Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 22-10-2012, 17:13   #1   link
andu

andu's Avatar

De grote klim & bouldering thread

Ik ga met een paar mensen een dik jaartje intensief trainen om in 2014 een maandje of twee/drie te gaan boulderen/exploren in Zuid-Afrika.

http://www.saclimb.co.za/westerncape...ands_main.html
http://vimeo.com/50341218#

Moesten er hier per toeval toffe peten rondlopen met ervaring (je moet niet per se een beest zijn, maar toch best al op een F5+/F6A kunnen blijven plakken) die dat zien zitten, altijd welkom om op zijn minst mee te trainen.

Last edited by andu; 02-11-2012 at 16:07.
andu is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2012, 17:32   #2   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Fuck dat ziet er cool uit. Succes!
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2012, 17:57   #3   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

omdat ik het niet goed kende:

Quote:
Bouldering is a style of rock climbing undertaken without a rope and normally limited to very short climbs over a crash pad (called a bouldering mat) so that a fall will not result in serious injury. It is typically practiced on large natural boulders or artificial boulders in gyms and outdoor urban areas. However, it may also be practiced at the base of larger rock faces, or even on buildings or public architecture (see buildering).
Maar ik vermoed dat er geen valmatten gaan zijn op uw reis? Dus er is niks van bescherming?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2012, 18:18   #4   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

meestal hebt ge wel ne maat bij die ge vertrouwt die onder/achter u klaarstaat om valmat te spelen.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2012, 18:32   #5   link
andu

andu's Avatar

Je neemt die crashpads gewoon mee. Die dingen vouwen op en worden als rugzak gedragen. Daarnaast heb je ook één of twee spotters die klaar staan om je in de richting van die mat te duwen (yep, duwen, je gaat geen twéé mensen dingen laten breken). Kan je zien in het filmpje. Niet dat die dingen énorm veel helpen eens je boven de 6-8 meter komt. Buiten dat is er inderdaad geen bescherming.

Naast boulderen, zal er ook wel een stuk sports (geplaatste routes met zekeringen aanwezig) en trad climbing (zelf je zekeringen zetten) bij komen kijken. Maar dat vind ik zelf minder leuk.

Last edited by andu; 22-10-2012 at 18:44.
Old 22-10-2012, 19:33   #6   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

6-8m, dan ben je al wel behoorlijk highball bezig. Ik train in Klimzaal Blok in Hoboken en de Wall Street bij het Sportpaleis. Nog maar een klein jaartje bezig, dus mijn niveau sport is ~6A. Boulderen wordt in het blok niet echt actief geafficheerd wat de equivalente moeilijkheden zijn per kleur. Maar pak dat ik daar 6A-B doe. Met de man van een vriendin afgesproken van over 10 jaar de El Cap te staan, hoewel uw project ook wel enorm interessant is. Maar een beetje te duur voor mij atm. Maar ik wil wel eens komen kijken indien je hier in de buurt ergens zit.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2012, 20:23   #7   link
andu

andu's Avatar

Meestal Blok en City Lizard in Sint Niklaas. Blok is niet echt representatief wat boulderen betreft, is meer een power gym, weinig technische dingen.

Wat El Cap betreft, good luck. Portaledgen is echt m'n ding niet precies.

Anders moeten we volgend jaar maar eens afspreken in FB hé.

Last edited by andu; 22-10-2012 at 20:32.
Old 22-10-2012, 20:55   #8   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ik boulder in de eerste plaats om mijn kracht op te krikken zodat ik op touw beter uit de voeten kom. Momenteel nog erg veel probleem met overhang. Technisch ligt mijn niveau dus ook wat hoger dan rauwe power. (in Blok klim ik op de technische muur aan de bar bv blauw, beginnend rood, maar de rest van de zaal max geel) In dat opzicht is Blok wel waardevol. Het nadeel is dat ze vorige maand hun tarieven hebben aangepast en ik niet meer als student gerekend word. Nu is dat dus 8.5 euro in plaats van 6.

Portaledgen is net één van de zaken die mij zo enorm aanspreken bij de El Cap. De mens waarover ik het heb is Guy Scheipers. Die is meegegaan met Mark Herremans destijds en heeft Tom Waes ook geholpen verleden jaar. Dus dat is wel iemand die weet waarmee hij bezig is. En die denkt over tien jaar nog steeds de El Cap te kunnen doen. Dus dat is de afspraak.

FB spreekt me wel enorm aan. Al een paar keer over gedacht dat te gaan doen, maar het is er nog nooit van gekomen. Mijn klimbroeder zit atm in Polen dus mijn trainen is momenteel voornamelijk indoor. Aangezien ik nogal veel in Hoboken zit, betekent dat dus veel Blok. Denk niet dat ik u daar ooit al gezien heb, maar als je intensief begint te trainen, zal dat wel niet meer te lang duren, denk ik.

Schitterende sport en schitterende personen wel. Dat je erdoor reizen kan plannen zoals die naar Afrika, is daar een prachtig voorbeeld van.
Old 22-10-2012, 23:49   #9   link
andu

andu's Avatar

Schitterende sport inderdaad. Verbazingwekkend sociaal ook. Dat is hetgeen me ook zo aantrekt aan boulderen. In principe is boulderen niet meer dan oefenen op sequenties van vijf tot tien power moves om beter in lengte te zijn. Maar toch, met een man of vier door een bos trekken, crashpads op de rug, een stevige boulder vinden, een paar keer proberen, rustig een joint knallen en het probleem analyseren en elkaar helpen tot je de moves één voor één kraakt en iedereen er op kan. Geweldig.
Old 23-10-2012, 08:14   #10   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Wijs om te zien, de eerste keer dat ik iets zie of hoor over dit soort klimmen. Je moet toch gigantisch veel kracht kunnen ontwikkelen in je armen en je mag al niet te zwaar staan denk ik. En er kom zo te zien heel wat techniek bij kijken. Zoals Andu zei, je moves bespreken met andere enzo. Zou nooit voor mij zijn, maar welk respect voor mensen die effectief met die dingen bezig zijn.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 10:29   #11   link
andu

andu's Avatar

Hoe meer techniek je hebt, hoe minder hard je armen belast worden. Gesprongen pezen e.d. blijft wel een risico.

Feit is wel dat hoe langer en lichter je bent, hoe beter. Maar ik ben een klein dikkerdje en het lukt toch ook behoorlijk.

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Denk niet dat ik u daar ooit al gezien heb, maar als je intensief begint te trainen, zal dat wel niet meer te lang duren, denk ik.
Dunno. Ik haat Blok en het feit dat ik m'n pintje met twee handen moet drinken achteraf.

Last edited by andu; 23-10-2012 at 10:34.
Old 23-10-2012, 10:32   #12   link
andu

andu's Avatar

Anders stamp ik een bouldering initiatie voor Shrimpers uit de grond. Outdoor, zodat plastiekrukkers als Sepulfly ook nog eens buiten komen.

Keer over nadenken.
Old 23-10-2012, 13:22   #13   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by andu View Post
Dunno. Ik haat Blok en het feit dat ik m'n pintje met twee handen moet drinken achteraf.
Ha. Dat begint stilaan wat te beteren bij mij. In het begin was het na drie kwartier al zo dat ik geen fles drinken meer open kreeg. Tegenwoordig is de recuperatie al een stuk beter en lukt het wel van een paar uurtjes bezig te zijn.

Ik train tegenwoordig top rope met een kerel die een meter negentig is. Dat is eigenlijk niet echt optimaal. Aangezien ikzelf 1m70 ben, heb ik bij momenten niets aan de manier waarop hij een route afwerkt, omdat mijn lengte me er simpelweg van weerhoudt. Niet dat het dan niet lukt, maar het is gewoon een helemaal andere oplossing soms.

Een shrimpsessie lijkt me wel fijn. Maar is dat niet een logistiek probleem? Om het een beetje deftig te houden, zou je toch op z'n minst schoenen moeten hebben...
Old 23-10-2012, 14:39   #14   link
andu

andu's Avatar

Momenteel een rustweekje (enfin, rust, beetje spelen en wat boulder traverse), ervoor drie weken zo goed als elke dag tot de pezen het voor bekeken hielden.

Dat begon met sessies van drie uur, tegen het einde toe misschien nog een half uurtje. En maar Michael J. Fox'en. M'n marijuana gebruik is dan ook overgeschakeld van recreatief naar medicinaal.

Lengteverschil, mja, heb ik ook aan moeten wennen. Ik heb zo het gevoel dat wij veel dynamischer en explosiever moeten zijn om de routes af te werken. heeft voor- en nadelen.
Old 23-10-2012, 17:21   #15   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Voor de geïnteresseerden. Red Bull heeft sinds kort een segment op zijn youtubechannel genaamd climbing Chronicles.

http://www.youtube.com/show/climbingchronicles

Maar als je echt wilt zien waarom klimmen zo mooi kan zijn, raad ik langere (sport)films aan, zoals de Dosage-reeks, First Ascent en Core. Vooral die laatste toont toch wel wat de sport inhoudt. (hoewel de trailer dat niet echt doet )
Old 23-10-2012, 19:33   #16   link
RealLife
Member

RealLife's Avatar

In Fontainebleau is er ook een groot boulder"park", zeker eens checken als ge daar nog niet geweest zijt.
RealLife is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 19:46   #17   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

Send a message via MSN to FuNeo
cool, wist niet dat er hier nog bouldershrimpers zaten. maar zo'n niveau ben ik er nu (nog?) niet mee bezig - is vooral om wat conditie te houden (en ik vind het ook gewoon cool, doe het nu al 2 jaar 2 keer een uurtje per week).
Old 23-10-2012, 21:30   #18   link
decay of a pixel
Member

decay of a pixel's Avatar

Heb het aan het middelbaar ook een jaartje gedaan maar toen viel mijn sns-pas weg en koste het 7/8€ per keer ik in de indoor wou gaan, kon dat toen niet betalen. Indoor is ook weg trouwens, iemand een idee waar je het in Antwerpen stad ergens dicht in de buurt kunt beoefenen? En wat kost zoiets per buurt bij andere vestigingen, iemand een ruwe schatting?
decay of a pixel is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2012, 08:25   #19   link
andu

andu's Avatar

Quote:
Originally Posted by RealLife View Post
In Fontainebleau is er ook een groot boulder"park", zeker eens checken als ge daar nog niet geweest zijt.
Quote:
Anders moeten we volgend jaar maar eens afspreken in FB hé.
FB = Fontainebleau. Wereldbekend, voornamelijk omdat het de enige outdoor bouldering waar echte beginners ook aan hun trekken kunnen komen. Zachte steentjes.

Quote:
Originally Posted by decay of a pixel View Post
iemand een idee waar je het in Antwerpen stad ergens dicht in de buurt kunt beoefenen? En wat kost zoiets per buurt bij andere vestigingen, iemand een ruwe schatting?
Bouldering:
City Lizard in Sint Niklaas (mijn favoriet)
Klimzaal Blok in Hoboken (power training)
Magnesia in Mortsel (lengte met kleine boulder area, door beperkte hoogte veel traverse)
Bleau in Gent (ook erg leuk, geïnspireerd op FB)

Lengte:
Wall Street aan het sportpaleis (meh)
Magnesia in Mortsel
Klimax in Puurs (echt leuke plaats voor lengte)

Prijs is praktisch overal hetzelfde, €8.5.

Foto's van Klimax II (gisteren gaan doen, echt geweldig):

Old 24-10-2012, 08:34   #20   link
RealLife
Member

RealLife's Avatar

Quote:
FB = Fontainebleau. Wereldbekend, voornamelijk omdat het de enige outdoor bouldering waar echte beginners ook aan hun trekken kunnen komen. Zachte steentjes.
Shit ik ben dom, kheb dat gelezen en niet eens de link gelegd

Quote:
Prijs is praktisch overal hetzelfde, €8.5.
Bieden ze nergens jaarabbonementen aan? Ik heb geklommen in Bleau, Coupure en Ucon en kheb daar altijd een abonnement gehad want €8 per keer is gewoon diefstal.

Last edited by RealLife; 24-10-2012 at 08:38.
RealLife is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules