Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 11-09-2014, 18:50   #241   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Hoofdkraan water staat goed open. Nog wat geforceerd, geen verbetering. Mijn koud water in't bad loopt wel prima. Het kraantje onder de lavabo in de badkamer heb ik dan wat geforceerd, en dat is nu in orde. Nu ben ik bezig met de kraan van de keuken. Is geen kraantje onder de gootsteen, lullig omdat de hoofdkraan dicht moet, maar dat kan dan ook niet kapot zijn. De draaiknopdingen zijn gedemonteerd en weken nu wat in azijn. Ze lekten sowieso wat.

Moet er iets vernieuwd worden als ik die kraan weer monteer? Prolly worden het 2 nieuwe kraantjes.
Google zegt iets over vet en rubberen dichtingen.
Old 12-09-2014, 17:35   #242   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Zelf bouwen heeft ook zijn negatieve kanten ...

Gisteren een dagje vrij, en samen met schoonvader beslist om op een klein dakje (2x 1,5m op 3,3m onder 45 graden) de pannen al te leggen, kwestie dat we wisten wat ons te wachten stond voor het grote dak (2x 9m op 8m). Beginnen meten en tellen, panlatten geklopt en geschroefd, betonplex gelegd, lood ingewerkt in een onzichtbare goot tegen de gevel, pannen op de kant in de mortel gelegd en vastgeschroefd om er later tegen te kunnen cementeren, ... een dagje werk dus. Op het einde van de dag blijkt dat de pannen met dubbele wel, bedoeld voor aan de linker kant, verticaal niet zo dicht opeen gelegd kunnen worden dan de gewone pannen. Gevolg: vanavond alles afbreken, morgen opnieuw: lood inslijpen, panlatten kloppen en schroeven, pannen in de mortel leggen, ... een nacht van wakker gelegen een dag werk verloren. Morgen wel meer werkkrachten (en brains), dus hopelijk krijgen we dan meer gedaan!

Tegen volgend weekend moeten de kantpannen op het groot dak ook liggen (allemaal in de mortel), en ook horizontaal moeten enkele rijen uitgelegd zijn. Want ik heb een pannenlift gehuurd + een hoop volk opgetrommeld om te helpen! Dat worden veel overuren dit weekend ...
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2014, 18:39   #243   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Dakwerken Janssens doet dat goed! Stukje dak met verzonken goot, dus geen lelijke loodslabben op de opgaande gevel! De zijkant moet wel nog gecementeerd worden, maar da's een werkje voor wanneer de voeger bezig is (kan ik stiekem zijn stelling gebruiken ).

Old 16-09-2014, 00:24   #244   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

LED dimmers geplaatst. Bueno
Die dingen zitten gewoon in serie op de bruine kabel. Ik dacht dat er ergens een derde verbinding moest zijn, naar de blauwe kabel. Dat was niet zo, maar ging anders wel lastig zijn, omdat het hier wat raar bekabeld is.

Nieuwe binnenwerk geplaatst in de kraan van de gootsteen. Helpt niet, nog altijd te weinig druk. Geen idee wat nu te doen, alle leidingen aflopen om te zien of er ergens nog een drukregelaar tussen zit?
Old 16-09-2014, 13:53   #245   link
tragezot
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
LED dimmers geplaatst. Bueno
Die dingen zitten gewoon in serie op de bruine kabel. Ik dacht dat er ergens een derde verbinding moest zijn, naar de blauwe kabel. Dat was niet zo, maar ging anders wel lastig zijn, omdat het hier wat raar bekabeld is.

Nieuwe binnenwerk geplaatst in de kraan van de gootsteen. Helpt niet, nog altijd te weinig druk. Geen idee wat nu te doen, alle leidingen aflopen om te zien of er ergens nog een drukregelaar tussen zit?
Stadswater of boorputwater? Indien op stadswater: hoeveel druk komt er binnen langs de waterteller? Waarschijnlijk een verstopping aan de flexibels onder je gootsteen. Werk je met koperen leidingen of galvanisé? Waarschijnlijk gecombineerd en de meest tere plek is dan die flexibels/verbindingen onder de gootsteen.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 14:47   #246   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Stadswater. Op andere plaatsen is er genoeg druk, dus aan de teller moet ik niet kijken. Leidingen zijn in koper.
Old 17-09-2014, 16:29   #247   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Hoe bundel ik kabels en maak ik ze vast aan de muur?
Door de living moeten wat kabels lopen, achter een leiding. Kabels bundelen gaat met velcro, maar ik weet niet hoe ze vast aan de muur moeten. Van die haakjes met nageltjes zijn dikke brol. Misschien kleine pluggen met een haakje of een oog?
Old 02-10-2014, 19:40   #248   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Een klein gedeelte van ons dak hadden we graag afgewerkt met natuurleien. Gezien het specifieke (en voor mij en helpers totaal onbekende) werk wilde ik dat uitgeven aan aan dakwerker, zodat wij rustig onze tijd kunnen spenderen aan andere dingen die voor de winter gedaan zouden moeten zijn.
Dakwerkers vragen tussen de 6 en 8k (excl. btw) voor het leggen van 35m2 natuurleien en inwerken van enkele stukjes lood in de opgaande gevel. Ik kan dezelfde leien kopen voor 1.1k (excl. btw). Belachelijk veel geld lijkt mij.
Fuck you dakwerkers, ik probeer het gewoon zelf. Als het niet lukt, worst case 1100 eur down the drain, als het wel lukt minium een 5000 eur uitgespaard. Ok, we zijn weer enkele weekends verder, maar voor dat bedrag kan ik een jaar extra huren waar we nu wonen.

Langs de andere kant: door al zoveel zelf te doen aan de ruwbouw zijn we al 9 maanden ver, en we hebben niet eens de helft van het geleende bedrag opgenomen. Ik betaal dus al 3 maanden reserveringsprovisie op het niet opgenomen bedrag. Dringend tijd om eens met de bank te gaan praten, zien of we niet vervroegd kunnen aflossen of nu al de volledige aflossingen betalen zonder die extra intrest.

Last edited by Erik701; 02-10-2014 at 19:44.
Old 03-10-2014, 07:53   #249   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

Afglopen weekend heb ik mijn tegels gevoegd, plinten gezet en gevoegd
eergisteren muren en plafond opgeschuurd.
gisteren hoeken afgeplakt en geverfd.

vanavond de muren al een eerste laag geven en morgen een 2e laag, dan aan het plafond beginnen, maar eerst openingen maken voor de spots. Daarna de deuren zetten, WC hangen, keuken zetten en dan zijn we er bijna.

M'n madam zal haar bureau volgende week wel kunnen openen.
Old 03-10-2014, 10:47   #250   link
black
Senior Member

black's Avatar

Bon, project nieuwe badkamer is go. Althans, we willen offerten zien en beginnen vergelijken.
De bedoeling is dat we dit in een totaalproject willen laten doen.
Zelf wil ik er dus geen werk insteken, heb ik het laatste anderhalf jaar al genoeg gedaan. Zelf voorbereiden en opkuisen wil ik niet zelf doen.
Zeker omdat het een badkamer is, wil ik dat dit vooruit gaat. Werken komen neer op; badkamer strippen, tegels van de muur schieten, nieuw betegelen, bad, dubbel meubel, nieuwe radiator en kastje.

Heeft iemand ervaringen met een bedrijf die zulke projecten realiseert en degelijk werk levert? Links en tips zijn meer dan welkom.
Old 05-10-2014, 10:31   #251   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Even melden wat op De Standaard staat deze ochtend, omdat ik er zelf ook bijna over keek:

Quote:
De Vlaamse renovatiepremie verdwijnt en wordt een belastingvermindering, die in schijven zal uitbetaald worden. Het is dus niet langer een subsidie. (...) Het systeem wordt nu grondig hervormd. De tegemoetkoming zal niet langer worden uitbetaald in de vorm van een subsidie, maar als belastingvermindering, gespreid over drie jaar. Wie de woning voor die termijn verlaat, verliest een of meerdere ‘terugbetalingsschijven’. Een uitzondering daarop geldt als de woning wordt verhuurd via een sociaal verhuurkantoor.

De oude regeling geldt niet meer vanaf 1 november 2014 en die nieuwe geldt vanaf 2016. Wie na die 1 november werken uitvoert, kan ze pas ten vroegste in de belastingaangifte van de zomer daarop ingeven. Indien u in de periode tussen 1 november en begin 2016 renoveert, moet u de facturen bijhouden, daarvoor geldt een overgansregeling.
Wij gingen wachten op al onze facturen tot eind december voor we ze indienen voor de renovatiepremie, maar gaan ons nu toch reppen om dit voor 1 november in te dienen. Ik vertrouw ze voor geen meter dat dit voor 2016 niet opnieuw verandert.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2014, 12:09   #252   link
tragezot
Senior Member

Karrevracht (60 rollen) glaswol isolatie gekocht. Isover 35 18cm. Daarnet bij wijze van test al eens de bovenkant van de hal, wat in feite gewoon een gyproc plaat is, geïsoleerd en wat een merkbaar verschil al. Dus de volgende dagen/weekends heel de zolder isoleren.
Old 06-10-2014, 10:03   #253   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Isover is wel gruwelijk irriterend, glaswol van Knauf zorgt voor een pak minder huid- en longirritatie. Het lijkt vanzelfsprekend, maar denk toch maar aan een mondmasker en huidbedekende werkkledij indien je er langer mee werkt.
Old 06-10-2014, 10:16   #254   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

heeft wel zo'n "comfortvlies" aan één zijde, maakt het werken een stuk aangenamer.
Nugoed, ik heb de mijne laten plaatsen
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 12:15   #255   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Wonen in nieuwbouw met onafgewerkte zolder.
Betongewelf tussen verdiep & zolder, met dan daarop de buizen enz.
Zouden nu graag beginnen chape leggen, maar zit met vragen waar ik niet direct antwoord op vind:
- Er komt al water en elektriciteit toe op het verdiep, dienen alle aftakkingen naar de (toekomstige) kamers best op voorhand gelegd te worden, zodat dit wegzit in de chape (ik denk van wel)
- Heb ik PUR nodig of niet, één offerte is met PUR en is dubbel zo duur.
- Wat is het voordeel aan de verschillende soorten chape (Niet gewapend vezelversterkt, gewapend, anhydriet)

Alvast bedankt voor de hulp...
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2014, 15:17   #256   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by Xefox View Post
Wonen in nieuwbouw met onafgewerkte zolder.
Betongewelf tussen verdiep & zolder, met dan daarop de buizen enz.
Zouden nu graag beginnen chape leggen, maar zit met vragen waar ik niet direct antwoord op vind:
- Er komt al water en elektriciteit toe op het verdiep, dienen alle aftakkingen naar de (toekomstige) kamers best op voorhand gelegd te worden, zodat dit wegzit in de chape (ik denk van wel)
- Heb ik PUR nodig of niet, één offerte is met PUR en is dubbel zo duur.
- Wat is het voordeel aan de verschillende soorten chape (Niet gewapend vezelversterkt, gewapend, anhydriet)

Alvast bedankt voor de hulp...
- Uw leidingen wilt ge sowieso in de chappe leggen ja, er zijn altijd nog alternatieven (valse wanden, plafonds...), maar normaal doet ge dat in de chappe.
- Uw vloer isoleren met PUR lijkt mij enkel nuttig in combinatie met vloerverwarming of boven niet geïsoleerde ruimten. Indien ge speciale eisen hebt over geluidsisolatie zijn er andere mogelijkheden als PUR. (ik ga er vanuit dat uw dak deftig geïsoleerd is)
- Het soort chappe hangt deels af van de ondervloer en hetgeen ge er op gaat leggen ook. Ik denk dat dat voor uw zolder dus niet zo belangrijk zal zijn, aangezien de dragende vloer welfsels zijn en ge geen vloerverwarming gaat leggen. (uw chappe zal normaal dus niet teveel bewegen)
Deff is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2014, 11:59   #257   link
tragezot
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Isover is wel gruwelijk irriterend, glaswol van Knauf zorgt voor een pak minder huid- en longirritatie. Het lijkt vanzelfsprekend, maar denk toch maar aan een mondmasker en huidbedekende werkkledij indien je er langer mee werkt.
Sowieso met masker en lang hemd, maar inderdaad aangenaam is anders. Bon, 't gaat nog vrij goed vooruit maar 't is wel een grote oppervlakte. 4m30 hoog en 10m lang + nog eens een kleiner dak. 'k Heb lang getwijfeld om het niet tot volledig in de hoogte te doen, maar de horizontale balken hangen op net 2m 10 en dat zou nipt geweest zijn om misschien later nog iets bruikbaars (pooltafel :]) van die zolder te maken.
Old 08-10-2014, 21:56   #258   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

godverdegodver. Alles qua centrale verwarming en elektriciteit liep goed, maar nu komen de problemen toch kijken bij het plaatsen van nieuwe ramen.

- midden juli besteld bij schrijnwerker, die ze bestelt bij firma ('zal geen enkel probleem zijn om 25 september te plaatsen')
- 25 sept. komt en gaat, geen ramen te zien
- schrijnwerker informeert, en krijgt te horen dat 'de ramen in vertraging zijn, max. 2 weken en ze zijn klaar'
- 1 week later: 'volgende week zijn ze klaar, als je (schrijnwerker) niets van ons (firma) hoort mag je erom komen en zijn ze klaar op 7 oktober'
- 8 oktober gaat de schrijnwerker om de ramen, en de firma weet van niets. Geen ramen te bespeuren, niemand weet van iets.

Alles al betaald in full, maar de schrijnwerker heeft dat gedaan (wij hebben dus nog niets betaald, zijn probleem). Verder weet ik ook niet hoe het allemaal precies zit (hoe kan de schrijnwerker dit nu betalen en hoe kan een firma dan beweren dat ze van niets weten, het geld is toch ergens naartoe), vakmensen uit de bouw zijn niet de grootste spraakwaters. Ben al blij dat ik weet dat ik morgen niet moet thuisblijven om ramen te helpen steken.

Cowboywereld.
Old 12-10-2014, 19:51   #259   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Fuck you dakwerkers, ik probeer het gewoon zelf.
Great success. Daarstraks de eerste vierkante meters gelegd, en dat valt prima mee. Ok, het gaat niet snel, ik zal enkele dagen nodig hebben om alles te legen, maar het resultaat valt goed mee!
Old 15-10-2014, 07:54   #260   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Plots weten ze wel waar m'n ramen zijn en zijn ze nog geleverd ook! Morgen, vrijdag en zaterdag ramen plaatsen, yeah!
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules