Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 2 20.00%
3.5 sterren 6 60.00%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 2 20.00%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 10. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 23-01-2018, 14:34   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Three billboards outside Ebbing, Missouri'

Wanneer Mildred Hayes (Frances McDormand) drie reclameborden huurt en er een tekst op plaatst om de lokale politie aan te manen meer energie te steken in de zoektocht naar de moordenaar van haar dochter leidt dit tot een spiraal van geweld in het kleine dorpje Ebbing.

'Three billboards outside of Ebbing, Missouri' is een film voor mensen die hun koffie graag zwart drinken. Deze bittere meditatie op woede is geen doorsnee komedie over een kleine gemeenschap waar racisme nog openlijk gepredikt mag worden en de lokale politie voornamelijk uit een bende hicks bestaat. Die zaken zitten zeker ook in Martin McDonaghs prent, maar de regisseur mikt op iets fundamentelers dan wat snelle humor gebaseerd op stereotiepen. 'Three billboards' legt een aantal etterende wonden bloot en gaat richtingen uit die je aanvankelijk niet verwacht. Dat levert een verrassende film op die voortdurend met je verwachtingen speelt en er een erezaak van lijkt te maken om je zo weinig mogelijk sympathie te laten voelen voor het hoofdpersonage.

Frances McDormand is schitterend in de hoofdrol. McDormand is intens als de door schuldgevoelens verteerde moeder op een persoonlijke queeste naar wat volgens haar gerechtigheid is. Haar grofgebekte personage werkt aanvankelijk op de lachspieren maar finaal schilderen McDormand en McDonagh haar als een bijzonder tragische figuur waarvan je hoe langer hoe meer het gevoel krijgt dat wat ze ook onderneemt haar nooit dichter bij verlossing zal brengen. Woody Harrelson is zijn eigen briljante zelf als de lokale sheriff op wie Mildred Hayes het gemunt heeft, en Sam Rockwell mag nog eens uitpakken als racistische, gewelddadige flik. Het mooie aan deze topcast is dat ze rollen krijgen die voortdurend in beweging zijn. McDonagh heeft de personages slaat en zalft. Elk personage ligt onder vuur maar draagt ook iets goeds in zich. Het resultaat is een genuanceerd verhaal waar je geboeid naar blijft kijken.

Wie uit is op een olijke prent schroeft zijn verwachtingen wel best bij. Het gebeurt me zelden, maar achteraf was ik echt gedegouteerd. 'Three billboards outside of Ebbing, Missouri' toont twee uur lang mensen die elkaar voor vanalles en nog wat de schuld geven, zich overgeven aan de woede en het verdriet dat ze in zich dragen en zich tot steeds groteskere vormen van geweld wenden. De lieflijke setting van Missouri staat in schril contrast met het gigantische zwarte gat dat de personages opvullen met verwijten en haat en alles naar zich toe trekt. Dat 'Three billboards outside of Ebbing, Missouri' een knappe film is staat buiten kijf. De voortreffelijke regie, het puike acteerwerk en het verrassende scenario tonen technisch meesterschap. Maar de grootste verdienste van McDonagh die hiermee zijn beste film tot op heden aflevert is toch wel dat hij een verhaal over complexe emoties en verdrongen schuldgevoelens zo heeft weten te vertellen en verfilmen dat het heftige reacties bij de kijker losweekt. Een bijzonder sterke tragikomedie.

3.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2018, 06:34   #2   link
Dorfmeister
O_o

Ik heb mijn mening over de film hier geponeerd.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2018, 22:07   #3   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Net deze film gezien in de bioskoop en wat een uppercut van een film is me dit. Shape of Water heb ik gedownload en afgezet, DIT is pas pure klasse.

Regie is te sober voor een Oscar en het verhaal te eenvoudig maar Beste Fillm had het van mij toch mogen zijn. En natuurlijk verdiende acteursprijzen.

Bijzonder genoten en een dikke traan gelaten halverwege. Wat. Een. Film.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2018, 10:27   #4   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Echt wel een schande dat deze achter The Shape of Water geŽindigd is. Echt van genoten.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules