Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 08-02-2019, 08:26   #1741   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Na 5j+ eindelijk nog een Hansa Teutonica gespeeld. Korte regels, maar verrassend diep en tactisch. Zeker met 5 een groot plezier om te spelen.

Wel belachelijk droog, thema heeft hoegenaamd geen belang. Het gaat om posities claimen. Maar desondanks eentje waarvoor ze me altijd mogen uitnodigen.

Ah en 7 wonders Armada. Meh. Goed dat Duel er is, want de oorspronkelijke versie ben ik duidelijk echt wel beu. Zoveel randomness is echt nefast voor mijn spelplezier.
Old 08-02-2019, 20:40   #1742   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Vandaag trivial pursuit familie editie met de kinderen gespeeld. Dat was Únorm lang geleden en nog steeds is sport mijn zwakke categorie :D

wel fijn want eigenlijk steken de kinderen nog veel op. Ikzelf heb dan weer bijgeleerd dat er een pinguin soort is die Macaroni noemt en dus de naam deelt met de pasta
Old 11-02-2019, 09:38   #1743   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vantham View Post
Vandaag trivial pursuit familie editie met de kinderen gespeeld. Dat was Únorm lang geleden en nog steeds is sport mijn zwakke categorie :D

wel fijn want eigenlijk steken de kinderen nog veel op. Ikzelf heb dan weer bijgeleerd dat er een pinguin soort is die Macaroni noemt en dus de naam deelt met de pasta
Nooit Happy Feet gezien dan vermoed ik :-P

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2019, 11:18   #1744   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Dit weekend eindelijk de eerste missie van de aliens van maximum apocalyps kunnen winnen. Vrijdag misschien eens missie 2 proberen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2019, 07:42   #1745   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
We hebben ons dan eindelijk eens aan Arkham Horror gezet. Beetje een dubbel gevoel helaas, na 1 scenario.

Positief:
Setting en verhaal zijn geweldig en worden ook enorm goed opgebouwd. Het gevoel van exploratie van de verschillende locaties en confrontatie met alle mogelijke gevaren wordt perfect opgewekt. Mechanics zijn ook heel goed en hoewel we grandioos verloren op het einde hadden we nooit het gevoel dat er iets te moeilijk of te random was. Ook heel leuke kaarten om mee te spelen.

Negatief:
De rulebooks (waarom staan de regels ook nog eens in de campaign guide maar dan op een andere manier?) zijn echt niet goed. Eens je er door bent is het eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijk spel. Het enige dat ik als een grote fout in de rulebook beschouw is dat pas nß het eerste scenario de permanente gevolgen zijn als je sterft of insane wordt. Dat gaan we dus mooi negeren nu.
Maar wat waarschijnlijk de grootste factor gaat zijn om te beslissen om hiermee door te gaan is simpelweg de kost. Een scenario duurt helemaal niet lang, en ik was aardig teleurgesteld dat er amper 3 scenario's in de core set zitten, zeker als je dan zogezegd al 2 sets nodig zou hebben om comfortabel te spelen. Want de herspeelwaarde is uiteindelijk quasi nihil (we kunnen het 1e scenario nog eens spelen en proberen wel te winnen, maar zodra dat gebeurt is, houdt het volgens mij op.)

Dan misschien toch eens kijken naar Keyforge of Legend of the 5 rings of zo, en Arkham Horror sets vragen voor verjaardag, dat ik er geen geld aan moet geven .
Old 16-02-2019, 23:27   #1746   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

Scenario 1 van Arkham LCG is een soort van tutorialscenario om je de mechanics van het spel te leren. Maar ik ben het eens dat ze in de Learn to Play, ook de campaign rules ivm. trauma en xp hadden kunnen uitleggen, want dat is natuurlijk ook maar 1 pagina extra uitleg.

Mijn tip: sleeve alle player cards en verdubbel zogezegd al je spelerskaarten door referentiebriefjes in de sleeves te steken. Zo heb je 2x Machete, 2x Milan etc en dus twee cores. Of als je geen sleeves hebt, maak een papiertje waarop je de referenties opschrijft. Stel zo zelf een beter deck samen voor je investigators en begin opnieuw aan scenario 1. Het bouwen van een goed deck is namelijk de charme van het spel. Scenario 2 speelt ook al heel anders dan The gathering en is zelfs met een dode ghoul priest veel moeilijker.

Last edited by wjw; 16-02-2019 at 23:36.
wjw is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 12:21   #1747   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Board game weekendje gedaan:

Keyflow
Spirit Island x3
Food Chain Magnate
Viticulture
Teotihuacan

Food Chain Magnate is echt geniaal eigenlijk. Al die mogelijkheden om met elkaar te concurreren en elkaar in't zak te zetten, en allemaal perfect in flavour. 10/10

Teotihuacan is ook super, beetje zoals Tzolkin maar dan zonder de tandwiel gimmick. Heel mooi en thematisch! Moeilijk om deftig te spelen na een keer.

Spirit Island is misschien wel een leuker cooperatief spel dan Pandemic. Er zijn echt veel meer verschillende actiemogelijkheden waardoor uw keuzes veel belangrijker zijn. Uw spirit verandert ook heel de speelstijl. Dat maakt het spel echt engaging!

Viticulture classic worker placement. Ik vond dat de gele en paarse actiekaarten iets te random waren om echt op te kunnen vertrouwen. Soms echt nutteloos en op andere momenten echt overpowered. Voor de rest wel een heel leuk spel met een wijs thema!
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 13:18   #1748   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Jaloers. Allemaal toppers!
Old 19-02-2019, 18:56   #1749   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Afgelopen zaterdag Newton, Inis en Western Legends gespeeld. Gisteren Hyperspace met de Irmo, donderdag Vindication en Mombasa, en vrijdag Too Many Bones.
Old 19-02-2019, 20:37   #1750   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Wat vind je van Inis? De doos intrigeert me.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2019, 21:19   #1751   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik vind hem heel leuk om te spelen omdat hij zo strategisch en tactisch is. Heeft zijn #106 plaats op BGG zeker niet gestolen.

Het is in feite een heel stevige area control die ge uitvoert door middel van het draften van 17 dezelfde kaarten elke ronde. Elke ronde worden die 17 kaarten geschud, 1 weggelegd en elke speler (best met 4!) krijgt 4 kaarten. Daarvan moet je er 1 houden en 3 doorgeven. Dan moet je er 2 houden en 2 doorgeven etc. Bijzonder is dat de spelersvolgorde ofwel in klokwijzerzin of tegenklokwijzerzin is (bepaald door het flippen van een coin).

Die kaarten laten u toe om te moven en in gevecht te gaan (een clash), clans bij te zetten op de map, een sanctuary/citadel bouwen,... en daarnaast heb je ook nog verschillende grondgebieden. Als je de baas bent over 1 gebied, krijg je de kaart van dat grondgebied die u een actie of voordeel geeft. Daarnaast heb je de Epic Tale kaarten die u een one-use only kracht geven. Inis moet je eigenlijk heel uitgekookt en met blufpoker spelen: zien dat je genoeg kaarten over hebt om je tegenstanders de baas te kunnen en je moves uit te voeren zonder dat ze er iets aan kunnen doen of het hen heel moeilijk te maken. De ronde eindigt als iedereen een pass heeft gedaan. Wat wel tof is: als je een pass doet, en iemand anders doet een actie en het is terug uw beurt, dan krijg je de kans om alsnog een kaart te spelen. Het spel eindig je door de 666 endgame condities: ofwel een clan hebben in 6 gebieden, ofwel 6 sanctuaries in jouw gebieden hebben ofwel de baas zijn over 6 andere clans.

Wil je meer weten? Best BGG raadplegen: altijd goede user reviews daar

Aan de andere kant: vrienden met wie ik hem speel vinden hem niet zo tof. Waarom juist kan ik niet goed uitleggen: ze vonden hem gewoon niet leuk. Ik denk gewoon dat je dit spel met de juiste mensen moet spelen aangezien de speelduur heel sterk kan variŰren: in een eerdere sessie had ik na 1,5u spelen bijna de endgame condities behaald. Dan gingen er mensen samenwerken tegen mij waardoor ik die endgame condities kwijt was en het spel met een uur werd verlengd. Daarom gaat mijn copy binnenkort ook in de verkoop: ik ken genoeg andere mensen die het hebben en met hen kan spelen.

Eigenlijk kan ik Inis het beste beschrijven als een tug-of-war boardgame.
Old 20-02-2019, 07:05   #1752   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Met Irmo? Hoe doet ge dat dan? Is er dan een tolk bij?
Old 20-02-2019, 08:32   #1753   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Aan de andere kant: vrienden met wie ik hem speel vinden hem niet zo tof. Waarom juist kan ik niet goed uitleggen: ze vonden hem gewoon niet leuk.
Check, ik ben ook zo iemand.
Ik snap waarom mensen hem goed vinden, ook de produktie/art vind ik knap, maar het overtuigde me niet. Het duurde bij ons ook wat lang voor wat je deed imo.

disclaimer: Ik ben wel sowieso geen grote fan van area control/combat games (buiten El Grande en Barony)
Old 20-02-2019, 09:16   #1754   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Met Irmo? Hoe doet ge dat dan? Is er dan een tolk bij?
Nee, ik speel eigenlijk best veel met horenden en daar is de regeling dat ik de spelregels op voorhand lees. Op het moment zelf communiceren we vooral via smartphone . Dat is ook de reden waarom ik geen co÷peratieve spellen speel met horende mensen.
Old 20-02-2019, 09:49   #1755   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Tof

Denk ik.
Old 20-02-2019, 10:08   #1756   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Tof

Denk ik.
Het is echt leuk

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Old 22-02-2019, 09:07   #1757   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Gisteren Scythe Legacy, episode V was na 6-7 beurten al voorbij lol.
Om de een of andere reden had ik dan nog de victory ook, zonder sterren!

Dan maar meteen aan episode VI begonnen.
Ik slaag er maar niet in om snel sterren te verzamelen met Crimea.
Mijn score is meestal wel cava maar ik was weer net een Ó twee beurten te laat om echt met een monsterscore te winnen.
Ik denk dat de Rusviets echt teveel vrij spel krijgen met die lege ruimte en een onervaren Nordic speler naast hen.
Toch nog deftig tweede geworden met maar twee $ verschil.

Ik heb gewoon schrik dat ik op het einde ga verliezen omdat uw sterren extra punten geven voor de final score van de campaign.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 09:11   #1758   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

We spelen maandag de derde episode van Scythe Rise of Fenris. Ik ben Crimea en heb al 2 keer achter elkaar gewonnen. Blijkbaar zie ik wegen die zij niet zien. Rusviet en Nordic (we zijn met 5) maken geen deel uit van de campaign. De vorige keer had Togawa 2 sterren en werd die toch tweede door veel geld te hebben. Dus daar moet ik ook voor oppassen. Wat me aantrekt in dit spel is dat er veel strategieŰn mogelijk zijn.
Old 22-02-2019, 09:55   #1759   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Is die rise of fenris feitelijk de moeite?

Fidoh vond het te lang

Old 22-02-2019, 10:07   #1760   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Eigenlijk wel. Het is een campaign. En ik vind hem stukken leuker dan Charterstone, dat maar een matig spel is. Toen die gedaan was, was ik blij en ik was niet de enige.

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules