hun maar al te gaarne de kans. Dat, en mijn 400D is eindelijk geariveerd! Hoera voor mezelve, jawel. En stiekem duimen dat het beestje lang gaat mee kunnen gaan.

In afwachting van een deftige 50mm prime en een degelijke 70-200mm, alvast wat er vandaag te beleven viel in en rond huize Sepul. Geschoten met de aloude kitlens:

Door de EOS cashback vond ik die echt niet de moeite van niet te kopen en ik heb de indruk dat ze scherper is dan mijn (tamelijk oude) analoge 55mm. En dit is een EF-S, laten we meegaan met de tijd

Soit, de fotootjes komen in de volgende posts.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2007, 22:33   #2   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Eerst en vooral het mandatorische Hof-gebeuren:

Niet de waanzin en boeiende shit, uiteraard. Maar de dag lag nog voor ons, en het zonnetje liet heel even zijn snuit zien! Bloemetjes trekken is dan toch zo fijn, meneer.
Old 10-05-2007, 22:36   #3   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Daarna volgen, uiteraard de 'é familliegebeuren, poseert keer eens allemaal eens voor mij'-fotootjes:

Mijn zusje, het enige slachtoffer in de buurt op dat moment:

En in verwoede kakelsessie met de grootmamaa. Fototechnisch niet waanzinnig, maar ze lacht toch zo mooi, wat ik je brom:

Slechts 2, inderdaad. Ik ben niet zo'n familliemens. Gniffel.
Old 10-05-2007, 22:42   #4   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Op naar buiten, de hoek om. En wat komt daar voorbij denderen? Onze fantastische vrijwillige levensredders. Ik daarachter aan. Ver kon dat nooit liggen gebeuren, en wat blijkt? Staat onze gemeentelijke vijver in brand! Lol. Water in brand. Soit, het brandje was reeds geblust toen ik arriveerde en dichter dan dit mocht ik hoegenaamd niet komen, dus trok ik mijn 55mm wijd open en kwam er toch nog wat moois van;

Even nog vermelden dat de jpeg compressie behoorlijk hard aan mijn kleuren ligt te sleuren bij het verkleinen. In Lightroom toont dat allemaal gans veel feller. Is er een manier om in lightroom te resizen, trouwens?

Vielen dank. Dit was het voor vandaag. Morgen zal het opnieuw studeren geblazen zijn.

Leef u keer uit.
Old 10-05-2007, 23:05   #5   link
Aoyama
Senior Member

Aoyama's Avatar

Ik ken er op technisch vlak niets van, maar voor mij zijn uw beste toch de eerste (die van uzelf + de camera) ik heb iets voor zo'n foto's. De roos, alhoewel de steen het beeld precies wat stoort en de foto met die ladder en brandweermannen. Er zitten mooie stukken tussen, maar ik heb toch al betere foto's gezien.
Old 11-05-2007, 00:08   #6   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aoyama View Post
Ik ken er op technisch vlak niets van, maar voor mij zijn uw beste toch de eerste (die van uzelf + de camera) ik heb iets voor zo'n foto's.
Stiekem zie je dat ik gewoon een crème van een kerel lig te wezen achter dat toestel. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.
Quote:
De roos, alhoewel de steen het beeld precies wat stoort en de foto met die ladder en brandweermannen. Er zitten mooie stukken tussen, maar ik heb toch al betere foto's gezien.
Noted. Duim dan maar op wat beter weer, en dat ze eens een brandje veroorzaken naast mijn deur voordat de zon verdwenen is. Als de zon er al eens wilt zijn, natuurlijk.
Old 11-05-2007, 00:18   #7   link
Osprey
Member

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Stiekem zie je dat ik gewoon een crème van een kerel lig te wezen achter dat toestel. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.
Je handen zien er wel goor uit, maar dat maakte waarschijnlijk deel uit van de compositie?
Osprey is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2007, 00:28   #8   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Heel de dag in A'pen, thuisgekomen en mijn speeltje lag gereed. Douchen was dan niet echt een prioriteit!
Old 11-05-2007, 09:49   #9   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
De 2de familiepic is een zeer sterke plaat. De rest vind ik maar zo-zootjes. Uitegebreide commentaar volgt. =)
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2007, 10:41   #10   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Even nog vermelden dat de jpeg compressie behoorlijk hard aan mijn kleuren ligt te sleuren bij het verkleinen. In Lightroom toont dat allemaal gans veel feller. Is er een manier om in lightroom te resizen, trouwens?
bij "export photos" kun je de maximale grootte instellen in lengte en breedte

tweede brandweerfoto met ladder mooi opgebouwd. misschien kon je de paal in de voorgrond wat beter framen, maar ik zou er evenwel problemen mee gehad hebben. foto van je zus wat uit balans (oor afgesneden). leuke foto met de oma, buiten dat er veel te veel dieptescherpte in zit. gaan de CD speler en elektriciteitskabel op tafel nogal mijn aandacht afleiden.

niet slecht voor de rest, je hebt al wat ervaring zie ik. met wat fotografeerde je vroeger?

ik ruik matrixmeting, wat vooral zijn gevolgen heeft bij de foto van je bomma en zus die onderbelicht zijn in hun gezicht.
Old 11-05-2007, 13:41   #11   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ik heb vroeger een tijd samen met pa gaan schieten met zijn EOS-1. Was toen, vermoed ik een van de eerste elektronische apparaten en een béést van een machine. Dat spel is nu bijna 20 jaar oud en door de vele elektronische componenten die er toch wel inzitten, serieus aan slijtage onderhevig - dat terwijl ik mensen met AE's zie schieten zonder énig probleem, maar kom. Nooit veel zelf mogen doen, behalve af en toe eens uitleg krijgen over hoe het allemaal marcheert. Van die EOS-1 naar de 400D bezit dus beslist wat nostalgische waarde, eigenlijk schillen die nieuwe spullementen niet zo veel met de oudere. Grootste troef is zonder twijfel de ISO-instelbaarheid.

Trouwens de reden waarom die oma-foto wat onderbelichting heeft is niet door matrixmetering, aangezien ik toch wel zo goed als volledig manueel schiet - behalve de witbalans, als ik geen tijd heb om hem in te stellen staat die gewoon AWB. Die scherptediepte was een beetje mijn eigen fout. Ik stond op ISO800 te trekken en wilde écht niet naar 1600, omdat de ruis dan toch wel zichtbaar werd, en moest het diafragma dus zo wijd mogelijk zetten. Dus eigenlijk is dat zowel de onderbelichting als de scherpte bij elkaar.

En die pries? Tzijn vrouwen hé. Net gedaan met de strijk.
Old 11-05-2007, 13:43   #12   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Ik vind jouw foto's een beetje saai, Sepul. Technisch zullen ze wel goed zijn, als Teus het zegt, maar zoek eens wat interessantere onderwerpen.

Ik herinner me trouwens foto's van jou van een hele tijd geleden. Foto's in een vrij donkere kamer met een jongen (jij?) op de bedrand met zijn rug naar de camera toe. Die vond ik echt wel goed.
Farah is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2007, 13:56   #13   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Goh, ja. Maar ik heb mijn appareil nog maar net, en het slechte weer weerhoudt me van er buiten op uit te trekken. Heb niet al te veel vertrouwen in de waterbestendigheid van het beestje. Minder saaie foto's zullen wel volgen, geen schrik. Maar momenteel moet ik studeren en zo. Dus om op de vélo te stappen en een ganse dag weg te zijn heb ik niet echt tijd.
Old 11-05-2007, 13:57   #14   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Trouwens de reden waarom die oma-foto wat onderbelichting heeft is niet door matrixmetering, aangezien ik toch wel zo goed als volledig manueel schiet - behalve de witbalans, als ik geen tijd heb om hem in te stellen staat die gewoon AWB. Die scherptediepte was een beetje mijn eigen fout. Ik stond op ISO800 te trekken en wilde écht niet naar 1600, omdat de ruis dan toch wel zichtbaar werd, en moest het diafragma dus zo wijd mogelijk zetten. Dus eigenlijk is dat zowel de onderbelichting als de scherpte bij elkaar.
daar vat je me verkeerd. teveel dieptescherpte, opening van je lens te klein.
hmm, dus wijd open getrokken zeg je. zuigt ja, ISO1600 van dat segment is niet veel waard. krijg je met de shitty kitzoom. kitzoom is allesbehalve lichtsterk, dus "wijd" open heb je nog altijd teveel dieptescherpte. enigste oplossing is dan in te zoomen, wat dan weer exponentieel nefast werkt voor je belichting

Quote:
Heb niet al te veel vertrouwen in de waterbestendigheid van het beestje
terecht. tijd dat je je 50mm hebt. welke 70-200 heb je op het oog, zo een grijze met een rood ringetje?
Old 11-05-2007, 14:04   #15   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

een 50mm prime is een onmisbaar iets. zegt dat ik het gezegd heb

er zijn nog onmisbare lenzen, maar die kosten dan wel 10x meer.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2007, 15:07   #16   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
terecht. tijd dat je je 50mm hebt. welke 70-200 heb je op het oog, zo een grijze met een rood ringetje?
Wel, moest ik er eentje occasie vinden voor 400-500 euro, ik zou er verdorie nog aan durven denken. Met die actie kosten ze nu 590. Wat iets te veel is. Grootste probleem is echter dat die dingen zo waanzinnig van omvang zijn. 700gram, dat is verdorie anderhalve kilo als je je body + extra lens meehebt.

Het moet trouwens niet per sé een 70-200 zijn, zolang het maar in de range ligt van mijn lens nu.
http://www.digicamshop.be/product/29...-canon-af.html

Is ook fijn. Nog wel mss een beetje duur, en voor die prijs kan ik evengoed de L nemen. Als ik occasie vind, ga ik er zeker voor gaan, maar eigenlijk ligt mijn budget voor de prime + zoom nog eens op een extra 500 euro. Niet meer. Dus een 55-200 van canon is ook nog steeds mogelijk. Maar ik zal moeten piepen.

Die 50mm 1.4 komt er zeker nog wel van, echter. Dat staat uiteraard buiten kijf.
Old 11-05-2007, 15:15   #17   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

grappig om een 70-200 op een 400D'tje te zien.

anderhalve kilo is niets. heb nog rondgelopen met een 500gr body, 800gram zoomlens en +1 kilogram flits. meestal nam ik dan toch een 24mm 2.8 waarmee ik niet hoefde te focusen, lichter en vooral compacter was

deze zomer wordt het een D200 met SB600 en 50 1.2 (750gr) of de zoom die evenveel weegt. massieve uitrustingen zijn kinky
Old 11-05-2007, 15:22   #18   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

gewicht is idd een non-issue

mijn 70-210 weegt op zich al +900gr (all hail oldskool volledig metalen lenzen)... ik vertik het ook om lenzen thuis te laten...al te vaak gehad dat ik nét die lens die ik in een situatie nodig heb niet bij heb...

als je dan een hele dag met een zak van 6-7kg moet rondlopen dan is dat maar zo...niemand die beweert dat een artiestenleven gemakkelijk is

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Old 11-05-2007, 15:32   #19   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ben jij nog in Grobet geweest laatstleden, Wannes? Heb jij een blik kunnen werpen op wat er in hun 2e handscatalogus steekt?
Old 11-05-2007, 15:57   #20   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

g'oh ja ik loop daar zeker 2-3 keer per week langs...maar die hun 2dehands materiaal kent een groot verloop. bijna elke dag liggen daar andere zaken..

maar sowieso veel nikon materiaal. ook wel wat canon. de minolta-gebruikers blijven nogal op hun honger zitten de laatste tijd

Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules