Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 2 40.00%
3.5 sterren 2 40.00%
3 sterren 1 20.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 04-03-2018, 14:01   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Phantom thread'

Londen, de jaren '50. Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) is een succesvolle couturier die samen met zijn zus Cyril (Lesley Manville) kleding voor de high society maakt. Het cyclische verloop van Reynolds leven wordt overhoop gehaald wanneer hij een affaire begint met de jongere Vicky (Vicky Krieps).

'Inherent vice', een film waar ik echt niet van moest weten, had me aan het twijfelen gebracht. Zou Paul Thomas Anderson het nog hebben? Mochten we opnieuw een film van het niveau 'Boogie nights', 'Magnolia' en 'There will be blood' verwachten? Of was hij een weg ingeslagen die mij absoluut niet lag?

De twijfels waren nergens voor nodig. P.T.A. heeft het nog, en hoe! 'Phantom thread' is een terugkeer naar de grote vorm. Meer nog, het is een van de beste films die Anderson al gemaakt heeft. De historische setting, beheerste en uitgedachte regie, elegante opbouw en speciale, passende soundtrack van Jonny Greenwood geven je meteen het gevoel dat je naar een tijdloze klassieker aan het kijken bent. Het is een hele tijd geleden dat ik een film zag die zo verzorgd aanvoelde. Dit is een traktatie. Het gebeurt me zelden dat een film me er zo van weet te overtuigen dat er over alles, van de kleinste shots over de camerabewegingen tot de positie van de attributen in de decors is nagedacht.

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister, maar het is niet omdat iets er eenvoudig uitziet dat het dat ook is. Dat gaat niet alleen op voor het meticuleuze oog voor detail, voor de vele kleine rituelen en gewoontes van de personages die met bijna fetisjistisch genoegen door Anderson worden getoond. Het acteerwerk wordt met de dezelfde zorg benaderd als regie, beeld en geluid. Daniel Day-Lewis is schitterend als Renoylds Woodcock, de getalenteerde ontwerper op zoek naar een muze om rust in zijn bestaan te brengen. Het is een type rol waarin we hem nog niet hebben gezien en dat hij als vanouds op prachtige wijze brengt. Verrassender is dat de twee vrouwen die hem omringen, Lesley Manville en de relatief onbekende Luxemburgse actrice Vicky Krieps een even sterke indruk maken. Het zegt veel over deze cast dat ze elkaar perfect aanvullen en echt als een geheel aanvoelen. Vooral de présence en het subtiele acteerwerk van Lesley Manville springt in het oog. Ongelooflijk wat ze met een minimum aan tekst, vaak met niets meer dan het lichtjes omhoog trekken van een van haar mondhoeken weet te communiceren.

De evenwichtige, rustige manier waarop dit psychologische drama tot bloei komt is in tijden van hectisch superheldengeweld en patserige cinema een verademing. 'Phantom thread' is de goede slok whiskey na een avond vol breezers en goedkope cocktails. Alles ademt kwaliteit uit. P.T. Anderson laat je rustig genieten van een intrigerend onderkoeld psychologisch schaakspel tussen drie personen waarbinnen hij zijn favoriete thema's controle, machtsuitoefening en bezit kan botvieren. Het levert een fascinerend en sfeervol verhaal op, vol prachtige quotes als "There is an air of quiet death in this house. I don't like the way it smells.".

Meesterlijke cinema.

4 sterren op 4

Last edited by Maniac; 04-03-2018 at 16:49.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 08:13   #2   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Meer liefde! Blij dat je opnieuw bekeerd bent, Maniac

eye is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 11:42   #3   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Zot eigenlijk dat deze maar één Oscar gewonnen heeft en dat Paul Thomas Anderson nog steeds geen heeft.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2018, 21:55   #4   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Yup, 5 sterren. Wat een film godverdomme.

En wat ga ik Daniel Day-Lewis missen als dit idd zijn laatste film was.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules