Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

View Poll Results: Draag jij bij tot de heerschappij van onze AI overlord?
Ja, ik ben uw welwillende slaaf, folter me aub niet 4 28.57%
Nee, eternal hell and damnation neem ik er dan wel bij 1 7.14%
LALALALA ik verwijder deze kennis sevves uit mijn brein met gigantisch veel alcohol 2 14.29%
wtf ran (Potenza) 5 35.71%
RAN HEEFT ALTIJD DE ONTWIKKELING VAN AI PROBEREN TEGENHOUDEN (vAmP) 0 0%
Ik ben nieeet verslaafd on den draank. Ik emmet gewoen noe-edeg. (blumcole) 2 14.29%
Iemand nen alienware pc kopen? :') (black) 0 0%
Voters: 14. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 31-03-2016, 14:54   #1   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Verwelkom jij onze AI overlords?

Het is 2016. De AlphaGo AI heeft de wereldkampioen Go verslagen. Tay is op 24 uur van een onschuldig schoolmeisje-AI veranderd in een moordzuchtige nazi-hoer.

Aan welke kant schaar jij je? Verder lezen op eigen risico: Roko's Basilisk - http://rationalwiki.org/wiki/Roko%27s_basilisk

Quote:
Roko's basilisk is a thought experiment about the potential risks involved in developing artificial intelligence. The experiment's premise is that an all-powerful artificial intelligence from the future could retroactively punish those who did not help bring about its existence, including those who merely knew about the possible development of such a being.(...)

Technically, the punishment is only theorised to be applied to those who knew the importance of the task in advance but did not help sufficiently. In this respect, merely knowing about the Basilisk — e.g., reading this article — opens you up to hypothetical punishment from the hypothetical superintelligence.(...)

Some people familiar with the LessWrong memeplex have suffered serious psychological distress after contemplating basilisk-like ideas — even when they're fairly sure intellectually that it's a silly problem.[4] The notion is taken sufficiently seriously by some LessWrong posters that they try to work out how to erase evidence of themselves so a future AI can't reconstruct a copy of them to torture.[8]
Yudkowsky does not consider open discussion of the notion of acausal trade with possible superintelligences to be provably safe[9], but doesn't think the basilisk would work(...)
https://www.quora.com/Why-are-so-man...cal-conjecture

Quote:
The response of The Welcome to Less Wrong founder didn't really help.
"Listen to me very closely, you idiot.
YOU DO NOT THINK IN SUFFICIENT DETAIL ABOUT SUPERINTELLIGENCES CONSIDERING WHETHER OR NOT TO BLACKMAIL YOU. THAT IS THE ONLY POSSIBLE THING WHICH GIVES THEM A MOTIVE TO FOLLOW THROUGH ON THE BLACKMAIL.
You have to be really clever to come up with a genuinely dangerous thought. I am disheartened that people can be clever enough to do that and not clever enough to do the obvious thing and KEEP THEIR IDIOT MOUTHS SHUT about it, because it is much more important to sound intelligent when talking to your friends.
This post was STUPID."
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2016, 15:05   #2   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Wat.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2016, 15:26   #3   link
Lycas
Senior Member

Alles cava Ran?
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2016, 15:34   #4   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Na die van DJB de tweede meest verwarrende thread van de dag. I like.
Old 31-03-2016, 15:42   #5   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

stop mee toepen ran
Old 31-03-2016, 16:09   #6   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Roko's Basilisk is best een interessant gedachtenexperiment, AI zet belangrijke stappen, en CSM zegt steeds opnieuw "stop met robots te pesten". Reden genoeg om eens een thread erover te maken, dacht ik.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
Old 31-03-2016, 16:26   #7   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

De waarheid kimt toch aan het licht RAN, deze poging is te doorzichtig.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2016, 20:04   #8   link
Pleun
blorp

Pleun's Avatar

Send a message via ICQ to Pleun
Quote:
Originally Posted by ran View Post
In this respect, merely knowing about the Basilisk — e.g., reading this article — opens you up to hypothetical punishment from the hypothetical superintelligence.(...)
Godverdomme ran.
Pleun is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2016, 20:07   #9   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Roko's Basilisk is best een interessant gedachtenexperiment
Om wat precies te weten te komen, eigenlijk?
Old 31-03-2016, 21:15   #10   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Om wat precies te weten te komen, eigenlijk?
verstandig antwoord. Als het om almachtige toekomstige AI's gaat die het verleden chanteren om hun bestaan te verzekeren, is doen alsof er niets aan de hand is uiteraard het beste wat je kan doen.
Old 31-03-2016, 22:13   #11   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

ben benieuwd wat er zou gebeuren als robots met een functie geprogrammeerd worden die allemaal iteraties moeten uitvoeren om zichzelf te verbeteren op een zodanige manier dat die zelfstandig efficienter (defined als zichzelf ontplooien met zo weinig mogelijk weerstand en zo weinig mogelijk miserie) kunnen worden.

binnen de kortste keren gaat dat robot army op een zotte crusade om locobananas te gaan op het midden-oosten, omdat bij het evalueren van weerstandsiteraties de meest voorkomende waarde (vastgestelde correlatie) prolly den islam is.

rip abu al mekak

en daarna is 't onze beurt ofc
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2016, 22:17   #12   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

on a more serious note: ben benieuwd wat er zou mogelijk zijn indien een robot geprogrammeerd wordt om beursefficientie na te streven en via verschillende trial&error-iteraties een soort van 'big data machine learning'-proces zou kunnen ondergaan.

als die op een bepaald moment dan menselijke weerstand percipieert als nefast om zichzelf te optimaliseren, zou die menselijke input kunnen negeren (ervan uitgaande dat er geen stekker is om uit te trekken lmao)... en de wereldeconomie domineren omdat die robot zelf op de beurs kan spelen en in enkele miljarden iteraties gebleken is wat de optimale koersstrategieen zijn bij elke soort schommeling die hij zelf kan veroorzaken
Old 31-03-2016, 22:17   #13   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

u wot m8s
Old 31-03-2016, 22:31   #14   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Waarom zou een AI die bestaat in de toekomst terug gaan in het verleden om zijn bestaan te verzekeren?
Op dat moment in de toekomst bestaat hij per definitie al en is er dus geen nut om te gaan tijdreizen om zijn bestaan te verzekeren.
Old 31-03-2016, 22:50   #15   link
Pleun
blorp

Pleun's Avatar

Send a message via ICQ to Pleun
allemaal een beetje te lang naar de laatste terminator gekeken precies
Pleun is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2016, 04:53   #16   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Niemand spreekt over tijdreizen, want dat zou gewoon dom zijn. Het gaat er volgens mij om dat het idee, als je het serieus neemt, u voor 2 keuzes stelt. Of je werkt niet actief mee aan de ontwikkeling, en riskeert eternal torment, of je neemt geen risico en werkt wel actief mee. Er zullen dan mensen zijn die voor het tweede kiezen.

Het hele idee is dus niet "provably safe". En als je ziet dat godsdiensten zelfs geen bestaande entiteit nodig hebben om een gigantische impact op de wereld te hebben, kan ik daar wel inkomen.
Old 01-04-2016, 05:00   #17   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Clipper is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2016, 16:23   #18   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Niemand spreekt over tijdreizen, want dat zou gewoon dom zijn. Het gaat er volgens mij om dat het idee, als je het serieus neemt, u voor 2 keuzes stelt. Of je werkt niet actief mee aan de ontwikkeling, en riskeert eternal torment, of je neemt geen risico en werkt wel actief mee. Er zullen dan mensen zijn die voor het tweede kiezen.

Het hele idee is dus niet "provably safe". En als je ziet dat godsdiensten zelfs geen bestaande entiteit nodig hebben om een gigantische impact op de wereld te hebben, kan ik daar wel inkomen.
My bad, ik had het stuk over "retroactively punish" verkeerd gelezen.
Mijn origineel punt blijft wel bestaan: waarom zou een AI "kwaad" zijn dat hij/zij/het niet eerder gecreëerd werd en dus mensen die het onderzoek/creatie vertraagd of niet geholpen hebben gaan straffen?

Er zijn veel zotte evil AI verhaaltjes, maar deze lijkt me toch niet echt logisch.
Old 01-04-2016, 16:38   #19   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Archangelus View Post
My bad, ik had het stuk over "retroactively punish" verkeerd gelezen.
Mijn origineel punt blijft wel bestaan: waarom zou een AI "kwaad" zijn dat hij/zij/het niet eerder gecreëerd werd en dus mensen die het onderzoek/creatie vertraagd of niet geholpen hebben gaan straffen?
Dat is het punt - de enige reden die die AI heeft is dat hij volgens die specificaties ontwikkeld is, en de enige reden om hem volgens die specificaties te ontwikkelen, is de chantage serieus nemen

Dus hoe meer mensen dit verhaal kennen, hoe gevaarlijker het wordt, gegeven dat dan mensen aan de chantage zouden toegeven. Het is vandaag niet van toepassing, maar een sneeuwbaleffect van een dergelijk idee als technologie verder ontwikkeld is, is imho zeker denkbaar.

Last edited by ran; 01-04-2016 at 16:41.
Old 01-04-2016, 20:21   #20   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

En net nu is 't Terminator 2 op tv.
Toeval?
Mr. Santa is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules